Otázky Václava Moravce
10. května 2015 / rozhovor v médiích
Hostem Otázek Václava Moravce byl předseda poslaneckého klubu ODS a bývalý ministr dopravy Zbyněk Stanjura.
Celý rozhovor se Zbyňkem Stanjurou můžete zhlédnout na ČT24.
Václav MORAVEC, moderátor:
D1 je pro řidiče synonymem hororu. Stačila k tomu modernizace pár úseků. Společnost TNS Aisa pro Českou televizi v rámci kontinuálního sociologického šetření Trendy Česka zjišťovala, jaké zkušenosti mají lidé s nejstarší tuzemskou dálnicí. Dotazování se uskutečnilo na konci dubna. Sociologové kupodivu nezjistili žádné dramatické výhrady. Snad krom rychlosti, jakou se dálnice opravuje. Z dvanácti stovek oslovených respondentů jich ovšem zkušenosti s D1 měla jen polovina. Pravidelně, tedy alespoň jednou měsíčně, ji za poslední rok využilo 13 % dotázaných. V roli spolujezdce pak 4 %. Méně než jednou měsíčně se na cestu vydalo za volantem 18 % lidí a coby spolujezdci také 18 % dotázaných. A do jaké míry řidiče a spolucestující v posledním roce omezovala modernizace nejvytíženější dálnice v zemi? Lidé měli na škále od jedničky až do pětky zvolit míru osobního omezení, přičemž jednička znamenala žádné omezení a pětka pak omezení velké. A výsledek? Pětina lidí, tedy 20 % dotázaných nevnímalo při cestě po dálnici D1 vůbec žádná omezení, 18 % jen velmi mírná, třetina pak dala známkou 3 najevo neutrální postoj k modernizaci D1. A jen v součtu 28 % řidičů a spolujezdců cítila omezení silně či velmi silně. Jak si výsledky vysvětluje spoluautorka výzkumu, socioložka Kateřina Osičková?
Kateřina OSIČKOVÁ, socioložka, TNS Aisa:
Ta omezení v rámci modernizace dálnice D1 vnímají nejčastěji pravidelní řidiči. Těch je asi 45 %, kteří se k těm omezením staví spíše negativně. A jsou to spíše muži, lidé ve věku 45 až 59 let a zaměstnanci a podnikatelé, kde je předpoklad té vyšší mobility. Co se týče pohledu z hlediska voličů jednotlivých stran a hnutí, tak kladnější pohled a lépe ta omezení vnímá pravice, voliči pravice a na druhou stranu trochu negativněji se k nim staví voliči ČSSD a KSČM.
Václav MORAVEC, moderátor:
Vysvětluje pohled veřejnosti v rozhovoru pro dnešní Otázky socioložka Kateřina Osičková. S dosavadním průběhem rekonstrukce D1 je celkově spokojeno 35 % dotázaných. Kvalitu zrekonstruovaných úseků hodnotí kladně dokonce 60 % veřejnosti. Už se díváte na ta data, která vycházejí z exkluzivního výzkumu společnosti TNS Aisa pro Českou televizi. Menší spokojenost už panuje s vyřešením dopravní situace v úsecích s omezením. K hustotě provozu nebo vyřešení objízdných tras nemá výhrady jen 35 % řidičů a spolujezdců. Slovo má opět socioložka Kateřina Osičková.
Kateřina OSIČKOVÁ, socioložka, TNS Aisa:
Poměrně zajímavý pohled je z hlediska pravidelných či výjimečných řidičů a spolucestujících. Tam vidíme, že ti, kteří mají častou a přímou zkušenost s dálnicí D1, a tedy potýkají se často i s tou modernizací, tak jsou spokojenější s kvalitou zrekonstruovaných úseků. Dá se tedy říci, že ti, kteří objektivně hodnotí tím, že tam často jezdí, tak vnímají to zlepšení. Na druhou stranu například výjimeční spolucestující jsou nejméně spokojeni s tím, jak vlastně ty zrekonstruované úseky jsou kvalitní. Ti mají spíše méně častou tu svoji osobní zkušenost a jejich zkušenost bude spíše zprostředkovaná, medializovaná a podobně.
Václav MORAVEC, moderátor:
Nejkritičtější jsou lidé k rychlosti, kterou se dálnice D1 opravuje. Spokojeno je s ní jen 22 % respondentů. Podle Kateřiny Osičkové jde přitom z pohledu veřejnosti o důležité kritérium.
Kateřina OSIČKOVÁ, socioložka, TNS Aisa:
Je to tedy tak, že atribut rychlost prováděných oprav a modernizace je ten, který ovlivňuje nejvíce tu celkovou spokojenost. Pouhých 22 % těch, kteří po dálnici D1 cestují, jsou s ní velice nebo spíše spokojeni, tedy skoro 80 % lidí vyjadřuje nespokojenost s tím, jak ta rekonstrukce probíhá a jak rychlá je. Kteří lidé jsou s ní více spokojení, tak jsou to mladí lidé, ale není to nijak výrazné procento. Dá se tedy říci, že většina občanů je s tou rychlostí oprav spíše nespokojená.
Václav MORAVEC, moderátor:
Dodává v rozhovoru pro Otázky socioložka Kateřina Osičková. Nejen o modernizaci nejvytíženější dálniční tepny v zemi přišli diskutovat ministr dopravy za hnutí ANO Dan Ťok. Vítejte po čase v otázkách, pane ministře. Hezký dobrý den.
Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Dobrý den.
Václav MORAVEC, moderátor:
A vítám i jeho bývalé předchůdce, konkrétně tedy bývalého ministra dopravy Zbyňka Stanjuru, dnes předsedu poslaneckého klubu občanských demokratů. Hezký dobrý den. Vítejte, pane předsedo.
Zbyněk STANJURA, bývalý ministr dopravy a předseda poslaneckého klubu /ODS/:
Dobrý den.
Václav MORAVEC, moderátor:
A vítám i Zdeňka Žáka, někdejšího ministra dopravy za Stranu práv občanů. I vám přeji hezký dobrý den.
Zdeněk ŽÁK, bývalý ministr dopravy:
Dobrý den.
Václav MORAVEC, moderátor:
Začnu u vás jako u bývalých ministrů dopravy. Když jste jako ministři řešili s vedením Ředitelství silnic a dálnic rychlost rekonstrukce D1, která vadí zhruba 80 % těch, kteří pravidelně po D1 jezdí, dá se říci, že jste byli málo důslední, že nám tady vzniká po dvou letech rekonstrukce zhruba dvouleté zpoždění, budeme tudíž rádi, když D1 bude zmodernizována po roce 2020? Pane předsedo Stanjuro.
Zbyněk STANJURA, bývalý ministr dopravy a předseda poslaneckého klubu /ODS/:
Ta otázka není úplně na mě. Za mě se začaly opravovat 4 úseky. Já jsem předpokládal, že v roce 2013 vypíšou další soutěže a nevypsaly se žádné. Když se podíváte, tak vlastně je dvouletá přestávka v tom zahajování nových úseků. To znamená, 2 začaly v dubnu, 2 v květnu před dvěma lety. Já si to přesně pamatuju, informační kampaň, ty titulky, že bude jedno velké parkoviště z D1. A bohužel další nový úsek začne dělat, mám pocit, že jeden úsek, že je vysoutěžen, že tam snad už je před podpisem smlouvy. A je škoda, že se nezačaly dělat už minulý rok. Já jsem po ŘSD chtěl…
Václav MORAVEC, moderátor:
Tedy na Antonína Prachaře bych se tady měl obrátit nebo na kolegu Žáka.
Zbyněk STANJURA, bývalý ministr dopravy a předseda poslaneckého klubu /ODS/:
Jak chcete.
Václav MORAVEC, moderátor:
Ne, jak vy byste chtěl? To mi řekněte, to by mě zajímalo, pane předsedo.
Zbyněk STANJURA, bývalý ministr dopravy a předseda poslaneckého klubu /ODS/:
Já myslím, že na oba. Je to úplně jednoduché. Ale já jsem po nich chtěl, abychom zahajovali více úseků v jednom roce. Protože ten původní harmonogram byl sice první rok 4, a pak 2 a 3. A já jsem přesvědčený o tom, že těch úseků můžeme dělat více najednou. Tím, že ty dva získaly skluz, tak jako relativně se něco děje, ale kdyby ty dva nezískaly skluz, jeden kvůli dodavateli a jeden kvůli špatnému rozhodnutí ministra Prachaře, abych byl konkrétní, tak se vlastně letos nezačalo zatím nic a byl by květen a na D1 by se nedělalo, kdyby ty původní 4 úseky dopadly tak, jak měly. To je ten problém. Na jednom stát možná něco získá, na tom dodavateli, na tom druhém tím, že to bylo chybné rozhodnutí státu, ztratil část a stát nezíská peníze. Takže snaha pana ministra Ťoka to zintenzivnit a otevírat více úseků je podle mě správný směr. Já jsem neměl čas, abych to dokončil. Too je cesta, jak to spravit. A pak se nám úplně dobře nepodařilo vysvětlit, teď budeme mluvit o délce těch jednotlivých úseků, tu technologickou náročnost. Protože tam v zásadě jsou nutné technologické doby, kdy se vlastně nic neděje a to ty řidiče rozčiluje a já se jim nedivím a já bych patřil taky k těm 78 %, kteří nejsou spokojeni s tou rychlostí oprav.
Václav MORAVEC, moderátor:
Zdeněk Žák a jeho odpověď.
Zdeněk ŽÁK, bývalý ministr dopravy:
Ta D1 pro každého ministra je takovým zkušebním, prubířským kamenem, který ho otestuje, jak vlastně přistupuje k celému tomu tématu infrastruktury. Jestli si dobře vzpomínáte, tak já jsem byl dlouhodobým kritikem celé této akce. Já jsem vždycky říkal, neměli jsme sáhnout na D1, dokud pro řidiče nemáme hotové paralelní spojení.
Václav MORAVEC, moderátor:
Ano. Mluvil jste o D11, respektive rychlostní…
Zdeněk ŽÁK, bývalý ministr dopravy:
Přesně tak. Což je za celé polistopadové období podle mně jediná opravdová strategická priorita českého státu. V momentě, kdy jsem nastupoval já jako ministr, bohužel jsem neměl ten komfort k tomu, abych řešil nějaké koncepční věci. Vzpomeňte si na dlouhé kolony na D1, na stávkující firmu, která dálnici nejdřív rozkopala, a potom požadovala úplně jiné podmínky. Takže já jsem vlastně tím prubířským kamenem prošel s tím výsledkem, že jsem se na to podíval úplně jiným filtrem, filtrem zájmu, komfortu řidičů, uživatelů té dálnice.
Václav MORAVEC, moderátor:
A kdybych vám namítl, že z té dlouhodobé perspektivy už i za vás bylo na místě vypisovat víc těch úseků a celou tu rekonstrukci zkrátit, jak o tom tady mluvil Dan Ťok poprvé v Otázkách 4. ledna letošního roku, že by vlastně diskomfort, který bude až do roku 2020, soudě, tak by se mohl zkrátit?
Zdeněk ŽÁK, bývalý ministr dopravy:
Ono je to spíš o tom, jestli ta dálnice vůbec je propustná nebo ne. Já bych klidně celou rekonstrukci ještě víc zdržel, pokud by to mělo znamenat, že bude průjezdnější, protože je to strategická tepna, kterou prostě jenom v tom, tím cílem, že ji chceme zrekonstruovat, nemůžeme si brát jako rukojmí ty řidiče. To znamená jediným kritériem…
Václav MORAVEC, moderátor:
Jinak řečeno, po vašem odchodu z ministerstva čím dál víc přemýšlíte, že byste dobudovával D11, respektive R11 do Mohelnice k Olomouci a zastavil byste rekonstrukci D1?
Zdeněk ŽÁK, bývalý ministr dopravy:
Já nevím, jestli bych ji zastavil. Já bych určitě jako hlavní kritérium dal, že nesmí vznikat na ní dopravní kolapsy a že nesmí blokovat ekonomiku tohoto státu. Což, jestli si dobře vzpomínáte, se za nás podařilo. Měli bychom taky připomenout, férově připomenout, že ta rekonstrukce D1 těm řidičům v podstatě nic nepřinese. My jenom vracíme komunikaci, kterou jsme nezodpovědně nechali zchátrat, do nějakého normového stavu…
Václav MORAVEC, moderátor:
Ale podívejte se na tu spokojenost s těmi rekonstruovanými úseky. 60 %.
Zdeněk ŽÁK, bývalý ministr dopravy:
Samozřejmě. Když si zvolíte rozdíl mezi tankodromem a normální, civilizovanou evropskou dálnicí, já se nedivím, že si každý vybere civilizovanou dálnici, ale nehovoříme o tom, že tu dálnici jsme, tu D1, vůbec nemuseli nechat tak zchátrat. A v době, kdy do ní takto zásadním způsobem sáhneme, jsme už měli mít paralelní spojení. Ale pozor, férově připomeňme, že hlavním důvodem, a v tom já rozumím zase svým předchůdcům, pro rekonstrukci D1 byla úporná snaha vyčerpat peníze z evropských fondů, které se nám upřímně řečeno dodneška moc čerpat nedaří. A všechno ostatní bylo sekundární. Abychom si tady nenalhávali, že je to jinak. Tohle bylo hlavní kritérium.
Václav MORAVEC, moderátor:
Pane ministře, co říkáte té úvaze Zdeňka Žáka?
Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Já s ní úplně nesouhlasím. Nesouhlasím s ní ze dvou důvodů. První důvod je přece jednoznačný, Dálnice D1 byla postavena zhruba před 40 lety, jinými slovy je 10 let za hranicí své životnosti. My na té dálnici máme spoustu mostů, které jsou v kritickém až havarijním stavu. Tak budeme čekat, až spadnou nebo je všechny podepřeme nebo co s nimi budeme dělat?
Václav MORAVEC, moderátor:
Nebo můžeme udělat to, že rychle doděláte R11 od Hradce Králové po Mohelnici…
Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Ne, ona je to R35, na které rychle pracujeme, ale snažíme se vykoupit všechny pozemky a nejde to tak rychle. Je velká škoda, že se na tom teda nepracovalo poslední tři až pět let, protože by byly všechny připravené a mohli bychom stavět, peníze na to máme. Náš problém dneska je, že my nejsme připraveni, horko těžko zahájíme další dva úseky na R35 od Opatovic. A ta D1 se musí opravit a musí se zmodernizovat. Já bych tady tolik jako nenadával na to, že nebyla dobře připravena. My jsme měli konferenci nedávno. A ta konference se spoustou odborníků, a zvali jsme tam a měli jsme tam i kritiky dnešního stavu nebo dnešní opravy, a všichni se shodli nakonec na tom, že to je v současné situaci to nejlepší, co můžeme udělat. A zároveň prostě to, co se povedlo, není pravda, že ta dálnice je ucpaná. Já rozumím těm 80 % lidí, a patřím mezi ně, že je to pomalé, na druhé straně když si lidi zvyknou jezdit ve dvou pruzích, jak se má jezdit, tak ta dálnice je propustná stejně, jako byla předtím. A ten zásadní problém je, že dálnici zastavují ti, kteří tam udělají nehodu. Vždyť v těch zúžených úsecích se jezdí 120 až 150, to co navrhoval pan Stanjura uzákonit.
