Z médií

Dvacet minut Radiožurnálu

11. prosince 2012 / Nezařazené

Hostem diskusního pořadu ČRo 1 byl předseda poslaneckého klubu ODS a budoucí ministr dopravy Zbyněk Stanjura.

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka:

Po dnech spekulací a dohadů je jasno. Do čela resortu obrany se postaví vicepremiérka ze strany LIDEM premiérka Peake a ministrem bez portfeje se má stát její dosavadní náměstek Petr Mlsna. ODS pak v rámci vládní výměny získává Ministerstvo dopravy, které povede současný šéf poslanců této strany Zbyněk Stanjura. S tím, že výhledově by se měly resorty obrany a dopravy sloučit. 
Právě Zbyněk Stanjura je hostem dnešních Dvaceti minut. Dobrý den. 

Zbyněk STANJURA, budoucí ministr dopravy a předseda poslaneckého klubu ODS:

Dobrý den. 

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka:

Pane poslanče, proč padla volba právě na vás? 

Zbyněk STANJURA, budoucí ministr dopravy a předseda poslaneckého klubu ODS:

To je spíš otázka na pana premiéra, který mi tu nabídku dal a já jsme ji přijal. 

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka:

Protože ve hře prý byl také odborník profesor Petr Moos, proděkan Fakulty dopravní ČVUT. Proč jste dostal přednost právě vy? Probíral to někdo s vámi? 

Zbyněk STANJURA, budoucí ministr dopravy a předseda poslaneckého klubu ODS:

Já nevím, jestli byli veřejní kandidáti. Já jsem dostal nabídku od pana předsedy vlády a po konzultaci rozhovoru s ním jsem ji přijal. 

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka:

Také jistě jste se museli bavit o tom, jestli vás vůbec ten segment dopravy zajímá. Ptal se vás na to pan premiér, nebo jaksi zkoumal, jaké by byly vaše plány? 

Zbyněk STANJURA, budoucí ministr dopravy a předseda poslaneckého klubu ODS:

Já myslím, že ano. Mluvili jsme spolu o tom, vlastně jaké úkoly a jakou činnost ode mě očekává. Jaké úkoly mi dá a co si myslí, že bych na tom resortu měl za těch zhruba sedmnáct měsíců zvládnout. 

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka:

Co byste měl zvládnout? Jaké úkoly vám dá pan premiér? 

Zbyněk STANJURA, budoucí ministr dopravy a předseda poslaneckého klubu ODS:

Ten základní, snížit provozní výdaje celého resortu, nejenom ministerstva, ale všech organizací, které k tomu resortu patří tak, aby ty ušetřené peníze jsme mohli investovat, protože celý resort dopravy potřebuje investice. To znamená, pokud ušetříme na provozu, jsme schopni tyto prostředky zpětně investovat. A tím pádem i podpořit třeba stavební produkci a stavební firmy. 

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka:

Budete tam tedy hlavně proto, aby se ušetřilo? 

Zbyněk STANJURA, budoucí ministr dopravy a předseda poslaneckého klubu ODS:

Abychom ušetřili provozní výdaje, abychom ty investiční výdaje vynakládali efektivně a hospodárně. A také k tomu, abychom připravili sloučení Ministerstva průmyslu a obchodu s dopravou, protože já si myslím, ale nejenom já, ale celá ODS, že dlouhodobě, že by mělo vzniknout jedno Ministerstvo hospodářství. Takže je to několik úkolů, které, s kterými tam jdu, a které jsem připraven i plnit. 

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka:

Pojďme ještě k té dopravě, protože to, co říkáte o šetření, to je docela zajímavé. Řekl vám taky pan premiér a shodli jste se na tom, jakou částku bude třeba ušetřit? V resortu dopravy, ještě třeba dřív, než se tedy podle plánů sloučí s dalším resortem průmyslu? 

Zbyněk STANJURA, budoucí ministr dopravy a předseda poslaneckého klubu ODS:

Ne, o konkrétní částce jsme nemluvili. Nicméně já mám nějakou osobní představu, myslím si, že v těch provozních výdajích bychom mohli ušetřit například dvacet procent. 

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka:

Kde nejvíc by se dalo ušetřit? 

