Události, komentáře: Stavba dálnic
10. dubna 2019, ČT24 / rozhovor v médiích
Největší dopravní uzavírka letošního roku začne v sobotu – desítky tisíc řidičů omezí na měsíc a půl. Jde o křížení dálnice D1 a Pražského okruhu. Výstavba a kvalita české dálniční sítě – druhé téma Událostí, komentářů ČT24 pro předsedu poslaneckého klubu ODS Zbyňka Stanjuru.
Celý rozhovor se Zbyňkem Stanjurou můžete zhlédnout na ČT24.
Michal KUBAL, moderátor:
Komentář dvou politiků, dvou představitelů sněmovních stran, opozice, koalice. Zbyněk Stanjura, předseda poslaneckého klubu ODS. Dobrý večer. A Jan Birke, poslanec ČSSD. Dobrý večer i vám.
Jan BIRKE, poslanec /ČSSD/:
Dobrý večer.
Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu /ODS/:
Dobrý večer.
Michal KUBAL, moderátor:
Pane Stanjuro. Vladimír Kremlík. Je to pro vás překvapení?
Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu /ODS/:
Je to pro mě překvapení. Nic o něm vlastně nevím, ukazuje se ta personální nouze hnutí ANO. Pokud jsem slyšel premiéra, tak říkal, zdůraznil to, že není člen hnutí ANO, tak mají skoro 80 poslanců, nejsou schopni najít ministra a nakonec vytáhnou bývalého sociálního demokrata. Pokud jsem dneska rychle o něm zjišťoval několik informací, tak byl skoro 20 let sociální demokrat. Tak možná si bude rozumět s Jaroslavem Faltýnkem, který byl taky roky sociální demokrat a který tak rád řeší Ministerstvo dopravy, bere si mandát a vyjednává s dodavateli a podobně. Ale je to samozřejmě překvapení a.
Michal KUBAL, moderátor:
Co od něj očekáváte profesionálně?
Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu /ODS/:
To já právě nevím. Nevím vůbec nic. Pokud si ministr Ťok stěžoval, já bych řekl, že oprávněně, že neměl politickou oporu ani v hnutí ANO, tak si myslím, že ten příběh se bude opakovat, že bude politicky slabý a že nebude mít autoritu v hnutí ANO, a to je pak velký problém. A je to ten přístup Andreje Babiše k ministrům, že on vlastně sám ministry vybírá něco jako odborné náměstky. Mě by zajímalo, jestli budoucí ministr dopravy, jaký je jeho názor na karenční dobu, sektorovou daň, zvýšení výdajů na obranu, zahraniční politiku, zdravotnictví, sociální systém, protože ministr je především člen vlády, má zastávat politické názory a pak kromě toho ještě je pověřen řízením nějakého rezortu. Andrej Babiš tady opakovaně vytahuje takzvané odborníky, opakovaně selhávají – Marta Nováková, Antonín Prachař, Dan Ťok, Robert Pelikán a kde je jim dneska konec. To taky byli nestraničtí odborníci, kteří přicházeli do vlád Andreje Babiše a nakonec museli odejít.
Michal KUBAL, moderátor:
Pane Birke, jak vy hodnotíte výběr tohoto jména jako kandidáta na ministra dopravy?
Jan BIRKE, poslanec /ČSSD/:
Já mám pocit, že od okamžiku, kdy pan premiér Andrej Babiš představil kandidáta Vladimíra Kremlíka, tak jsem snad jediný kromě Andreje Babiše, kdo Vladimíra Kremlíka zná. Já ho znám více než 15 let. Já ho považuju spíše naproti mému předřečníkovi za profesionála, především hlavně slušného člověka. Člověka, který má obrovské znalosti ve státní správě. Je to profesí právník, to znamená, že má samozřejmě blízko k legislativě. To, že na Ministerstvu dopravy je třeba pohnout s legislativou, ale to si myslím, že bude předmětem debaty v těch nadcházejících měsících, ale nadcházejících i minutách, co tady povedeme. Zkrátka a dobře já myslím, že to je velmi dobrá volba. Na druhou stranu ale samozřejmě je logické, že mám úplně jiný názor než můj opoziční předřečník.
