Otázky Václava Moravce
20. ledna 2013 / Nezařazené
Hostem nedělního diskusního pořadu ČT byl ministr dopravy Zbyněk Stanjura.
Václav MORAVEC, moderátor:
Oprava dálnice D1 má zabrat většinu roku. Nejpozději v listopadu by už ale měly být všechny 4 zhruba 8 kilometrové úseky znovu bez omezení otevřené. Navíc už jen dny zbývají do chvíle, kdy Ředitelství silnic a dálnic vyhlásí vítěze tendru na rekonstrukci prvních úseků D1 mezi Prahou a Brnem. O opravy prvních pěti dálničních úseků projevilo zájem 13 stavebních firem. Rekonstrukce má začít na jaře. Dalšími hosty Otázek jsou ministr dopravy České republiky Zbyněk Stanjura z ODS. A hejtman Plzeňského kraje, stínový ministr dopravy Milan Chovanec z ČSSD. Vítejte po čase v Otázkách, hezký dobrý den přeji.
Zbyněk STANJURA, ministr dopravy /ODS/:
Dobrý den.
Milan CHOVANEC, hejtman Plzeňského kraje /ČSSD/:
Dobrý den.
Václav MORAVEC, moderátor:
Pane ministře, vy chcete v únoru představit základní dokument, který označujete sektorová strategie výstavby dálniční sítě. V jaké fázi přípravy toho dokumentu jste teď?
Zbyněk STANJURA, ministr dopravy /ODS/:
V závěrečné fázi. To znamená, ten dokument bude odevzdán objednateli, to znamená Ministerstvu dopravy. Na tom dokumentu se dlouho pracuje. Vzniká ve spolupráci s experty z Evropské komise. S experty z odborné veřejnosti jak domácí, tak zahraniční. A v okamžiku, kdy to bude odevzdáno, začnou debaty v hospodářském výboru ve vládě, v Poslanecké sněmovně. Takže tvorba toho dokumentu je v této chvíli v závěrečné fázi.
Václav MORAVEC, moderátor:
Vy na rozdíl od svých předchůdců jste po nástupu do funkce řekl, že chcete, aby se nejdůležitější infrastrukturní stavbou stala R35 spojující Čechy a Moravu na severu země. Tedy mezi Hradcem Králové a Olomoucí. Už je na tom shoda?
Zbyněk STANJURA, ministr dopravy /ODS/:
Shoda na tom ještě není. Já jsem říkal, že se o tom budu snažit přesvědčit své kolegy jak z vládních, tak opozičních stran. To, že si myslím, že nemůžeme vyjmenovat všechny cesty a říct, že všechny mají stejnou prioritu. Protože pak stát říká, že žádná priorita není. Já jsem jmenoval jednu, kterou považuju opravdu za nejdůležitější. Ale hned jsem dodal, že budu hledat pro ten svůj názor oporu a podporu i u ostatních, kteří o tom rozhodují.
Václav MORAVEC, moderátor:
Zatím jste nesehnal během těch tří neděl?
Zbyněk STANJURA, ministr dopravy /ODS/:
Zatím jsem se k tomu ani nedostal, protože to uvidíme právě při projednávání těchto dokumentů. Pro rok 2013 jsou vlastně na R35 vyčleněny všechny prostředky, které se dají efektivně utratit. To znamená na výkupy a na další fáze projekčních prací. Já jsem přislíbil, že pokud by ty práce postupovaly rychleji, než je zatím plánováno, tak že najdu v rozpočtu peníze, aby tam nebylo žádné časové zdržení. Reálně se dají první úseky začít stavět někdy v polovině roku 2014, když půjde všechno dobře, takže mám dostatek času na to, abych přesvědčil i ty ostatní, že to takovou prioritou /nesrozumitelné/.
Václav MORAVEC, moderátor:
Pokud zůstanete ale ministrem dopravy. A to neberte, to neberte ironicky, ale při rychlosti změn na ministerstvu.
Zbyněk STANJURA, ministr dopravy /ODS/:
Tomu já naprosto rozumím. Tak po dobu svého mandátu budu přesvědčovat ostatní, abych neříkal a neomezoval to nějakým časem.
Václav MORAVEC, moderátor:
Já jen připomínám, že ta vámi zmiňovaná priorita měla původně stát v roce 2016. To byl odhad ještě v roce 2009. Že R35 bude kompletní v roce 2016. Jde o stokilometrový úsek. V případě, že prosadíte svoje, bude R35 a dostavba toho stokilometrového úseku prioritou, tak kdy bude stát?
Zbyněk STANJURA, ministr dopravy /ODS/:
2020.
Václav MORAVEC, moderátor:
2020. Rychleji se to zvládnout nedá?
Zbyněk STANJURA, ministr dopravy /ODS/:
Ta doba výstavby se v zásadě nedá urychlit. To znamená, důležité je, kdy budete připraveni. Je to poměrně komplikovaný proces. Od „EIA“, přes získání územního rozhodnutí pravomocného stavebního povolení, vysoutěžení. Takže v této chvíli prostě platí, že příprava stavby je mnohem delší, než samotná realizace stavby. Možná by se to dalo o pár věcí urychlit. Ale mým úkolem je, abychom zrychlili tu přípravu. Protože určitě to nebudu já ve funkci ministra, který bude zahajovat realizaci těch jednotlivých.
Václav MORAVEC, moderátor:
Ale dříve než v roce 2020 se to stihnout nedá?
Zbyněk STANJURA, ministr dopravy /ODS/:
Z informací, které mám z odborné veřejnosti, v této chvíli nemůžou slíbit dřívější termín než rok 2020.
Václav MORAVEC, moderátor:
Jak pečlivé jsou, pane hejtmane, konzultace nového ministra dopravy na té, jako s vámi jako s opozicí, na té sektorové strategii, o které mluvíme?
Milan CHOVANEC, hejtman Plzeňského kraje /ČSSD/:
Tak já musím říct, že zatím velmi chabé, nebo téměř žádné.
Zbyněk STANJURA, ministr dopravy /ODS/:
To není pravda.
Milan CHOVANEC, hejtman Plzeňského kraje /ČSSD/:
Já vím, že pan ministr mluvil s panem kolegou Urbanem z hospodářského výboru. Spolu jsme šanci se sejít ještě neměli. Já to panu ministrovi nevyčítám, on je opravdu velmi krátce ve funkci. A já chci říct, že to je sedmý ministr za 6,5 roku. To znamená, že ta vaše poznámka byla na místě. Ministři dopravy se střídají velmi rychle bohužel. A je to k neprospěchu resortu. Já si myslím, že daleko lépe jsou připraveny stavby, jako je D3, D8. A přeju panu ministrovi hodně štěstí při přesvědčování svých kolegů ve vládě, především myslím, že pan ministr Kuba asi úplně nebude za jedno, že R35 je prioritou.
Václav MORAVEC, moderátor:
A není to tak, že přesně při přípravě těch staveb hraje zásadní vliv lobbismus místo selského rozumu a těch ekonomických priorit? Protože podívejte se na D1 jako nejvytíženější tepnu v zemi. A jak by jí mohla právě ulevit výstavba, respektive dostavba R35.
Milan CHOVANEC, hejtman Plzeňského kraje /ČSSD/:
My potřebujeme dokončené dálniční úseky. Teď k tomu snad přispěje nový zákon, který umožní tedy nuceně vykoupit pozemky. To byl kámen úrazu, který tady prostě byl. V současné době tady byli vlastníci, kteří měli pocit, že za jeden metr čtvereční svého pole dostanou pět tisíc korun a blokovali tu výstavbu velmi dlouho. Pokud se nám nepodaří stavět ucelené úseky, tak to de facto ztrácí smysl, nemá to synergii a další věci. R35 je důležitá, já se nebráním diskuzi s panem ministrem, ale nejsem si jist, jestli je to opravdu ta priorita číslo jedna.