Zbyněk STANJURA, budoucí ministr dopravy a předseda poslaneckého klubu ODS:

Na všech provozních výdajích. To znamená první výdaje, které budu zkoumat, jsou výdaje za služby a mzdové náklady. 

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka:

Tedy propouštění? 

Zbyněk STANJURA, budoucí ministr dopravy a předseda poslaneckého klubu ODS:

Může to být. Nicméně nejprve chci prozkoumat všechny agendy, které to ministerstvo dělá, zda se nedají dělat efektivněji, zda některé agendy nemůžeme zrušit, zda věci, které chceme buď po firmách, nebo po občanech, nejsou zbytné, či duplicitní. A to jsou věci, kde bychom mohli ušetřit.

 

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka:

Jaké agendy podle vás, protože jistě, jak říkáte, jste nad tím už přemýšlel, by bylo možné oželet? Kde by bylo možné třeba se rozloučit s větším množstvím lidí? 

Zbyněk STANJURA, budoucí ministr dopravy a předseda poslaneckého klubu ODS:

V této chvíli je to předčasné. Já teprve konkrétní kroky představím někdy v lednu. Jenom říkám, jaké je zadání a na co se chci soustředit. 

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka:

Berete to svoje ministerské angažmá opravu jenom jako dočasné, než vznikne plánované superministerstvo, Ministerstvo hospodářství, řekněme? 

Zbyněk STANJURA, budoucí ministr dopravy a předseda poslaneckého klubu ODS:

Já nemyslím, že to bude superministerstvo, já věřím, že i ten sloučený úřad Ministerstvo hospodářství bude malý a efektivní úřad. Představa je, že začne fungovat od prvního července 2014, to znamená na konci tohoto volebního období. 

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka:

To znamená, že byste v té vládě měl teoreticky vydržet až do konce jejího mandátu, skoro. 

Zbyněk STANJURA, budoucí ministr dopravy a předseda poslaneckého klubu ODS:

Ano. Pokud budu úspěšný člen vlády, tak ano. 

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka:

Jaký to má ale smysl, jaksi měnit tímto způsobem podobu vlády, když už sám říkáte, že jí bude současná koalice skoro opouštět před volbami? 

Zbyněk STANJURA, budoucí ministr dopravy a předseda poslaneckého klubu ODS:

To sloučení ministerstev je až poslední krok. Nejde jenom o to sloučit dva úřady a změnit tabule na těch budovách a místo dvou ministrů mít jednoho ministra. Ta úspora byla velmi malá, takže my budeme chtít ty úspory hledat průběžně. Vlastně od prvního dne a myslím si, že to je výhodné pro každou další vládu, která přijde. Pokud bude mít nižší provozní výdaje, pokud provoz státu a státní organizací bude levnější, protože v každé příští vládě zbude více peněz na investice. 

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka:

Tedy už je vcelku jisté, že to Ministerstvo hospodářství vznikne, není to jen jakási kouřová clona současným rošádám v koaličním kabinetu? 

Zbyněk STANJURA, budoucí ministr dopravy a předseda poslaneckého klubu ODS:

Jisté to samozřejmě není, protože musíme předložit legislativní návrh, změnu kompetenčního zákona, musíme to prosadit. Ale my jako ODS to myslíme naprosto vážně a nemyslím tím to jednání s našimi koaličními partnery a já bych řekl ten plán a podporuji ho u našich koaličních partnerů. 

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka:

Pomýšlel byste, pane poslanče Stanjuro, na to, že byste eventuálně, i když třeba krátkou dobu mohl vést i to Ministerstvo hospodářství, které vznikne sloučením dopravy a průmyslu? 

Zbyněk STANJURA, budoucí ministr dopravy a předseda poslaneckého klubu ODS:

Ne, na to jsem nepomýšlel, protože takový úkol nemám. Já ani takovou ambici nemám. 

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka:

Tedy ale ministrem dopravy budete. Jaké odborné předpoklady máte, abyste se zhostil té funkce dobře? 

Zbyněk STANJURA, budoucí ministr dopravy a předseda poslaneckého klubu ODS:

Já věřím, že mám dobré manažerské zkušenosti a manažerské schopnosti a to si myslím, že je klíčový předpoklad pro výkon funkce ministra. 

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka:

Manažerské schopnosti, ale myslím tím, jestli se považujete i za experta na dopravu? 

