Události, komentáře: OLAF o Čapím hnízdu
4. ledna 2018, ČT 24 / rozhovor v médiích
Ministerstvo financí zveřejnilo část zprávy OLAFu o Čapím hnízdu – ze 48 stránek úřad odtajnil jen tři odstavce. Z nich vyplývá, že Česko by mělo 50ti milionovou dotaci pro farmu vyjmout z evropských fondů. Ministryně financí Alena Schillerová připustila, že nezávislý vyšetřovací úřad Evropské unie našel v projektu Čapí hnízdo nesrovnalosti. Dvě stě kilometrů nových dálnic, plány na vysokorychlostní tratě nebo rozhodnutí o kanálu Dunaj – Odra – Labe – to slibuje vláda ve svém programu. Jsou to splnitelné věci, když se podíváme na plnění plánů předchozích kabinetů? Témata Událostí, komentářů ČT24 pro předsedu poslaneckého klubu ODS Zbyňka Stanjuru a ministra dopravy Dana Ťoka (nestr. za ANO).
Celý rozhovor se Zbyňkem Stanjurou můžete zhlédnout na ČT24.
Daniel TAKÁČ, moderátor:
Ministerstvo financí zveřejnilo část zprávy takzvaného OLAFu o Čapím hnízdu. No, část, ze zhruba 50stránkového dokumentu odtajnilo jenom 3 odstavce. Z nich vyplývá, že Česko by mělo 50milionovou dotaci pro farmu vyjmout z evropských fondů. Ministryně financí Alena Schillerová připustila, že nezávislý vyšetřovací úřad Evropské unie našel v projektu Čapí hnízdo nesrovnalosti. Téma na úvod Událostí, komentářů.
A hosté Událostí, komentářů ministr dopravy Dan Ťok. Dobrý večer.
Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Dobrý večer.
Daniel TAKÁČ, moderátor:
Předseda poslaneckého klubu ODS Zbyněk Stanjura. Dobrý večer.
Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu strany /ODS/:
Dobrý večer.
Daniel TAKÁČ, moderátor:
Pánové, vítám vás. Velice krátce se zastavíme tedy u zprávy úřadu OLAF. Nemělo by ji ministerstvo ukázat celou? Nepokusíte se to třeba na vládě prosadit, aby bylo jasno, co tam je, aby se ta zpráva odtajnila celá? Ty tři odstavce, tam toho moc není.
Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Víte, já bych nerad tady přes televizi vzkazoval paní ministryni Schillerové, co má nebo nemá dělat. Mně to…
Daniel TAKÁČ, moderátor:
Ale můžete říct, co případně navrhnete na vládě.
Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Mně se to taky nelíbí a já si myslím, že by bylo lepší, kdyby ta zpráva byla odtajněna, protože jsou zbytečné spekulace o věcech, které podle mého názoru nejsou až tak divoké.
Daniel TAKÁČ, moderátor:
Vy byste ji asi chtěli vidět. Měla by se zveřejnit?
Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu strany /ODS/:
Určitě ano. Dneska si z nás ministerstvo financí udělalo legraci, říkáte 3 odstavce. První odstavec říká: OLAF zahájil šetření; druhý odstavec říká: OLAF ukončil šetření, no, to jsou novinky, no, to jsme nečekali, když to někdy začalo a pak to skončilo. A třetí odstavec říká: doporučujeme Evropské komisi ani euro pro Čapí hnízdo. Nevíme proč, neznáme tu zprávu. Já si myslím, že se to zveřejnit už mělo. Nevím, proč strkají hlavu do písku ti, kteří tu zprávu mají k dispozici. Taková ta salámová metoda…
Daniel TAKÁČ, moderátor:
A pro vás je to jasná zpráva, že tam je problém v té dotaci a v té dotaci?
Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu strany /ODS/:
Pro nás je jasná zpráva, že doporučení OLAF ani euro na Čapí hnízdo, ale nevíme proč. Já nebudu spekulovat proč, to nevím, ale chtěl bych to vědět, nejenom já, ale i naše veřejnost by to vědět měla. To znamená, měli bychom mít tu zprávu celou k dispozici včetně těch příloh, abychom věděli. Já jenom připomenu, když jsme jednali poprvé o vydání poslanců Babiše a Faltýnka, tak jak orloji se nám střídali poslanci hnutí ANO a říkali: ani na ten OLAF nepočkali, počkejme si na zprávu OLAF. Teď je tady zpráva OLAF a najednou slyším: mně to nezajímá, já to nebudu číst. Někteří vaši … Takže taková změna přístupu.
Daniel TAKÁČ, moderátor:
Pan Stanjura udělá tečku.
Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu strany /ODS/:
Děkuju.
Daniel TAKÁČ, moderátor:
Teď.
Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Teď můžu já. Víte, já bych to zase jako celý nedramatizoval. Za prvé ten OLAF nešetří to, co bylo vydáno a nebylo vydáno. Ona šetří, jak jednotlivé orgány České republiky při schvalování a při všech procesech tohoto projektu zafungovaly, to znamená, to je něco jako audit.
Daniel TAKÁČ, moderátor:
A jak to víte, vy jste to četl?
Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Tak to funguje.
Daniel TAKÁČ, moderátor:
Tam je nějaká výhrada.
Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Tak to funguje audit na všech záležitostech.
Daniel TAKÁČ, moderátor:
Nikdo neví jaká ale.
Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
No, tak jako já jsem přesvědčen, že se to dozvíme. V České republice se nic nikdy neutajilo víc než…
Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu strany /ODS/:
…když je to tak jednoduché.
Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Já jsem to nezatajil, OLAF sám to nechce zveřejnit, takže…
Daniel TAKÁČ, moderátor:
A pan ministr taky říkal, že by taky bylo dobré, kdyby to bylo zveřejněno. Já se chci zeptat na něco jiného, když se ta dotace tedy vyjme z těch evropských peněz, tak padá ten problém poškození finančních zájmů Evropské unie, podvodu?
Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
To musí rozhodnout ten, kdo to šetří. Já si myslím, že padá, ale opravdu si myslím, že celý ten problém je potřeba vzít komplexně, to znamená, tady někdo něco povolil, několikrát to zkontroloval, několikrát řekl, že je to v pořádku. Dokonce ministerstvo financí, které bylo tehdy pod vedením pana ministra Kalouska, tak řeklo, že ta dotace byla vyplacena v pořádku. Takže je potřeba prostě vzít všechny tyhle ty věci do úvahy a všechny je vyhodnotit.
Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu strany /ODS/:
Ale problém je úplně v něčem jiném. To bylo už jednou ve sněmovně. Tady je podezření z podvodu, že nebyly uvedeny pravdivé údaje v té žádosti a velmi často jsou tam čestná prohlášení.
Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Ale to musí někdo prokázat. Tohle to jsou podezření, o kterých se tady jako krásně vytahuje.
Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu strany /ODS/:
Já souhlasím, ale je to vaše hnutí, vaši politici, kteří útočí na českou policii, pořád mluví o komplotu, účelovce, kampani, nešťastném načasování, to slyšíme 4 měsíce, místo toho abyste řekli: tak to nechme prošetřit, nemáme, co skrývat, ať se pravda ukáže. Já jsem myslel vážně, co jsem říkal. Myslím si, že by oba páni poslanci měli požádat i kvůli té zprávě OLAF o své vydání. Zařídit, aby jejich poslanecký klub taky to přání splnil. Ne říct: já jsem pro, ale ostatních 77 poslanců je proti, já jsem je fakt nepřesvědčil. To jsou takové pohádky, kterým…
Daniel TAKÁČ, moderátor:
Padá pak ten problém, podvod, problém, poškození finančních zájmů Evropské unie, když se z těch evropských peněz lidově řečeno vyndá teď?
Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu strany /ODS/:
Ne…Já jsem samozřejmě spis neviděl, neuvidíme to správně, nejsem členem mandátového, imunitního výboru, ale obecně vím, četli jsme to i v té žádosti, která se četla na Poslanecké sněmovně, že tady podezření, podotýkám podezření z podvodu a podvod se buď stal nebo nestal. OLAF mohl říct, zda na to mohly nebo nemohly být čerpány Evropské unie. Potom zase, zda to podvod byl nebo nebyl, mohou rozhodnout pouze české orgány a podle mého názoru pouze nezávislý soud. Ale aby ten nezávislý soud mohl proběhnout, musí být poslanci vydáni a pak by se pravda ukázala. Takhle těžko můžeme říkat…
Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Já jsem…
Daniel TAKÁČ, moderátor:
Odstranila by se tím překážka, to odstranění z těch evropských fondů pro případnou vládu ANO – ODS?
Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu strany /ODS/:
Tím žádná překážka nepadá.
Daniel TAKÁČ, moderátor:
No, jenom se ujišťuju.
Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu strany /ODS/:
Určitě ne, určitě ne.
Daniel TAKÁČ, moderátor:
Pánové, díky za vaše odpovědi na téma OLAF.
To hlavní, o čem se s vámi dnes chceme bavit, je část programového prohlášení týkající se pochopitelně dopravy. Digitalizace a investice do dopravy, hlavní body, na kterých se na dnešním jednání tripartity shodli zástupci vlády podnikatelů a odborů. Společně probírali i programové prohlášení jako celek.
