Z médií

Interview ČT24

15. ledna 2013, Ústecký kraj / rozhovor v médiích

Hostem diskusního pořadu ČT24 byl ministr dopravy Zbyněk Stanjura.


Daniela DRTINOVÁ, moderátorka:

Dobrý večer. Kdo z ODS podporuje ve druhém kole prezidentského kandidáta Karla Schwarzenberga a proč v prvním kole propadl prezidentský kandidát občanských demokratů Přemysl Sobotka? Ve studiu Interview vítám ministra dopravy, někdejšího předsedu poslaneckého klubu ODS Zbyňka Stanjuru. Dobrý večer. 

Zbyněk STANJURA, ministr dopravy /ODS/:

Dobrý večer. 

Daniela DRTINOVÁ, moderátorka:

Dnes máme ve studiu Interview zástupce ODS, včera jsme vysílali s představitelem ČSSD, která ve druhém kole prezidentské volby podporuje Miloše Zemana a zítra přivítáme političku TOP 09 Helenu Langšádlovou. Pane ministře, překvapil vás propad vašeho kandidáta? Přemysl Sobotka stěží porazil Janu Bobošíkovou, skončil na předposlední pozici. 

Zbyněk STANJURA, ministr dopravy /ODS/:

Nepříjemně mě to překvapilo, to je pravda. 

Daniela DRTINOVÁ, moderátorka:

Nečekal jste takový výsledek? 

Zbyněk STANJURA, ministr dopravy /ODS/:

Nečekal jsem takový výsledek, nicméně věděl jsem, že bude velmi těžké z těch dlouhodobých průzkumů, aby náš kandidát prošel do druhého kola. Ale takhle špatný výsledek jsem opravdu nečekal. 

Daniela DRTINOVÁ, moderátorka:

Čím si to vysvětlujete, dlouholetý předseda Senátu, dá se říci slušný politik. Není Přemysl Sobotka takový jako uzavřený do sebe? Z něj nic zvlášť nevyřazuje. 

Zbyněk STANJURA, ministr dopravy /ODS/:

Já si to vysvětluji racionálním chováním voličů na pravici. Já si myslím, že chtěli mít svého favorita ve druhém kole a vybrali si Karla Schwarzenberga, že to je ten, který má šanci postoupit do druhého kola. Bohužel si nevybrali našeho kandidáta. Voliči si vyhodnotili, že u něho je menší šance, aby postoupil a podle mého názoru proto volili jiného kandidáta, v tomto případě kandidáta TOP 09. 

Daniela DRTINOVÁ, moderátorka:

Ale určitě voliče oslovuje i charisma a třeba i prezident Klaus řekl, že Přemysla Sobotku nepovažuje za politika. On skutečně, myslím Přemysl Sobotka, působí tak jakoby nezúčastněně. Jestli ODS nešlápla vedle. Nedalo se to čekat, slušný, ale málo vyzařující Přemysl Sobotka, který nestrhne davy? 

Zbyněk STANJURA, ministr dopravy /ODS/:

To je složité, vždycky se dá říct, že jsme se mohli rozhodnout jinak nebo lépe. Já myslím, že jsme vybrali kvalitního, slušného, zkušeného, kompetentního politika. To všechno je pravda, ale to všechno bylo nakonec málo. Takže bylo to poprvé přímá volba prezidenta, ještě neskončila, ale i politické strany budou analyzovat, budou mít na to 5 let, aby si řekly, jak se to vlastně dalo udělat lépe, jaké typy kandidátů vybírat, kdo má šanci oslovit ty miliony voličů, protože ten vítěz musí oslovit miliony voličů. 

Daniela DRTINOVÁ, moderátorka:

Vzpomenete si, kdy Přemysl Sobotka udělal nebo řekl něco, co vás zaujalo nebo co jste si zapamatoval? Miloš Zeman má své bonmoty, Karel Schwarzenberg sice často spí, ale když něco řekne, tak si to zapamatujete. Ale u Přemysla Sobotky? 

Zbyněk STANJURA, ministr dopravy /ODS/:

Samozřejmě si to pamatuju, byl to Přemysl Sobotka, který kdysi na kongresu v Ostravě, který byl v našem regionu, vyzval po prohraných volbách jako první z ODS Václava Klause, aby už neobhajoval post předsedy, protože jsme měli… 

Daniela DRTINOVÁ, moderátorka:

To už je ale hodně dávno. 

Zbyněk STANJURA, ministr dopravy /ODS/:

To je sice pravda, ale člověk si má pamatovat, jak se někdo chová v krizové situaci, ne v tom běžném provozu. A je pravda, že Senát je takové smířlivější politické těleso než sněmovna. Ve sněmovně jsou ty diskuse někdy kritizované, jsou mnohem ostřejší, šťavnatější, kdežto v tom Senátu je to o něco fádnější, o něco nudnější. Teď to nekritizuji, jenom konstatuji. A taky většina těch politiků, kteří jsou známi svými bonmoty, se profiluje v Poslanecké sněmovně nebo ve vládě. 