Zbyněk STANJURA, budoucí ministr dopravy a předseda poslaneckého klubu ODS:

Za experta na dopravu se nepovažuji.

 

 

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka:

 

A nezískáváte to místo také a hlavně kvůli tomu, že jste velmi loajální panu premiéru Nečasovi? A také, že jste zkušený politik? 

Zbyněk STANJURA, budoucí ministr dopravy a předseda poslaneckého klubu ODS:

To se musíte zeptat pana premiéra. Já myslím, že to není hlavní důvod. 

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka:

Jak je možné, že se občanští demokraté vzdali resortu obrany? To je dost podstatný resort. 

Zbyněk STANJURA, budoucí ministr dopravy a předseda poslaneckého klubu ODS:

Je to v rámci jednání uvnitř koalice. V rámci jednání s naším koaličním partnerem jsme se dohodli, že si resorty vyměníme, když náš pan ministr obrany rezignoval na svou funkci. 

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka:

A je to třeba tím, že vláda potřebuje poslance strany LIDEM a že Karolína Peake je prostě v lepší vyjednávací pozici? 

Zbyněk STANJURA, budoucí ministr dopravy a předseda poslaneckého klubu ODS:

Já myslím, že tím hlavním důvodem, proč my jsme přistoupili na to prohození resortu, je to, že chceme sloučit MPO a Ministerstvo dopravy a vždycky je politicky jednodušší, když na obou ministerstvech sedí ministři za jednu politickou stranu, pak odpadá takový vnitrokoaliční spor a vnitrokoaliční napětí. Takže z těchto praktických důvodů jsme k tomu přistoupili. 

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka:

Dobře. Jednoduše tedy doprava je teď pro ODS důležitější, i třeba ze strategických důvodů. 

Zbyněk STANJURA, budoucí ministr dopravy a předseda poslaneckého klubu ODS:

Tak to formulovat nechci. Já myslím, že vláda vystupuje jako celek. Máme jedno vládní prohlášení a já si nemyslím, že máme říkat, který resort je důležitější než jiný. Vláda funguje jako celek. 

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka:

Když říkáte, že se ODS se ujme resortu dopravy, je důležité taky kvůli tomu možnému dalšímu sloučení už taky ODS uvažuje o tom, kdo by měl vést Ministerstvo hospodářství. Bude to současný ministr průmyslu pan Kuba? 

Zbyněk STANJURA, budoucí ministr dopravy a předseda poslaneckého klubu ODS:

Vzhledem k tomu, že by to mělo být od 1. července 2014, to je po příštích volbách, tak nejdřív musíme vyhrát ty volby, nebo se stát součástí koalice a pak můžeme přemýšlet o tom… 

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka:

Dřív to určitě nebude, než po volbách? 

Zbyněk STANJURA, budoucí ministr dopravy a předseda poslaneckého klubu ODS:

Já myslím, že to dřív určitě nebude. 

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka:

Pozvání do dnešních Dvaceti minut přijal předseda poslaneckého klubu ODS Zbyněk Stanjura, který se má stát novým ministrem dopravy. Pojďme konkrétně k tomu, co vás čeká v tom křesle ministra dopravy, v té nové pozici, na co se hodláte soustředit ze začátku. Vy jste řekl, že je to šetření, ale určitě jsou tam určité konkrétní problémy, které je třeba řešit. Které to jsou?

 

Zbyněk STANJURA, budoucí ministr dopravy a předseda poslaneckého klubu ODS:

Určitě budu v prvních týdnech řešit transformaci Ředitelství silnic a dálnic. Další budoucnost Státního fondu dopravní infrastruktury. Určitě se budu zabývat situací na železnici, jak v Českých drahách, tak v ČD Cargo. 

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka:

Transformace Ředitelství silnic a dálnic, jakým směrem? 

Zbyněk STANJURA, budoucí ministr dopravy a předseda poslaneckého klubu ODS:

Já budu prosazovat, aby z toho vznikla standardní akciová společnost. Stoprocentně vlastněná státem. 

Zbyněk STANJURA, budoucí ministr dopravy a předseda poslaneckého klubu ODS:

Na kolik věříte těm lidem, kteří nyní vedou ŘSD? 

