ČRo: Zbyněk Stanjura ve Dvaceti minutách Radiožurnálu

31. 7. 2014; Radiožurnál
 
Po 4 měsících skončil ve vedení Ředitelství silnic a dálnic generální ředitel Jan Kubiš. Podle dostupných informací jsou za jeho odchodem neshody s ministrem dopravy. Po Kubišovi nastoupila na jeho post pravděpodobně dočasně bývalá manažerka Ředitelství silnic a dálnic a také společnosti Agrofert Soňa Křítková. Ta je za poslední rok už pátým člověkem, který v čele klíčové státní organizace zkouší štěstí.

Rozhovor je možné přehrát on-line zde.
  
Martin VESELOVSKÝ, moderátor
Začíná Dvacet minut Radiožurnálu. Dnes je jeho hostem nebo jejich hostem předseda poslaneckého klubu ODS a bývalý ministr dopravy Zbyněk Stanjura. Dobrý den.
  
Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu /ODS/, bývalý ministr dopravy
Dobrý den.
  
Martin VESELOVSKÝ, moderátor
Pane poslanče, vy tvrdíte, že pokračuje rozpad Ředitelství silnic a dálnic, alespoň to píšete ve své tiskové zprávě. Který ředitel měl podle vás naposledy situaci v této státní organizaci pevně v rukou?
 
Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu /ODS/, bývalý ministr dopravy
Já myslím, že to byl pan ředitel David Čermák.
  
Martin VESELOVSKÝ, moderátor
To znamená, že jeho Zdeněk Žák, ministr dopravy, odvolal řekněme špatně, neoprávněně?
 
Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu /ODS/, bývalý ministr dopravy
Určitě špatně. Vlastně neuvedl žádný důvodů, řekl, že je spokojen s prací pana ředitele Čermáka, ale že má pocit, že není silný vyjednavač s dodavatelskými firmami, ale že by jeho nástupci byli úspěšnější nebo lepší, se ukázalo, že není pravda, takže já si myslím, byl to takový člověk, který tam byl nějakou dobu, byl tam další dobu, než pár měsíců a myslím si, že měl zůstat v čele této organizace a že by ta firma prostě fungovala lépe.
  
Martin VESELOVSKÝ, moderátor
No, a co ty výhrady, které se týkaly řekněme přípravy modernizace dálnice D1, nedostatečného geologického průzkumu a následných zdržení na jednotlivých úsecích, které šly za obdobím, kdy byl šéfem ŘSD právě David Čermák?
   
Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu /ODS/, bývalý ministr dopravy
Tak, pokud mám dobré informace, tak rozhodnutí o té opravě bylo ještě předtím, než se David Čermák stal generálním ředitelem. Ten proces trvá roky a každý ten ředitel vstupuje v nějaké fázi, takže tam byl spor odborníků, řekněme to otevřeně, o zvolenou technologii, nakonec zvítězila nějaká varianta. Kdyby generální ředitel Čermák po svém nástupu to zastavil, tak to na roky zbrzdí tu rekonstrukci. On už nastoupil v okamžiku, kdy v zásadě bylo rozhodnuto o variantě, o tom, jak se bude postupovat.
  
Martin VESELOVSKÝ, moderátor
Mimochodem, pane poslanče, co je vlastně špatného na tom, že odejde generální ředitel státní společnosti nebo organizace pro názorové neshody s ministrem dopravy?
 
Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu /ODS/, bývalý ministr dopravy
Na tom není špatného vůbec nic.
  
Martin VESELOVSKÝ, moderátor
Já jsem teď popsal to, co se stalo Janu Kubišovi.
  
Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu /ODS/, bývalý ministr dopravy
Chyba je v tom, že on nastoupil před 4 měsíci. Velká očekávání, velká slova ministra Prachaře, že je to ten člověk, který teď udělá dlouhodobou koncepci a po 4 měsících se ukazuje, že toho nebyl schopen dosáhnout. Já nevím, jaké byly rozpory mezi ministrem a generálním ředitelem ŘSD, ale svědčí o špatné personální politice ministra Prachaře, protože vy jste říkal, že za poslední roky jich tam bylo 5, ale za jeho éry je tam 6 měsíců, je to čtvrtý ředitel, chce vypsat výběrové řízení, to znamená během 12 měsíců bude mít celkem 5 generálních ředitelů ŘSD a to každý uzná, nejenom v ŘSD, ale v každé jiné firmě, když 5krát za 12 měsíců vyměníte generálního ředitele, v jaké kondici ta firma může být.
  