Václav MORAVEC, moderátor:
A vy, kdybyste byl ministrem dopravy, tak nabídněte váš alternativní koncept. Vy byste honil vícero zajíců po lese, což je alternativa, kterou říká Zbyněk Stanjura, že je také dražší, a že to je problém prodražování těch dálničních a silničních staveb v minulosti, že se rozkopalo na několika místech, pak se také na těch několika místech zastavovalo. A mluvilo se o mnoha prioritách, což nedává z jazykovědného hlediska smysl, protože priorita by měla být jenom jedna.
Milan CHOVANEC, hejtman Plzeňského kraje /ČSSD/:
V tom máte naprostou pravdu. Já si myslím, že tady v té zemi chybí používání zdravého rozumu a to včetně oblasti dopravy. Za posledních 6 let pravicových vlád, tak tady bylo několik koncepcí a superkoncepcí, z nichž ty koncepce přicházely, odcházely. S nimi přicházeli, odcházeli ministři. My svůj ucelený návrh představíme zhruba do jednoho měsíce. Vytvořili jsme základní dokument pro volební kampaň. Jmenuje se to Oranžová kniha. Seznámíme s ní i veřejnost. Já si osobně…
Václav MORAVEC, moderátor:
Můžete mi tedy říci, jak by vypadala vaše priorita, pane ministře?
Zbyněk STANJURA, ministr dopravy /ODS/:
Já se omlouvám, ale absolutně vylučuju, že se může dělat na stranické půdě koncepce dopravní politiky státu. A je jedno, v které politické straně. To absolutně vylučuji. To právě plodí tu nestabilitu. To, že zahajujeme stavby v každém regionu. Když se dneska podíváte na tu mapu, má ji tam ministr dopravy. Já jsem ji zdědil. Tak ta mapa těch úseků, tak vlastně každá dálnice, každý … tak má kousek hotový. Protože, tak jak jste to přesně říkal, ta regionální reprezentace napříč politickým spektrem buď byla silnější. V tom okamžiku se stavělo v tom regionu, nebo byla slabší. Podle mě se takhle stavět nedá. Máme rozestavěné všechno. Nemáme hotovo vůbec nic. A vůbec si neumím představit, že to vznikne na stranické půdě. A je jedno, jestli v mé politické straně, nebo, nebo v jiné.
Václav MORAVEC, moderátor:
Sociální demokraté se o to pokusí, aby vás přesvědčili.
Zbyněk STANJURA, ministr dopravy /ODS/:
Aby to bylo stabilní, tak, tak přece, když se bavíme o té době výstavby, o tom, jak bude priorita, tak ta příprava realizace trvá deset, dvanáct let. To znamená, to nepřesahuje horizont jedné vlády, ale tří, možná čtyř vlád od toho, kdy začínáte a kdy končíte. Takže tam ta dohoda musí být mnohem širší.
Václav MORAVEC, moderátor:
Vy byste měl, promiňte, jenom. Vy byste, Milane Chovanče, měl tu prioritu kde?
Milan CHOVANEC, hejtman Plzeňského kraje /ČSSD/:
Já bych se jenom rád zeptal pana ministra, jestli to mám vnímat jako kritiku teda 6 let posledních vlád pod vedením ODS a jejich dopravních ministrů, protože teď řekl, že se 6 let stavělo nekoncepčně. Jestli to tak mám vnímat, tak to tak asi je.
Zbyněk STANJURA, ministr dopravy /ODS/:
Já jsem neřekl 6 let, já říkám celou dobu. Můžeme si vzít ty jednotlivé stavby. Můžeme si říct, kdy se začla připravovat stavba v Plzeňském regionu, když jste z Plzně. Tak neříkejte, že to bylo za vlády ODS, se začala příprava, nebo se realizovalo. Prostě to bylo ve všech vládách. Já to nechci stavět ani politicky, protože si zrovna myslím, že oblast dopravy je věc, kde musí být širší politická shoda. To nejsou daně, nebo sociální systém, kdy ten souboj je neustálý, pořád se opakující. Tady si myslím, že takhle to prostě fungovat, ta debata nemůže.
Václav MORAVEC, moderátor:
Jak by vypadala alternativa, tedy jaké jsou priority Milana Chovance v té jeho strategii, kterou představí do měsíce, o tom ještě bude řeč. Přepněte si na zpravodajskou ČT24. Řeč bude také o cestování po železnici. Hosty Otázek zůstávají ministr dopravy Zbyněk Stanjura a stínový ministr dopravy Milan Chovanec z ČSSD. Podíváme se i na chřipkovou epidemii, která jde Českem a postupuje Českem. A to od západu na východ. Hostem bude hlavní hygienik České republiky Vladimír Valenta. Přepněte si na zpravodajskou ČT24. Otázky tam pokračují za pár okamžiků po stručných zprávách.
Václav MORAVEC, moderátor:
Tedy na vás, pane hejtmane, když ne R35 jako priorita, tak jakou infrastrukturní stavbu, dejme tomu, dálniční nebo rychlostní silnice, byste označil za prioritu v té své koncepci?
Milan CHOVANEC, hejtman Plzeňského kraje /ČSSD/:
Já se vůbec nebráním tomu, abychom vytrhovali jednotlivé stavby z toho komplexu, ale tady je potřeba udělat celý komplex opatření, podle našich informací je daleko dál projektově D3, D8. Já se nebráním tomu, aby se stavělo R35, zaplaťpánbůh za každou novou komunikaci ucelenou v tomto státě. Říct tady jednu prioritu, jednu silnici mi prostě přijde lichý. Je potřeba se bavit o celém systému opatření, včetně podpory železnice, která je zatím jen na papíře, včetně toho, co bude v příštím plánovacím období, včetně toho, co dneska dojednáme s Evropskou komisí, protože bez evropských peněz po roce 2014 v naší zemi investičně toho postavíme velmi málo.
Václav MORAVEC, moderátor:
Když se podíváme na mapu České republiky, vy jste říkal D3, D8. Letos by se dálniční síť měla rozrůst o nějakých 37 kilometrů. Když budeme brát silnice rychlostní i dálnice, tak zhruba o 55 kilometrů a 50 kilometrů nově rekonstruovaných železničních tratí. Otevírat se má třeba úsek D3 mezi Táborem a Veselím nad Lužnicí. Na železnici se zprovozní opravované tratě mezi Českým Těšínem a Mosty u Jablunkova a úsek Votice – Benešov u Prahy. Správa železniční dopravní cesty letos celkem proinvestuje asi 17 miliard. Pane ministře, nebude to tak, že případně komplexní výstavba R35 by mohla přinést to riziko, jak tady naznačuje Milan Chovanec, že se zakonzervují úseky D3, D8, protože na ně nebudou peníze?
Zbyněk STANJURA, ministr dopravy /ODS/:
Ne, určitě ne. Já jsem zatím slyšel jen otázky, já chci přinášet odpovědi, protože ta problematika není jednoduchá, a ty oblasti, ve kterých musí rozhodovat veřejný sektor, je hodně. To je prostě pravda. Ale já si nemůžu pomoct. Jestli vyjmenuji 8 komunikací, řekne se, že všechny jsou naší prioritou, znamená, neurazím žádnou krajskou reprezentaci. Nicméně v zásadě je to rozmělněné. Já jsem jmenoval jednu komunikaci a za tím názorem si stojím. To ovšem neznamená, že všechny ostatní stavby budou stát.
Václav MORAVEC, moderátor:
To je tedy D3. Pojďme tedy postupně, D3 jižní Čechy. Letos 25 kilometrů bude otevřeno. Zmiňoval jsem úsek mezi Táborem a Veselím nad Lužnicí. Jak s PPP projektem, protože stát uvažoval o tom, že část D3 postaví ve spolupráci soukromých peněz a veřejného kapitálu s tím, že soukromý kapitál pak bude vybírat za provoz té dálnice. Váš předchůdce tu věc nechtěl rozhodnout. Spadlo to na vás. Vy už máte jasno?