Zbyněk STANJURA, budoucí ministr dopravy a předseda poslaneckého klubu ODS:

Já jsem s panem generálním ředitelem ještě nemluvil. Plánuji, že po jmenování si s ním dám schůzku. A předpokládám, že najdeme společnou řeč a společně ten projekt připravíme prosadíme a zrealizujeme. 

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka:

Vy už jste zmínil, že se budete věnovat taky železnici. Ten palčivý problém, o kterém se v posledních dnech hodně mluví a zvedl to právě váš předchůdce Pavel Dobeš, to je ČD Cargo. Za jak aktuální považujete řešení této komplikace? 

Zbyněk STANJURA, budoucí ministr dopravy a předseda poslaneckého klubu ODS:

Vysoce aktuální. Budu se tomu určitě věnovat hned v prvních hodinách a v prvních dnech. 

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka:

A čemu konkrétně? Myslíte si, že hrozí insolvence v příštím roce? ČD Cargo, jak tedy při této… 

Zbyněk STANJURA, budoucí ministr dopravy a předseda poslaneckého klubu ODS:

V této chvíli nemám k tomu dostatek informací a pevně věřím, že to zvládneme. To znamená, budu chtít vidět podrobné zprávy o současném stavu hospodaření, o výhledu o podnikatelském záměru minimálně rok 2013, případně na roky 2014, 2015. 

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka:

Čím si vysvětlujete špatné hospodářské výsledky téhle dceřiné firmy Českých drah? 

Zbyněk STANJURA, budoucí ministr dopravy a předseda poslaneckého klubu ODS:

V této chvíli vám nejsem schopen odpovědět. Nejdřív to musím zjistit, seznámit se s podklady a pak na takovou otázku můžu odpovědět. 

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka:

Já se ptám i proto, protože třeba odboráři z ČD Cargo tvrdí, že jaksi tu firmu tlačí čas opravdu akutně, že si nemá čas zvykat na nového ministra a tedy že ani ministr nebude mít čas se seznamovat dlouze s tím, jaké jsou tam problémy. Proto se ptám. 

Zbyněk STANJURA, budoucí ministr dopravy a předseda poslaneckého klubu ODS:

Taky jsem vám říkal, že se tím budu zabývat v prvních hodinách a v prvních dnech, takže nepředpokládám, že se tím budu týdny seznamovat. 

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka:

Řekněte mi, prosím, ještě, jestli budete chtít vysvětlení po generálním řediteli Českých drah panu Žaludovi s tím, že právě on by mohl být zodpovědný za to, že se té firmě, o které mluvíme, tak špatně daří? 

Zbyněk STANJURA, budoucí ministr dopravy a předseda poslaneckého klubu ODS:

Je to dceřiná firma Českých drah, takže samozřejmě budu s ním také o této situaci hovořit. 

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka:

Myslíte si, že by tam mohla být nějaká zodpovědnost? Na jeho straně? Že by tedy mohl si nebýt jistý tím, že si zachová funkci šéfa Českých drah? 

Zbyněk STANJURA, budoucí ministr dopravy a předseda poslaneckého klubu ODS:

To teprve bude muset posoudit, to v této chvíli nevím. 

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka:

Víte, ono už se spekuluje o tom, jak by se mohlo, anebo dalo pomoci ČD Cargo, a není tajemstvím, že se mluví o možném sloučení ČD Cargo se slovenským nákladním železničním dopravcem. To se ovšem nelíbí úplně ministru průmyslu panu Kubovi. Asi jste se nad tím i zamýšlel, jestli toto by mohla být možná cesta. 

Zbyněk STANJURA, budoucí ministr dopravy a předseda poslaneckého klubu ODS:

Pokud mám správné informace, tak v podobných problémech je slovenský dopravce a já si nemyslím, že sloučením dvou problémových firem automaticky vznikne firma výkonná a lepší. Takže je to možná jedna z cest, ale já myslím, že se hlavně musíme soustředit na to, ať to vyřešíme doma. 

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka:

Rozsáhlému propouštění, rozprodeji přebytečných lokomotiv, sešrotování skoro pěti tisíc vagónů. Tomu se firma ale asi nevyhne. 

Zbyněk STANJURA, budoucí ministr dopravy a předseda poslaneckého klubu ODS:

Pokud jsou nadbytečné a zbytečné ty vagóny, tak určitě je dobře je sešrotovat. O těch ostatních krocích, o těchto rozhodneme v nejbližších dnech. 