Martin VESELOVSKÝ, moderátor
Budiž. V tiskové zprávě ministr dopravy Antonín Prachař píše: "S dosavadním plněním úkolů na Ředitelství silnic a dálnic jsem byl spokojen, podařilo se znovu zahájit dostavbu D11, posunuli jsme se v krocích k odstranění sesuvu na D8, ŘSD prošlo interním auditem, výsledky přineslo i jednání s firmou OHL ŽS," to je ta firma stavební, která zařizovala modernizaci D1 na těch prvních komplikovaných úsecích. Souhlasíte s tím hodnocením?
  
Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu /ODS/, bývalý ministr dopravy
No, nesouhlasím a kdyby to byla pravda, že všechno funguje výborně, tak proč generální ředitel odchází?
  
Martin VESELOVSKÝ, moderátor
No, on to píše dále, vy jste bezesporu, pane poslanče, tu tiskovou zprávu četl ...
  
Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu /ODS/, bývalý ministr dopravy
Četl.
   
Martin VESELOVSKÝ, moderátor
On říká, že s panem ředitelem Kubišem se prostě nedohodli na tom, jaké úkoly má mít Ředitelství silnic a dálnic do konce roku.
  
Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu /ODS/, bývalý ministr dopravy
Ale byla to jeho volba. Člověk, který tam byl 4 měsíce, kterého si ministr sám vybral, to znamená, neumím si představit, že do takové vrcholové pozice nominujete člověka a po 4 měsících ten člověk tvrdí, že nebude plnit ty úkoly nebo že jsou jiné úkoly, to si přece měli říct předtím, než ten člověk nastoupil a přijal tak zodpovědnou funkci. Mimochodem získal asi o 130 % vyšší plat než jeho předchůdci, takže já bych předpokládal, že tyhle ty základní věci, směřování ŘSD, úkoly si nedomluví na 4 měsíce, ale domluví si je třeba na 4 roky, což je funkční období této vlády, to je pochopitelné a logické.
  
Martin VESELOVSKÝ, moderátor
Pojďme ještě dál, co je principiálně špatného na tom, že se dočasně postu generálního ředitele nebo generální ředitelky ujme dosavadní ředitelka správního odboru Ředitelství silnic a dálnic a druhá statutární zástupkyně té organizace?
   
Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu /ODS/, bývalý ministr dopravy
No, v zásadě nic, je to ale další nestabilita. Nevím, jak na kolik bude rozhovor. Paní ředitelka je ve funkci 2 nebo 3 dny, tak já určitě nebudu kritizovat, protože já jsem zvyklý kritizovat lidi podle výsledků práce a ne dopředu, takže v zásadě na tom špatně není nic, až na to, že je to další změna v tak rychlém časovém sledu a navíc už ministr ohlašuje, že je to zase přechodná změna, že bude hledat nového generálního ředitele. Takže, jak stabilní nebo jak koncepční kroky může taková generální ředitelka činit?
  
Martin VESELOVSKÝ, moderátor
Na druhou stranu, jak to měl ministr Prachař, když už tedy se nedohodl s Janem Kubišem, udělat jinak? Měl někoho jmenovat bez výběrového řízení? Bylo by to lepší? Říkal byste tady, pane poslanče, že to je správná varianta?
  
Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu /ODS/, bývalý ministr dopravy
Já už jsem říkal, že v zásadě je jedno, jestli to vybere rovnou nebo výběrovým řízením, ale odpovědnost má ministr a on si vybral před 4 měsíci a vybral si špatně, že po 4 měsících musí volit a v zásadě má dvě možnosti ministr, buď jmenuje rovnou někoho nebo vypíše výběrové řízení, to já bych nekritizoval, taky jsem nekritizoval tehdy, když jmenoval pana Kubiše bez výběrového řízení generálním ředitelem, protože je to zodpovědnost ministra, obě cesty jsou možné. Mně jenom vadí to rychlé střídání ředitelů, to je ta zásadní chyba.
   
Martin VESELOVSKÝ, moderátor
Vy ve své tiskové zprávě, pane poslanče Stanjuro, píšete, že pokračuje rozvrat Ředitelství silnic a dálnic. Už ale k tomu v té zprávě nedodáváte nějaké konkrétní argumenty, máte nějaké?
   
Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu /ODS/, bývalý ministr dopravy
Tak vy jste to řekl na začátku, pátý generální ředitel za 12 měsíců, šestý se bude hledat za 12 měsíců. Současně se neustále mění zadání. My jsme připravovali transformaci ŘSD na akciovou společnost, ministr Prachař to zastavil a chce to transformovat na státní podnik, to je ode zdi ke zdi. Pak ta firma nemůže dlouhodobě fungovat.
   
Martin VESELOVSKÝ, moderátor
Já vím, ale vy jste použil, pardon, vy jste použil slovo rozvrat, to vypadá, jako že to je příspěvková organizace, která prostě absolutně nefunguje.
  
Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu /ODS/, bývalý ministr dopravy
Protože to není první personální změna. Bývalý generální ředitel vlastně vyměnil komplet vedení, pak tam začali dělat další změny, zrušil se odbor interního auditu a najednou je generální ředitel pryč, tak já na to nemám jiný výraz, než ten silný, který jsem, který jsem použil. Neustále jsme slyšeli slova o stabilitě, koncepcích, dlouhodobých řešeních, a to se nedá dělat, když neustále měníte generálního ředitele.
  
Martin VESELOVSKÝ, moderátor
Před časem byl Jan Kubiš, tehdy ještě generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic, hostem Dvaceti minut Radiožurnálu a sice opatrně, ale přesto mluvil o výsledcích onoho interního auditu, který zmiňoval i ministr v té tiskové zprávě a kromě jiného zmínil, že podle zjištění tohoto auditu na ŘSD pracovali lidé, kteří se podíleli na veřejných zakázkách a neměli dostatečné vzdělání a podle jeho názoru v důsledku toho překračovali zákon. Víte o tom něco?
 
Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu /ODS/, bývalý ministr dopravy
Nevím o tom nic, a pokud je to pravda, tak je třeba, aby to řešily orgány činné v trestním řízení. A já se vrátím ještě k tomu rozvratu. Já jsem si ještě dneska ověřil, než jsem šel do studia, hledal jsem na webových stránkách ŘSD výroční zprávu za loňský rok. My jsme na konci července, zítra je 1. srpna a není tam, poslední výroční zpráva je za rok 2012. To mi nepřijde normální, aby firma, která má 1700 zaměstnanců, významná státní firma neměla ještě na konci července zveřejněnou výroční zprávu za rok 2013.
  
Martin VESELOVSKÝ, moderátor
Dobře, tak, když bychom pracovali s tím slovem rozvrat, který jste použil, pane poslanče Stanjuro, tak co to konkrétní znamená? Které ze svých povinností Ředitelství silnic a dálnic nezvládá?
    
Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu /ODS/, bývalý ministr dopravy
Já si myslím, že jsou zastaveny soutěže na přípravu staveb. Pokud chceme stavět, na tom se všichni shodují, všichni říkají chceme investovat do dopravní infrastruktury, tak ty stavby musíte mít připraveny, to znamená musíte mít územní rozhodnutí, musíte mít stavební povolení, musíte mít vysoutěženo, ale nejenom ty dodavatele, ale ještě o krok před tím musíte soutěžit i projektové práce. Nám se povedlo ještě s ředitelem Čermákem připravit soutěže za celkem 4 miliardy právě na přípravu staveb, pak část z nich zastavil ministr Žák a pak, a další změny na, ve funkci ministra se v tom v zásadě nepokračovalo. To znamená, i kdybychom zvyšovali objem prostředků na dopravní infrastrukturu, tak my to v zásadě nepotřebujeme, protože není co stavět, to je první věc. Druhá věc, všichni ví, že na konci roku 2016 končí smlouva s provozovatelem mýtného systému, neustále se odkládá, odkládá řešení. Tu problematiku mýtného má na starosti Ředitelství silnic a dálnic a s tím opět souvisí další a další personální změny. Včera jsme se dozvěděli, že další úseky D1, které se mohly spustit letos, se spustí až další rok, to znamená, další zpoždění při opravě nejvytíženější komunikaci v České republice, a tak bych mohl pokračovat. Ono, i když si vezmeme to velkolepé, opětovné spuštění D11, tak jsou tam problémy, které nejsou vyřešeny. Dnes se chystám interpelovat pana premiéra, zda o tom ví, když on osobně mával na bagr, aby zahájil tu stavbu, že tam není vyřešený archeologický průzkum a řešení, které pravděpodobně chce svolit ministr Prachař, není v souladu se zákonem o zadávání veřejných zakázek a tak dále, mohl bych pokračovat i v dalších konkrétních věcech.
  