Zbyněk STANJURA, ministr dopravy /ODS/:
Já už mám skoro hotový názor, mám zatím vstupní podklady, které jsem za těch 35 dnů včetně sobot a tří nebo čtyř státních svátků, co jsem ve funkci, dostal. Takže nemůžu mít hotový názor na všechno, logicky. To prostě není možné. Záleží, co si pod tím PPP projektem představíme. Bylo takové heslo. Já si myslím, že budu hledat cestu, která umožní stavbu zahájit a pokračovat plným tempem a současně vyloučí rizika nevyzkoušených cest. Já tady vidím cestu pro dlouhodobé financování ať už jednání s bankovním sektorem nebo s případným dodavatelem. To si myslím, že je cesta, která by mohla umožnit opravdu realizaci v plném tempu, tak jak probíhají stavební sezóny, jak dovolí klimatické podmínky.
Václav MORAVEC, moderátor:
Jinak řečeno, odmítnete ten původní koncept PPP projektu, že by ten, kdo do něj vloží peníze…
Zbyněk STANJURA, ministr dopravy /ODS/:
Doporučím to. Není to v kompetenci pouze ministra. Zde doporučím, abychom nerozmělňovali výběr mýta a také těch časových známek, to znamená, to jsou dálniční známky pro osobní vozidla, mezi státy to dneska zabezpečuje. A jeden úsek, který bychom z toho vyňali. Vidím tady spíše rizika než přínosy. Já bych chtěl, aby se ten úsek stavěl. To znamená, myslím si, že standardní cesta například dlouhodobým úvěrováním, ať už ze strany dodavatelů nebo ze strany bank mi přijde prozíravější a jistější a vedoucí k cíli. To znamená, že ta komunikace bude postavena, tak jak jsem říkal, jak umožní technologie výstavby, soutěž a podobně. Myslím si, že a na tom se všichni shodují, slyšíme PPP projekt a pak slyším: na to není legislativa, není tohle, takováhle rizika. Nevidím tam tu ekonomiku, nemyslím, že to musí být natolik významný a ta intenzita uvažování není tolik významná, aby se to dalo postavit standardním způsobem ekonomickým ve smyslu: firma postaví komunikaci z bodu A do bodu B, a bude 20 až 30 let vybírat mýtné, a na základě toho se jí to ekonomicky vrátí. To si myslím, že by to takhle nefungovalo.
Václav MORAVEC, moderátor:
Jinak řečeno, chápu to správně, že půjdete, pokud to přirovnáme k nějakému projektu, tak půjdete cestou mýta u Kapsche, že to na své náklady postaví ať už banka nebo ten zhotovitel stavby a stát mu to bude pak rozloženě v nějakých splátkách splácet. Chápu to správně?
Zbyněk STANJURA, ministr dopravy /ODS/:
Je to jedna z variant a budu vyjednávat s těmi, kteří by ty finanční zdroje mohli poskytnout. Ale samozřejmě říkám, není to rozhodnutí pouze ministerstva dopravy. Je to úkol, který musím přednést na vládě, takže já na vládě dám jednak závěrečnou zprávu, ta se dokončí v řádu týdnů u těch prací, které říkají, jak by ten PPP projekt šel a s jakými riziky. Vedle toho postavím tuto alternativu, ale prioritou je začít rychle stavět, to je priorita v tomto případě.
Václav MORAVEC, moderátor:
Kdy počítáte s tím, že se bude stavět, tedy ten úsek, který počítal s partnerstvím soukromého a veřejného kapitálu?
Zbyněk STANJURA, ministr dopravy /ODS/:
Když půjde všechno dobře, já bych chtěl letos vypsat výběrové řízení.
Václav MORAVEC, moderátor:
Letos vyspané výběrové řízení /nesrozumitelné/ Ten kdo zafinancuje tu stavbu? Jak rozhodne vláda?
Zbyněk STANJURA, ministr dopravy /ODS/:
To záleží, jak rozhodne vláda, kterou cestou půjdeme. Protože samozřejmě může to být už v té zadávací dokumentaci, že se bude splácet takhle a takhle, tak dlouho, nebo naopak můžeme získat úvěrové zdroje, to by byla jiná soutěž a na základě toho by byla standardní výběrové řízení, kdyby dodavatel neřešil, za jak dlouho dostane zaplaceno, kdy přijde ke zdrojům, které on tam investuje. Jsou to jednotlivé cesty. Říkám, měli bychom se rozhodovat poměrně rychle a pokud možno se vyvarovat nevyzkoušených cest. Jak já se trošku obávám, protože podle mě to by pak mohla být slepá ulička a místo toho, protože ta stavba je v základě připravená, abychom rychle začali, tak by se mohlo ukázat, že zrovna tato stavba stojí a to bych byl nerad.
Václav MORAVEC, moderátor:
Pane hejtmane, je to dobrý krok, řekněme, hledat jinou cestu než ta, která zatím, o níž se uvažovalo, že by část té dálniční sítě byla vyňata a že ten, kdo by postavil D3, tak by na ní vybíral i poplatky?
Milan CHOVANEC, hejtman Plzeňského kraje /ČSSD/:
Já dlouho upozorňuji na to, že PPP projekty nejsou samospásné. Když se připravoval tento PPP projekt, tak pan ministr Dobeš, když jsem před rokem s ním tady seděl, tak o něm hovořil jako o vynikajícím projektu. Dnes ta samá vláda tento projekt pravděpodobně opouští a to není vina pana ministra Stanjury. Pan ministr je tam opravdu velmi krátce.
Zbyněk STANJURA, ministr dopravy /ODS/:
Toto je můj návrh, já nevím, vláda od toho možná upustí, ale já se omlouvám, opravdu jsme se bavili o tom, co já navrhnu. Omlouvám se.
Milan CHOVANEC, hejtman Plzeňského kraje /ČSSD/:
V pořádku. Pan ministr tady říkal, že ode mne slyší samé otázky, ale to tak, pane ministře je. Vy vládnete, my se ptáme. Pokud nás přizvete k diskuzi, my jsme na ni kdykoliv připraveni.
Václav MORAVEC, moderátor:
Až budete vládnout vy, tak nebudete klást otázky.
Zbyněk STANJURA, ministr dopravy /ODS/:
Přijďte se někdy podívat na hospodářský výbor. Opravdu, byl jsem členem rok a půl. Je to zrovna výbor, kdy ta racionální debata mezi koalicí, opozicí probíhá celou dobu. Je to i díky panu předsedovi Urbanovi, je to třeba korektně přiznat a je to opoziční politik. Není pravda, že v této oblasti neprobíhá debata, minimálně na té parlamentní půdě probíhá velmi intenzivní a jsem rád a budu v ní pokračovat.
Milan CHOVANEC, hejtman Plzeňského kraje /ČSSD/:
V mé pracovní skupině je jak pan kolega Urban, tak pan kolega Smýkal, my ty věci velmi detailně probíráme. O tom, že byste diskutovali, že opouštíte PPP projekt, nebo že je to váš názor k diskusi, já to od vás neslyším prvně. V každém případě pro občany České republiky je důležité, aby ta silnice stála. Já se obávám, že těmito změnami na ministerstvu dopravy, změnami koncepcí a přístupu stát prostě nebude. To je ten příběh, který se tu neustále odehrává.
Václav MORAVEC, moderátor:
Počkejte, když vám Zbyněk Stanjura říká, že by chtěl ten tendr vypsat do konce letošního roku, že do několika týdnů předloží vládě jinou alternativu k tomu dosud uvažovanému PPP projektu?