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka:

Jestli říkáte, že v nejbližších dnech padne rozhodnutí, jak reálné je, že by se tady mohlo ČD Cargo spojit s některým jeho, jaksi důležitých klientů? Pan Kuba, ministr průmyslu a obchodu jmenoval například ČEZ. Nad tím byste se zamýšlel vážněji? 

Zbyněk STANJURA, budoucí ministr dopravy a předseda poslaneckého klubu ODS:

Já to v této chvíli nepovažuji za pravděpodobné. Takový proces by byl dlouhodobý. To se nedá nachystat v řádu dnů, nebo týdnů. Takže je to možná jedna z variant, ale určitě není v této chvíli na stole. 

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka:

To znamená, že to řešení musí být rychlejší. 

Zbyněk STANJURA, budoucí ministr dopravy a předseda poslaneckého klubu ODS:

Pokud tam opravdu hrozí akutní problém hospodaření, tak nemůžeme vyjednávat měsíce, nebo rok o tom, že se změní třeba vlastnická struktura, nebo se spojí s nějakou jinou firmou. To může být nějaký střednědobý plán. Nemůže to být řešení, které přijmeme za den, nebo za týden. 

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka:

Určité řešení tady navrhoval Pavel Dobeš. Ten, který byl v čele Ministerstva dopravy před vámi. On navrhoval, aby ČD Cargo neplatilo poplatky za dopravní cestu. Myslíte si, že by vláda měla vyjít vstříc firmě, aby jaksi se dostala z těch nejhorších problémů? 

Zbyněk STANJURA, budoucí ministr dopravy a předseda poslaneckého klubu ODS:

Já myslím, že protože je to státní organizace, stoprocentně vlastněná státem, respektive dceřiná firma Českých drah, tak určitě stát se o to zajímat musí. Na druhé straně existuje něco jako hospodářská soutěž a i ty zásahy státu musí být spravedlivé. 

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka:

Podle železničního odboráře Radka Nekoly pokud by tedy ČD Cargo nepřepravovalo ty malé zásilky, nemyslím ucelené vlaky, tak by na silnicích skončilo pětadvacet milionů tun zboží. To není příliš ekologické. Možná i z tohoto ohledu se o toto vláda zajímá. 

Zbyněk STANJURA, budoucí ministr dopravy a předseda poslaneckého klubu ODS:

Řešení budeme hledat, ale říkám, to řešení, které přijmeme a pokud bude nějaká pomoc od vlády, tak musí být v souladu s pravidly hospodářské soutěže. 

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka:

Posloucháte Dvacet minut Radiožurnálu. Jejich hostem je dnes předseda poslaneckého klubu ODS a budoucí ministr dopravy Zbyněk Stanjura. Pavel Dobeš končí oficiálně především kvůli stálým problémům s registrem vozidel. Co máte v plánu podniknout v tomto směru? 

Zbyněk STANJURA, budoucí ministr dopravy a předseda poslaneckého klubu ODS:

Nejprve musím získat podrobné informace, v jakém stavu se ten projekt nachází. Nejenom mediální výstupy, které jsem znal do dneška. A následně se rozhodne, jak budeme pokračovat.

 

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka:

O problémech registru, vy mluvíte o mediálních výstupech, se ale mluví už řadu měsíců a to i na parlamentní úrovni. Zajímal jste se vůbec nějak podrobněji o dopravu dřív, než vám pan premiér jaksi nabídl tu funkci? 

Zbyněk STANJURA, budoucí ministr dopravy a předseda poslaneckého klubu ODS:

Dlouhou dobu jsem byl členem hospodářského výboru, který mimo jiné projednával rozpočty jak Ministerstva dopravy, tak všech organizací z této oblasti. Takže zkušenosti s rozpočty a s projednáváním problematiky v parlamentu mám. 

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka:

Takže byste ale měl mít alespoň rámcovou představu, co s tím registrem dál. 

Zbyněk STANJURA, budoucí ministr dopravy a předseda poslaneckého klubu ODS:

Musíme dělat všechno pro to, aby ten registr fungoval a neotravoval občany a klienty. To já myslím, že je klíčový předpoklad. Myslím, že občanovi, který přijde na úřad, na tu obec, je úplně jedno, jak to řešíme. On chce, aby byl obsloužen rychle, aby nemusel chodit opakovaně na ten úřad, aby nemusel trávit zbytečně dlouhou dobu prověření svých administrativních záležitostí a to je klíčový úkol, aby to ty registry plnily a ten software k tomu, to je vlastně jenom pomocný prostředek. K tomu, aby ta funkce bezchybná pro občany byla zajištěna. 