Michal KUBAL, moderátor:
To znamená, že Ministerstvo dopravy po všech těch problémech, které jsme viděli, s výstavbou D1, s opravou D1 a výstavbou dalších dálnic, teď potřebuje právníka?
Jan BIRKE, poslanec /ČSSD/:
Ne. To v žádném případě. On potřebuje především samozřejmě člověka, který má schopnost se obklopit velmi schopnými lidmi kolem svého okolí, protože v momentě, pokud na všechno zůstane sám, tak samozřejmě ho to dříve nebo později podrazí. Další. musí mít samozřejmě schopnost u jednotlivých problémů, kterých tam je celá řada, to nezazlívám, protože zkrátka a dobře to ministerstvo je velmi, velmi, velmi komplikované. Máte to nejenom Ředitelství silnic a dálnic, to znamená výstavba dálnic, ale je to samozřejmě i České dráhy, SŽDC a další jednotlivé složky té integrované dopravy a nebo dopravy. To znamená, je to resort, který je velmi komplikovaný. A musím teda říci a souhlasit tady minimálně s kolegou Stanjurou, že pokud nebude mít podporu svého politického klubu, tak to bude mít samozřejmě opět velmi složité. Na druhou stranu my jako sociální demokraté, to znamená koaliční partner, tak od nás se očekává samozřejmě spolupráce a tady platí spolupráce, to znamená jinými slovy, nabízíme spolupráci a budeme muset samozřejmě Vladimírovi Kremlíkovi pomoci, protože pokud mu nepomůžeme a zůstane v tom sám, tak to samozřejmě není schopen zvládnout.
Michal KUBAL, moderátor:
Pane Stanjuro, Dan Ťok odchází s tvrzením, že někdo pracoval na tom, aby byl slabý ministr a spojil tohle tvrzení s firmou Kapsch. Ta to odmítla. Co to říká o situaci v resortu?
Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu /ODS/:
Hlavně co to říká o situaci v hnutí ANO, protože já jsem dlouhodobě tvrdil, že ministr Ťok je politicky slabý. On to nerad slyšel, ale teď to vlastně sám přizná při těch slovech, když odchází. Sledujeme tady případ s mýtem a s tím, jak Jaroslav Faltýnek říkal, že si vzal mandát, aby on řešil problémy dopravy, že je pracovitý člověk a všechny ty pohádky, které jsme slyšeli v minulých týdnech. Ale dlouhodobě platilo, že prostě nebyl politicky silný ministr. Vzpomeňme si, když přišel s nápadem například, že bude privatizovat ČD Cargo přes burzu, co o něm řekl premiér Andrej Babiš? Andrej Babiš řekl o svém ministru dopravy, neberte toho Ťoka vážně. Tak jak může mít autoritu a politickou sílu takový ministr, když jeho premiér, jeho předseda, jeho hnutí nám říká všem: neberte Ťoka vážně. Berte vážně mně. Tak ještě k tomu, co říkal pan kolega Birke. Já nijak nezpochybňuji to, že navržený kandidát je schopný státní úředník nebo že dělá ve státních službách, ale očekával bych, že na ministerstvo dopravy přijde někdo, kdo se dlouhodobě vyjadřuje k tomu rezortu dopravy, který má plány, jak to změnit. Ne, že je schopný úředník a že je schopný právník. To pak je kvalifikace pro náměstka nebo pro ředitele legislativního odboru, ne pro ministra. Proto jsem říkal, že neznám žádné jeho politické názory, že bude rozhodovat o mnoha věcech, nejenom o dopravě. A já tomu rozumím, že pan kolega Birke mu bude pomáhat. No, tak bude, když je to bývalý sociální demokrat, tak proto jsem tak s úsměvem říkal, že Andrej Babiš už je v takové nouzi, že na ministerstvo, které patří hnutí ANO vybírá, jak jste říkali, mladého sociálního demokrata a bývalého sociálního demokrata.