Daniela DRTINOVÁ, moderátorka:

Takže fádnější, smířlivější Senát rovná se fádnější, smířlivější prezidentský kandidát, pocházející ze Senátu pro ODS? 

Zbyněk STANJURA, ministr dopravy /ODS/:

Tak jsem to nemyslel, protože vlastně pan Schwarzenberg byl taky senátor, předtím než byl poslancem, ale spíš že těžko ten senátor hýří těmi bonmoty a není tak často, jako nejsou ty přenosy ze Senátu, jak jsou ze sněmovny, protože ta četnost zasedání je mnohem nižší než u Poslanecké sněmovny. 

Daniela DRTINOVÁ, moderátorka:

Primárky členové ODS nebrali nějak moc zvláště, alespoň to tak rozhodně nevypadalo. Vedení ODS se do kampaně příliš nezapojovalo. Miroslava Němcová to vzdala. Víte, jako kdyby ODS už předem rezignovala, taková poraženecká nálada tam byla dost cítit. Neměla by z toho ODS vyvodit nějaké důsledky? 

Zbyněk STANJURA, ministr dopravy /ODS/:

Bohužel je to pravda. Když začneme úplně tím prvním, tak udělali jsme primárky, kterých se zúčastnilo zhruba 30 procent členů. Ale proto, abychom zvolili své předsedy i na té místní úrovni, tak každý sněm musí mít 51 procent přítomných, abychom vůbec zvolili předsedu místního sdružení nebo abychom sestavili kandidátku do komunálních voleb, musí být přítomno 51 procent. A naše členská základna, a je to chyba nás všech, není to jenom těch, kteří nepřišli, ale i těch, kteří ten systém podporovali, vymysleli a nedokázali jsme přesvědčit svou členskou základnu, aby v hojnějším počtu si za prvé přišli vybrat svého kandidáta za ODS a současně aby uvěřili tomu, že náš kandidát má šanci vyhrát. 

Daniela DRTINOVÁ, moderátorka:

Nebyla to chyba nebo není chyba předsedy strany, že nedokáže tedy tímto způsobem strhnout právě členskou základnu? Nečeká se od politické strany, od předsedy větší bojovnost právě v takovém klání, jako je boj o hlavu státu? 

Zbyněk STANJURA, ministr dopravy /ODS/:

Takový politický bonmot, že předseda politické strany může úplně za všechno. Takže samozřejmě ano, ale není v tom sám. Myslím, že každý z nás si musí přiznat určitý díl viny k tomu, že se nepodařilo zvednout tu členskou základnu už v těch primárkách a pak taky v těch měsících, které uplynuly od primárek, což bylo někdy na konci jara nebo na přelomu jara a léta, v červnu 2012 až do té kampaně, která vrcholila vlastně v lednu roku 2013. 

Daniela DRTINOVÁ, moderátorka:

Co by se tedy muselo stát, aby podobně Občanská demokratická strana neskončila i u potom voleb do Poslanecké sněmovny? Respektive moje otázka je cílena tím směrem, nemělo by vedení ODS po takovém debaklu dát své funkce k dispozici? 

 

Zbyněk STANJURA, ministr dopravy /ODS/:

Já si myslím, že ne, protože vedení ODS jsme zvolili zhruba před dvěma měsíci. V té době jsme všichni znali, jak vypadají průzkumy v prezidentských volbách a bohužel nám se ten trend nepodařilo změnit. To znamená, ten výsledek možná v tom pořadí nebo v tom absolutním čísle je horší, než jsme čekali. Ale ty průzkumy nám bohužel signalizovaly, že náš kandidát má velmi malou šanci postoupit do druhého kola a nepodařilo se nám ten trend změnit. Já myslím, že je to spíš poučení pro příště, pro příští typ většinové volby, protože jasně se ukázalo, že voliči se rozhodují jinak při poměrném volebním systému, jako jsou třeba volby do Poslanecké sněmovny, krajů či obcí a většinovém, jako je Senát nebo volby prezidentské volby. 

Daniela DRTINOVÁ, moderátorka:

Pane ministře, i předseda ODS vlastně po tom prvním kole tak jakoby reagoval „stalo se, jedeme dál“, ale není to málo? Není skutečně až taková prohra v prvním kole prezidentské volby takovým průšvihem pro politickou stranu v tak důležitém klání, aby se to dalo smést slovy „jedeme dál, nic tak hrozného se nestalo“? 

Zbyněk STANJURA, ministr dopravy /ODS/:

Já myslím, že takovými slovy to nesmeteme. 