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka:

Takže prostě by měl být ten software funkční, aby všechno bylo… 

Zbyněk STANJURA, budoucí ministr dopravy a předseda poslaneckého klubu ODS:

Přesně tak. 

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka:

Já totiž se vás, pane poslanče Stanjuro, ptám i proto, že podle České televize vyprší Ministerstvu dopravy smlouva s firmou ATS-Telcom, která ten systém dodala a provozuje, 31. března 2013. To máme za necelé čtyři měsíce i tady tedy vás bude tlačit čas poměrně akutně. Myslíte si, že stihnete vypsat výběrové řízení? 

Zbyněk STANJURA, budoucí ministr dopravy a předseda poslaneckého klubu ODS:

Bude to informace, kterou budu požadovat po odpovědných pracovnících ministerstva. Já osobně to považuju za pochybení, protože ta soutěž měla být dávno spuštěna tak, aby proběhla v řádném termínu bez těch stresů, co se stane, když se přihlásí málo firem, nebo jedna firma, co se stane, když se někdo odvolá. Nevím, proč to zatím spuštěno nebylo. Nicméně hlavním úkolem to bude teď rychle projednat a rychle zařídit. 

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka:

Jak? 

Zbyněk STANJURA, budoucí ministr dopravy a předseda poslaneckého klubu ODS:

Jsou dvě možnosti, které mohou jít vedle sebe. Zaprvé se musí spustit standardní veřejná zakázka, kde to budeme soutěžit a pokud by hrozilo, že to nebude uzavřeno, smlouva do jednatřicátého března… 

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka:

… pravděpodobné. 

Zbyněk STANJURA, budoucí ministr dopravy a předseda poslaneckého klubu ODS:

To se může stát. V tom případě se bude muset zase v souladu se zákonem prolongovat stávající smlouva a prodloužit o měsíc, dva, tři. Nicméně mojí snahou bude, abychom co nejdříve vybrali a vysoutěžili nového provozovatele, nebo staronového. Uvidíme, jak dopadne výběrové řízení. 

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka:

Co nejdřív vysoutěžili, to znamená, jak dlouho to může trvat? 

Zbyněk STANJURA, budoucí ministr dopravy a předseda poslaneckého klubu ODS:

Tam jsou zákonné lhůty, to znamená ta zakázka by se měla vypsat ještě do konce roku. Dneska máme jedenáctého prosince, takže ještě do konce roku by měla být vypsaná, pak jsou standardní lhůty, které stanoví zákon o zadávání veřejných zakázek a pak uvidíme, kolik firem se přihlásí, jak jednoduše, nebo složitě bude probíhat výběr dodavatele. 

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka:

Další nebezpečí, před kterým varuje Pavel Dobeš je, aby stát nebyl laxní při vymáhání nápravy po společnostech Eurovia a Strabag, které údajně nesou zodpovědnost za to, že se vlní na devítikilometrovém úseku dálnice D47 v Ostravě. Dohlédnete, aby byly podány žaloby, které přichystalo vedení Ředitelství silnic a dálnic? 

Zbyněk STANJURA, budoucí ministr dopravy a předseda poslaneckého klubu ODS:

Je to jednoznačně zodpovědnost Ředitelství silnic a dálnic, které bylo investorem těchto akcí. To znamená, budu o tom mluvit s generálním ředitelem a je to jejich jednoznačná zodpovědnost a budu chtít, aby jí dostáli. 

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka:

Tedy, aby podali ty žaloby, a aby vymohli to, co stát jaksi, nebo co by mohl stát ztratit spoluprací s těmi firmami? 

Zbyněk STANJURA, budoucí ministr dopravy a předseda poslaneckého klubu ODS:

Přesně tak. Má se postupovat standardně podle uzavřených smluvních vztahů a stát se musí domáhat svých práv. 

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka:

To znamená i soudní cestou, protože firma Eurovia nabízí, že by prodloužila záruční lhůty, které teď se chýlí ke konci, pokud by se stát soudům vyhnul. Proto se vás ptám, jestli pro vás ty žaloby jsou spíš schůdné, než ta domluva s firmou Eurovia, případně Strabag? 