Michal KUBAL, moderátor:
Pojďme se teď podívat na pár čísel. Eurostat říká, že v roce 2000 bylo v Česku v provozu 500 kilometrů dálnic, v Maďarsku o 50 kilometrů míň, v Polsku dokonce o 140 kilometrů míň. Rok 2016. V Česku jsme se dostali na 780 kilometrů, v Polsku ale 1 640 kilometrů, v Maďarsku dokonce 1 924 kilometrů. Od roku 2000 do roku 2016 ve vládách seděli vaše dvě strany nejenom hnutí ANO. Proč mají Maďaři a Poláci čtyřikrát hustší dálniční síť než na začátku milénia a Česko nemá zdaleka ani dvojnásobek? Pane Stanjuro.
Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu /ODS/:
Protože máme složitý stavební zákon, protože chyběla politická odvaha vládám ho razantně zjednodušit a tím.
Michal KUBAL, moderátor:
Včetně vaší vlády.
Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu /ODS/:
Tím pádem razantně snížit… Říkám všem vládám, nechci říkat a vybírat vlády, které se v tom… Některé udělaly víc, některé méně, ale chyběla ta odvaha to razantně zjednodušit a tím pádem razantně zkrátit dobu přípravy, která je v České republice neuvěřitelně dlouhá. Tady se můžeme poučit u našich sousedů a udělali jsme v Poslanecké sněmovně k tomu několik kroků. Ne, sice jako vládním návrhem, ale poslaneckými návrhy zákona. Vlastně jsme suplovali a nahrazovali činnost vlády. Ale to je věc, která byla příčinou dlouhé přípravy a tím pádem zpoždění výstavby dálnic. Přitom u nás trasy dálnic jsou vlastně dané, o tom není žádný politický spor, takže jde o to, abychom měli odvahu zkrátit to přípravné řízení, najít peníze, investovat a kvalitně ty cesty postavit.
Michal KUBAL, moderátor:
Pane Birke.
Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu /ODS/:
A v tom a v tom mimochodem ministr Ťok úspěšný prostě nebyl.
Michal KUBAL, moderátor:
Pane Birke, vy přikyvujete, až vaše vláda, pokud dokončí svoje období, nebo až skončí ve svém funkčním období, doženeme Maďarsko a Polsko?
Jan BIRKE, poslanec /ČSSD/:
Já nevím, jestli doženeme Maďarsko nebo Polsko. Samozřejmě musíme pro to udělat všechno, ale to nechci, aby to znělo jako klišé. Já tady souhlasím s panem kolegou Stanjurou. Skutečně jsme trošku suplovali vládu, kdy jsme udělali takzvanou novelu 416 zákona, který samozřejmě velmi uspíšil, řekněme, vybrané prioritní stavby, ať už to jsou dálnice nebo komunikace I. tříd. Já si myslím, že je potřeba pokračovat dál. Já jsem velmi rád a velmi se těším samozřejmě na tu novou novelu stavebního zákona, která podle mého názoru velmi může snížit, respektive zkrátit tu dobu, která je opravdu tristní. Ten, kdo z nás, a já jako starosta a samozřejmě celá řada mých kolegů, který něco stavěl, tak samozřejmě se dostáváme do velkých potíží, kdy máme přípravu územního rozhodnutí, stavebního povolení, a to někdy trvá samozřejmě více než 10 let, a to nemluvím samozřejmě o liniových stavbách. Takže samozřejmě je potřeba udělat tento zákon, který samozřejmě zásadně zkrátí tu dobu a pak se samozřejmě můžeme dostat na úroveň našich sousedů a nebude se stávat to, kdy Poláci s dálnicí D11 v podstatě se blíží ke státní hranici a my jsme v podstatě někde u Hradce Králové.
Michal KUBAL, moderátor:
Je to ve vašich rukou, pánové a palce vám asi bude držet celá republika. Díky za váš čas.
Jan BIRKE, poslanec /ČSSD/:
Děkujeme, hezký večer.
Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu /ODS/:
Děkuji za pozvání, na shledanou.