Zbyněk STANJURA, bývalý ministr dopravy a předseda poslaneckého klubu /ODS/:
To není fér ale. To není fér. To je fakt jako nefér.
Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Promiňte. Ale jezdí se tam opravdu velmi rychle. Není to těch 80. A myslím si, že když se tam bude jezdit spořádaně, tak ta dálnice bude normálně propustná a dá se to zvládnout.
Václav MORAVEC, moderátor:
Pane ministře, tady teď dvě podotázky. Já jsem zmiňoval… Teď jste se omluvil. My se dostaneme ještě ke zvýšení povolené rychlosti na dálnicích na 150 jako k samostatnému tématu ve druhé části Otázek. Já jsem zmiňoval, že rekonstrukce začala před dvěma lety, hotovo mohlo být za 3 roky. Teď se počítá s dvouletým zpožděním. Řeč je o D1, tedy podle nejnovějších údajů, že se ta celková rekonstrukce mezi Prahou a Brnem protáhne minimálně do roku 2020. Aktuálně čekají řidiče 4 velké uzavírky. Jízda nervů začíná hned mezi pražským Chodovem a Průhonicemi, tam už teď každý den kolabuje doprava v obou směrech. Tam se opravuje už druhým rokem. Následují úseky Větrný Jeníkov – Jihlava, Lhotka – Velká Bíteš a Brno – Vyškov. K nim mají ještě letos přibýt opravy dalších tří částí, a to mezi Ostrovačicemi a Kývalkou, Hvězdonicemi a Ostředkem a také mezi Měřínem a Velkým Meziříčím. Právě u tohoto úseku se před pár dny konečně povedlo vybrat vítěze. Stalo se jím sdružení firem Metrostav, Swietelsky a Hochtief. Takže práce by měly začít ještě v průběhu května. Pane ministře, co zůstalo z těch vašich lednových slov, že se bude opravovat více úseků, možná delších, o čemž jste uvažoval, to znamená, že byste tu rekonstrukci mohl zkrátit, když teď jsme u dvouletého zpoždění do roku 2020.
Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Ty kroky jsou nebo ty myšlenky jsou stále platné. Já chci, abychom měli nachystáno víc úseků a víc úseků vysoutěžených dopředu. To si myslím, že jde. Ten problém, když jsem s tímto nápadem přišel na ŘSD, byl v tom, že holt nejsou připraveny. Prostě ta projekční příprava jak na D1, tak na ostatních úsecích hodně, hodně zaspala a nejsou připraveny geodetické posudky a průzkumy, není nachystána projekční příprava. Takže na tom se teď finišuje. A budeme se snažit co možná nejdříve vypsat těch úseků víc, vysoutěžit je a my rozhodneme, kdy se pustí do provozu a kdy se začnou stavět.
Václav MORAVEC, moderátor:
A to dvouleté zpoždění, tedy rok 2020 se podaří snížit?
Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
To dvouleté zpoždění se budeme snažit nějakým způsobem snížit. Já si myslím, že je velká šance, že v polovině roku ony dva zpožděné úseky budou uvedeny do provozu a že bychom zahájili další 2, to znamená další 3, to znamená všechno vysoutěžené se začne stavět. A my budeme aktivně a velmi intenzivně pracovat na přípravě těch úseků, abychom mohli pak rozhodnout…
Václav MORAVEC, moderátor:
Kolik v roce 2016 by tedy mohlo být zahájeno, když jich chcete daleko víc než dva tři v průměru ročně?
Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Já jsem přesvědčen, že na přelomu roku 2015/16 bychom měli soutěžit další úseky.
Václav MORAVEC, moderátor:
Kolik?
Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Jsou chystané 3. Já tlačím na to, aby bylo aspoň 6.
Václav MORAVEC, moderátor:
Takže vám 3 přijde málo? No to byste nestihli ani rok 2020.
Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Ať jsme připraveni. Já si myslím, že je potřeba, abychom měli vysoutěženo a abychom to nasazovali podle toho, jaká bude situace.
Václav MORAVEC, moderátor:
Přepněte si na zpravodajskou čtyřiadvacítku, protože hosty Otázek zůstávají bývalý ministři dopravy Zdeněk Žák, Zbyněk Stanjura a současný ministr dopravy Dan Ťok. Pokračujeme po stručných zprávách na zpravodajské čtyřiadvacítce. A právní bitva začíná, alespoň podle právních zástupců soukromé Univerzity Jana Amose Komenského. Akreditační komise dala nedávno podnět k zahájení řízení o odebrání státního souhlasu. Dalším Otázek bude předsedkyně Akreditační komise, profesorka Vladimíra Dvořáková. Přepněte si na čtyřiadvacítku, pokračujeme po stručných zprávách nejen o D1.
Václav MORAVEC, moderátor:
A vstoupili jsme do druhé hodiny dnešních Otázek. Ještě jednou vítejte na zpravodajské ČT24. Škola hrou, velká vize Jana Ámose Komenského. Vykládat se dá různě. Akreditační komise tvrdí, že soukromá univerzita pojmenovaná po učiteli národů, umožňovala klientům vystudovat za nestandardně krátkou dobu. Univerzita se brání, že studium bylo v pořádku. Jak dopadne návrh komise, zrušit celou univerzitu? Proč se teď nejvíc mluví právě o této vysoké škole? Jakou kvalitu poskytují ostatní soukromé, ale i veřejné vzdělávací ústavy? Otázky pro předsedkyni akreditační komise a profesorku Vysoké školy ekonomické v Praze Vladimíru Dvořákovou. A o jakých tématech se po dnešních Otázkách začne mluvit? Dva roky modernizace D1, veřejnost je v drtivé většině nespokojena s rychlostí rekonstrukce nejvytíženější dopravní tepny v zemi. Vyplývá to ze sociologického šetření Trendy 2015. Čekání na vypsání tendru, ministerstvo dopravy připravuje technologicky neutrální výběrové řízení na provozování mýta v roce 2016. Jeho základní parametry chce předložit vládě v červenci.
Dan ŤOK, ministr dopravy /nestraník za ANO, 17. 3. 2015/:
My chceme, aby proběhla otevřená soutěž na technologicky neutrální mýto, které bude zavedeno v roce nebo po skončení kontraktu, který máme s Kapschem.
Václav MORAVEC, moderátor:
Stávající smlouva se společností Kapsch vyprší koncem příštího roku. Nový provozovatel by měl mýtný systém spravovat dalších 10 let. Slučování vysokých škol, podle Akreditační komise je nevyhnutelné. Například mezi 43 soukromými vysokými školami, které loni v Česku působily, bylo přitom podle statistik ministerstva školství jen 10 institucí s minimálně tisícovkou studentů. Výjimkou nejsou ani školy, které mají méně než tři stovky studentů, právě menší školy přitom mohou mít ekonomické problémy. Ukázal to i případ Literární akademie.