Martin VESELOVSKÝ, moderátor
No, když k tomu ministr dopravy Prachař říká, že Ředitelství silnic a dálnic přebral jako ministr v žalostném stavu, tak má pravdu, nebo nemá?
  
Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu /ODS/, bývalý ministr dopravy
To já nevím. Byl tam mezitím jiný ministr, který podle mě zbytečně vyměnil generálního ředitele a vnesl tam tu personální nestabilitu, tak to já nejsem schopen posoudit, v jakém stavu to přebíral po ministru Žákovi.
  
Martin VESELOVSKÝ, moderátor
Já jsem myslel, že disponujete třeba některými interními informacemi jako poslanec?
   
Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu /ODS/, bývalý ministr dopravy
Ne, žádné interní informace nemám, čerpám z veřejných zdrojů a z informací, které mají k dispozici poslanci, členové hospodářského výboru a podobně.
  
Martin VESELOVSKÝ, moderátor
Posloucháte Dvacet minut Radiožurnálu, předseda poslaneckého klubu Občanské demokratické strany a bývalý ministr dopravy Zbyněk Stanjura je mým hostem. Co jste, pane poslanče, ještě jako ministr dopravy udělal pro dobrou funkčnost Ředitelství silnic a dálnic a znovu se odvozuji od toho, že teď tvrdí, že kromě současného ministra dopravy jsou špatně?
   
Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu /ODS/, bývalý ministr dopravy
Tak zaprvé, když jsem nastoupil, tak jsem měl několik rozhovorů s ředitelem Davidem Čermákem, který už v té funkci byl, kterého jsem v té funkci zdědil, nastínil jsem mu úkoly, našli jsme společnou řeč, neprovedl jsem personální výměnu. Spustili jsme ve velkém přípravu projektových prací pro další dopravní stavby a zahájili jsme přípravu transformace Ředitelství silnic a dálnic na akciovou společnost. Současně jsem požádal vládu, abychom zvažovali vytvoření té akciové společnosti po vzoru rakouského Asfinagu, to znamená, že by ŘSD mělo ve správě všechny zpoplatněné silnice, to znamená dálnice, rychlostní komunikace a silnice I. třídy, na kterých se bude vybírat mýto tak, aby ta firma, říkám, tím by to byla akciovka, mohli by tam zaplatit ty odborníky, které tam nutně potřebujeme, protože průměrný plat v roce 2012, protože za rok 2013 ještě ty údaje nebyly publikovány, byl 23300 korun a současně po těch lidech chceme, aby čelili stavebním firmám, zhotovitelům, které mají týmy právníků, týmy expertů, kteří jsou bezesporu lépe zaplaceni, takže chtěli jsme vytvořit takový systém, který by motivoval odborníky, aby byli ochotni pracovat pro stát právě v barvách ŘSD, aby je stát taky uměl zaplatit, to jsou ty základní věci, které jsme nastartovali, ale byl jsem tam 6 měsíců a za tu dobu se to logicky nestalo stihnout.
   
Martin VESELOVSKÝ, moderátor
To chápu, vaše, řekněme váš ministerský mandát nebo fungování na postu ministra dopravy končilo v červenci roku 2013 a ten červenec 2013 a i další měsíce, srpen a září minulého roku byly poznamenány tím, že začátek rekonstrukce D1 prostě nebyl nijak šťastný, že tam docházelo k zastavování prací, k demonstrativnímu odcházení z těch pracovišť, že tam v podstatě byly zavřené některé úseky a nepracovalo se na nich a v podstatě se nátlakově ladily dohody mezi Ředitelstvím silnic a dálnic a samotnými zhotoviteli, a tak to padá do vašeho období.
  
Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu /ODS/, bývalý ministr dopravy
Tak já jsem odcházel, v říjnu padla vláda, už jste ..., pokud jste ministr v demisi, tak v zásadě děláte jenom provozní věci, myslím, že je to tak správně. Z těch 4 úseků, opravdu byly velké problémy na jednom, a tam je třeba, aby stát postupoval velmi přísně, to znamená jsou tam sankce, ten zhotovitel na to musí doplatit, je to vždycky tak, když uzavřete smluvní vztah ještě podle zákona o zadávání veřejných zakázek a chci říct, že všechny ty zakázky v zásadě prověřoval Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, protože vždycky se někdo odvolal, tak musíte vyžadovali po tomto zhotoviteli přesné plnění, pokud neplní, tak jsou tam sankční ujednání a stát musí ty sankce vymáhat.
  