Milan CHOVANEC, hejtman Plzeňského kraje /ČSSD/:
Já to budu velmi bedlivě pozorovat a moc tomu nevěřím, protože než se to posoudí, než se zruší PPP projekt, než se případně.
Václav MORAVEC, moderátor:
On ještě, pokud se nemýlím, ještě nebyl vypsán.
Zbyněk STANJURA, ministr dopravy /ODS/:
Není co rušit, není tam co rušit.
Milan CHOVANEC, hejtman Plzeňského kraje /ČSSD/:
Je tam záměr věcný, který tady pan ministr Dobeš s velkou slávou oznamoval a já si myslím, že kolegové v jižních Čechách už se opravdu těšili na komunikaci, která tam bude. Dnes jsme ve fázi, v bodě nula.
Zbyněk STANJURA, ministr dopravy /ODS/:
Shodneme se na tom, aby ta cesta stála co nejdřív.
Milan CHOVANEC, hejtman Plzeňského kraje /ČSSD/:
Aby stála co nejdřív a byla co nejlevnější.
Zbyněk STANJURA, ministr dopravy /ODS/:
Tak neříkejme, že je to koncepce. Způsob financování není koncepce. Koncepce je, které komunikace, v jakém pořadí budeme stavět. To, že to má být efektivní, k tomu máme jiné nástroje, to znamená, jak soutěžit, jak se vyhnout tomu, že vznikají vícepráce a podobně. To je také na odborné debatě, jak nastavovat podmínky té soutěže. Já jen ať nesměšujeme, koncepce je jakou infrastrukturu stát chce budovat v období pěti, deseti, patnácti let. O úroveň níž, možná o dvě úrovně níž je způsob financování, zda to bude z evropských peněz, z národních zdrojů, z mýta, jaké ty spoje dáme dohromady, jestli použijeme PPP projekt nebo jestli použijeme, dlouhodobé financování přes banky, ale to už není koncepce té dopravy, to je ta dopravní politika.
Milan CHOVANEC, hejtman Plzeňského kraje /ČSSD/:
To je koncepce financování dopravních staveb. Když se podíváte, pane ministře, na Státní fond dopravní infrastruktury, kdy při nástupu Nečasovy vlády jste slibovali zachování rozsahu toho Státního fondu dopravní infrastruktury, podívejte se, jak tam ty peníze klesají a ve výhledu 2015 máte polovinu částky, která byla slíbena.
Zbyněk STANJURA, ministr dopravy /ODS/:
Mě opravdu baví, když opoziční politici, kteří nehlasovali pro programové prohlášení vlády, se tváří, že ho znají a vyčítají nám, že ho nedodržujeme. Ale vy jste hlasovali proti.
Milan CHOVANEC, hejtman Plzeňského kraje /ČSSD/:
Ale vy jste to slibovali občanům, pane ministře.
Zbyněk STANJURA, ministr dopravy /ODS/:
Nic takového tam není, to je prostě fikce. Přečtěte si to, přečtěte si to pořádně. Je tam napsáno, že je to na úrovni roku 2011.
Milan CHOVANEC, hejtman Plzeňského kraje /ČSSD/:
Pane ministře, tady máte tabulku a tady máte sestup financování ze SFDI.
Zbyněk STANJURA, ministr dopravy /ODS/:
Já vám jenom říkám, že ten dokument máte číst.
Milan CHOVANEC, hejtman Plzeňského kraje /ČSSD/:
Já čtu čísla.
Zbyněk STANJURA, ministr dopravy /ODS/:
Odpověď je úplně jednoduchá, kdybychom letos měli v rozpočtu SFDI o 20 miliard víc, nejsme schopni je prostavět. Takže nehrajme si s čísly, že tam nahrnu letos velké číslo a mám tam o 20 miliard víc. Stejně bychom na konci roku konstatovali, že tolik a tolik peněz se neprostavělo. Takže o tom to není.
Václav MORAVEC, moderátor:
Ať už vy nebo váš nástupce. Pane hejtmane, padaly od předchozích ministrů, se kterými jste tady seděl ve studiu, návrhy na zavedení mýta na silnice prvních tříd, nahrazení dálničních známek pro osobní auta. Jak je známe v současnosti na ty elektronické viněty. V té vaši koncepci sociálnědemokratické, jaké budete mít další zdroje financování dopravní infrastruktury v České republice, když automaticky necháme stranou peníze z evropských fondů na roky 2014 až 2020.
Milan CHOVANEC, hejtman Plzeňského kraje /ČSSD/:
Já bych teď velmi rád diskutoval s panem ministrem Stanjurou o tom, co bude se Státním fondem dopravní infrastruktury, jaká bude podoba ŘSD, protože na tom bude velmi záležet to, co nám tam případně po vítězných volbách zbude. My bychom chtěli minimálně zvýšit podíl spotřební daně, který dneska jde do SFDI. Je to zhruba 9,1 % nebo do 10 %. Tady bychom chtěli, aby spotřební daň z paliv a maziv, která vzniká na těch komunikacích, se tam ve větší části vracela.
Václav MORAVEC, moderátor:
A to máte odsouhlasené od vašeho předsedy?
Milan CHOVANEC, hejtman Plzeňského kraje /ČSSD/:
To máme projednáno se členy hospodářského výboru. Je to jeden ze zdrojů financování.
Zbyněk STANJURA, ministr dopravy /ODS/:
A můžete říct o kolik? Já myslím, že to je zajímavé.
Milan CHOVANEC, hejtman Plzeňského kraje /ČSSD/:
Na 25 %, pane ministře. Na 25 % zhruba. To znamená, chtěli bychom zvýšit to o 15 %. Otázka je, co se půjde vyjednat.
Zbyněk STANJURA, ministr dopravy /ODS/:
Jedenáct.
Václav MORAVEC, moderátor:
A s tím souhlasí váš předseda Bohuslav Sobotka, že až pokud vy přijmete vládní odpovědnost, že do Státního fondu dopravní infrastruktury půjde čtvrtina výnosů spotřební daně.
Milan CHOVANEC, hejtman Plzeňského kraje /ČSSD/:
Tu věc jsme diskutovali. Samozřejmě není dodiskutována do konečné podoby. My máme odbornou skupinu, kde jsou zapojeni pánové z hospodářského výboru a tento názor tam převládá.
Václav MORAVEC, moderátor:
Zbyňku Stanjuro, vy máte jaké další možnosti, protože já jsem zmiňoval to, o čem se mluvilo a co vaši předchůdci odkládali. Zpoplatnění jedniček, věc, která leží u ledu. Elektronické viněty, které by nahradily dnešní dálniční známky lepené na přední sklo aut. Vrátíte se k některým těm projektům?
Zbyněk STANJURA, ministr dopravy /ODS/:
Já začnu tou druhou, to jsou viněty. Já jsem hlasoval pro odklad vinět a už tehdy jsem říkal, že si myslím, že je nemáme realizovat vůbec. Neprosadil jsem v té době názor, to bylo zhruba před rokem v hospodářském výboru, abychom to definitivně zrušili, to bych tedy k ledu dal, když říkáte, co je u ledu. Myslím si, že dálniční známky fungují a investovat další náklady do dalšího projektu, kde ta návratnost se zatím neukázala, že by byla natolik výhodná. Abych zavedl nový systém a dostal se po letech na stejnou výnosnost jako u stávajícího systému, nepovažuji to vůbec za rozumné řešení. Takže já bych preferoval, aby zůstaly dálniční známky, tak jak je známé pro osobní automobily. Jeden z materiálů, které budu předkládat do vlády v průběhu jarních měsíců, bude rozhodnutí o rozsahu zpoplatnění, protože to samozřejmě souvisí i s tím, jaké peníze mohou stabilně chodit do resortu dopravy. Ta debata prostě musí končit. Myslím si, že u silnic, u dálniční sítě je to bezproblémové. V této chvíli se vede dlouhodobě debata o silnicích první třídy. Já budu doporučovat, abychom šli cestou zpoplatnění všech silnic první třídy. Nicméně to rozhodnutí musí učinit vláda. V okamžiku, kdy budeme vědět, jaký bude rozsah zpoplatnění, můžeme přistoupit k zabezpečení tohoto rozsahu.