Připomínám, že hlavními hosty dnešních Otázek zůstávají ministr dopravy za hnutí ANO Dan Ťok a bývalí ministři dopravy Zbyněk Stanjura, dnes předseda poslanců ODS a Zdeněk Žák. Vítejte ještě jednou ve druhé hodině Otázek na ČT24.
Václav MORAVEC, moderátor:
Pane ministře, když to dokončíme, tedy objízdná trasa po D11, respektive R35, říkáte, že R35 výstavba dvou úseků, srovnáme-li časově modernizaci D1. Zatím předpokládaný konec 2020 a dobudování R35 do Mohelnice. Kdy bude dobudována, protože máte situační zprávu o výstavbě této tepny řešit na vládě.
Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Tam se obávám, že ani termín rok 2020 nebude příliš reálný.
Václav MORAVEC, moderátor:
Takže dřív bude zmodernizovaná D1 než dostavěná R35?
Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Já bych řekl, to není objízdná trasa, to je prostě v koncepci dopravy České republiky severní a jižní tepna skrze republiku, která je potřeba, která bude dostavěna, je v našich prioritách. Snažíme se tam urychlit výkupy pozemků a všechny další věci, ale víte, ona stavba dálnic, to není prostě závod na nejvyšší rychlost.
Václav MORAVEC, moderátor:
Vyprávějte to řidičům, když jsem včera sledoval jeden ze zahraničních dokumentů, jak rychle dovedli postavit rychlodráhu pro rychlovlaky v Jižní Koreji a mluvili o dnech, při výstavbě mostů. Tak jsem si říkal, to by měl vědět český ministr dopravy.
Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
To je pravda. Já jsem přesvědčen, že kdybychom měli korejské zákonodárství a možnost vykoupení pozemků okamžitě, tak bych pískl a začali bychom stavět. To by bylo báječné a já si myslím, že naše stavební firmy by to dokázaly úplně stejně.
Zbyněk STANJURA, bývalý ministr dopravy a předseda poslaneckého klubu /ODS/:
Tři roky by se dohadovaly s ÚHOS naše stavební firmy jenom, abychom…
Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
ÚHOS vy v Koreji nebyl.
Václav MORAVEC, moderátor:
Ne, i v Koreji je ÚHOS.
Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Ale to je trošku jinak řízeno, stejně jako v Číně. Takže dávat nás tady do příkladu je samozřejmě jednoduché.
Václav MORAVEC, moderátor:
Takže R35, když nebude ani po roce 2020.
Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Jen R35 by mohla být kolem roku 2020, 2022. Budeme pro to dělat všechno. Ale teď mě tady přišpendlit na nějaký termín, to si myslím…
Václav MORAVEC, moderátor:
Ony se mění.
Zbyněk STANJURA, bývalý ministr dopravy a předseda poslaneckého klubu /ODS/:
Já to považuji za selhání Sobotkovy vlády. Já, když jsem nastoupil do úřadu, tak jsem jako mantru pořád říkal priorita číslo jedna R35. Dneska, když se podíváte do programového prohlášení vlády, tak to je jak seznam zpoplatněných úseků na mýto. To je úplně všechno, D1, D3, D8, D11. Kam přijede premiér.
Václav MORAVEC, moderátor:
A to si představte, že v tomto pořadu, pane předsedo, několikrát vyčítal, že i za vás ona strategie měla několik těch úseků a měla jich míň.
Zbyněk STANJURA, bývalý ministr dopravy a předseda poslaneckého klubu /ODS/:
To je pravda, nicméně byl jsem to já, kdo tehdy s šéfem Skansky spustil velkou akci u Opatovic. To je pravda. My jsme vyjednávali o snížení ceny. Moc nám nechtěl uhnout, to musím říct, ale nějak jsme se potom dohodli, pak ke spokojenosti obou stran. A tlačil jsem na to, že to je prostě priorita číslo jedna. Proto mě mrzí, že se jakoby odkládá a najednou se mluví o roku 2022. To říkali úředníci teď, když jsem přišel. Já říkám ne, to není možné. Maximálně do roku 2020, dělali jsme všechno pro to.
Václav MORAVEC, moderátor:
To znamená, vadí vám přístup i současného ministra dopravy, když mluví o tom, že dřív bude rekonstruovaná celá D1 než dostavěná D35.
Zbyněk STANJURA, bývalý ministr dopravy a předseda poslaneckého klubu /ODS/:
Pokud bude D1 v roce 2018, tak mi to nevadí, protože 2018 není reálné datum pro R35 a nikdy nebylo. Myslím si, že reálné datum je 2020. Tam jsme ztratili čas tím, že jsme na to nekladli tak velký důraz, že se prostě honí mnoho těch zajíců. Premiér navštíví nějaký kraj, a to je priorita, když je v Karlových Varech, tak R6, když je v jižních Čechách, D3, když na své domácí jižní Moravě, tak slibuje cesty, tam se nedá stavět, tam nejsou plány územního rozvoje.
Václav MORAVEC, moderátor:
On se možná poučil od Mirka Topolánka a Aleše Řebíčka, to bylo podobné.
Zbyněk STANJURA, bývalý ministr dopravy a předseda poslaneckého klubu /ODS/:
To já nevím, jestli se od něho poučil. To je otázka na něj. Nicméně premiér nemůže slibovat ve všech regionech prioritu. Pak ta mapa vypadá úplně stejně, že máme rozestavěny všechny dálnice a všechny rychlostní komunikace a žádná není hotová. Takže já jsem pořád přesvědčen, že to má být klíčová priorita číslo jedna. Je to druhé spojení moravských a českých krajů. Není to žádná objízdná trasa a to samozřejmě pomůže snížení intenzity nebo zabránění dalšímu růstu intenzity na D1. To znamená, klíčová priorita by to měla být pro každou vládu. A já jsem doufal, že to tak bude, ale ono to bohužel už dneska není pravda.
Zdeněk ŽÁK, bývalý ministr dopravy:
Ale ono ne že se nám to zase zpožďuje. Tady řekněme to úplně natvrdo, že se opět po dlouhé době zastavila příprava klíčových komunikací a jejich výstavby. My už jsme to tady měli jednou. Není pravda, že za všechno můžou předchůdci tady pana ministra Ťoka.
Václav MORAVEC, moderátor:
Promiňte, ale Dan Ťok říkal, že se zastavovali za jeho předchůdců ty přípravy.
Zdeněk ŽÁK, bývalý ministr dopravy:
Ne za jeho předchůdců, naopak za jeho předchůdců Stanjury a Žáka došlo k velké akceleraci právě v oblasti přípravy staveb, a řada těch staveb, řada rozhodnutí stačila dotáhnout do konce. Pak je tady období, kdy stávající vedení ministerstva, já se hrozně omlouvám, ale říkám stávající vedení ministerstva je tam 17 měsíců, byť pan ministr Ťok je tam kratší dobu, ale jsou to lidé, kteří za to nesou stejnou odpovědnost ze stejné party, ze stejného týmu. Opět zastavili téměř vše. A ono rozjet jakoukoliv akci v té infrastruktuře je hrozně dlouho, trvá hrozně dlouhou dobu.
Václav MORAVEC, moderátor:
Když tedy Dan Ťok říká, že nebyly ty věci připraveny, tak klame veřejnost, chápu to tak?
Zdeněk ŽÁK, bývalý ministr dopravy:
Ale samozřejmě, že většina věcí byla připravena. Konkrétně na D1 před předchozí sezonou byly zbytečně zastaveny dvě akce, které byly kompletně připravené, to znamená, že jsme mohli dneska být po konci této sezony o dva dlouhé rekonstruované úseky ukončeny více. Ale nezlobte se na mě. Mně vadí daleko víc ještě úplně jiná věc. Všimněte si, kolik tady zaznělo slov a zase ani jedna zmínka o zájmech toho řidiče. To není závod, jestli zrekonstruujeme čtyři nebo šest úseků. To je závod o to, jestli nabouráváme klíčovou ekonomickou tepnu tohoto státu. Není pravda, že D1 funguje. Pokud velká část zákazníků této klíčové komunikace se rozhoduje, jestli jet nebo nejet podle toho, jestli tam hrozí zácpa nebo ne, tak tady máme věc, která blokuje ekonomiku tohoto státu.
Václav MORAVEC, moderátor:
Ale to byste čekal nebo pozastavil rekonstrukci D1 do roku 2022, než bude vybudovaná R35?
Zdeněk ŽÁK, bývalý ministr dopravy:
Ne, D1 já osobně bych vůbec nerozvrtával, dokud nebude hotová objízdná trasa. Když už se to stalo.
Václav MORAVEC, moderátor:
Ale mluvíte o D11 a R35. Znovu říkám, rok 2022 řekl ministr dopravy.
Zdeněk ŽÁK, bývalý ministr dopravy:
Ano, kvůli tomu, že se vlastně úplně všechno v té přípravě zase zastavilo. Já dnes neříkám, přestaňme rekonstruovat D1, pustili jsme se do toho, byl to hazard, nepřinese to téměř nic českým řidičům. Musíme ji dokončit, ale jen za podmínky, že nebude tam vznikat kolaps a že tam nebudou ti řidiči rukojmími firem. Všimněte si jenom, jak ji uvolnilo to, že se začalo jezdit vlastně po většinu dobu té rekonstrukce ve dvou pruzích, ale ani to není vyčerpání všech možností. Tady prostě to ministerstvo dopravy se nesmí dívat jenom na to, jestli se betonuje, ale zároveň, jestli se jezdí, jestli prostě ta doprava funguje. My máme spoustu dalších opatření. Zmizely nám tam hlídky, které permanentně hlídaly funkčnost těch uzavírek. Zmizeli nám tam všudypřítomní pracovníci ŘSD. Nedotáhlo se to, že přece, když tam hrozí kolaps dopravy, tak první, co bychom měli zastavit včas na včasném místě, je kamionová doprava a nechat tu dálnici, tu s tou omezenou kapacitou těm, kdo ji platí a to jsou občané tohoto státu.
Václav MORAVEC, moderátor:
Promiňte, ale to platí i kamiony a kam byste ty kamiony dal, Zdeňku Žáku.
Zdeněk ŽÁK, bývalý ministr dopravy:
Není pravda, primárně kamiony sice platí část poplatků v mýtu, ale většinu nákladu nese český daňový poplatník ve svých daních a kombinujeme je s evropskými fondy.
Václav MORAVEC, moderátor:
Pan ministr jen stručná reakce, ať uzavřeme téma D1.
Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Já s tím nemohu úplně souhlasit. Já rozumím pohledu pana exministra Žáka. Na druhé straně my se díváme na ty lidi a víte, jako z hlediska dobrého hospodáře nechat někoho jezdit po dálnici, která má deset let po životnosti, tak to ji zastavím potom úplně, protože tam spadne nějaký most. Já si myslím, že tenhle ten přístup je trošku takový idealistický a my se prostě musíme dívat reálně to, co je potřeba udělat. Na druhé straně, já tady pořád slyším, že to nikomu nic nepřinese. Naopak, to přece přinese, to rozšíření té dálnice umožní, když se bude kdykoliv do budoucna něco opravovat v jednom pruhu, tak v tom druhém vést dva a dva pruhy. To tady předtím nebylo na většině dálnice. Je tady spousta dalších kroků. Prosím, nepomlouvejme pořád ty dálnice. My v té veřejnosti vyvoláváme dojem, jako by jezdit po dálnici bylo největší ruleta života. Vždyť to tak není. Většinou když po té dálnici jedete, tak je to docela v pohodě.
Václav MORAVEC, moderátor:
Ale o tu rychlost přece jde. Protože, když se bude rekonstruovat pomalu, tak než to zrekonstruujete celé, tak už začnete opravovat ty první rekonstruované úseky. Podívejte se, na Jižní spojku, jak vypadá pražská Jižní spojka v pomalém pruhu, a to je Jižní spojka neustále kolabující, zvláště před Lanovým mostem den co den.
Zbyněk STANJURA, bývalý ministr dopravy a předseda poslaneckého klubu /ODS/:
Klíčová je plynulost dopravy, to je podle mě to nejhorší, když se zůstane stát na té dálnici. Pokud a já myslím, že ta opatření jsou v zásadě dostatečná. Pokud řidiči přizpůsobí svoji rychlost tomu, že tam jsou uzávěrky, a ta doprava bude plynulá, dobře, tak těch osm kilometrů pojedete osmdesátkou. To není nic dramatického. Problém je, že musí být dva pruhy. V okamžiku, když byl jeden, tak to byl kolaps. To vlastně nešlo řídit. Problém, že došlo u dvou a to tady úplně souhlasím s panem Žákem, že došlo k ročnímu zbytečnému zpoždění u dvou úseků, na kterých se mohlo už jezdit. Ale hlavně, chci věřit tomu, že dalších dvacet, dvacet pět, na ty úseky nešáhneme. Takže to nebude výhoda, že se to nebude opravovat. Měly by být tři pruhy, pak by měla být výhoda, že kamiony se do levého pruhu nedostanou, když máme tři pruhy, budou jezdit v pravém, maximálně ve středním a nebudou jezdit v levém, protože to hrozně ohrožuje řidiče každý den, to vybočení toho kamionu a to je…
Václav MORAVEC, moderátor:
Ale na to ale žádný ministr dopravy neměl odvahu, aby například zakázal vjezd kamionům.
Zbyněk STANJURA, bývalý ministr dopravy a předseda poslaneckého klubu /ODS/:
Ale reálně potřebujete tři pruhy. Reálně potřebujete tři pruhy, abyste to měl celoplošně. Pokud bude mít 160 kilometrů úsek ve třech pruzích, tak celých 160 kilometrů od 20. do 180. kilometru D1 to může být. Jinak musíte řešit problém.
Václav MORAVEC, moderátor:
Jinak nemá smyslu zavádět i na rekonstruované D1 zákaz jízdy kamionů v jiném než v nejkrajnějším pruhu? Jenom u těch tříproudových úseků, chápu to správně?
Zbyněk STANJURA, bývalý ministr dopravy a předseda poslaneckého klubu /ODS/:
Na těch rekonstruovaných úsecích už jsou tři pruhy, tak tam je to naprosto logické. U těch ostatních se podle mě dají vybrat úseky, kdy se to dá zakázat, ale nedá se to udělat celoplošně. To bychom skutečně museli mít tři pruhy, jinak si uděláte velký problém v tom pravém. Ale tohle určitě přispěje k plynulosti a k výši bezpečnosti na té dálnici.
Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Ještě bych měl dodat jednu věc, jestli si vzpomenete na minulý rok, také začátkem roku prostě dálnice D1 problém, jak se řidiči naučili jezdit, tak si myslím, že koncem roku už nebo v druhé polovině roku už ty problémy byly mnohem menší.
Zbyněk STANJURA, bývalý ministr dopravy a předseda poslaneckého klubu /ODS/:
Protože dva úseky byly hotové a na dvou se nedělalo.
Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
To je pravda, ale pořád tam bylo to zúžení. A já jsem přesvědčen o tom, že po zimě, jak si teď řidiči zvyknou na to, že tam ty úseky jsou zúžené, tak se to naučí a bude zase jezdit dálnice.
Václav MORAVEC, moderátor:
Vy tedy tlačíte na to, aby na přelomu letošního a příštího roku bylo vysoutěženo už šest úseků na místo tří a ta dvojnásobná rychlost na ní tlačíte na ŘSD i u dalších úseků, chápu to správně.
Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Určitě, my debatujeme o tom, abychom ten úsek opravovali jen v jedné stavební sezóně. Jak už jsem říkal, zásadní problém jsou mosty. Budeme se muset vyrovnat nějakým způsobem s tím, že ten most se v jedné sezóně nestihne, tak teď musíme vymyslet, jak to udělat tak, aby dálnice z ohledu na řidiče byla prostě průjezdná ve dvou pruzích stále.
Zbyněk STANJURA, bývalý ministr dopravy a předseda poslaneckého klubu /ODS/:
Hlavně, že se nestalo, co se stalo vaší vládě, že se dělala tři sezóny, ty dva úseky se dělaly tři stavební sezóny a to je opravdu nepřijatelné.
Václav MORAVEC, moderátor:
Nehod na silnicích přibývá, odborníci si stěžují, že se lidé za volantem neumějí chovat. Dálnice se pak každou chvíli opravují. Z toho všeho poslanci nejspíš usoudili, že je nejvyšší čas něco udělat s maximální dovolenou rychlostí a rozhodli se, že na dálnicích by měl platit nový, 150kilometrový limit, což o to, automobily jsou stavěné i na vyšší rychlosti, jen jestli je na podobné výkony stavěný lidský mozek. Na druhou stranu řidič, který za jízdy telefonuje, esemeskuje nebo kouká na film, pak při vyšší povolené rychlosti dorazí do cíle dřív, takže bude svému okolí nebezpečný kratší dobu.
Vojtěch FILIP, místopředseda Poslanecké sněmovny, 29. 4. 2015 /KSČM/:
Ptám se, kdo je pro.
poslanec:
Kupte si slabší auto.
Vojtěch FILIP, místopředseda Poslanecké sněmovny, 29. 4. 2015 /KSČM/:
Kdo je proti, pro 114, proti 34. Návrh byl přijat.
Stanislav HUML, poslanec, 29. 4. 2015 /ČSSD/:
Dnešní auta už jsou vybavena takovými, řekl bych, bezpečnostními prvky, že nastala doba na to, aby se na některých úsecích rychlost na 150 zvýšila.
Václav MORAVEC, moderátor:
Úseky s vyšší rychlostí mají být opatřené proměnlivými značkami. 150kilometrovou rychlostí se bude smět jezdit jen tehdy, když to dovolí podmínky. Tedy ne třeba v mlze nebo dešti. Konkrétní úseky ale musí schválit ještě ministerstvo dopravy a to už avizovalo, že zvýšení rychlosti na žádném současném úseku dálnic nepovolí.
Ivan ADAMEC, poslanec; autor pozměňovacího návrhu, 29. 4. 2015:
Když to ministerstvo teď říká, že k tomu má určitý odpor, ono to přijde, protože ta Pandořina skříňka se otevřela a podle mě ty tlaky začnou.
Václav MORAVEC, moderátor:
Reakce odborníků jsou ale zatím spíš rozporuplné.
Petr MOSS, Fakulta dopravní ČVUT, 29. 4. 2015:
Na dálniční síti, která je konstruovaná na 120 až 130 kilometrů v hodině, povolit rychlost 150 je opravdu velmi nerozumné.
Václav MORAVEC, moderátor:
Prezident Miloš Zeman dal najevo, že pokud k němu doputuje, tak novelu zákona, která má umožnit jízdu na vybraných úsecích dálnic za příznivých technických a stavebních podmínek rychlostí až na 150 kilometrů za hodinu, vetuje.
Miloš ZEMAN, prezident ČR, 30. 4. 2015:
Protože je prokázána pozitivní korelace mezi povolenou rychlostí a počtem těchto dopravních nehod, považuji toto rozhodnutí většiny poslanců za nezodpovědné. Tvrzení, že je to v Německu, je sice hezké, ale tak se podívejte na české silnice a srovnejte si je s německými silnicemi.
Václav MORAVEC, moderátor:
Novelu zákona o provozu na pozemních komunikacích však ještě neprojednal Senát. Možné zvýšení rychlosti na vybraných úsecích dálnic ze současných 130 kilometrů za hodinu na 150 kilometrů považuje za riziko pro bezpečnost provozu na pozemních komunikacích i dopravní policie. Pane ministře, ruku na srdce, co bude lepší, když spadne celá novela zákona o provozu na pozemních komunikacích kvůli 150ce pod stůl nebo ať to projde v Senátu a je možné přehlasování veta prezidenta ve sněmovně a zůstane 150.
Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
My potřebujeme, aby novela začala platit od konce tohoto roku, to znamená, od začátku roku příštího. Takže to, aby padla pod stůl, není dobré řešení.
Václav MORAVEC, moderátor:
I když je tam ta 150.
Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Ta 150 tak, jak navrhovali poslanci v parlamentu, ta není automatická, to je možnost, která bude v jednotlivých úsecích. Trošku se tím otvírá tato možnost, která dřív nebyla, což si myslím, že nebo mně to nepřijde úplně dobré. Na druhé straně já musím naprosto respektovat to, že Poslanecká sněmovna má v některé věci tuhle tu většinu a má právo to tam dostat.
Václav MORAVEC, moderátor:
Pro vás je lepší, ať to v Senátu projde a ať je přehlasováno případné veto prezidenta, chápu-li to správně.
Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Já bych byl rád, kdyby k tomu vetu nepřišlo a uvidíme čas je před námi a dá se jednat o spoustě věcí.
Václav MORAVEC, moderátor:
Takže to znamená, byste byl i nerad, aby prezident tu novelu vetoval kvůli tomu, že by mohla později vstoupit v platnost, chápu to správně?
Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Já si myslím, že bych rád vysvětlil panu prezidentovi, pokud budu mít možnost, že to nebezpečí z té 150 není tak velké.
Václav MORAVEC, moderátor:
To znamená, aby nevetoval tu novelu.
Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Ano.
Václav MORAVEC, moderátor:
Vy jste, Zbyňku Stanjuro, připraveni jako občanští demokraté, protože to byl váš poslanecký návrh, vaše iniciativa, tak zajistit dostatek hlasů pro případné přehlasování prezidenta republiky?
Zbyněk STANJURA, bývalý ministr dopravy a předseda poslaneckého klubu /ODS/:
Ne, já určitě nebudu shánět hlasy pro přehlasování veta pana prezidenta. Já jsem opoziční politik, to je úkol pro vládu. Vláda zaspala v jedné věci. Já jsem se svými kolegy loni v dubnu navrhnul dvě věci: zákaz vjezdu kamionů, aby obce mohly na své území nepovolit kamiony tam, kde je to rozumné a tam kde to jde, a za druhé, abychom z naší legislativy vytáhli elektronické viněty, které se mají platit od 1. ledna 2016 místo dálničních známek. Vláda říkala, že loni v srpnu předloží svojí novelu. Dávno za jiného ministra, ne za pana ministra Ťoka, a teď to vláda, protože náš poslanecký návrh jako obvykle bojkotovala ve sněmovně, tak teď je to v tomto návrhu sněmovny. Tak mimo jiné bude vládní koalice říkat: Budeme zavádět elektronické viněty, nebo tam necháme ten pozměňující návrh, který tedy prošel. Já už jsem dopředu říkal za náš klub, ať by prošel nebo neprošel pozměňovací návrh se 150 ve vybraných úsecích dálnic, tak my bychom ten zákon podpořili. 95 % toho textu je totožných s návrhem zákona, který jsem předložil já v roce 2013. Jsou tam věci potřebné, změna dálniční sítě. Málo se hovoří o tom, že zhruba na 20 nebo 25 úsecích budeme na jedničkách zvedat z 90 na 110. Já to podporuji, protože je to dobře. Takže my jsme použili jen stejný model na vybrané úseky dálnic a v tom, co vy jste říkal, pane redaktore, já myslím, že máme úseky dálnic, které jsou v lepším stavu, než úseky dálnic v Německu, na kterém je bezpečnější jezdit u nás 150 než v Německu 150.
Václav MORAVEC, moderátor:
Kde byste, protože ministr dopravy Dan Ťok řekl, že za ně jako za ministra nepovolí žádný úsek.
Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Já bych tady s dovolením chtěl vysvětlit, že to tak není. Já jsem dostal dopis, jestli my budeme iniciovat, aby se takové úseky hledaly a na to jsem odpověděl, že nebudeme.
Václav MORAVEC, moderátor:
Ale když to bude v zákoně?
Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Zákon nám nepřikazuje, že máme ty úseky hledat.
Zbyněk STANJURA, bývalý ministr dopravy a předseda poslaneckého klubu /ODS/:
Samozřejmě v zákoně ty úseky nejsou.
Václav MORAVEC, moderátor:
Ne, to vím, to chápu. Ale ministerstvo dopravy by mělo využít v případě, že ten zákon vstoupí v platnost, tak to může využít a vyhláškou dát to, na kterých úsecích by se 150 jezdilo, ale pochopil jsem, že vy jste říkal, že žádné takové úseky vyhlašovat nebudete.
Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Já jsem říkal, že takové úseky jako úřad nevidíme, a proto je nebudeme aktivně vyhledávat.
Václav MORAVEC, moderátor:
Vy teď, pane ministře, my z toho tady děláte.
Zdeněk ŽÁK, bývalý ministr dopravy:
Mohu ještě já aspoň slovíčko? Nám tady tedy pánové, kolegové, předvedli pravý obsah pojmu švejkování.
Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
To není žádné švejkování.
Zdeněk ŽÁK, bývalý ministr dopravy:
Schválili nějakou normu, a potom říci, že v podstatě sice platí, ale nic v ní nebudeme navrhovat, takže neplatí.
Václav MORAVEC, moderátor:
Jak byste si s tím poradil vy, kdybyste byl ministrem?
Zdeněk ŽÁK, bývalý ministr dopravy:
To je úplně zástupné téma, protože my přece musíme…
Václav MORAVEC, moderátor:
I když prezident republiky chce vetovat zákon, tak dělá zástupné téma?
Zdeněk ŽÁK, bývalý ministr dopravy:
No, tohle je přece, já nekomentuji prezidenta a na druhé straně říkám, že prezident je natolik velkorysá osoba, že snese ve svém okolí i konkurenční nebo jiné názory. Takže já ten názor nemám. Můj názor je, a víte, že jsem byl naopak.
Václav MORAVEC, moderátor:
A vy byste to nevetoval?
Zdeněk ŽÁK, bývalý ministr dopravy:
Víte, že já jsem bojovníkem, že jsem byl bojovníkem naopak za to, aby se nesnižovala rychlost, protože když budeme takto populističtí, tak nejnebezpečnější, pánové, je nulová rychlost. To znamená ze 60 na 50, na 40, na 30, jezděme v obcích nula a na dálnicích také nula.
Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Pane Žáku, s dovolením, tohle to bylo švejkování opravdu.
Václav MORAVEC, moderátor:
Počkejte, ale teď mi tedy řekněte, to znamená, že vy byste doporučoval prezidentovi ten zákon nevetovat?
Zdeněk ŽÁK, bývalý ministr dopravy:
Já bych doporučoval, aby nejen prezidentovi, ale abychom opravdu za prvé selektivně posuzovali komunikace. Máme tady komunikace, které s naprostou jistotou můžeme říci, že při dostatečných schopnostech řidičů splňují podmínky pro to, aby se jezdilo 150. To znamená, na vybraných úsecích, kterých je opravdu strašně málo při tom stavu té sítě. Ale je důležitější….
Václav MORAVEC, moderátor:
Teď mi jenom řekněte, vy byste viděl ty úseky, kdybyste byl ministr dopravy a ten zákon vstoupil v platnost ve znění, které bylo schváleno Poslaneckou sněmovnou, tak vidíte úseky, kde by se mohlo jezdit 150?
Zdeněk ŽÁK, bývalý ministr dopravy:
Já bych jich několik viděl a dokázal bych je dokonce vyjmenovat. Počkejte, neskákejte mi do řeči.
Zbyněk STANJURA, bývalý ministr dopravy a předseda poslaneckého klubu /ODS/:
My jsme čtyři navrhli.
Václav MORAVEC, moderátor:
A teď, které by Zdeněk Žák.
Zdeněk ŽÁK, bývalý ministr dopravy:
Já vám je opravdu řeknu, jenom mě nechte doříct, že je tady podstatnější věc, že my pořád se zaměřujeme na plošnou restrikci. My pořád hledáme nějaké velké řešení, že když všem snížíme rychlost o x kilometrů, všem se zvýší bezpečnost. Realita ve světě je úplně jiná. Drtivá většina řidičů jsou slušní řidiči a může se jim povolit jezdit na vybraných úsecích klidně i 150. Na druhé straně my místo toho, abychom snášeli stále nové restrikce vůči slušným řidičům, bychom si měli daleko víc zaměřit na ty piráty silnic a ty prostě naprosto nemilosrdně vymýtit. Když můžou v Británii za přestupek piráta ho okamžitě zavřít do vězení, myslím si, že by to mohlo platit i u nás. A pokud chcete ten příklad, podívejte se na grandiózně předimenzovanou třípruhovou dálnici například z Lipníku nad Bečvou do Ostravy, tedy mimo těch zvlněných úseků. Tak tam já bych to povolil na prosto s klidným čistým svědomím a dokonce bych si tam počíhal na ty piráty, protože ty piráty bychom tam pochytali a byli by vyřazeni ze hry během jednoho měsíce provozu na této komunikaci.
Zbyněk STANJURA, bývalý ministr dopravy a předseda poslaneckého klubu /ODS/:
Zdeněk Žák trefil jeden z těch čtyř úseků, které jsme navrhli ilustrativně. To není výčet. Bezesporu, kdo tam jezdí, tak to zná. Druhý takový úsek je z Vyškova do Kroměříže. Nová dálnice, velmi komfortní, velmi nízký provoz. Ty dvě znám osobně, ty mohou doporučit. Pak ještě kolegové doporučili, ty osobně neznám, po nich nejezdím, úsek D11 nebo úsek D8. Jsou to nové úseky. Je to tak myšleno.
Václav MORAVEC, moderátor:
A co rekonstruovaná D1?
Zbyněk STANJURA, bývalý ministr dopravy a předseda poslaneckého klubu /ODS/:
Tam si myslím, že ne. To jsme říkali.
Václav MORAVEC, moderátor:
I po rekonstrukci?
Zbyněk STANJURA, bývalý ministr dopravy a předseda poslaneckého klubu /ODS/:
I po rekonstrukci kvůli silnému provozu, kde například na to mirošovickém úseku máte 100 tisíc vozidel denně. Takže samozřejmě bude záviset na intenzitě, ale také na počasí. Je nefér bojovat proti jakoby, s tím souhlasím, plošnému zavádění 150. Nic takového jsme nenavrhli. Ale bezesporu si myslím, že jsou úseky, kde se to jezdit dá a přispět zase k té plynulosti. Na jiných úsecích i na dnešní dálnici je 130 moc, na některých úsecích. A myslím si a souhlasím, a my jsme to také říkali v té rozpravě. Ať vláda přijde s návrhem, že v těch úsecích, kde je zvýšená rychlost, ať už na jedničkách 110 nebo na dálnicích 150, ať jsou vyšší tresty. Ne jako u normální rychlosti, a to my určitě podpoříme. Protože není pravda, že se dneska jezdí plus 20, takže se bude jezdit 170, 180. Kdo to někdy vyzkoušel v Německu, je úplně jiný pocit z jízdy, když jedete 150 nebo 170, 180. Je to opravdu pro toho řidiče úplně jiný pocit jízdy. Vzhledem k tomu, čím jezdí český řidič, ten slušný a je jich drtivá většina, tak těch 150 na těch úsecích, kde je to bezpečné, tam jezdit mohou, tam nemusí jezdit ty passaty a vybírat za 148, když jede na přehledném úseku a je tam sám. Naopak ti, kteří prostě jsou nebezpeční, taky na dálnicích je extrémně nebezpečná velmi pomalá jízda. Na tom se nikdo nezamyslí. Když třeba jedete v pravém pruhu a neodhadnete, že ten před vámi jede extrémně pomalu.
Zdeněk ŽÁK, bývalý ministr dopravy:
Podívejte se na statistiky ze Spojených států amerických, kde se jezdí pomalu.
Václav MORAVEC, moderátor:
Pane ministře, jsou ty úseky, na nichž se tady shodli vaši předchůdci, těmi, ke kterým byste ještě vy jako ministr dopravy mohl sáhnout a vyhláškou říci: Ano, tam bych byl ochoten tolerovat 150 kilometrovou rychlost za dobrých povětrnostních podmínek, jak je v té novele také napsáno?
Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
V té novele o povětrnostních podmínkách není ani slovo. Ta novela jsou dvě slova „a dálnic“. Takže v té novele se toho moc neřeší. Ta novela řeší zvýšení rychlosti u silnic první třídy tam, kde byly postavené v kvalitě čtyřproudové silnice s pevně odděleným pruhem. Takže nám ještě zamotá hlavu, jak to vlastně vykládat tato dvě slova. Ta novela je v tomto celá.
Václav MORAVEC, moderátor:
Na to budete mít ale prostor v té vyhlášce. A jak jsem se díval do té důvodové zprávy, tam se počítá s klimatickými podmínkami, že bude-li mlha a tak podobně, tak proměnlivými značkami.
Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
A musíme ještě doplnit ty inteligentní dopravní systémy a značení, které tedy v mnoha místech nemáme.
Václav MORAVEC, moderátor:
To znamená, chápu-li vaše slova, tak za vás jako za ministra dopravy v tomto volebním období byste nevyužil.
Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
To já neříkám.
Václav MORAVEC, moderátor:
Pane ministře, buď ano nebo ne.
Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Vy mě nenecháte domluvit. Já jsem říkal, že sami aktivně nebudeme vyhledávat ty úseky, pokud přijde kraj nebo iniciativa s tím, že chce, abychom to posoudili, tak to posoudíme společně s policií, tak jak říká zákon a dáme k tomu nějaký závěr.
Václav MORAVEC, moderátor:
A není to alibismus, proč kraj, když dálnice patří Ředitelství silnic a dálnic tedy pod vás?
Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
To může být aktivita někoho, kdo jí tam chce.
Václav MORAVEC, moderátor:
To znamená, aktivita tady dvou bývalých ministrů dopravy, že vám napíší dopis.
Zbyněk STANJURA, bývalý ministr dopravy a předseda poslaneckého klubu /ODS/:
Já myslím, že to je úplně špatně. Jestli pan ministr říká, že respektuje rozhodnutí poslanců, či senátorů, uvidíme, jaký bude výsledný tvar zákona, tak by neměl současně říkat svým úředníkům: Já jsem zásadně proti, my to nějak posoudíme, protože jak ten úředník se pak bude rozhodovat, když bude vědět, že tam na tom patře sedí ministr, který je zásadně proti. Tak já nevím, jestli bude úplně objektivní nebo ne. Ale pokud to tam bude, tak se má využívat aktivně. A ne dělat nějakou pasivní obranu. To bychom také mohli říct, že v zákoně je sice tohle, ale já ty daně nebudu vybírat. Já jsem byl proti zvýšení daní, tak proč bych vybíral daně, protože ta povinnost tu sice existuje, ale já osobně to nedoporučuji, to je hodně podobný přístup. Já vím, že trošku přehnaný, ale to prostě nemůže být. Já respektuji to, že pan ministr byl proti, nicméně nepřesvědčil vlastní poslance jeho vlastní strany, většina hlasovala pro. To opoziční poslanec nemá šanci bez toho, že ovlivní vládní většinu nic prosadit. Pro mě překvapivé, respektive nepřekvapivě bylo 114 hlasů ze 150, což zdaleka stačí na obě dvě veta. Ale mně ta debata přijde zbytečně vyhrocená, protože ta možnost existuje, existují úseky, kde se to prostě dělat dá. Ministerstvo by takové úseky mělo vytipovat. Mělo by to implementovat takový zákon a současně souhlasím s tím, tvrději postupovat vůči těm pirátům. S tím naprosto souhlasím.
Zdeněk ŽÁK, bývalý ministr dopravy:
To je moje doporučení každému ministrovi, který přijde. Zpřísňujte podmínky, jen pro ty piráty a proboha už je nezpřísňujme pro slušné řidiče. Je jich většina a je jich většina i na té D1. Nezaznělo tady, že ta D1 na hustotu svého provozu je jednou z nejbezpečnějších komunikací na evropském kontinentu a dokonce se na ní podívejte, kdo na ní jezdí, drtivá většina těch řidičů jsou džentlmeni, kde jde jet rychle, jedou rychle, kde nejde jet rychle, tak si uhýbají a jsou k sobě slušní. Přinesl to život. Bohužel to není zásluha státu, ale ti řidiči se vždycky nakonec srovnají.
Zbyněk STANJURA, bývalý ministr dopravy a předseda poslaneckého klubu /ODS/:
Když to přinese život, tak je to lepší, než když si to vynucuje stát.
Zdeněk ŽÁK, bývalý ministr dopravy:
Happy and.
Václav MORAVEC, moderátor:
Pane ministře, tady zmínil Zbyněk Stanjura i to, co občanští demokraté dávali do té novely zákona o provozu na pozemních komunikacích, tedy ony elektronické viněty, které se do zákona dostaly i v rámci konce smlouvy s Kapschem, tedy výběru mýta po roce 2016. Když se podíváme na slova ministrů dopravy, které jsem