Daniela DRTINOVÁ, moderátorka:

Nějaká sebereflexe. 

Zbyněk STANJURA, ministr dopravy /ODS/:

Já myslím, že takovými slovy to nesmeteme jako vedení ODS, poslanecký klub, výkonná rada. To si myslím, že ne a to by bylo opravdu zlehčování. 

Daniela DRTINOVÁ, moderátorka:

Jaké důsledky z toho vedení ODS, širší vedení třeba Občanské demokratické strany vyvodí, když říkáte, že to nesmetete jen tak bagatelně? 

Zbyněk STANJURA, ministr dopravy /ODS/:

Budeme se o tom bavit, jsme teprve 2 dny po tom výsledku, respektive 3 dny. Dneska jsme vyjádřili svoje, svoji podporu pro druhé kolo. Určitě o tom budeme mluvit v následujících dnech a týdnech. A já myslím, že není třeba hledat viníky, ale je třeba hledat východiska co změnit, aby se takový výsledek neopakoval. A to je mnohem těžší než jako najít viníka. Na tom se umíme jako shodnout poměrně rychle uvnitř politické strany. Ale musíme vést vážnou debatu, co změnit, aby se takové výsledky neopakovaly. 

Daniela DRTINOVÁ, moderátorka:

Jak vysvětlujete, že Karel Schwarzenberg jako první místopředseda vlády, nepopulární vlády, řekněme, sklízí body a kandidát rovněž vládní strany, která má premiéra, tak ta pohoří? 

Zbyněk STANJURA, ministr dopravy /ODS/:

Jak jsem říkal, voliči si podle mě racionálně vyhodnotili, kdo z nich má větší šanci. 

Daniela DRTINOVÁ, moderátorka:

Je to racionální vyhodnocení? Oba dva jsou členy též vlády nebo respektive vládní koalice, abychom byli přesní. 

Zbyněk STANJURA, ministr dopravy /ODS/:

V průběhu toho, jak probíhala volební kampaň, jak byly zveřejňovány postupně průzkumy veřejného mínění, jak vypadala i debata v médiích, tak si myslím, že voliči, kteří nechtěli levicové kandidáty, třeba dva v druhém kole, si racionálně vybrali toho, kdo měl větší šanci. A bohužel to nebyl náš kandidát. 

Daniela DRTINOVÁ, moderátorka:

Podporuje celá ODS ve druhém kole Karla Schwarzenberga nebo potkal jste se na poslaneckém klubu nebo mezi členy ODS s nějakými vážnějšími výhradami? Třeba už Boris Šťastný řekl, že podpoří Miloše Zemana, řekl to dnes iDNES. 

Zbyněk STANJURA, ministr dopravy /ODS/:

Já už jsem právě viděl některé výstupy některých členů ODS a já myslím, že to je přirozené, že to je doporučení jak členům, tak voličům ODS, které jsme dneska dopoledne dali. A určitě to nebudou všichni členové, ale já si myslím, že to bude naprostá většina. 

Daniela DRTINOVÁ, moderátorka:

Takže většina podle vás podpoří Karla Schwarzenberga a není tam nějaká výrazná rozpolcenost. 

Zbyněk STANJURA, ministr dopravy /ODS/:

Myslím si, že není. 

Daniela DRTINOVÁ, moderátorka:

Jak podle vás poškodila kandidáta ODS prezidentská amnestie, kterou kontrasignoval premiér Nečas? 

Zbyněk STANJURA, ministr dopravy /ODS/:

Podle mě úplně zničila šanci otočit ten trend a zavřela jakoukoli šanci k postupu našeho kandidáta do druhého kola. 

Daniela DRTINOVÁ, moderátorka:

A mluvil jste o tom s premiérem, nemrzí ho skutečně někde ve skrytu, že tu amnestii podepsal?

 

Zbyněk STANJURA, ministr dopravy /ODS/:

Já jsem měl šanci o tom se bavit s premiérem na vládě minulý týden, kdy jsme měli složitou legislativní debatu o tom, jaká je ústavní tradice, jak to bylo, nebo nebylo. 

Daniela DRTINOVÁ, moderátorka:

Tento koncept rozbíjí předseda Ústavního soudu, proto se vás ptám na to, jestli ve skrytu ho nemrzí, že to podepsal. 

Zbyněk STANJURA, ministr dopravy /ODS/:

Já jsem slyšel vyjádření předsedy Ústavního soudu a já si myslím, že jeho slova se týkají období první republiky, aspoň podle informací, které jsem dostal. Já nejsem právník. 

Daniela DRTINOVÁ, moderátorka:

Mluví skutečně i o těch letech, které následovaly poté. 

 

Zbyněk STANJURA, ministr dopravy /ODS/:

Pamětníci, kteří v té době byli v exekutivě, říkají, že to dneska není pravda. Nedokážu to posoudit, já jsem v té době v exekutivě nebyl, nemám takové informace. 

Daniela DRTINOVÁ, moderátorka:

Mrzí tedy, nebo nemrzí předsedu ODS a premiéra ve skrytu, že tu amnestii takto lehkovážně podepsal? 

Zbyněk STANJURA, ministr dopravy /ODS/:

To je otázka na něj. Já nevím, jestli lehkovážně podepsal, my jsme dostali stanovisko… 

Daniela DRTINOVÁ, moderátorka:

Myslím lehkovážně bez přípravy nějaké důkladnější. 

Zbyněk STANJURA, ministr dopravy /ODS/:

Že v zásadě neměl jinou možnost, jestli je to pravda, nebo ne, se dnes přou ústavní právníci, odborníci na ústavu. Bezesporu… 

Daniela DRTINOVÁ, moderátorka:

Pane ministře, já to na vás malinko vidím, trochu ho to mrzí, viďte? 

Zbyněk STANJURA, ministr dopravy /ODS/:

Bezesporu, nás to poškodilo jako politickou stranu. A poškodilo to našeho kandidáta. To si myslím, že je… 

Daniela DRTINOVÁ, moderátorka:

A mrzí to ve skrytu předsedu ODS? 

Zbyněk STANJURA, ministr dopravy /ODS/:

To musí říct předseda ODS. 

Daniela DRTINOVÁ, moderátorka:

Já jsem na vás viděla reakci, kdy… 

Zbyněk STANJURA, ministr dopravy /ODS/:

Já jsem se ho takhle neptal. Podle mě ten fakt, že to poškodilo našeho kandidáta, určitě mrzí každého představitele ODS. 

Daniela DRTINOVÁ, moderátorka:

Jak se cítíte, když vidíte v novinách nebo v televizi, na soudce Berku se vztahuje amnestie, stíhání končí nebo odsouzení manažeři H-Systemu jsou kvůli amnestii svobodní. Co to s vámi dělá? Třeba ty titulky. 

Zbyněk STANJURA, ministr dopravy /ODS/:

Nevidím to rád. Já myslím, že to má dvě stránky a teď nechci nikoho obhajovat, ani nikoho hanět. Za prvé platí presumpce neviny, nicméně některé ty případy na mě působí jako člověka, který nezná spis a který nechodil k soudu, naprosto přesvědčivě. Takže si myslím, že u některých těch případů, které jste jmenovala, pro mě je velká deziluze, nejenom u veřejnosti, ale i u mnoha politiků, protože zejména u toho soudce to já považuji za něco fatálního a věřím, že ten konec bude jinak, než to zatím vypadá. 

Daniela DRTINOVÁ, moderátorka:

Takže by bylo divné, kdyby to premiéra a předsedu ODS nemrzelo, protože on ctí pravidla právního státu? 

Zbyněk STANJURA, ministr dopravy /ODS/:
Já si myslím, že to tak je. Já nevím, jestli v okamžiku, kdy je napsaný test amnestie, je člověk schopen dohlédnout, koho všeho se to týká, když nemá tu konkrétní znalost jednotlivých případů. Ale tohle je zrovna, si myslím… 

Daniela DRTINOVÁ, moderátorka:

Na to by měl mít premiér tým dobrých právníků. 

Zbyněk STANJURA, ministr dopravy /ODS/:

Tohle zrovna si myslím, že to je opravdu do nebe volající, protože kdo jiný by měl být jakoby ve službách zákona než soudci. Kdo jiný? To si myslím, že je to obecně to nejhorší, co se může stát, když ta trestná činnost se páchá mezi soudci. Je to prostě podle mě o stupeň závažnější než u jiných profesí. 

Daniela DRTINOVÁ, moderátorka:

Tak to jim to zhatili představitelé exekutivy. Myslím těm ostatním soudcům, kteří právě po těch nekalých jdou. 

Zbyněk STANJURA, ministr dopravy /ODS/:

Uvidíme, jak to dopadne, protože slyšel jsem i vyjádření státních zástupců, že v některých případech se budou odvolávat a uvidíme, jak to, jak to dopadne. Já bych byl rád, kdyby některé ty… 

Daniela DRTINOVÁ, moderátorka:

Soudci budou napravovat pochybení výkonné moci? 

Zbyněk STANJURA, ministr dopravy /ODS/:

Soudci budou napravovat rozhodnutí jiných soudů, protože to prvoinstanční rozhodnutí vydal nějaký soudce, který řekl: ano, na tento konkrétní případ se amnestie vztahuje, státní zástupce si může podat odvolání a bude to jiný soudce, bude posuzovat, kdo v tom sporu má pravdu. 