Zbyněk STANJURA, budoucí ministr dopravy a předseda poslaneckého klubu ODS:

Klíčové je odstranění těch závad na těch komunikacích a tu cestu zvolí Ředitelství silnic a dálnic a já budu podporovat jejich stanovisko. 

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka:

Program doprava patřil k nejproblematičtějším taky, co se týká čerpání evropských dotací. Tady Brusel obnovil proplácení až letos na podzim. Přitom pozastavené bylo od loňského léta. Jakou pozornost věnujete téhle problematice? Ve světle toho všeho, co vás teď čeká v nejbližších, dejme tomu hodinách potom, co budete jmenovaný ministrem dopravy? 

Zbyněk STANJURA, budoucí ministr dopravy a předseda poslaneckého klubu ODS:

My musíme jednak se snažit dočerpat maximum zdrojů, které jsou v tomto období a současně se musíme dobře připravit na nové plánovací období 2014 až 2020. Musíme se poučit z těch chyb a tu situaci už nemůžeme znovu zopakovat, nemůžeme dopustit, aby se opakovala. To znamená, musí se kvalitně ty projekty připravovat. Musíme se zaměřit na to, aby byly dobře naprojektované, aby nevznikaly vícepráce a podobné problémy, protože tam samozřejmě jsou to potom věci, které Evropská komise neuznává a je dodatečný tlak na národní zdroje. 

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka:

Kde vidíte ty největší slabiny? Tedy v čerpání evropských dotací, myslíte si, že tam může být až jaksi systémová chyba cílená? To znamená, že by za tím mohlo být korupční prostředí? 

Zbyněk STANJURA, budoucí ministr dopravy a předseda poslaneckého klubu ODS:

To samozřejmě nemohu vyloučit. Já si myslím, že největší chyba se stala v oblasti přípravy. Že se soutěžily akce, které nebyly dobře připraveny a pak v průběhu akce vznikaly ať už oprávněné, nebo neoprávněné vícenáklady a to neuvěřitelným způsobem zkomplikovalo to čerpání. Jednak se prodlužovaly termíny, jednak se měnila cena. Musely se uzavírat dodatky a to si myslím, že je důsledek špatné přípravy těch staveb a nekoncepční přípravy. 

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka:

Možná i špatné kontroly těch projektů. 

Zbyněk STANJURA, budoucí ministr dopravy a předseda poslaneckého klubu ODS:

Je to možné, že je to systém špatné kontroly, ale já vidím jako hlavní problém v přípravě těch staveb. 

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka:

Co tedy podniknete jako první? Konkrétně, aby se to zlepšilo. 

Zbyněk STANJURA, budoucí ministr dopravy a předseda poslaneckého klubu ODS:

Zaprvé máme závazek uzavřených smluv z minulosti, který budeme muset řešit. Zadruhé chci důraz klást právě na přípravu nových staveb tak, aby se tyto problémy neopakovaly. 

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka:

Česko letos přijde kvůli chybám v čerpání evropských peněz pravděpodobně o více než dvanáct miliard korun v programech doprava, životní prostředí. Máte představu, kde ty peníze budou chybět nejvíc? 

Zbyněk STANJURA, budoucí ministr dopravy a předseda poslaneckého klubu ODS:

Čím míň peněz, tím míň staveb můžeme zahajovat, nebo nemůžeme pokračovat v takovém rozsahu, jako bychom chtěli. Je třeba říct, že to pro nás je období stávající, končí v roce 2013 s tím, že prostředky se dají čerpat ještě v letech 2014 a 2015, takže něco ještě dohnat můžeme. Proto se taky připravily v minulém a letošním roce náhradní projekty do toho původního, nebo stávajícího programu. Takže budeme se snažit, aby ten výpadek byl co nejmenší, ale konečný účet bude až na konci roku 2015. 

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka:

Dodává předseda poslanců Občanské demokratické strany Zbyněk Stanjura, příští ministr dopravy. Já děkuju, že jste přijal pozvání. Na shledanou. 

Zbyněk STANJURA, budoucí ministr dopravy a předseda poslaneckého klubu ODS:

Taky děkuji, na shledanou. 

štítky: