Otevírání železničního trhu se odkládá
11. září 2014 / tisková zpráva
Plán levicové vlády a ministra dopravy Antonína Prachaře (ANO) odsunout otevírání železničního trhu považuji za krok poškozující jak daňové poplatníky, tak cestující využívající železniční dopravu.
Zkušenosti na trati Praha-Ostrava ukazují, že konkurence na železnici znamená nejen zlevnění služeb, ale také jejich vyšší kvalitu. Ignorování tohoto faktu jenom potvrzuje neschopnost ministra dopravy Prachaře řídit jemu svěřený rezort.
Podle původních plánů, které byly zpracovány za mého působení na ministerstvu dopravy, měli od prosince roku 2015 na čtyřech linkách jezdit dopravci vybraní na základě otevřeného výběrového řízení (Pardubice – Liberec, Liberec – Ústí, Praha – Děčín, Plzeň – Most). Vzhledem k dosavadní činnosti levicové vlády mě nepřekvapuje, že současný materiál nepočítá s žádným zahájením provozu na vysoutěžené trati před platností jízdního řádu 2016/2017 a v tomto roce pouze na jediné lince. Českým drahám tak i nadále zůstane monopolní postavení bez jakéhokoli tlaku na snížení ceny a zvýšení kvality cestování.
Vláda měla na programu svého jednání dne 10. 9. 2014 Zprávu o postupu otevírání trhu veřejných služeb v přepravě cestujících v oblasti dálkové a nadregionální železniční osobní dopravy. Tento materiál obsahuje harmonogram postupu vypisování výběrových řízení na provozování linek v závazku státu (tzn. dálkové linky objednávané státem). Projednávání bylo přerušeno.