Daniela DRTINOVÁ, moderátorka:

Ve čtvrtek se bude kvůli amnestii hlasovat o nedůvěře vládě. Není to podle vás takový průšvih, že by sám premiér měl dát hlavu na špalek, v kontextu s tím hlasováním ve sněmovně? 

Zbyněk STANJURA, ministr dopravy /ODS/:

Myslím si, že ne, protože to není amnestie vládě, ale amnestie prezidenta republiky. 

Daniela DRTINOVÁ, moderátorka:

Ale on ji kontrasignoval, myslím premiér. 

Zbyněk STANJURA, ministr dopravy /ODS/:

Ale to je zase ta debata právníků, jestli měl nebo jinou možnost. Já rozumím tomu, když vláda skládá účty za to, co ona sama aktivně rozhodla, za to nese plnou zodpovědnost. Tady si myslím, že opozice zvolila, má právo svolávat schůze, to nijak nezpochybňuji, má právo svolávat schůze k vyslovení nedůvěry, ale vybrala si důvod, prostě je to amnestie prezidenta republiky, ne amnestie… 

Daniela DRTINOVÁ, moderátorka:

Kontrasignovaný ale premiérem, samozřejmě toto je možná jediná šance opozice, jak poukázat na ten nesouhlas a na to, co vlastně neblahého ta amnestie přinesla. 

Zbyněk STANJURA, ministr dopravy /ODS/:

Opozice mohla samozřejmě vyvolat schůzi mimořádnou o nedůvěře vládě a mohla tento program navrhnout a mohlo se o tom debatovat. Ale říkám, je to právo opozice. My jako koaliční politici se nemůžeme divit opozici, že využívá každou příležitost, aby, aby kritizovala vládu a případně vystřídala vládu. Já myslím, že to je v logice politického souboje normální. A kdybychom my byli v opozici, neříkám, že tak často, protože my jsme tím nástrojem poměrně šetřili proti sociální demokracii, ale taky bychom ho určitě někdy v průběhu volebního období použili a pokusili jsme se tu vládu svrhnout. 

Daniela DRTINOVÁ, moderátorka:

Zbyněk Stanjura je skoro na den měsíc ve funkci ministra dopravy. Jak si poradí s palčivými tématy svého resortu? Tak projděme některé z těchto témat. Soukromí dopravci RegioJet a LEO Express ostře kritizují dotace, které České dráhy konzumují ze státního rozpočtu na rychlíkové spoje, na provozování rychlíků. Proč České dráhy dostávají dotace i tam, kde stejnou službu nabízejí soukromníci? 

Zbyněk STANJURA, ministr dopravy /ODS/:

Protože to podepsala vláda někdy v roce 2009, kdybych chtěl říct úplně přesně, proč to tak je. 

Daniela DRTINOVÁ, moderátorka:

A nemůžete to přehodnotit? 

Zbyněk STANJURA, ministr dopravy /ODS/:

Samozřejmě to přehodnotit můžeme, jenomže ta smlouva je na 10 let. Máme šanci to přehodnotit, můžeme o tom vyjednávat, nicméně ten hlavní díl zodpovědnosti nesou ti, kteří to v té době podepsali. Teď se nevymlouvám. 

Daniela DRTINOVÁ, moderátorka:

A jak vy vyjednáváte, aby tedy mohlo dojít k nějakému přenastavení toho systému? 

Zbyněk STANJURA, ministr dopravy /ODS/:

Ještě jsem se k tomu nedostal. Vy jste říkala, já tam jsem měsíc. Já jsem jenom říkal, že pokud já budu podepisovat dodatek, tak si budu přát, aby v tom dodatku nebylo nic jako obchodní tajemství. Protože to už je, ten dodatek, který se připravuje pro každý kalendářní rok, ten už podepisují jednotliví ministři. 

Daniela DRTINOVÁ, moderátorka:

Aby se tady mohly zveřejňovat informace, třeba kolik se jezdí, kolik lidí jezdí na současných tratích a podobně? 

Zbyněk STANJURA, ministr dopravy /ODS/:

Přesně tak. Myslím si, že není důvod, aby se ty informace nezveřejňovaly, nicméně v této chvíli existují proti sobě vlastně dva právní předpisy. Existuje zákon 106 o svobodném přístupu k informacím. Na druhé straně existuje smlouva, kterou podepsali předchozí ministři, kde jsou tyto informace explicitně v té smlouvě uvedeny jako obchodní tajemství. Takže se nedivím, že ten spor existuje a nakonec ten spor rozhodne soud, protože kdo jiný má při jakoby protisměrnému směřování dvou zákonných předpisů rozhodnout. Mojí ambicí je, aby v dodatku, který budu podepisovat já… 

Daniela DRTINOVÁ, moderátorka:

 
A kdy ho budete podepisovat, kdy se to pohne? 

Zbyněk STANJURA, ministr dopravy /ODS/:

Bude to letos, bude to v roce 2013. To znamená… 

Daniela DRTINOVÁ, moderátorka:

Někdy v první polovině nebo spíš ve druhé? 

Zbyněk STANJURA, ministr dopravy /ODS/:

Určitě v první polovině.

Daniela DRTINOVÁ, moderátorka:

By měl být tedy hotový ten dodatek, který by mohl tedy pohnout… 

Zbyněk STANJURA, ministr dopravy /ODS/:

Tam se samozřejmě stanovuje rozsah těch objednávaných služeb a toho chci využít k tomu, abychom změnily i ty odstavce, kde se mluví o obchodním tajemství. Já si myslím, že jsme schopni najít řešení, kdy se ty informace budou moci zveřejňovat a bude tam konflikt s tou uzavřenou smlouvu o dílo. 

Daniela DRTINOVÁ, moderátorka:

Je, nebo není podle vás prostředí v České republice v tomto směru neprůhledné, neférové a netransparentní, jak na to poukazují právě soukromníci? 

Zbyněk STANJURA, ministr dopravy /ODS/:

Těžko říct, jestli takhle silně bych to hodnotil. Že je co zlepšovat, to je bezesporu pravda. Myslím si, že je dobře, že se začal soutěžit… 

Daniela DRTINOVÁ, moderátorka:

Ale rovné to prostředí asi není. 

Zbyněk STANJURA, ministr dopravy /ODS/:

Logicky není, byl tady vlastně monopolní dopravce. Ti soukromí dopravci existují pár let. To znamená, tady desítky let fungoval monopolní dopravce a to nejenom v totalitním režimu, ale i ve svobodné demokratické společnosti, vlastně nebyl konkurent, byl monopolista a logicky ten trh se otvírá. A ty začátky jsou prostě těžší, než když ten trh pak už funguje desítky let. Nicméně když se podíváme do okolních států, tak zase to není tak atypická situace. Takže budeme se snažit ten trh otevírat tak, aby ta konkurence lépe působila, protože musíme ta pravidla nastavit dobře, aby se splnily dva efekty, které by to mělo mít. Za prvé aby se snížil objem veřejných zdrojů, které jdou do této dopravy a to nejsou jenom státní, ale i krajské peníze, kdy na tu regionální osobní dopravu většinu zdrojů platí kraje, dvě třetiny zhruba, jednu třetinu dává stát. A současně, aby se zvýšil komfort pro cestující. Oba dva ty cíle bychom měli sledovat vedle sebe. 

Daniela DRTINOVÁ, moderátorka:

Zůstane Petr Žaluda v čele Českých drah? 

Zbyněk STANJURA, ministr dopravy /ODS/:

To je otázka na členy dozorčí rady, kteří… 

Daniela DRTINOVÁ, moderátorka:

Ano, ti ho budou volit, ale… 

Zbyněk STANJURA, ministr dopravy /ODS/:

Ne, ne, nebudou ho volit. Vznikla nějaká desinterpretace, že se bude volit nový generální ředitel. Panu Žaludovi končí funkční období jako členu představenstva, to je jiná funkce než generální ředitel Českých drah. 

Daniela DRTINOVÁ, moderátorka:

Zůstane, nebo nezůstane v čele Českých drah? 

Zbyněk STANJURA, ministr dopravy /ODS/:

O tom rozhodne rozhodčí rada koncem ledna? 

Daniela DRTINOVÁ, moderátorka:

A nějaké informace, jakým způsobem se to přelívá, nebo nepřelívá právě tedy v dozorčí radě, ty nemáte? 

Zbyněk STANJURA, ministr dopravy /ODS/:

Ne, máme, máme… 

Daniela DRTINOVÁ, moderátorka:

Jestli spíš zůstane, nebo spíš nezůstane? 

Zbyněk STANJURA, ministr dopravy /ODS/:

Na to máme ještě dostatek času, minimálně ty dva týdny, než bude ta dozorčí rada, která bude volit členy představenstva Českých drah. 

Daniela DRTINOVÁ, moderátorka:

A byl byste pro, aby zůstal Petr Žaluda v čele Českých drah? 

Zbyněk STANJURA, ministr dopravy /ODS/:

I já potřebuju těch 14 dní k tomu… 

Daniela DRTINOVÁ, moderátorka:

Spíš ano, nebo spíš ne? 

Zbyněk STANJURA, ministr dopravy /ODS/:

Říkám, že těch 14 dní potřebuji. Jak jste říkala, jsem měsíc ve funkci a před měsícem jsem nepřemýšlel vůbec o tom, kdo by měl být či neměl být v čele Českých drah. A ten čas je poměrně krátký a potřebuju vstřebat hodně informací. 

Daniela DRTINOVÁ, moderátorka:

To jste ještě nestihl směrem k tak klíčové, klíčovému tématu, jako jsou České dráhy a jeho vedení? 

Zbyněk STANJURA, ministr dopravy /ODS/:

To jsem ještě nestihl, nicméně neřešíme otázku generálního ředitele, zopakuji. Ta otázka, tam je platná smlouva a ta nekončí v lednu 2013. Takže na tu otázku ano, generálním ředitelem Českých drah Petr Žaluda je a v nejbližších týdnech a měsících bude, protože nic v tomhle tom směru se neplánuje. 

Daniela DRTINOVÁ, moderátorka:

Víte, proč se na to ptám? Soukromníci volají po odvolání. Podle nich manipuloval s čísly, byť to tedy dráhy popírají, abychom byli kompletní. Tvrdí dál, že ztráty u nyní soutěženého rychlíku z Ostravy do Olomouce činí jen 159 korun. Zjišťoval jste si, jestli toto je pravda? 

Zbyněk STANJURA, ministr dopravy /ODS/:

Ano, je to předběžně odhad Českých drah za rok 2012. To vyúčtování těch dotací ještě není k dispozici, jsme v polovině ledna. 

Daniela DRTINOVÁ, moderátorka:

Takže nevíte, jestli je to pravda v tuto chvíli? 

Zbyněk STANJURA, ministr dopravy /ODS/:

V této chvíli to tvrdí vedení Českých drah a já nemám žádné indicie k tomu, abych tomu nevěřil. Nicméně tu dotaci Českým drahám, která se týká těch dálkových a rychlíkových spojů musí řádně vyúčtovat. Takže v řádu měsíců budeme přesně vědět, zda to pravda je, či není. 

Daniela DRTINOVÁ, moderátorka:

Dá se vyznat ve všech těch pokusech třeba některé nastavení čísel v rámci Českých drah, jestli to bude rozkrytelné a jestli tam nemůže dojít právě k nějaké manipulaci, kterou napadají soukromníci, protože otázka, které se týkají toho, jsou velmi důležité právě kvůli tomu soutěžení. 

Zbyněk STANJURA, ministr dopravy /ODS/:

Já si myslím, že je v zájmu, já myslím, že je v zájmu nás všech, a já v tom nevidím žádný problém, aby se každá dotace řádně vyúčtovala. To já myslím, že je obecný princip. Že to je někdy složitější, že to jsou tisíce vlaků, tisíce spojů denně, to ještě neznamená, že to nemáme dělat. Možná to bude trvat o nějaký den rychleji, nebude to jako nějaká malá dotace, kde doložite dvě faktury a máte to. Ale myslím si, že se to dělat má. A jde o to, abychom správně nastavili strukturu údajů, které chce stát kontrolovat, abychom věděli, co vlastně chceme vědět, abychom ta čísla dostali a porovnávali plán. Vždycky je to plán na začátku roku s tou skutečností. Já v tom problém prostě nevidím. 

Daniela DRTINOVÁ, moderátorka:

Určitě to má dělat, už jen proto, že ministerstvo dopravy si u Českých drah právě objednává rychlíkové spoje a dotace jdou ze státního rozpočtu. Dá se říci, kde tedy podle vás České dráhy tak výrazně ušetřily, že jim ztráta najednou podle těch jejich předběžných oznámení tak výrazně klesla oproti roku 2010, kdy na té trase vykazovaly ztrátu 225 korun za kilometr? 

Zbyněk STANJURA, ministr dopravy /ODS/:

Ano, mám předběžnou informaci, že propustily určitý počet zaměstnanců, snížily provozní výdaje. Nicméně my potřebujeme vědět, jestli to číslo 159 bude reálné a pak můžeme porovnávat na té trati ty jednotlivé položky, v čem ta úspora vlastně nastala. 

Daniela DRTINOVÁ, moderátorka:

Pokud máte nějaké předběžné informace, dá se jim věřit, věříte jim? 

Zbyněk STANJURA, ministr dopravy /ODS/:

Musím jim věřit, pokud je někdo nevyvrátí. Můžu je zkontrolovat, jako že jsme zadali na ministerstvu, abychom prověřili relevanci těch údajů, ale nemůžu automaticky přistupovat k tomu, když dostanu nějaké údaje, ty jsou chybné. Ale platí… 

Daniela DRTINOVÁ, moderátorka:

Kdy si budete té kontrole stoprocentně jist? 

Zbyněk STANJURA, ministr dopravy /ODS/:

Určitě ano, pokud, pokud tam proběhne kontrola a ta mi řekne… 

Daniela DRTINOVÁ, moderátorka:

Ne, kdy, kdy si budete stoprocentně jist po té kontrole? Kdy tu informaci budete mít takovou, že je reálná? 

Zbyněk STANJURA, ministr dopravy /ODS/:

Nejdřív nám to musí vyúčtovat, to bude v řádu měsíců, a protože je to zrovna sledovaná trať, tak si myslím, že to může být první trať, kterou zkontrolujeme, protože soutěží se na ní, probíhá debata, kolik to vlastně stát jako platí na jeden kilometr. Tak já nevidím žádný problém v tom, aby to byla první trať, jejíž vyúčtování zkontrolujeme za rok 2012. 

Daniela DRTINOVÁ, moderátorka:

Ono to vypadá jako bagatelní věc, kolik stojí kilometr za krnovský rychlík, nicméně je to velmi důležité právě z hlediska nastavení těch rovných podmínek, znalost ztrát a dotací právě kvůli tomu soutěžení. A soukromníci se chtějí obrátit na antimonopolní úřad a dokonce i na Evropskou komisi právě kvůli nerovnému konkurenčnímu prostředí. Pokud byste došel ke zjištění, že České dráhy nějakým způsobem manipulovaly s těmi čísly, co by to pro vás znamenalo? 

Zbyněk STANJURA, ministr dopravy /ODS/:

Velký problém, který bych musel řešit. 

Daniela DRTINOVÁ, moderátorka:

A jak byste ho mohl řešit, jak byste ho řešil? 

Zbyněk STANJURA, ministr dopravy /ODS/:

V případě, že by se potvrdilo, že docházelo k manipulaci, záměrné manipulaci, ne chybám, to nemůžu určit, ale k záměrné manipulaci, tak to samozřejmě je na vyvození osobní i personální zodpovědnosti těch, kteří pod těmi čísly jsou podepsaní. To já myslím, že ta odpověď je velmi jednoduchá. 

Daniela DRTINOVÁ, moderátorka:

Na toto se zaměříte a za nějaký čas se tedy dozvíme vy i veřejnost, jak to bylo s těmi čísly? 

Zbyněk STANJURA, ministr dopravy /ODS/:

Ano. 

Daniela DRTINOVÁ, moderátorka:

Jaké máte priority, pokud jde o dostavbu silnic a rychlostních silnic a dálnic? Jestli máte už nějaký systém v těch prioritách? O tom se hodně mluvilo. 

Zbyněk STANJURA, ministr dopravy /ODS/:

Připravuje se sektorová strategie, ten základní dokument nebo návrh základních dokumentů by byl hotový na konci února. Já se netajím tím, jako že základní prioritu považuji silnici R35, druhé spojení moravských a českých krajů. Říkal jsem, že budu o té své prioritě přesvědčovat i ostatní… 

Daniela DRTINOVÁ, moderátorka:

A jak se vám to daří? 

Zbyněk STANJURA, ministr dopravy /ODS/:

Já si myslím, že docela dobře, protože už jsem absolvoval řadu rozhovorů i s odbornou veřejností. To není nic překvapivého, ta stavba se připravuje léta. Mnozí odborníci říkají: ano, je to páteřní komunikace, která by mohla dlouhodobě ulehčit D1, mohli bychom mít dva rovnocenné spoje a ten nápor dopravy bychom mohli rozdělit do dvou směrů, do dvou tahů. 

Daniela DRTINOVÁ, moderátorka:

Takže priorita R35. A další, pokud jde právě o dálnice a rychlostní silnice? 

Zbyněk STANJURA, ministr dopravy /ODS/:

Prioritou je udělat dobře přípravu těch staveb. Dneska když se podíváte, mám takovou velkou mapu v kanceláři, která tam už byla, když jsem nastoupil, jsou tam všechny ty komunikace a plánované úseky a hotové. A v zásadě se dá říct, že na každé té trase je nějaký úsek hotový. A současně platí, že žádná ta trasa není hotová. A to si myslím, že není dobrý přístup. 

Daniela DRTINOVÁ, moderátorka:

Protože se staví po kouscích. 

Zbyněk STANJURA, ministr dopravy /ODS/:

Staví se po kouscích, protože každý region naprosto logicky chce svůj… 

Daniela DRTINOVÁ, moderátorka:

Chce mít kus své cesty. 

Zbyněk STANJURA, ministr dopravy /ODS/:

Chce svoji cestu a říká si: tak aspoň 5 kilometrů si prosadím, protože když budu mít 5, prosadím dalších, pak už budu mít 10 a pak už přesvědčím stát, aby postavil těch dalších 20. 

Daniela DRTINOVÁ, moderátorka:

Takže důraz na přípravu. 

Zbyněk STANJURA, ministr dopravy /ODS/:

Na přípravu. 

nDaniela DRTINOVÁ, moderátorka:

Já vám děkuji za rozhovor, na shledanou. 

Zbyněk STANJURA, ministr dopravy /ODS/:

Taky děkuji, na shledanou. 

štítky: # #