Václav MORAVEC, moderátor:
Vy se přikláníte k tomu, aby byly zpoplatněny všechny jedničky v České republice? Tento návrh dáte do vlády?
Zbyněk STANJURA, ministr dopravy /ODS/:
Ano, já se kloním k tomuto. Tento model dám do vlády a uvidíme, zda s tím získám podporu. V tom případě, pokud se tak stane, může veřejný sektor jako celek plánovat, jak to zabezpečit takové rozhodnutí.
Václav MORAVEC, moderátor:
Kolik by to zpoplatnění jedniček při současném zpoplatnění dálnic, protože nepředpokládám, že by byly jiné ceny na jedničky, jiné ceny na dálnici, nebo to je reálné?
Zbyněk STANJURA, ministr dopravy /ODS/:
Může se stát, že budou jiné ceny. Bude záležet na tom, jak stát zváží tady to z těch dvou koncepčních materiálů, zejména té dopravní politiky, jak stát chce usměrňovat provoz zejména těžké kamionové dopravy. Nejlepší nástroj k tomu je ekonomický nástroj samozřejmě. Myslím si, že v okamžiku, kdy to dobře promyslíme, jsme schopni ve větší míře, protože to nikdy nedáme úplně z těch dvojek a trojek, protože jsou cílová města, kam ty kamiony dojíždějí, ale zabránit tomu, aby nákladní doprava objížděla zpoplatněné úseky, na to potřebujete spolupráci nejen států, ale i krajů, obcí a měst a dopravní policie také. To samozřejmě musí jít ruku v ruce. Nikdo z nich, nikdo z těch, které jsem vyjmenoval, to nevyřeší sám. Ale mělo by to být naším společným cílem.
Václav MORAVEC, moderátor:
A od kdy byste chtěl ty jedničky zpoplatnit?
Zbyněk STANJURA, ministr dopravy /ODS/:
V zásadě ten reálný termín je po ukončení stávající smlouvy na provoz mýta a to znamená od ledna 2017. Vypadá to jako neuvěřitelně dlouhá doba, ale myslím si, že ne, že ten čas rozhodnutí se blíží a je to zrovna jedna z oblastí, kde stojí o konzultaci s opozicí a o shodu s opozicí, protože zase takový projekt se bude chystat na roky a není možné na něm nemít shodu, protože pak ten projekt špatně dopadne. Tato vláda nebude vypisovat výběrové řízení na nový projekt, ať už bude jakýkoliv.
Václav MORAVEC, moderátor:
Zpoplatnění všech silnic prvních tříd bez výjimky, pane hejtmane?
Zbyněk STANJURA, ministr dopravy /ODS/:
Pardon, já jsem mluvil zejména o nákladní dopravě, abychom si rozuměli, protože vždycky u toho zpoplatnění je třeba rozlišovat nákladní dopravu a osobní. U té osobní ještě budeme debatovat, tam ten názor není definitivní. Ale mluvil jsem především o nákladní dopravě, protože ty výnosy z mýtného jsou procentuálně i v absolutních částkách vyšší, než výnosy z dálničních známek u osobních automobilů a určitě to tak zůstane zachováno.
Milan CHOVANEC, hejtman Plzeňského kraje /ČSSD/:
Pane redaktore, já opravdu dneska nechci hrát levici, pravici a útočit na vládu, ale my toto téma s vládou řešíme rok a půl. Rok a půl o tom diskutujeme, rok a půl dodáváme i silnice druhé třídy, protože některé silnice druhé třídy mají parametry jedniček. U nás na Plzeňsku je to silnice, která vede vedle dálnice. Je to silnice, která napojuje Německo přes střední Čechy, je to takzvaná bývalá Pražská. Ta má naprostý charakter.
Václav MORAVEC, moderátor:
Jinak řečeno, vy nesouhlasíte s tím, aby byly zpoplatněny všechny jedničky, a aby se nešlo na dvojky, na trojky?
Milan CHOVANEC, hejtman Plzeňského kraje /ČSSD/:
Souhlasíme s tím, aby byly zpoplatněny všechny jedničky, ale aby se selektivně vybraly některé dvojky kvůli objíždění kamionů. My ten problém tím neodstraníme. Podle našich propočtů, abychom věděli, jasně, kolik ta částka je, tak při zpoplatnění silnic první a druhé třídy tak jak jsme to komunikovali s ministerstvem dopravy, ta částka je kolem 3 miliard korun. To není zásadní částka, která by tomu ministerstvu dopravy takzvaně vytrhla trn z paty.
Václav MORAVEC, moderátor:
Pane ministře, neuvažujete o tom, že některé dvojky tak jak byly zpoplatněny, vybrané, protože se mohou stát objízdnými komunikacemi?
Zbyněk STANJURA, ministr dopravy /ODS/:
Nedokážu reagovat. Některé dvojky, jestli mají charakter silnice první třídy, tak se bavme o tom, ať z toho je regulérně silnice první třídy. Vůbec nevylučuji, že takové úseky existují a samozřejmě nemohu znát úseky všech silnic ve všech regionech. Ale já jsem proti tomu, abychom to neustále posouvali a říkali jsme, že nakonec budeme zpoplatňovat i místní komunikace. Zapojíme úplně všechno, jestli si rozumíme.
Milan CHOVANEC, hejtman Plzeňského kraje /ČSSD/:
Pane doktore, promiňte, ta diskuse takhle nestojí, ta diskuse se vede rok a půl a ty vyjmenované dvojky má ministerstvo k dispozici.
Zbyněk STANJURA, ministr dopravy /ODS/:
Vyjmenované dvojky nebo rok a půl, to přece není jednoduchá debata. Já se nechci zastávat svých předchůdců, ale ani nechci říkat, že to je jejich vina.
Milan CHOVANEC, hejtman Plzeňského kraje /ČSSD/:
Tato debata byla u konce téměř a bylo to předtím, než se ten systém bude spouštět. Teď je to zase pravděpodobně na začátku.
Zbyněk STANJURA, ministr dopravy /ODS/:
A jaký systém se bude spouštět?
Milan CHOVANEC, hejtman Plzeňského kraje /ČSSD/:
Systém zpoplatnění komunikací první třídy a vyjmenovaných částí druhé třídy.
Zbyněk STANJURA, ministr dopravy /ODS/:
Jak se spustí takový systém. Jak bych ho mohl spustit zítra?
Milan CHOVANEC, hejtman Plzeňského kraje /ČSSD/:
Dá se vysoutěžit, pane ministře, tak, že to nebude přes brány, bude to normální satelitní systém.
Zbyněk STANJURA, ministr dopravy /ODS/:
Ale není napsáno výběrové řízení, není to triviální věc napsat technologicky. Teď nemyslím parametry hodnocení.
Václav MORAVEC, moderátor:
Chápu to správně, pane hejtmane, že vy nesouhlasíte s tím termínem od 1. ledna roku 2017, protože si myslíte, že by to mělo přijít dřív zpoplatnění jedniček a že smlouva s Kapschem nehraje žádnou roli v této věci?
Milan CHOVANEC, hejtman Plzeňského kraje /ČSSD/:
Pane doktore, já chodím za těmi obyvateli těch obcí, kde jim denně projíždí 500 až 700 kamionů a na dohled je dálnice.
Václav MORAVEC, moderátor:
Já se vás ptám, jestli je to možné podle vás dřív?