Martin VESELOVSKÝ, moderátor
A to se ale nedělo?
  
Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu /ODS/, bývalý ministr dopravy
No, to já nevím, pokud jsem byl já ministr, tak k tomu zpoždění ještě nedocházelo. Já věřím, že ten stát takhle postupuje, nemám důvod nevěřil, že by Ředitelství silnic a dálnic ..., protože nakonec tu stavbu musí převzít, že jo, a je tam nějaký termín, který je smluvně domluvený, pokud to bude o 200 nebo 250 dnů zpožděno, jak se dneska dočítám, no, tak podle mě se musí uplatnit sankce, které bezesporu v té smlouvě jsou, za to pozdní předání stavby.
  
Martin VESELOVSKÝ, moderátor
Dobře, zkusme si teď představit, že byste teď měl vliv na to, co se bude na Ředitelství silnic a dálnic dít, tak, jak byste postupoval?
 
Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu /ODS/, bývalý ministr dopravy
Vrátil bych se k té myšlence akciové společnosti, protože si myslím, že je to lepší forma pro fungování tak významné firmy.
  
Martin VESELOVSKÝ, moderátor
Proč?
  
Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu /ODS/, bývalý ministr dopravy
Právě proto, že zaplatíte ty lidi, jste tam schopen mít normální dozorčí radu, která průběžně sleduje fungování Ředitelství silnic a dálnic. Pokud je to příspěvková organizace, tak ten ministr má v zásadě jediný nástroj, jak ovlivnit to dění, a to je výměna generálního ředitele. No, a pak se ukáže po 4 měsících, že to bylo špatně. Takhle, kdyby byly pravidelně dozorčí rady, tak i ten ministr má větší vliv na to, jak to Ředitelství silnic a dálnic funguje, má pravidelně informace a může většinou silou prosazovat záměr vlády, protože je to státní firma a musí pracovat podle toho, co vláda po té firmě chce.
  
Martin VESELOVSKÝ, moderátor
Jde to samé říct i o tom, co chce nebo alespoň to říká, že to chce současný ministr dopravy, že by chtěl, aby ŘSD bylo státním podnikem?
   
Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu /ODS/, bývalý ministr dopravy
No, právě, že ne, já myslím, že státní podnik je nešťastná forma a akciová společnost je prostě lepší. V sousedním Rakousku to funguje. Vím, že tam byl ministr Prachař na návštěvě, tak nevím, proč nejdeme vyzkoušenou cestou třeba toho Rakouska a nezkusíme to implementovat v podmínkách České republiky, to já myslím, že je rozumnější, to já jsem připravoval a kus prací se na tom už udělal v loňském roce.
   
Martin VESELOVSKÝ, moderátor
Řekněte mi ještě jednu věc, pane poslanče Stanjuro, zároveň spíš na odborném poli se vede debata, jestli je nutno domodernizovat D1 tím způsobem, jakým byla ta modernizace započata, tedy dražším, ale podle některých názorů odborných zároveň dlouhodobější technologií, je možno to měnit?
    
Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu /ODS/, bývalý ministr dopravy
Já si myslím, že v zásadě ne a to je zrovna věc, která by měla podléhat odbornému posouzení a ne politickému rozhodnutí. Neměl jsem důvod nevěřit tehdejšímu řediteli, který říkal, že to několikrát prověřovali a právě v tom dlouhodobém horizontu 30 let ti odborníci tvrdili, že to je v zásadě levnější, přestože ta původní investice nebo ta oprava je dražší, tak díky tomu, že se nebude muset tak často opravovat v budoucích letech, tak v tom horizontu 30 let by to mělo být levnější. Ale já nejsem odborník na rekonstrukce silnic, abych se zapojil do odborné debaty a říkal ano, to je dobře, nebo ta nezvolená metoda fragmentace je lepší. To je skutečně na těch odbornících, ale když se stát jednou rozhodl, tak podle mého názoru to má takhle dodělat.
  
Martin VESELOVSKÝ, moderátor
No, a pak mě zajímá ještě jedna věc, vy jste ji zmínil na začátku našeho rozhovoru, a to je mýtný systém. Ta debata o tom, kam rozšířit mýtný systém v České republice, tedy ze samotných dálnic, je dlouhodobá a zatím ještě nikam nevede. Jak by měla pokračovat?
 
Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu /ODS/, bývalý ministr dopravy
Já jsem měl připravený materiál do vlády, který jsem už potom nestihl projednat, a tam jsem navrhoval, aby byly zpoplatněny i všechny silnice I. třídy. Pokud bychom našli silnice I. třídy, které bychom nezpoplatnili, tak já bych navrhoval, ať je převedem do kategorie II. a III. tříd a převedem je do majetku krajů. To znamená, že by v majetku státu a tím pádem ve správně ŘSD zůstaly jen zpoplatněné silnice a právě z těch výnosů z mýta bychom mohli čerpat za prvé bankovní úvěry pro ŘSD a mohli bychom čerpat zdroje pro rekonstrukci a rozvoj dálniční sítě.
  
Martin VESELOVSKÝ, moderátor
To znamená vůbec nepovažujete za dobrou myšlenku, která se také čas od času už v podstatě jaksi od spuštění samotného mýtného systému objevuje, to znamená, že by byly zpoplatněny i silnice nižších tříd než I?
   
Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu /ODS/, bývalý ministr dopravy
Ne, to je podle mě špatná myšlenka, nemá to žádné, nemá to žádný ekonomický základ, nikdy se vám ty peníze nevrátí. Naopak já už teď jako poslanec jsem navrhl znovu, protože jsem to už navrhl jako ministr, aby obce mohly stanovit zákaz vjezdu kamionů na ty silnice II. a III. tříd tam, kde existuje objízdná trasa buď po silnicích I. třídy nebo dálnic či rychlostních komunikací, to je podle mě správná cesta, mít zpoplatněné silnice, na těch udržet ty těžké kamiony a na ty II, III či místní komunikace kamiony nepouštět.
  
Martin VESELOVSKÝ, moderátor
Jaká technologie by měla být při rozšíření mýtného systému v Česku použita?
   
Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu /ODS/, bývalý ministr dopravy
To je dobrá otázka, já si myslím, že stát by to měl definovat. Podle mě by stát měl definovat požadavky na ten mýtný systém z hlediska výstupu, co stát chce. Já si myslím, že by to mohlo být převážně softwarové řešení ne hardwarové, to znamená, abych v okamžiku, kdy mám dlouhodobou uzávěrku mohl definovat objízdnou trasu a i tam vybíral mýto, to znamená, my jsme nebo zdělili jsme a máme v majetku ten mýtný systém, který dneska existuje, ale myslím, že správná cesta je nadefinovat zadání, jaké chceme výstupy a nechat na těch jednotlivých nabídkách, na těch firmách, jakou technologii zvolí. To já bych nepředpisoval, protože si myslím, zase to děláme na 10 let, ta technologie se může i v průběhu těch 10 let rychle vyvíjet, ale my bychom měli jasně definovat, co chceme, jaké výstupy, jaký chceme mít přehled o pohybu nákladních vozidel a takhle bychom tu soutěž měli vypsat.
  
Martin VESELOVSKÝ, moderátor
Na druhou stranu, pokud říkáte, že by bylo dobré zpoplatňovat například i v momentě, kdy jsou vyznačeny nějaké objízdné trasy, tak to asi neuvažujete o tom, že by byly stavěny další mýtné brány?
   
Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu /ODS/, bývalý ministr dopravy
No, já jsem říkal, že ty mýtné brány, které jsou, jsme zdědili, já to už považuji za zastaralou technologii. Právě je to takový ten hardware, když si vezmeme jako počítačovou terminologii a myslím, že bychom měli zvolit inteligentnější systémy a spíše to softwarové řešení, abychom pružně mohli změnit, na kterých silnicích vybíráme, na kterých ne, takže já nejsem příznivce dalšího budování mýtných bran, protože těch silnic I. tříd je skoro 5 tisíc kilometrů, takže si představte, muselo by to být u každého sjezdu, to bychom měli Českou republiku plnou těch mýtných bran a to já bych určitě nepodporoval.
   
Martin VESELOVSKÝ, moderátor
Takových bylo dnešních Dvacet minut Radiožurnálu s předsedou poslaneckého klubu ODS a bývalým ministrem dopravy Zbyňkem Stanjurou. Díky za váš čas, na shledanou.
  
Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu /ODS/, bývalý ministr dopravy
Děkuji za pozvání, na shledanou.

« zpět na přehled