Tereza BERÁNKOVÁ, redaktorka:
Prví schůzka, první dokument. Nová vláda se pustila do práce. Předseda Andrej Babiš se vůbec poprvé od voleb sešel se zástupci podnikatelů a odborů a probral s nimi programové prohlášení vlády.
Andrej BABIŠ, premiér, předseda hnutí /ANO/:
Můžu vlastně konstatovat, že to naše programové prohlášení, které jsme předložili a které samozřejmě se ještě dopracovává a ještě přes víkend ho budeme vylepšovat, tak má většinovou podporu.
Tereza BERÁNKOVÁ, redaktorka:
Premiér už ale neupřesnil, o čí podporu konkrétně jde. Odbory a podnikatelé ji totiž přímo nevyjádřili.
Andrej BABIŠ, premiér, předseda hnutí /ANO/:
Vystoupili asi, nevím kolik, 25 lidí nebo kolik a já jsem teda nezaznamenal, že by tam nebyla ta podpora.
Tereza BERÁNKOVÁ, redaktorka:
Odboráři i podnikatelé v textu vidí pozitivní body. Shodnou se třeba na rychlejších investicích do dopravy nebo na digitalizaci země. Česko by mohlo z evropských fondů čerpat na plošné pokrytí vysokorychlostním internetem až 14 miliard korun.
Jaroslav HANÁK, prezident, Svaz průmyslu a dopravy ČR:
Nastavení komplexní digitalizace, nejenom e-Government, ale digitalizace se vším všudy, to znamená, průmysl 4.0, digitalizace vzdělání, trh práce.
Tereza BERÁNKOVÁ, redaktorka:
Odbory pak vidí pozitivně třeba upravení důchodového systému. Naopak jim vadí rychlé vydávání pracovních povolení cizincům nebo slibované snižování odvodů. Podle odborového předáka Josefa Středuly by tak sociální systém mohl přijít až o 25 miliard korun.
Josef STŘEDULA, předseda ČMKOS:
To znamená, 500 korun snížení sociálního pojištění u zaměstnance na náklady týkající se dopravy. My nemáme nic proti tomu, aby takováto sleva tam byla, ale nikoliv v sociálním, ale v daňovém systému.
Tereza BERÁNKOVÁ, redaktorka:
A své výhrady v dokumentu měli také podnikatelé.
Jaroslav HANÁK, prezident, Svaz průmyslu a dopravy ČR:
Co tam chybí a co se nám nelíbí. Není tam vůbec postižená role plynárenství a trochu tam chybí oblasti energetických úspor.
Tereza BERÁNKOVÁ, redaktorka:
Premiér Andrej Babiš už dřív řekl, že programové prohlášení je pouze návrh a chce do něj zahrnout i připomínky odborníků. Hotovou verzi hodlá představit příští týden v úterý, tedy den před hlasováním o důvěře ve sněmovně. Tereza Beránková, Česká televize.
Daniel TAKÁČ, moderátor:
Pane ministře, jakou část toho a zůstaňme u té dopravy, to je váš resort, jakou část toho, co slibujete, chcete splnit? Desetinu, půlku, třetinu, dvě třetiny?
Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
My jsme to programové prohlášení koncipovali tak, že se dá splnit celé a já jsem přesvědčen…
Daniel TAKÁČ, moderátor:
To je reálné?
Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Samozřejmě, že je. Vy mě tady vždycky zkoušíte z těch počtů kilometrů a když se podíváte, tak jako…
Daniel TAKÁČ, moderátor:
Protože je slibujete ale, vy slibujete konkrétní počet kilometrů, které otevřete.
Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Já je nejenom slibuju, já je i předávám. Když se podíváte, tak jako za mé období nebo za období, kdy já jsem na ministerstvu, tak jsme zahájili 129 kilometrů nových dálnic nebo dálnic, ať jsem úplně férový.
Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu strany /ODS/:
Dálnic.
Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Protože z nich je 54 kilometrů dálnice D1 a…
Daniel TAKÁČ, moderátor:
A kolik jste jich otevřeli?
Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
A otevřeli jsme 97 kilometrů.
Daniel TAKÁČ, moderátor:
A vy jste ale slibovali teda, když už jsme u toho minulého volebního období: za prioritní pokládá výstavbu dálnic a rychlostních komunikací jako jsou R52, R6, R35, R43, R49, D3, D8, D11, silniční okruh kolem Prahy a návazné komunikace.
Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
To stále platí.
Daniel TAKÁČ, moderátor:
A kde to je? To je minulé programové prohlášení, to už by tady mělo být, když říkáte, že vás neustále zkoušíme z těch kilometrů, tak, kde to je, když jste to slíbili?
Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
V minulém programovém prohlášení, tak to jsem teda s dovolením nepsal.
Daniel TAKÁČ, moderátor:
Nepsal, ale byl jste poměrně dost dlouho ministr dopravy.
Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
To jsem byl dost dlouho ministr dopravy a když jsme u toho, tak v podstatě od roku 2010 se kromě D1 přede mnou neotevřelo nebo nezahájilo vůbec nic. Já jsem zahájil 80 nebo 75 kilometrů nových dálnic na zelené louce. Takže to, co se jako tady rozběhlo za těch podmínek, kdy já jsem, v jakém stavu jsem převzal ministerstvo a v jakém stavu je legislativa, tak si myslím, že se úplně za co stydět nemáme teda.
Daniel TAKÁČ, moderátor:
Je reálné stihnout to, co vláda slibuje, když vidíte, co se stihlo z minulého programového prohlášení?
Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu strany /ODS/:
Problém té vlády je úplně jiný, ne kapitola dopravy. Ta vláda nemá důvěru, tváří se, že bude vládnout 4 roky. S vážnými tvářemi máme dneska debatovat konkrétní kapitoly a ta vláda nemá důvěru. Tak jak dlouho bude vládnout? Já nevím, jestli má Andrej Babiš nějaký plán na příští středu. Pokud ne, tak je to obrovská porážka hnutí ANO Andreje Babiše. Hlasování o důvěře není hlasování o běžném zákonu. Jinak k tomu programovému prohlášení…
Daniel TAKÁČ, moderátor:
A když si představíme, že tedy ANO, že by to bylo na 4 roky, tak je reálné to stihnout to, co …
Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu strany /ODS/:
No, je reálné, že za 4 roky pan ministr tam napíše to samé, jo. Já jsem si dal tu práci a porovnal jsem koaliční smlouvu a programové prohlášení z roku 2014 a z roku 2018. Podotýkám pokaždé resort mělo hnutí ANO. V roce 2014: zavedeme jednotné jízdní doklady na železnici. Po 4 letech: zrealizujeme myšlenku národního tarifu. Takže úkol trvá, nesplněno, tak klidně to můžeme napsat za 4 roky znovu. 2014: předložíme legislativní návrhy pro urychlení a zjednodušení přípravy realizace liniových staveb ve veřejném zájmu. 2018: připravíme koncepční změnu stavebního práva v oblasti prioritních infrastrukturních staveb. Zase je to to samé, jenom o 4 roky jsme dál. 2014: chceme zvýšit podíl SFDI z výnosu spotřební daně na 25 %, stav je stejný. Teď jsem slyšel, že ministerstvo připravuje něco podobného.
Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
To já neříkám.
Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu strany /ODS/:
2014: výše celkových zdrojů pro dopravní infrastrukturu by se v průběhu volebního období, to jest do letošního roku měla přiblížit 2 % HDP, realita 2014 1,6 % HDP…
Daniel TAKÁČ, moderátor:
Můžeme to shrnout do toho, shrnout do jedné věty, že je tam mnoho věcí, které jsou stále stejné.
Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu strany /ODS/:
Přesně tak. Vy jste už citoval…
Daniel TAKÁČ, moderátor:
Zareagujete, pane ministře.
Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu strany /ODS/:
Mám to tady taky, ty dálnice. To je vlastně opsané z minula. ŘSD: připravujeme transformaci 2014. Pane ministře, to je programové prohlášení Sobotkovy vlády. To, že jste nebyl vy ministr, nic neznamená, a vaše hnutí to ministerstvo mělo ve správě. Takže já říkám, ano, to jsou dobré cíle, já proti tomu nic nemám, jenom říkám, že jsou to stejné cíle jako před 4 lety a nic se v tom vlastně nestalo.
Daniel TAKÁČ, moderátor:
Čím chcete podložit to, že to naplníte?
Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu strany /ODS/:
To jsou sliby a jsou to stejné sliby jako před 4 lety v 5 konkrétních věcech, které jsem tady zmínil.
Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Já chci říct jednu věc. Já jsem vám do toho nemluvil, pane kolego.
Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu strany /ODS/:
Já jsem ještě nedomluvil, já se omlouvám.
Daniel TAKÁČ, moderátor:
Ale já jsem se na pana ministra, já už jsem se na pana ministra otočil.
Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu strany /ODS/:
Zkuste, pane ministře, říct třeba – jednotné jízdní doklady na železnici. To nemá nic s vašimi předchůdci nic společného.
Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Já tady s dovolením…
Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu strany /ODS/:
V roce 2014 stejný slib jako…
Daniel TAKÁČ, moderátor:
Promiňte, pane předsedo, představil jste to, teď prosím reakce pana ministra.
Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Já teď se vrátím k těm kilometrům, protože…
Daniel TAKÁČ, moderátor:
Ne, teď, prosím, zareagujte na to, co tady říkal pan Stanjura.
Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Dobře, tak zareaguju na to, co říkal pan Stanjura. Souhlasím s tím, že spousta věcí, které tam byly, prostě některé z těch věcí v této koaliční nebo v minulé koaliční vládě nebylo lze prosadit, protože holt tam byly zcela jiné priority a…
Daniel TAKÁČ, moderátor:
Některé žádné z toho, co pan předseda říkal.
Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Ale to není, že některé žádné, dvě třetiny toho programového prohlášení je splněno. Tak jako já, když já budu vytahovat…
Daniel TAKÁČ, moderátor:
Ne z toho jmenováno. Tady je vyjmenováno několik konkrétních, ano, máte tam konkrétní věci.
Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Víte co a já, když budu vytahovat programové prohlášení, které mělo ODS předtím, tak to…
Daniel TAKÁČ, moderátor:
Až bude pan Stanjura ministrem dopravy, tak se ho budu ptát úplně stejně, teď se ptám vás: slíbili jste, nesplnili jste. Na základě čeho nebo čím chcete podložit to, že tentokrát splníte?
Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Na základě toho, že v těch základních parametrech ty věci jsou rozběhnuty, práce na národním tarifu běží, budou dokončeny. Transformace ŘSD, my jsme si ji tam tentokráte nenapsali, ale přesto ji chci udělat. Takže jako spousta věcí, které byly udělány, tak jsou udělány. Prosím vás, vzpomeňme si a jako všichni tady trpíme náhlou ztrátou paměti, když jsem přišel na to ministerstvo, tak ŘSD bylo v rozkladu, celý ten resort byl v rozkladu, to znamená, nastartovat ho…
Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu strany /ODS/:
To rozložil ale váš ministr.
Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
To nebyl náš ministr. To bylo fungování mnoho dalších ministrů, který se tam točili v průměrné době 8 měsíců. Takže řekněme si, že stabilizace toho resortu, nastartování práce přineslo své úspěchy. Je tady vidět, že se staví, není to pravda, že se nestaví. A je dostatek peněz na dopravní infrastrukturu, dokonce jsme dali i krajům 10,5 miliardy, takže my máme dneska rozestavěno na to, abychom ta čísla, které tam jsou, za 4 roky zvládli a není žádný důvod, proč by se to nemělo plnit. Jako samozřejmě zpochybnit lze úplně všechno, ale takovéto zpochybňování je velmi jednoduché, ale není…
Daniel TAKÁČ, moderátor:
Uvidíme, jak ta vláda dopadne, možná evidenci uděláme. Skutečně to, co tady pan ministr říká, není na tom kus pravdy, stabilizovat resort. Ministři dopravy se střídali velice často. Vít Bárta zastavil, co se zastavit dalo v době, kdy nastoupil do vlády a za minulého kabinetu se některé stavby skutečně rozjely, něco málo se i otevřelo.
Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu strany /ODS/:
To je pravda, to já jsem taky neřekl, že se neudělalo vůbec nic. Jenom říkám, že tato vláda vůbec, respektive minulá vláda, tato vláda ještě nemá důvěru a podle mě ani důvěru mít nebude, ale nevyužila ekonomický růst. Předevčírem jsme slyšeli závěrečná čísla státního rozpočtu. Podívejte se na investiční výdaje státu v roce 2017: ostuda.
Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Dobře, ale na těch investičních výdajích…
Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu strany /ODS/:
Pane ministře, teď mluvím…
Daniel TAKÁČ, moderátor:
Teď pan předseda zase.
Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
/Souzvuk hlasů/ opravdu jako stavělo.
Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu strany /ODS/:
Ale já jsem neřekl, že se nestavělo, já jsem říkal, že se mohlo stavět mnohem více, proto taky poklesly výdaje na dopravu vůči HDP o 0,3 % za 4 roky vaší vlády, poklesly. Nevyužili jste ten ekonomický růst k tomu, aby se investovalo mnohem více. Dobře, když to nešlo na některé konkrétní stavbě, mohlo se investovat jinde.
Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Ale to je hrozně jednoduchý. Prostě, jestliže tady někdo nepřipravoval téměř 10 let žádnou stavbu, tak já jsem neměl co stavět. To prostě tak je jednoduchý.
Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu strany /ODS/:
Ale to není, neříkejte pořád: já jsem dal, já jsem stavěl.
Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Ne já, tak ministerstvo.
Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu strany /ODS/:
Rozumíme si?
Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Dobře, ministerstvo a ŘSD.
Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu strany /ODS/:
Není to pravda, není to pravda.
Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Ale je to pravda.
Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu strany /ODS/:
Nikdo nic nepřipravoval. Že já jsem připravil soutěže na přípravu za 4 miliardy a potom ministr, kterého si jmenoval prezident Zeman to celé zastavil, za to já fakt nemůžu.
Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Ale já zas nemůžu za to, že jsem tam dostal to ministerstvo v takovém stavu.
Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu strany /ODS/:
Já hodnotím vládu jako celek, ta čísla jsou dramaticky špatná, co se týče investičních výdajů vlády, 81 miliard. My jsme v roce 2012…
Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
To já musím odmítnout.
Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu strany /ODS/:
…a 11 byli kritizovaní například tripartitou, že málo investujeme v období ekonomické recese či krize, ale bylo to přes 100 miliard ročně. A v období ekonomického růstu loni i letos tato vláda byla schopna mít kapitálové výdaje kolem 80 miliard, a to je zoufale málo. Já neříkám, že to je vina pouze vás, pane ministře, já hodnotím vládu jako celek.
Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Já tvrdím, že na těch 80 miliardách máme lví podíl my.
Daniel TAKÁČ, moderátor:
Pánové, pojďme se posunout ke konkrétní věci, které z těch dálnic, které jsem jmenoval a které vy v tom programovém prohlášení máme, skutečně budou z nějaké míry hotové nebo nějaké úseky na těch dálnicích?
Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu strany /ODS/:
Úseky.
Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Ty úseky, které budou hotové…
Daniel TAKÁČ, moderátor:
Je jich, D1, D3, D4, D6, D7, D11, D35, D42, D52, D55.
Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
D1 úsek 136 se samozřejmě začne stavět. D35 2 úseky směr z Hradce Králové na Olomouc, na D11 na Plzeň, ne na Plzeň, Polsko rovněž 2 úseky zahájíme. Na D6 jsme 2 úseky zahájili a budeme dělat další úsek a na D3 jsou to 2 úseky kolem Českých Budějovic.
Daniel TAKÁČ, moderátor:
A to všechno by mělo do 2021 stát?
Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Většina těch projektů, o kterých tady mluvím…
Daniel TAKÁČ, moderátor:
Když jsem se díval na web ŘSD anebo na web těch dálnic, tak tam většinou zprovoznění je 2022 a později.
Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
To jsou projekty, které půjdou do realizace. To znamená, začne se stavět na začátku příští stavební sezóny, to znamená, někdy…
Daniel TAKÁČ, moderátor:
Na jaře.
Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
…březen. Takže tyto projekty mají šance, aby byly během toho čtyřletého období dostavěny. Není tam žádný důvod, aby nebyly.
Daniel TAKÁČ, moderátor:
Máme to zaznamenáno, uvidíme na jaře. Ještě mi, prosím, pane ministře, řekněte – pevně ukotvíme trasy plánovaných vysokorychlostních železničních tratích v územně plánovací dokumentaci krajů a pokročíme v jejich projektové přípravě. Bude stát nějaká vysokorychlostní trať?
Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Ta nemůže stát, když ještě nevíme, kudy povede. To, co my říkáme, že se nám snad konečně povede dohoda s kraji, aby tyhle ty vysokorychlostní tratě měly svoji územní ochranu v jejich dokumentech, takže zásady územního rozvoje.
Daniel TAKÁČ, moderátor:
Když to přeložím do češtiny, pokusíte se to namalovat na papír?
Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Ne, ne, ne, no, ano, bude to na papíře, ale konečně to na tom papíře bude. Když to tam není, tak nemůžete začít projektovat, to je přece úplně pochopitelný. Takto zní zákon v České republice a tak to funguje.
Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu strany /ODS/:
Tak to úplně není.
Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Ale je to tak.
Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu strany /ODS/:
Ta územní plánovací dokumentace má nějaké stupně a ty podřízené musí respektovat ten vyšší stupeň. Já souhlasím s tím, že to máme udělat, ale musí to udělat stát, ne kraje. To nemohou dělat kraje, to musí dělat stát.
Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Souhlas.
Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu strany /ODS/:
Když to stát udělá, tak to kraje prostě musí ze zákona do své územně plánovací dokumentace zanést. Ale nám tady chybí nebo mně tady chybí nebo nám jako občanským demokratům chybí jedna věc, ono je to populární, ono se o tom hodně mluví, ale potřebujeme taky nějaké ekonomické studie vysokorychlostní tratě, protože tam ty efekty mohou být příznivé, ale i negativní ve smyslu, když je ta země veliká, tak to nějaký smysl má, ale u těch menších zemí se velmi často stává, že místo, aby ožily ty ostatní regiony, tak se díky tomu rychlému spojení vylidňuje ostatní regiony a všichni směřují do toho hlavního města. Pro mě je třeba klíčové, abychom jako poslance z Moravskoslezského kraje, abychom vyřešili napojení na Polsko, abychom jako nežili pořád jenom Praha a Brna, abychom nezapomněli na Ostravu a na našeho velkého … Já neříkám, že zapomeneme, ale pro nás je to klíčové, pro region je to klíčové.
Daniel TAKÁČ, moderátor:
Mám tomu rozumět tak, že se nám třeba vysokorychlostní trati v České republice vůbec vyplatí, že se může stát, že se nevyplatí, takže by se tedy stavět neměly?
Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu strany /ODS/:
Stát se to může. Kromě toho, že se nám to mnohým líbí a že jsme fanoušci toho, tak potřebujeme nějaké podklady. Na základě toho, že ta investice, a teď, protože to není spočítáno, tak se odhaduje, že to bude stovky miliard korun, já bych řekl, že to bude ještě více a…
Daniel TAKÁČ, moderátor:
Co to je vlastně vysokorychlostní trať v podání ministerstva dopravy, abychom neskončili na 200 někde?
Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Ne, my dneska říkáme rychlá spojení. A já si myslím, že těch 200 není nic, za co bychom se v některých případech měli stydět. Protože si vezměte, bude…
Daniel TAKÁČ, moderátor:
Takže 300 – s tím počítat lze nebo nelze?
Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Lze s tím počítat, ale musí to vyjít ekonomicky tak, jak říkal pan Stanjura.
Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu strany /ODS/:
Musíme vědět, jak často to zastaví, protože…
Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Protože jako 350 kilometrů za hodinu nemůže stavět možná víc než v Brně a v Praze.
Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu strany /ODS/:
A pak je otázka – kdo z občanů to vlastně bude využívat, platit to budou všichni občané, protože to se bude platit z českých peněz, anebo z privátních peněz, ale pak to bude poměrně drahé, protože takové existují PPP projekty, kde ta návratnost je kolem 35-40 let, to spojení je velmi drahé, jízdenky jsou velmi drahé, to se taky dělá tak, že se potom zdraží cesta po normálních dálnicích, abychom motivovali ty, kteří ho používají. A začne debata – bude to stát v České Třebové, v Pardubicích, v Brně, v Ostravě?
Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Pak už se to nerozjede.
Daniel TAKÁČ, moderátor:
Pak se to nerozjede. Proč slibujete, že něco pevně ukotvíte do jakékoliv dokumentace, když vlastně nevíte, jestli to tady má být?
Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Ale my víme. Já jsem přesvědčen, že je potřeba odlehčit dneska, chceme-li dosáhnout toho, co slibujeme, že přesuneme nákladní dopravu nebo náklad na železnici, tak už dneska je ta železnice zacpaná. Tak ty nový koridory pro buď rychlá spojení nebo vysokorychlostní tratě prostě potřeba jsou. Je potřeba na nich pracovat a pokud to neuděláme, tak se nebude jezdit.
Daniel TAKÁČ, moderátor:
Dobře, pokud zjistíte tedy, jak rychlé je…
Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
A zjistíme, zdali je potřeba tam jezdit rychlostí 250 nebo 350, a to vyjde z ekonomické studie, to se přece normálně dělá.
Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu strany /ODS/:
Bude to muset být po nových trasách bez křížení, žádné přejezdy.
Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Přesně tak.
Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu strany /ODS/:
Konstrukčně to vůbec není jednoduché. Jestli dneska říkáme, že máme problém připravit některou dálnici, 15kilometrový úsek, že tam jsou stovky vlastníků, tak si představte, že máte novou trať v délce 250, 350 kilometrů, kolik je tam vlastníků. Ten proces musí být nějak řízený. Podle mě pro to musí být speciální legislativa, protože s normálním stavebním zákonem takovou trať nepostavíme nikdy. A já vítám to, že ta debata se povede. Doufám, že se povede, jsem o tom přesvědčený, že doufám, že se povede na odborné bázi, že se nejdříve shodneme, které ty studie se musí vypracovat a že ty nové tratě musí být jakoby v nových místech, v nových koridorech, je prostě jasné.
Daniel TAKÁČ, moderátor:
Vodní koridor Dunaj – Odra – Labe. Po dokončení rozpracované studie proveditelnosti projektu vodního koridoru rozhodne vláda o dalším postupu. To je vážný předmět úvahy?
Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Samozřejmě, když už jsme dali peníze do studie, tak je potřeba říct, co s ní uděláme dál a co uděláme s tím výsledkem. Takže k tomu jsme se zavázali už minule a já myslím, že ten závazek stále platí.
Daniel TAKÁČ, moderátor:
Ale rozhodnout o dalším postupu může taky znamenat, že to skončí ten projekt, rozumím tomu dobře?
Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu strany /ODS/:
To by bylo jedině rozumné řešení.
Daniel TAKÁČ, moderátor:
Taky se vás zeptám, nebojte.
Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Výsledek studie tady bude. Já bych teda tu vodní dopravu…
Daniel TAKÁČ, moderátor:
Měl by být…dobře.
Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Já bych vodní dopravu v žádném případě nezahazoval. Já si myslím, že z toho vyjdou úseky, které má smysl stavět, protože mají svoji efektivní a ekonomické využití a úseky možná, které ne.
Daniel TAKÁČ, moderátor:
Na koridoru mezi těmito třemi řekami?
Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Určitě. Třeba Labe by mělo být splavněné stoprocentně, myslím si, že je potřeba to udělat.
Daniel TAKÁČ, moderátor:
Dobře. Ano, čili úseky na jednotlivých řekách. Propojení těchto tří řek?
Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Propojení těchto tří řek je obrovský projekt.
Daniel TAKÁČ, moderátor:
No, to je.
Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Tato studie to řeší a ta řekne, zdali má smysl s tím dále počítat.
Daniel TAKÁČ, moderátor:
A vy si myslíte?
Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Já si nemyslím, já počkám, jaký výsledek studie bude.
Daniel TAKÁČ, moderátor:
Vy si počkáte na studii. Dobře. Pan Stanjura si očividně myslí.
Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu strany /ODS/:
Já si myslím, že by v tom vláda pokračovat neměla. Já už považuju i ty peníze za tu studii za vyhozené. To je projekt konce 19. nebo začátku 20. století. Logistika se úplně změnila, svět se změnil. Nemá cenu. Já jsem vždycky říkal těm příznivcům, kterých není málo, vždycky říkali: ten projekt se už tady připravuje 100 let. A já říkám: a co to vám vlastně říká o kvalitě toho projektu, že 100 let se o tom mluví a ještě se nezačalo, že ten projekt není reálný, ztráta času. Já vím, že milovníkem je prezident Zeman, to je taky jediný důvod, proč vláda se tím zabývá, podle mě jediný relevantní důvod je, že si to přál prezident Zeman, tak vláda udělala nějakou studii, respektive ministerstvo dopravy.
Daniel TAKÁČ, moderátor:
Ekologická doprava, nízkonákladová doprava, vodní hospodářství, to nejsou efekty?
Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu strany /ODS/:
Ne, to určitě ne.
Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Existuje spousta aspektů, které…
Daniel TAKÁČ, moderátor:
Chviličku.
Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu strany /ODS/:
Když se zeptáte vodohospodářů, těch jsem se ptal jako první, říkali, že prostě nebude tam voda. Pokud by se ten kanál vybudoval, jak je vymyšlený, propojení těch tří řek, tak ti, kteří se celý život profesně živí vodou, vodními stavbami, tak říkají: no, to je sice hezké, ale voda tam nebude, odkud by se tam ta voda vzala. To jsou ti odborníci, kteří tomu rozumí. Takové to heslo, že to je ekologická doprava, no, to je pravda. A kdo potom toto bude využívat? Dneska, když se vlastně ruší sklady, kdy se vlastně i dodává zboží vlastně přímo do těch regálů, tak někdo k tomu bude používat lodě? To přece není vůbec reálné.
Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Ale to není všechno zboží. Je tady spousta sypkého zboží, které je výhodný tímto způsobem přepravovat.
Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu strany /ODS/:
Mluvíme ale o propojení těchto tří řek, nebavíme se o splavnění například toho Labe.
Daniel TAKÁČ, moderátor:
Teď pan ministr, poslední věta.
Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Já si myslím, že je potřeba počkat na ten výsledek. Jako dneska říkat, že nebude voda. Zase my máme odborníky, kteří by nám měli odpovědět, jestli tento problém je opravdu tak vážný, anebo naopak by to mohlo pomoci k zadržení vody v krajině.
Daniel TAKÁČ, moderátor:
Dobrá, pánové, uvidíme, co řekne studie. Vy víte, že by se studie měla zastavit. Otázek kolem dopravy bude celá řada, položíme je tady někdy příště třeba. Děkuji vám za rozhovor. Na shledanou.
Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Děkujeme.
Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu strany /ODS/:
Jestli bude mít vláda důvěru. Jako opravdu mně to přijde absurdní ta debata.
Daniel TAKÁČ, moderátor:
Ale to jste taky říkal.
Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu strany /ODS/:
Já vím, já vím.
Daniel TAKÁČ, moderátor:
Ano, ano.
Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu strany /ODS/:
Ale pan ministr se tváří jako že budou vládnout 4 roky, ale nemají zajištěnou důvěru, to je přece klíčové. Kdyby tady existovala většina v Poslanecké sněmovně, tak to má logiku.
Daniel TAKÁČ, moderátor:
První jednání o důvěře bude příští týden.
Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu strany /ODS/:
Se tomu podrobně věnovat a zkoušet pana ministra, jestli to za 4 roky zvládne. Mě by zajímalo, jak zvládne…
Daniel TAKÁČ, moderátor:
Zůstanu s dovolením u tématu programového prohlášení.
Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Uvidíme.