Milan CHOVANEC, hejtman Plzeňského kraje /ČSSD/:
Samozřejmě.
Václav MORAVEC, moderátor:
Protože by nemělo ministerstvo dopravy brát v potaz smlouvu s Kapschem?
Milan CHOVANEC, hejtman Plzeňského kraje /ČSSD/:
Určitě ne. Určitě lze vypsat výběrové řízení na takzvaný hybridní systém, to znamená, že přibude satelit na ty vyjmenované…
Zbyněk STANJURA, ministr dopravy /ODS/:
A jak víte, že je hybridní systém nejlepší, já se omlouvám. Víte, že probíhá debata v Evropě tak, aby ty systémy byly kompatibilní a ta debata není u konce.
Václav MORAVEC, moderátor:
Pane ministře, ale to je odkládání toho termínu, jak tady naznačujete.
Zbyněk STANJURA, ministr dopravy /ODS/:
Tak se bavme, jestli tam vzít ty kamiony, tak tam dejme značky a dejme tam dopravní policii.
Milan CHOVANEC, hejtman Plzeňského kraje /ČSSD/:
Pane ministře, co je v zájmu České republiky a občanů? Přeci, aby kamiony jezdily po dálnicích, platily mýto, neobjížděly nám to, aby jezdily skrz některé obce, kde je riziko…
Zbyněk STANJURA, ministr dopravy /ODS/:
Já myslím, že to bylo už za vaší vlády, ta smlouva byla podepsaná.
Milan CHOVANEC, hejtman Plzeňského kraje /ČSSD/:
Ale vy už vládnete, pane ministře, 6 let.
Zbyněk STANJURA, ministr dopravy /ODS/:
Ale ta smlouva je podepsaná na nějakou dobu. Tu smlouvu podepisovaly jiné vlády. A nemůže přijít vláda a říct: Smlouva neplatí. To tak jednoduché prostě není. Bylo by to fajn, kdyby to tak bylo.
Václav MORAVEC, moderátor:
A podle vás opravdu není možné, nehledě na tu smlouvu na vybírání…
Zbyněk STANJURA, ministr dopravy /ODS/:
Já mám informaci jako člen hospodářského výboru, ne jako ministr. My jsme tu otázku opakovaně debatovali. Opravdu za těch necelých 6 týdnů nemůžu mít na každou otázku detailní informace. A v tom výboru zaznívaly pravidelné dlouhodobé informace o tom, že tu smlouvu vypovědět nelze. Ale je tam například napsáno v té smlouvě, která vznikla za vaší vlády, že ty brány se budou stavět na každém nově otvíraném úseku.
Milan CHOVANEC, hejtman Plzeňského kraje /ČSSD/:
..dálnice. Pane ministře, dálnice. Tady se bavíme o silnicích, které stojí.
Václav MORAVEC, moderátor:
Vy zatím tedy nemáte, pane ministře, jako ministr.
Zbyněk STANJURA, ministr dopravy /ODS/:
A nemáme kompatibilní systémy, prostě to není tak jednoduchý. Já jsem profesí programátor. Věřte mi, že to není tak, že si někdo vzpomene politik a řekne: Od zítřka poběží oba systémy vedle sebe.
Václav MORAVEC, moderátor:
A vy jako ministr dopravy nemáte analýzu, že by to nebylo možné.
Zbyněk STANJURA, ministr dopravy /ODS/:
Že by nebylo možné co, myslíte?
Václav MORAVEC, moderátor:
Dříve než 1. ledna 2017 zpoplatnění.
Milan CHOVANEC, hejtman Plzeňského kraje /ČSSD/:
Pan ministr Dobeš, já se omlouvám, pan ministr Dobeš říkal, že to lze.
Zbyněk STANJURA, ministr dopravy /ODS/:
Nemám takovou analýzu. To znamená, že neexistuje. Opravdu nejsem schopen za tu krátkou dobu vědět úplně všechno, takže možná taková analýza existuje, já to nevylučuji. Já jen říkám, jaké jsou termíny ty základní, protože jsem samozřejmě k tomu dostal základní informace, mně ten čas k rozhodnutí a k realizaci toho rozhodnutí připadá poměrně krátký. I když to vypadá, že to je ještě tři a třičtvrtě roku, není toho tolik, protože /nesrozumitelné/ shodnout k tomu rozsahu. Pak je to fakt podvodná debata, jaké budou zadávací podmínky, teď myslím technologické, a podobně, pak je to jednoduché, jestli bude jediným kritériem cena, nebo budou dvě kritéria, a teď nemyslím o tom, že bychom tak dlouho debatovali. O tom, jak ty automobily budeme sledovat, jak to budeme vyhodnocovat, tak fakt není triviální debata, ale to první musíme rozhodnout poměrně rychle a souhlasím s tím, nebo já budu, aby to bylo ve shodě s opozicí, a to je o rozsahu zpoplatnění.
Václav MORAVEC, moderátor:
Kdy myslíte, že vláda by měla rozhodnout o zpoplatnění jedničky?
Zbyněk STANJURA, ministr dopravy /ODS/:
Já myslím o celkovém zpoplatnění komunikací, to znamená, klidně tam mohou být, pokud na tom bude shoda, vybrané úseky druhé třídy, ale ne obecně komunikace, protože bychom zase hodně extendovali, jsou další desítky tisíc kilometrů.
Václav MORAVEC, moderátor:
Kdy vláda rozhodne?
Zbyněk STANJURA, ministr dopravy /ODS/:
Já bych byl rád, aby to bylo v prvním pololetí roku 2013. Aby se daly spustit práce na přípravě.
Václav MORAVEC, moderátor:
Konkurenční boj na železnici se stupňuje. Podle soukromých železničních dopravců by stát neměl odkládat vypisování dalších tendrů pro vstup konkurence na rychlíkové tratě. Železniční spojení z Olomouce do Ostravy přes Krnov je první tratí, na jejíž provoz vypsalo ministerstvo dopravy řádné výběrové řízení, současný tendr má soužit jako pilotní projekt, hlásí se do něj dva soukromníci – RegioJet a britská Arriva. Výhodnější nabídku podal RegioJet, žádá dotaci 188 korun za kilometr. Připomeňme, že v roce 2010 stát dotoval Českým drahám na této trati 225 korun na kilometr. České dráhy tendr napadly u antimonopolního úřadu. Ten však tento týden stížnost zamítl. Mezi nejztrátovější spoje Českých drah patří ty, které jezdí mezi Ostravou a Olomoucí přes Krnov. Podle soukromého dopravce, společnosti RegioJet doplácí ministerstvo dopravy na této trati ze státní pokladny Českým drahám za jeden kilometr 223 koruny.
cestující:
Tímto vlakem jezdím zhruba čtyřikrát týdně. Bývá naplněn, záleží jak kdy, tak jedna třetina zhruba.
Václav MORAVEC, moderátor:
Železniční spojení Ostravy s Olomoucí přes Krnov je první tuzemsku tratí, na jejíž provozování vypsalo ministerstvo dopravy řádné výběrové řízení. Tendr má sloužit jako pilotní projekt, podle kterého se mají liberalizovat i ostatní železniční spojení. O tendr mají zájem dopravci RegioJet a britská Arriva. Mezi další nejztrátovější tratě patří pak spoje Českých drah mezi Prahou a Rakovníkem. Za každý ujetý kilometr platí stát Českým drahám 186 korun.
Radek JOKLÍK, mluvčí Českých drah /7. 1. 2013/:
Je to rozdíl mezi skutečnými náklady na vedení vlaku a tím, kolik vybereme od cestujících.
Václav MORAVEC, moderátor:
Jenže ztrátové jsou podle Českých drah i vlaky EuroCity a InterCity mezi největšími městy v České republice, tedy mezi Prahou a Brnem. Soukromí dopravci RegioJet a Leo Express teď nabídli, že nejpozději do tří let jsou schopni na této trati jezdit bez státních dotací.
Radim JANČURA, majitel, RegioJet /7. 1. 2013/:
Vstupem jakéhokoliv soukromého dopravce nás nebo Leo Expressu stát ušetří krásných 600 milionů korun ročně.
Leoš NOVOTNÝ, majitel Leo Express:
Jsme připraveni na těch některých páteřních trasách tu dopravu provozovat i v režimu bez dotací.
Václav MORAVEC, moderátor:
Ministerstvo dopravy ale o zrušení dotovaných vlaků na této trati zatím neuvažuje. Neznamená to ale, že by nechtělo železniční síť soukromým dopravcům otevřít. Ještě letos chce vysoutěžit dopravce, který bude jezdit z Prahy do Ústí nad Labem a do Chebu. Podle části odborníků však český stát nemá drahnou dobu jasnou představu, jaká by vlastně měla být budoucnost národního železničního dopravce, kterým jsou České dráhy. Máte tu představu alespoň vy, pane stínový ministře, tedy pane hejtmane?
Milan CHOVANEC, hejtman Plzeňského kraje /ČSSD/:
Tak ti odborníci, které jste citoval, mají velkou pravdu. Protože národní přepravce by měl mít své místo na trhu. Měl by být nějakým způsobem zakotven v zákonu o železnici, což se dosud nestalo a měl by být vytvořen takzvaný regulátor na železnici, to znamená, který by přiděloval takzvanou kolej, přiděloval cestu, rozhodoval spory mezi jednotlivými dopravci. Bez těchto opatření si velmi složitě dovedu představit úplné otevření trhu. Uvědomme si, že České dráhy…
Václav MORAVEC, moderátor:
Vy tedy byste přijal speciální zákon o železnici?
Milan CHOVANEC, hejtman Plzeňského kraje /ČSSD/:
Doplnil bych zákon o železnici a stanovil bych postavení národního přepravce a určitě je potřeba zřídit regulátora. Zákon o železnici se připravuje. Bohužel téma regulátor není řešeno.
Václav MORAVEC, moderátor:
Vaše představa toho regulátora, protože pokud se nemýlím, tak v současnosti to je Správa železniční dopravní cesty, která přiděluje ty kapacity soukromým dopravcům, kteří zatím jezdí na té nejvytíženější trati mezi Prahou a Ostravou. Toho regulátora byste stanovoval jak? Jaká je představa o tom regulátorovi?
Milan CHOVANEC, hejtman Plzeňského kraje /ČSSD/:
Velice jednoduché, jako je to v zahraničí, je to jednoduchý úřad, nemusí se vytvářet žádný další moloch. Tento úřad by přiděloval kapacitu o Správě železniční dopravní cesty, tady o Správě železniční cesty se dlouhodobě říká, že je díky své historii propojena s Českými drahami a že v některých oblastech nemusí být nezávislá. Já si to nemyslím, ale tato diskuse se dlouhodobě vede. Vytvoření nezávislého regulátora by tyto diskuse odstranilo.
Václav MORAVEC, moderátor:
Pane ministře.
Zbyněk STANJURA, ministr dopravy /ODS/:
Teď se mě ptáte na co, jestli se můžu zeptat.
Václav MORAVEC, moderátor:
Na alternativní názor, protože když tady stínový ministr tvrdí, že vy neuvažujete o nezávislém regulátorovi a opozice říká, že liberalizace.
Zbyněk STANJURA, ministr dopravy /ODS/:
Já budu podporovat institut regulátora. V této chvíli jsme jako ministerstvo opravdu ve velmi těžké, respektive sehráváme mnoho rolí, které jdou některé proti sobě. Za prvé jsme vlastníky, respektive stát vykonává vlastnická práva SŽDC, to znamená, patří nám infrastruktura. Dneska už není jediný dopravce. Nicméně jsme vlastníkem, zase vykonáváme vlastnická práva u dominantního dopravce. Současně vedeme debatu o tom, jak otevírat železnici více konkurenci. Do této debaty moc nepřispěly kraje. To je třeba říct. Kraje, když měly šanci, sice hejtmani velmi rádi kritizují, jak stát nemá jasno, jak nesoutěží, ale oni k tomu moc nepřispěli. Já jsem se v rámci domácího úkolu podíval, jak to bylo v Plzni. Tak v Plzni vypsali soutěž, kde se přihlásily i soukromí dopravci a pak je raději zrušili a podepsali dlouhodobou smlouvu s Českými drahami. To je prostě pravda. Mám dokonce i seznam těch uchazečů, kteří v té době někteří z nich vystupovali i na obrazovce v předchozím šotu. Ale myslím si, že první úkol, který musí splnit stát je, jasně oddělit infrastrukturu od dopravce.
Václav MORAVEC, moderátor:
To nám ale stát říkal, že oddělil vznikem…
Zbyněk STANJURA, ministr dopravy /ODS/:
Já si myslím, že se to nepovedlo.
Václav MORAVEC, moderátor:
Takže přiznáváte, že oddělení Českých drah a vznik Správy železniční a dopravní cesty se nepovedl?
Zbyněk STANJURA, ministr dopravy /ODS/:
V některých věcech se nepovedl. To znamená, musíme řešit věci, že koleje vlastní SŽDC, pozemky pod kolejemi vlastní České dráhy, je to poměrně nelogická věc. To řešení hledáme tak, aby bylo komfortní spravedlivé hospodářské soutěže tak…
Václav MORAVEC, moderátor:
Promiňte, zatím jste ho nenašel, protože my si teď poslechneme Radima Jančuru. Ten před 10 dny naznačil, že by právě stát neměl vyhovět Českým drahám, protože České dráhy chtějí za ty pozemky, když to řeknu laicky, dostat zaplaceno. Mluvilo se až o 12 miliardách o velké sumě a přitom ty pozemky na České dráhy byly přivedeny, byť koleje patří Správě železniční dopravní cesty. Tady jsou slovy Radima Jančury
Radim JANČURA, majitel, RegioJet /11. 1. 2013/:
Český stát již nebude odprodávat, odkupovat od Českých drah majetek v cenách miliard korun ročně za majetek, který bezúplatně vložil před 10 lety do Českých drah. Jedná se o pozemky, které pan Žaluda chtěl prodat za zhruba, mluvilo se o 8 až 12 miliardách korun. Dnes jsou to pozemky pod kolejemi, takže naprosto bezcenné pozemky, které by si stát zpátky koupil, ačkoliv je před 10 lety vložil do Českých drah bezúplatně.
Václav MORAVEC, moderátor:
Dodává majitel RegioJet Radim Jančura. Nemáte tedy zatím vymyšlený nějaký model nebo dva možné modely, jak ty pozemky převést na Správu železniční dopravní cesty bezúplatně?
Zbyněk STANJURA, ministr dopravy /ODS/:
Já myslím, že existují alespoň dva možné modely, jak je převést bezúplatně. Možná jich existuje více. Jeden z nich je legislativní cestou.
Václav MORAVEC, moderátor:
Že zákonem vyhlásíte.
Zbyněk STANJURA, ministr dopravy /ODS/:
Tak jak to vzniklo zákonem, tak se dá zákonem dle mě ty nepřesnosti a ty chyby, které se tam logicky zřejmě musely objevit, napravit. To si myslím, že je jedna z cest, jak by to udělat šlo. Protože si myslím, že to scelení té infrastruktury naprosto logické. Není to politická úloha, ale praktická. Ani si nemyslím, že bychom na tom měli nějaké politické spory, že to patří k sobě.
Václav MORAVEC, moderátor:
Vy tedy napíšete zákon, že z majetku Českých drah se převádějí pozemky pod kolejemi, které patří Českým drahám?
Zbyněk STANJURA, ministr dopravy /ODS/:
To nejsou jenom pozemky pod kolejemi, my si musíme také rozhodnout, co s otázkou nádraží, kterých je zhruba 900 v České republice. Zase jen pro diváky, je taková nelogická věc, že nádraží vlastní České dráhy a ty zastávky, co známe z těch menších vesnic, ty vlastní Správa železniční dopravní cesty. Přesně tak a já tam tu logiku nevidím. Nicméně ten klíčový problém.
Václav MORAVEC, moderátor:
Kdo by měl mít nádraží?
Zbyněk STANJURA, ministr dopravy /ODS/:
SŽDC, já si myslím, že Správa železniční dopravní cesty a jednotliví dopravci by ta nádraží nějakým způsobem užívali. To si myslím, že je logický model. Dneska mluvíme o třech dopravcích, jsou dva privátní, jeden státní, ale co my víme, co bude za 10 až 15 let, kolik těch dopravců vznikne, možná žádný nepřibude, možná někteří ubudou a možná jich tady bude mnohem více. Neměli bychom ty zákony a ty koncepce podle toho stávajícího stavu nebo na míru jedné či druhé straně případného sporu. Protože ten spor se vede jen o cenu za ty pozemky. Ještě jsem neslyšel o nikom, kdo by říkal, že nemá cenu mít ty pozemky a koleje u jednoho vlastníka. A může být spor nebo debaty se vedou.
Václav MORAVEC, moderátor:
Protože si tím mohou dráhy logicky zlepšit svoje financování a svoje hospodaření, i když se budou zbavovat něčeho, co na ně bylo bezúplatně převedeno při transformaci železnic v České republice.
Zbyněk STANJURA, ministr dopravy /ODS/:
Jenomže máte České dráhy, kde je vlastníkem český stát. Pak máte SŽDC, kde je vlastníkem český stát a jak chcete dostat ty peníze, když je chcete úplatně převést? Stejně ten státy ty peníze dá. Já si myslím, že ta úloha nebo ta operace, když to takhle vysvětlím, tak ji nikdo nechápe.
Václav MORAVEC, moderátor:
Cestou zákonů ten stát nebude mít dodatečné výdaje.
Zbyněk STANJURA, ministr dopravy /ODS/:
Přesně tak, nebude se to přehazovat, jak říkám, z jedné kapsy do druhé kapsy. Protože dneska to funguje tak.
Václav MORAVEC, moderátor:
Vy si myslíte, že je možné zákon napsat velmi rychle, aby ještě, až budete končit jako ministr dopravy, že by zákonem byly převedeny a tyto věci vyřešeny do června roku 2014.
Zbyněk STANJURA, ministr dopravy /ODS/:
To nedokážu odhadnout v tuto chvíli, to fakt nevím. Já chci říci, jak to vlastně dneska funguje. To není tak, že to SŽDC má nějaké zdroje. Ty peníze dostanou ze Státního fondu dopravní infrastruktury, ty dostane SŽDC, uzavře se smlouva, podepíše se a SŽDC zaplatí Českým drahám. Ale na začátku ty zdroje jsou ve Státním fondu dopravní infrastruktury a podle mého názoru se mohou použít na něco jiného, například na nové investice, ať už na železnici. Kdo říká, že to vytahuju ze železnice na úkor silnice, protože těch projektů, které se připravují na železnici, je hodně. Mám nějaký indikativní seznam pro toto či příští období operačních programů, takže já jsem příznivcem toho, aby stát další zdroje za pozemky pod kolejemi nedával.
Václav MORAVEC, moderátor:
Tedy vyřešit to zákonem. Pane hejtmane.
Milan CHOVANEC, hejtman Plzeňského kraje /ČSSD/:
Mohl bych taky pět minut.
Václav MORAVEC, moderátor:
Pět minut to nebylo.
Milan CHOVANEC, hejtman Plzeňského kraje /ČSSD/:
Tak 3,5 dobře.
Václav MORAVEC, moderátor:
Jak byste to řešili vy?
Milan CHOVANEC, hejtman Plzeňského kraje /ČSSD/:
Já musím odpovědět na několik otázek nebo to co řekl pan ministr. Hejtmani šli na dohodu s vládou České republiky, která chtěla pomoci svému dopravci a já jsem velmi rád, že pan ministr jako jeden z prvních přiznal, že stát je vlastníkem Českých drah, že si to uvědomuje. Mně přijde naprosto jako u nás v Kocourkově, kdy nosili světlo dovnitř do budovy, kde neudělali okna, že v jednom domě, kde vlevo sídlí České dráhy a vpravo sedí ministerstvo, aby tyto dvě instituce na sebe podávaly žaloby, obracely se k ÚHOS a já nevím, kdesi cosi.
Zbyněk STANJURA, ministr dopravy /ODS/:
To se stát může.
Milan CHOVANEC, hejtman Plzeňského kraje /ČSSD/:
Hejtmani vyslyšeli volání vláda. Ta dohoda první byla s panem ministrem Bendlem, dokončovala se za úřednické vlády a podepsaly takzvaná desetiletá memoranda. Pro vaši informaci, pane ministře, Plzeňský kraj teď vypsal soutěž na elektrifikované tratě na trase Plzeň – České Budějovice. Ta soutěž byla rok navěšena, teď se připravuje její vyhlášení, abyste věděli, jak to v těch krajích opravdu je. A co se týká zákonem, hledá ministerstvo svoji cestu, já řeknu jedno jediné varování, ten bezúplatný převod je potřeba posoudit i po stránce, aby nebyl zhoršen rating Českých drah, aby se nezhoršila jeho úvěrová linka a aby to v konci konců nebylo dražší než to, co tam nedáte. Chci říct, pane ministře, že tento precedens vytvořil pan ministr Řebíček za vaší vlády, kdy došlo k úplatnému převodu majetku za zhruba 12 miliard korun. Tento model už se v České republice stal a já jen varují předtím.
Václav MORAVEC, moderátor:
Tady vám přiznal ministr, že jeho předchůdce z jeho politické strany udělal chybu, to vám tady přiznal, proto se, vy vidíte to riziko, že by se zhoršil rating Českých drah, že ho stát má brát v potaz, když dráhy něco dostaly a teď chtějí od jiné organizace státní 8 až 12 miliard?
Milan CHOVANEC, hejtman Plzeňského kraje /ČSSD/:
Pane doktore, stát neměl dělat z Českých drah akciovou společnost, která je zřizovaná za účelem primárně zisku. Ona má zabezpečovat veřejnou službu a to je doprava v České republice. Měl to nechat státním podnikem a neměl by s tím tyto problémy.
Václav MORAVEC, moderátor:
Počkejte, ale oddělení majetku je zase něco jiného.
Milan CHOVANEC, hejtman Plzeňského kraje /ČSSD/:
Obchodní společnost si napůjčovala, má napůjčováno 18 miliard korun a v případě, že jí seberete část majetku, které je v jejím portfoliu, tak se musíte zeptat všech věřitelů.
Václav MORAVEC, moderátor:
Jak byste tuto nelogičnost řešil? Protože to znamená, nechal byste se svým způsobem vydírat vedením drah, aby se jim nezhoršil rating, tak by pozemky patřily Správě železniční dopravní cesty, nádraží by patřily Českým drahám, tedy koleje SŽDC a pozemky Českým drahám?
Milan CHOVANEC, hejtman Plzeňského kraje /ČSSD/:
O tom, jestli dnes vydírá vedení Českých drah ministerstvo, ministerstvo vykonává akcionářská práva a rozhoduje, kdo bude ve vedení Českých drah. To znamená, pokud se nechá ministerstvo, já to nevím, nemyslím si to.
Zbyněk STANJURA, ministr dopravy /ODS/:
Vy to ale říkáte, že musím myslet na České dráhy při rozhodování. Já jsem to neříkal. Vy jste