Z médií

Partie

15. května 2016 / rozhovor v médiích

Hostem nedělního diskusního pořadu TV Prima byl předseda poslaneckého klubu ODS Zbyněk Stanjura. Střetl se v duelu s ministrem dopravy Danem Ťokem.

Celý rozhovor se Zbyňkem Stanjurou můžete zhlédnout v archivu TV Prima.

 

Tomáš HAUPTVOGEL, moderátor:

Dobré nedělní dopoledne. Na Primě právě v tuto chvíli zahajujeme dnešní Partii názorů a argumentů, odehrají ji ministr dopravy jmenovaný za hnutí ANO Dan Ťok. Dobrý den, pane ministře. 

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:

Dobrý den. 

Tomáš HAUPTVOGEL, moderátor:

A předseda poslaneckého klubu ODS Zbyněk Stanjura. I vám dobrý den. 

Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu strany /ODS/:

Dobrý den. 

Tomáš HAUPTVOGEL, moderátor:

Tento týden moji kolegové odehráli ve zpravodajství reportáž, která se zaměřila na jeden z velkých problémů českých silnic, tím problémem jsou kamiony a agresivní chování jejich řidičů. Já bych poprosil režii o obrázky, na kterých sami uvidíme, jak se řidiči nevěnují řízení. Telefonují, řídí nohou, sledují televizi, prostě všechno jiné, než jen řízení mnohatunového kolosu. Samostatnou kapitolou je pak jejich agresivní řízení. Pane ministře, zásadní otázka, co s tím? 

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:

Co s tím? Podrobnější nebo častější kontroly, já si myslím, že tohle se to nějakým dalším zákonem nebo vyhláškou, že mají věnovat se řízení, to přece všichni vědí. Pokud nebude Policie České republiky tyto věci opravdu dobře kontrolovat, tak si myslím, že se s tím udělá málo. Ten problém je samozřejmě v tom, že dneska řídí to auto kdekdo, je velký problém sehnat řidiče, ale tím to nechci v žádném případě omlouvat. Jedním z faktorů rovněž je, že řidiči kamionů mají pocit, že nejsou vidět, oni jsou hodně výš, než všichni ostatní. A viděl jsem nějakou reportáž, že i dokonce u nás policie používá kamerové záběry z autobusů, čímž pádem na ně vidí a myslím si, že ty kontroly jsou to, co by mělo vlastně ten zákon nebo vyhlášku vynucovat. 

Tomáš HAUPTVOGEL, moderátor:

A nebylo by lepší třeba zaměřit se na ty přepravní firmy nějakým způsobem, větší tresty, větší postihy, než třeba těm jednotlivým řidičům, a firmy by pak následně třeba tlačily na řidiče, aby jezdili tak, jak mají? 

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:

Víte co, to je těžké. Přestože se mi to mnohdy podsouvá, já nejsem velkým příznivcem velkých trestů a zejména prostě trestů pro ty provozovatele. On ten provozovatel s tím řidičem taky není každý den, taky neví, jak ráno vstal, co mu je, proč se tak chová, že by na ně měli určitě víc dohlížet, o tom není žádných pochyb, na druhé straně já zase nechci všechny házet do jednoho pytle. U nás je snad víc než polovina kamionů, co projíždí, cizích, to znamená, jak budeme trestat nebo vychovávat firmy ze zahraničí. Tady si myslím, že je to opravdu otázka kontroly na místě. 

Tomáš HAUPTVOGEL, moderátor:

Kontroly zlepší situaci, co se kamionů…? 

Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu strany /ODS/:

Kontroly mohou zlepšit situaci, ale to nestačí. Já myslím, že stát tady má jiné nástroje, například mít stoupací pruhy třetí, zejména na dálnicích, třeba každých 8 či 10 kilometrů, aby tam, kde jsou dva 2 pruhy, kamiony vůbec do toho levého nemohly, protože to jsou kritické situace na dálnici, ta agresivní jízda, kdy zničehonic vám někdo vybočí do levého pruhu, jede mnohem pomaleji než vy a každý z nás to zažil, že kamion vpravo jede 80 a ten vedle jede 82 a předjíždí ho kilometr. A tady stát… 

Tomáš HAUPTVOGEL, moderátor:

I víc. 

Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu strany /ODS/:

Možná i delší dobu než ten kilometr. Tady ten stát může budovat ty 3. pruhy, rozšiřovat tam, kde to jde a ten zbytek prostě musí zůstat v pravém pruhu přes předjíždění. Já myslím, že my, kteří řídíme osobní automobily, bychom to velmi přivítali a mnoho těch nebezpečných a konfliktních situací by ubylo. To je podle mě úloha státu, kromě těch kontrol, protože to je věc policie, kdežto tohle by mohla být věc ministerstva dopravy, Ředitelství silnic a dálnic. A prostě neumožnit tím, že do toho levého pruhu nepůjdou. A pokud by do toho levého pruhu přesto jeli a porušili předpisy, tak tam jsou na místě opravdu drakonické pokuty, protože samozřejmě je to ten silnější, ten kamion taky spoléhá na to, že ta osobní vozidla jsou menší, slabší, že ti řidiči nakonec zabrzdí a uhnou. 

Tomáš HAUPTVOGEL, moderátor:

Zeptal bych se tedy, není tedy řešení to, co navrhuje pan předseda, omezit předjíždějí kamionů tam, kde nejsou…? 

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:

Určitě je. Já bych řekl, že souhlasím v té části, že bychom měli budovat víc 3. pruhů tak, aby byly 2 pruhy, ve kterých se mohou ty kamiony předjíždět. Ale já nejsem úplně příznivcem toho, abychom na celé dálnici tam, kde jsou 2 pruhy, zakázali předjíždění. My bychom potom vyvolávali podle mého názoru ještě větší napětí a mnohem víc nebezpečné situace. Představte si, že tam pojede opravdu kamion, který pojede z nějakého důvodu poruchy, nebo čehokoliv jiného, 40, 50, 60. Co pak uděláte? Ta kolona za ním bude narůstat, pak opravdu někdo se zblázní, udělá nějaký krok, který není vhodný, nikdo s tím nebude počítat. Já jsem proti plošnému zavedení zákazu předjíždění kamionů, na druhé straně souhlasím velmi s tím, tam, kde jsou 3 pruhy, tak tam do toho 3. pruhu, tam už kamion nesmí. 

Tomáš HAUPTVOGEL, moderátor:

Říkal jste, že by se měly zpřísnit kontroly. Policie v loňském roce chtěla nakoupit drony, které by podle jejích slov velmi zlepšily tu situaci kontrol, protože spoustu těch, právě těch předjíždění kamionů nebo blokování pruhů před zúžením, nemůže policie odhalit, ty drony by mohly. Přesto v České republice není nastavená legislativa na to, aby mohla policie nakoupit drony a používat je. Řešíte to třeba nějakým způsobem s ministrem vnitra? 

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:

Přiznám se, že tenhle ten bod slyším poprvé, ale když tak, tak já nabídnu policii, že jí ty drony koupím z ministerstva dopravy. 

Tomáš HAUPTVOGEL, moderátor:

Není problém s penězi, je problém s legislativou, že policie nemůže využívat drony… 

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:

Pro měření. To si nejsem úplně jistý. 

Tomáš HAUPTVOGEL, moderátor:

Ani ne pro měření, jako pro kontrolu provozu, vůbec využívat drony? 

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:

Víte, jestliže může měřit, a to může měřit z helikoptéry, ten dron je prostě větší helikoptéra. Musím se na to podívat, já na to dneska nedokážu odpovědět. Nemyslím si, že by měl být zásadní problém, že by nemohl dron měřit. 

Tomáš HAUPTVOGEL, moderátor:

Takže budete… 

Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu strany /ODS/:

Hlavně neplatí, že na každou novou věc potřebujeme novelu zákona, to je prostě příliš extenzivní výklad, pak přijímáme jeden zákon za druhým. A pokud bude nová generace dronů a zase bude někdo říkat, tahle generace může, nemůže. Já to spíš považuji za výmluvu. Já myslím, že to jde. Ale já bych se soustředil skutečně na výstavbu těch 3. pruhů a pak může být ten plošný. 40 se po dálnici jezdit nesmí, že jo, to je zakázaná rychlost, ale, ale v okamžiku, kdy to bude, co 6, 8 kilometrů, no, tak někdo prostě vydrží 10 minut v koloně, protože 10 minut jedete 10 kilometrů, když pojedete tou 60. To se dá. A je to mnohem méně nebezpečné, než to vybočování nenadálé, kdy fakt ten velký spoléhá na to, že ti menší prostě uhnou. 

Tomáš HAUPTVOGEL, moderátor:

Velmi často se hovoří také o tom… 

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:

Ještě bych, s dovolením, jednu maličkost. 

Tomáš HAUPTVOGEL, moderátor:

Krátce, pane ministře. 

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:

Na silnici nebo na dálnici nemohou auta s nižší konstrukční rychlostí, ale když už se vám tam něco stane a jedete pomaleji, tak musíte dojet… 

Tomáš HAUPTVOGEL, moderátor:

To už se dostáváme do… 

Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu strany /ODS/:

Ale jak často to je. 

Tomáš HAUPTVOGEL, moderátor:

…debaty, jakým způsobem odstranit nepojízdné vozidlo z dálnice a podobně. 


Tomáš HAUPTVOGEL, moderátor:

Pojďme ale k dalšímu tématu, které české řidiče bezesporu velmi zajímá, a to je novela bodového a pokutového systému. Měla by to být největší novela v naší historii. Zbyněk Zykmund připravil velmi zajímavý přehled. Já bych poprosil režii. 

Zbyněk ZYKMUND, redaktor:

Získat bič na piráty silnic. To je cíl plánovaných změn v bodovém systému. Ruku v ruce s nimi totiž chce ministerstvo dopravy zvýšit i pokuty. Prohnout se mají třeba ti, kteří jezdí rychle a bezohledně. 

osoba:

99. 

Zbyněk ZYKMUND, redaktor:

Výrazně vyšší tresty plánuje ministerstvo také za řízení pod vlivem alkoholu nebo drog. 

osoba:

Je to pozitivní – 0,61. 

Zbyněk ZYKMUND, redaktor:

Zatímco dosud je maximální výše pokuty 50 tisíc a 2letý zákaz řízení, nově by to mělo být až 75 tisíc a 3 roky bez řidičáku. Podle dopravních expertů jsou ale některé navržené změny nelogické. Za vyjetí na železniční přejezd ve chvíli, kdy je to zakázáno, sice řidiči bude místo 5 tisíc hrozit až 25 tisíc korun pokuty, o řidičák ale na místě nepřijde. 

Petr VOMÁČKA, mluvčí ÚAMK: 

Pouze řidič dostane 6 bodů a nějakou pokutu, ale může dál do provozu, takže to nás zarazilo, i když vlastně ohrozí nevinné lidi v tom vlaku.

Zbyněk ZYKMUND, redaktor:

Podle odborníků jdou celkově navržené změny správným směrem, ale je prý špatně, že hlavně posilují represi na úkor prevence. Jenže ministr dopravy oponuje, že na některé řidiče nic jiného neplatí. 

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:

Tam, kde výchova nepomůže, musí nastat trest. 

Zbyněk ZYKMUND, redaktor:

Některé nebezpečné chování řidičů ale není v návrzích podle Automotoklubu náležitě oceněno. 


Petr VOMÁČKA, mluvčí ÚAMK:
 

By zde mělo být začleněno do pokut i to, že řidiči nedodržují často bezpečnou vzdálenost mezi vozidly. Je to častou příčinou těch menších dopravních nehod ve městech. 

Zbyněk ZYKMUND, redaktor:

Objevují se také názory, že by se výše trestu měla lišit u řidičů amatérů a profesionálů. 

řidička: 

Je dobře, že se budou zvyšovat pokuty, protože lidi budou víc dodržovat pravidla. 

řidič: 

Kdo to zaplatí, když ten šofér profesionál má plat třeba, já nevím, 25 tisíc. 

řidič: 

Větší pokuty a tím udělat lidem strach, to je špatně. 

Zbyněk ZYKMUND, redaktor:

Ministerstvo dopravy teď sbírá k navrženým změnám připomínky do široké veřejnosti. Aktuálně už sem dorazilo víc než 400 podnětů a návrhů. 

Tomáš HAUPTVOGEL, moderátor:

Pane ministře, zvýšení pokut, změna bodového systému, zastaví to ty největší agresory na českých silnicích? 

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:

Víte, já mám pocit, že trošku se ze mě dělá takový ten pistolník, který velkými pokutami všechno vyřeší. Já jsem to nikdy neřekl. Já tvrdím, že existují 3 pilíře, které zlepší bezpečnost na silnicích. První je výchova, to znamená opravdu prevence a výchova, na tu dáváme velký důraz skrze BESIP, máme spoustu akcí. Druhá je legislativní. A třetí je samozřejmě přítomnost policie na silnicích a to, že tam budou vidět a to, že budou věci, které se udělají, vymáhat. My jsme sáhli do jednoho toho pilíře, což je legislativní pilíř, kde říkáme, že by bylo vhodné po 10 letech se na ten systém znova podívat. Zjednodušit ho, po čemž se volalo mnohokrát. A já k tomu dodávám, pro ty nejvážnější přestupky, ale opravdu nejvážnější, co dělají piráti silnic, ne, když jede někdo a chvíli se nedívá na tachometr a na chvíli mu přeskočí rychlost přes dovolenou, ale nikdo si nemusí sednout za volant s 1 promile alkoholu, anebo když jede 200 kilometrů po dálnici, tak toho si už setsakra všimne. 

Tomáš HAUPTVOGEL, moderátor:

Takže… 

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:

Tyto chceme trestat, ale nechceme trestat slušné řidiče a naopak ty bagatelní přestupky, tam dáváme menší tresty. Takže je to směrem k zvýšení bezpečnosti a postihu těch pirátů a těm slušným řidičům nebo řidičům, kteří jezdí normálně, se v podstatě nic nezmění. Já bych trošku chtěl otupit ty hrany, že to je nejzásadnější, nejdražší, likvidační, vždyť to není vůbec pravda. 

Tomáš HAUPTVOGEL, moderátor:

Přesto ale i vaši kritici nebo kritici této změny hovoří o tom, že velmi často jsou vybodovaní řidiči za drobnější přestupky. Bude se třeba policie zaměřovat víc na ty kontroly těch větších přestupků, nebo bude spíš tolerovat ty drobnější, které, jak sám říkáte, když náhodou někde prostě člověk jede o 5 kilometrů v hodině rychleji? 

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:

Tuto úpravu jsme dělali ve spolupráci s dopravní policií. A na tomto shodujeme. Prostě my musíme se zaměřit ne na to, aby se někde zbytečně měřila rychlost tak, jak se kritizuje, a vybíraly se pokuty do obecní kasy, ale měli bychom se opravdu zaměřit na to, a taková je shoda i s panem plukovníkem Lerchem, že bychom měli chytat a trestat ty piráty silnic, kteří opravdu dělají tu atmosféru na silnicích špatnou. 

Tomáš HAUPTVOGEL, moderátor:

Sdílíte optimismus pana ministra? 

Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu strany /ODS/:

Mně tam chyběla jedna zásadní věc, pan ministr řekl 3 pilíře, ale zapomněl na to, co je podle mě klíčové pro ministerstvo dopravy, a to je stav komunikací. Abychom měli dobré cesty, kvalitní cesty, abychom používali úpravy ke snížení rychlost. Přeci velmi málo s využívají například v městech, kde jsou široké bulváry, abychom měli ostrůvky uprostřed, což automaticky ty řidiče vede k tomu, že snižují rychlost, abychom, pokud možno, neměli 2-3 pruhy ve městě vedle sebe, kde to svádí k té vyšší rychlosti, ale jenom 1 pruh a lépe vyřešené odbočování doprava a doleva, a to je klíčová úloha státu, aby ty silnice byly kvalitní, aby umožňovaly jednoduché odbočování, kde to jde, aby byly, aby byla svodidla, oddělené pruhy v jednom směru, to je… 

Tomáš HAUPTVOGEL, moderátor:

Stát teď sahá do toho bodového a pokutového systému… 

Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu strany /ODS/:

Ale ono tak úplně není. Já jsem o tom… 

Tomáš HAUPTVOGEL, moderátor:

A věříte… 

Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu strany /ODS/:

…debatoval s panem ministrem. Tak se zeptejte pana ministra, kdy chce účinnost – 1. leden 2018, to znamená v příštím volebním období, jo, to znamená, podle mě ta debata bude široká, není pravda, že žádná novela nebyla, poměrně zásadní novela byla po 5 letech v roce 2011, kdy se zrovna ty bagatelní přestupky za 1 bod zrušily. A my jsme už o tom v jiném pořadu debatovali s panem ministrem. A já jsem říkal, dobře, chcete zvýšit ty maximální pokuty, tak nám řekněte, dneska, kolikrát se uloží ta 50tisícová. Kolikrát ročně? A zda se vymůže nebo jenom vznikají dluhy? Protože bez analýzy toho, jak to funguje dneska, zejména ty vysoké pokuty, tak je takový jenom populismus, místo 50 tisíc řeknu 75 tisíc. Podle mě je několik typů přestupků, které jsou opravdu nebezpečné, předjíždění zprava, vrcholně nebezpečné. Mluvil jsem o těch kamionech, které vybočují doleva. A tam to někdo říkal, nedodržování vzdálenosti. To pak vede k těm řetězovým haváriím. Na to bychom se měli zaměřit. Ale to nevyřeší žádné kamery, které měří rychlost, ale to vyřeší jedině přítomnost policie na těch silnicích. A na to se klade podle mě málo důraz. Jestli pan ministr říká, já s tím souhlasím, že by městské policie neměly plnit obecní kasy, že měří 10 metrů před tabulí konec města nebo konec obec, tak teď máme otevřený zákon ve sněmovně o městské policii, my teda určitě budeme navrhovat zrušení těch kompetencí pro městskou policii, ať to dělá státní a naopak ta města, ať se spíš soustředí na ty úpravy komunikací, ostrůvky, chráněné přechody, osvětlené přechody… 

Tomáš HAUPTVOGEL, moderátor:

Pojďme ještě tedy zůstat u toho bodového systému. V příspěvku také zaznělo, že za vyjetí na přejezd před přijíždějící vlak se nebude odebírat řidičský průkaz. Neměly by se třeba za takovéhle, vlastně jsou to vůbec ještě přestupky, vždyť to už by mohlo hraničit s obecním ohrožením? 

Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu strany /ODS/:

Zase bychom potřebovali statistiku, kolik to je. Já souhlasím s tím, že to je, že to má charakter obecného ohrožení. Já velmi často jezdím nebo vlastně zásadně jezdím z Ostravy do Prahy Pendolinem, nebo některými ze soukromých dopravců, abych nepropagoval jenom jednoho dopravce. Podle toho, který čas je výhodnější, tak toho volím. A představa, že zvolíte bezpečnou dopravu a nějaký šílenec vám vjede s nákladním automobilem na železniční koleje a ten vlak v té obrovské rychlosti do něj narazí a vy přijdete o život nebo jste těžce zraněný, je nepřijatelná. Tady na místě je nejenom odebrání řidičského průkazu, to určitě ano, ale v takovém případě rychlá vazba a rychlý soud. A pokud mám zprávy z posledních měsíců, tak já bych řekl, že naše soudy přitvrzují vůči pirátům silnic a těm, kteří úmyslně vybržďují, chovají se agresivně. A já myslím, že jsou na místě tak vysoké tresty a to odradí mnohem víc, než jestli je pokuta 50 nebo 75 tisíc, v tomto konkrétním případě by se asi mohl odebrat řidičský průkaz. Ale já si myslím, že pokud někdo způsobí takovouhle nehodu, tak je to fakt na tu vazbu a rychlý trest. V okamžiku, kdy naštěstí… 

Tomáš HAUPTVOGEL, moderátor:

/Souzvuk hlasů/ o tom… 

Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu strany /ODS/:

Pokud se naštěstí nic nestane, tak si myslím, že takový řidič by měl zmizet z českých silnic, protože ty výmluvy: já myslel, že to ještě stihnu a neviděl jsem. To opravdu považuji za výmluvy, takže tady bych to určitě… 

Tomáš HAUPTVOGEL, moderátor:

Já se zeptám, pane ministře, vy jste o tom, o té novele toho bodového a pokutového systému rozjel poměrně dost širokou obsáhlou debatu. Je třeba i odebírání řidičáků za vjetí na přejezd před přijíždějící vlak, jedno z těch témat, o kterém se debatuje. A dojde třeba k eho zpřísnění? 

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:

To téma určitě je, ale já bych tady chtěl navázat, musíme si to rozdělit. Prostě vjetí na červenou na přejezd, že ho přejedu a ujedu, nezpůsobím nehodu, je otázka, jak ho posuzovat. Ta komise, která to dělala, to posoudila, že to je 2krát a dost, uděláš to jednou, tak dobře, zamhouříme oko, podruhé už máš řidičák pryč. Když udělám nějaký zásadnější čin, tak samozřejmě to je otázka posouzení té policie, jestliže tam je vyjetí na přejezd a vyvolání nebezpečné situace, tak je to obecné ohrožení a pak už je to trestný čin a neřeší se to jako přestupek, takže tady je potřeba to posuzovat, já myslím, že i ten pan kolega z Ústředního automotoklubu, kteří, notabene byli i u nás na debatě, tak tady říká věci, které nemá úplně promyšlené. Ale ještě, abych odpověděl na vaši otázku. Samozřejmě, my jsme měli debatu s odborníky, teď otvíráme debatu nebo otevřeli jsme debatu veřejnosti, což neznamená, že veřejnost ten zákon bude psát, ale když přijde nějaký zajímavý nápad, my se tomu nebráníme… 

Tomáš HAUPTVOGEL, moderátor:

Zase 400 podnětů přišlo na ministerstvo. 

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:

Je to docela zajímavé. A já si myslím, že jako nás zajímá názor veřejnosti na tuhle tu věc. A já si myslím, že to je dobrá zpětná vazba. Chystáme určitě seminář v Poslanecké sněmovně i v Senátu. A pak to půjde do legislativního procesu, takže nechceme opomenout nikoho z té škály odborníků i zákonodárců. A pokud se tam shodneme na tom, že by bylo vhodnější udělat ostřejší trest na železniční přejezd, který je dneska brán jako zásadní, tak určitě se tomu nebráním. Víte, já si myslím, že my musíme jít tady cestou, že se budeme snažit oněch snad 7-8 tisíc přejezdů, které máme úrovňové, tak je postupně rušit a nahrazovat je nadjezdem nebo podjezdem, protože to je, kudy by se ta železnice nebo styk se železnicí měl… 

Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu strany /ODS/:

8 tisíc přejezdů nikdy nezaplatíme, protože… 

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:

Na těch hlavních trasách, kde chceme jezdit 160 a více, to udělat musíme, ale měli bychom se to snažit, to jejich omezení bychom se měli snažit udělat všude. 

Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu strany /ODS/:

Já bych chtěl říct ještě jednu věc. Pan ministr se brání tomu, že není ten, který chce dát vysoké pokuty, ale když jmenoval, s kým to připravoval, tyhle ty návrhy, tak řekl s policií, a to je ta represe. A já bych teda mnohem větší důraz kladl na tu, na tu prevenci a bavme se o tom, jak probíhal výcvik v autoškolách. Jestli je dostatečný, jestli ti řidiči přicházejí dostatečně připraveni. Dneska je opravdu velký provoz, situace je jiná než před 20-30 lety, a tam je ta prevence, abychom to měli. Známe všichni, jak formálně probíhají školení řidičů u služebních vozidel, pokud někdo tvrdí, že to není formální, tak tam nikdy nebyl, ale máme všichni papíry, máme je v těch složkách, že jsme se všichni proškolili. Takže já bych mnohem větší důraz kladl na prevenci, než na tu represi. A tím, že to chystá policie, tak to je ten jeden pohled, tak já říkám, když bude ta policie na té silnici, bude tam to auto s tím majákem, to je lepší prevence, než tam mít radary, než mít vyšší pokuty, protože každý normální řidič vidí to policejní auto… 

Tomáš HAUPTVOGEL, moderátor:

Tady zazněla výtka, že píšete zákon s policií. Vy jste říkal, že… 

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:

A s kým jiným bych ho měl psát. 

Tomáš HAUPTVOGEL, moderátor:

Vy jste otevřel tu debatu, jak jsem říkal, zhruba zaznělo i v reportáži už… 

Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu strany /ODS/:

Policie ho má použít, ne psát. 

Tomáš HAUPTVOGEL, moderátor:

400 podnětů… 

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:

To je jako konzultační… 

Tomáš HAUPTVOGEL, moderátor:

A berete třeba ty podněty od veřejnosti, které vám chodí na ministerstvo, nějak vážně, říkáte že nebude veřejnost psát zákon, ale… 

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:

Víte co, určitě bereme vážně. Takto, jestli tam přijde podnět, přijdou 2 podněty. Jeden říká, ty pokuty jsou příliš nízké a druhý říká, ty pokuty jsou příliš vysoké. Tak to musíte samozřejmě nějakým způsobem eliminovat. Ale jsou i docela zajímavé nápady a tam si myslím, že nad tím se můžeme zamyslet a zamýšlíme, takže to není jenom formální záležitost, je to jak potvrzení toho, co děláme. Víte, já bych ještě rozvinul to, co tady říkal pan kolega Stanjura. My jsme přišli s tím, že chceme, aby byla lepší výchova motocyklistů. Řekli jsme, že je nutné, aby opravdu z té autoškoly vyjeli s tím, ne, že za ním vždycky sedí někdo, ale aby tu zkoušku udělali sami. A zase jsme pod palbou kritiky, co teda chceme. My určitě chceme změnit zákon o autoškolách, to je jeden z mých cílů. A já doufám, že se nám podaří aspoň ten zákon protáhnout vládou v tomto volebním období a poslat ho dál, protože si myslím, že souhlasím s panem Stanjurou, že je potřeba, abychom, za prvé, do celého toho oboru vnesli větší pořádek. Ne tak, že to bude zase hlídat úředník, mně by se velmi líbilo, kdyby byla nějaká, tak jako jsou auditoři, kteří se hlídají sami, nebo tak, jak se hlídají sami advokáti, tak jako ať jsou i autoškoly a ať třeba jako lékařská komora si dělají pořádek mezi s sebou sami. My jim napíšeme zákony, ale oni by měli tu administrativu dělat lépe sami. 

Tomáš HAUPTVOGEL, moderátor:

Ještě zůstaneme u té změny různých těch pokut a bodů trestných. Bude se nějakým způsobem přísněji trestat zneužití modrého majáku. Teď narážím na to, co naše kolegyně objevila, připravila celou řada reportáží, kdy bývalé sanitní vozy zůstávají ve stejné barvě s modrými majáky, ale jsou používány nějakou servisní asistenční vyprošťovací službou, přitom jsou stále v techničáku vedené jako sanitní vozy? 

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:

Já myslím, že dnešní sankce za použití této barvy je docela vysoká sama o sobě, je potřeba ji využívat. Víte ty modré majáky jsou velké téma, my se bojíme tu vyhlášku otevírat, protože to se potom na nás sesype každý, kdo ho opravdu potřebuje a musí mít. Já si myslím, že modrý maják by měl být striktně použitý pro ty účely, kde má být použitý. A jsou podle mého názoru rovněž i docela velké sankce za to, když je to zneužité. Jenom je potřeba to trestat. Trošku problém je pro policii, že když ten modrý maják vidí, tak má i ostych to kontrolovat, ale měla by. 

Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu strany /ODS/:

Teď jsem se chtěl zeptat, jak často policie kontroluje, ty s tím modrým majákem. 

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:

Ona se trošku bojí, kdo tam jede. 

Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu strany /ODS/:

/Souzvuk hlasů/ zákaz vjezdu. 

Tomáš HAUPTVOGEL, moderátor:

Máte informaci třeba o tom, že proběhly nějaké kontroly, že byla odhalena nějaká firma, třeba která používá na svých vozech právě barvy sanitních vozů a hlavně modré majáky? 

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:

Přiznám se vám, že je to pro mě nová informace. Já tady nechci spekulovat. Nevím. 

Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu strany /ODS/:

Já se ještě vrátím k tomu, pořád řešíme ty body a pokuty. Třeba jsou konfliktní situace s cyklisty. Tak dejme víc peněz na cyklostezky, cyklopruhy, abychom, pokud možno, je oddělili od sebe, aby ten provoz byl, pokud možno oddělený. A potom jsme taková země, která má jako milion dopravních značek, zrovna ta cyklostezka, když se na to podíváte, s každým chodníčkem, s kterým to, tak je konec cyklostezky, 2 metry, začátek cyklostezky. A velmi často se vyplatí například v těch vilových čtvrtích sundat ty značky, zavést přednost pravidla zprava, automaticky ti řidiči jezdí pomaleji, protože vidí, že tam není značka. A to jsou všechno technická opatření, která jsou lepší a přispívají k bezpečnosti více, než to, jestli bude pokuta 50 nebo 75 tisíc. 

Tomáš HAUPTVOGEL, moderátor:

Stav českých silnic a podoba značení bezesporu, bezesporu by mohla zlepšit, na tom se asi shodneme i s panem ministrem. 

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:

Určitě. 

 

Tomáš HAUPTVOGEL, moderátor:

Pojďme k dalšímu tématu. Nákup nových vlaků pro České dráhy za zhruba 10 miliard korun. To je tendr, o kterém se v poslední době mluví jako o hodně zvláštním. Ministerstvo dopravy chce proto tento tendr zrušit. Zdůvodňuje to tím, že zadání nahrává jedné firmě. Jak si, pane ministře, vysvětlujete, že České dráhy, jak vy říkáte, ušily tendr na míru? 

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:

Já myslím, že to nebyl možná ani nějaký úplně zásadní zájem, je to otázka toho, jakým způsobem ten tendr je vypsán, on je prostě vypsán tak, že říká, já si koupím možná 50 souprav, ale dneska vám garantuji jenom 5, a ty další jsou obce, to znamená, to je takový jako rámcová smlouva nebo rámcový tendr, když to udělá seriózní firma, tu nabídku, tak ta seriózní firma si řekne: já vím, že dostanu určitě těch 5 souprav, tak celý vývoj dám do těch 5 souprav. Jestliže někdo ví, že si umí zařídit, že dostane i těch dalších 50, tak pak už to rozpustí mezi 50 a má výhodu. Takže já si myslím, že tady je potřeba, abychom přestali hrát hru na slepou bábu, abychom si řekli, co chceme udělat, kolik těch vlaků se nakoupí, a pak seriózně vysoutěžit všechny možné, kteří nebudou mít pochybnosti, prostě tyto vlaky se budou nakupovat, on ví, jak má soutěžit a všichni mají rovné podmínky. Tady si myslím, že je potřeba jít tímto směrem a je to férové. 

Tomáš HAUPTVOGEL, moderátor:

Hlavní problém podle vás je v tom, že to je takhle otevřený tendr, že vlastně není přesné zadání počtu kusů a právě to nahrává tomu, že by to měla být právě ta jedna česká firma? 

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:

Ne, mám pocit, že to tak v minulosti bylo. A nechci, aby to tak bylo do budoucna. 

Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu strany /ODS/:

Já… 

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:

Nebo ani ne pocit, spíše je to vidět. 

Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu strany /ODS/:

Já tady vidím jiný problém… 

Tomáš HAUPTVOGEL, moderátor:

Jsou České dráhy samostatný stát ve státě, který, který se snaží třeba navzdory… 

Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu strany /ODS/:

Toho se právě obávám. 

Tomáš HAUPTVOGEL, moderátor:

…ministerstva. 

Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu strany /ODS/:

Já myslím, že pan ministr je prostě nemá pod kontrolou. Já jsem ho interpeloval, chtěl jsem nějaké údaje k hospodaření Českých drah, dostal jsem odpověď, České dráhy mi to neposkytly. Já jsem protestoval: jak je to možné? Jste majitel, zastupujete stát, arbitráž. Pan ministr velmi silná slova volil po arbitráži: tunel, trestní oznámení, nezaplatíme. Když Škoda Transportation zvala pana ministra, že o tom chce jednat, odmítl: s takovýma nebudu jednat. Abychom se pak dozvěděli, že jeho straničtí kolegové, kteří s dopravou nemají nic společného, jednají s šéfem Škody Transportation, abychom si pak zjistili, že přes silná slova ministra, že se nic platit nebude, že to byl tunel, České dráhy zaplatily. Teď se zase řeší něco. Pane ministře, prostě vás České dráhy musí poslouchat, když vás neposlechnou, vy máte všechny nástroje k tomu, abyste je vyměnil, řídící výbor, dozorčí radu, management, není možné, aby tito lidé nepostupovali podle vůle ministra dopravy. 

Tomáš HAUPTVOGEL, moderátor:

Jaký je vlastně vztah ministra a Českých drah, když tady slyšíme takovouhle řadu výtek? 

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:

Je potřeba si uvědomit, jaký je právní stav. Právní stav je takový, že České dráhy jsou obchodní společnost vlastněná státem, ale jako obchodní společnost mají své orgány, což je představenstvo, dozorčí rada a pak je samozřejmě řídící výbor, který dělá vůli valné hromady, já mám samozřejmě, a v tomto má pan kolega Stanjura pravdu, já mám možnost měnit orgány a já zvážím, jestli je změním nebo nezměním. Na druhé straně bych tady ale trošku jako neházel, neházel bych ty věci, ne trošku, ale neházel bych je do jednoho pytle. Ono je tady několik, tady bylo řečeno několik věcí, který spolu souvisí a nesouvisí. Za prvé, management Českých drah vzhledem k tomu, že potřeboval udržet hodnocení Moody’s, potřebuje vydat nové bondy, tak se prostě trošku vystrašil mediální masáže, jak budou zodpovědní za neplacení, jaký to bude mít negativní pohled. A České dráhy prostě v rámci dobrého hospodáře zaplatily, což ovšem neznamená, že ty peníze nebudeme vymáhat, že není… 

Tomáš HAUPTVOGEL, moderátor:

Takže to nepovažujete, že obešly ministerstvo? 

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:

Já mám jiný názor, ale neberu to, že obešly ministerstvo. A já si budu muset s managementem, nebo už jsem s managementem Českých drah měl vážnou debatu o tom, jak budeme spolupracovat do budoucna. V některých věcech… 

Tomáš HAUPTVOGEL, moderátor:

Co z ní vzešlo? 

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:

Vzešlo z ní to, že například přes silná slova schválily převod nádraží a další kroky, takže není to tak, že by České dráhy neposlouchaly ministerstvo a dělaly si, co chtěly… 

Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu strany /ODS/:

Buď jste se mýlil vy, nebo se mýlil management. Vy jste říkal, nezaplatíme ani korunu, nebudu s nimi jednat, je tu tunel, trestní oznámení… 

Tomáš HAUPTVOGEL, moderátor:

Ještě bych se chtěl zeptat… 

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:

Já bych taky neplatil. Na druhé straně rozumím tomu, že měly strach, že budou mít zodpovědnost za úroky… 

Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu strany /ODS/:

Co je dobře? 

Tomáš HAUPTVOGEL, moderátor:

Počkejte, pánové, pane ministře, vy jste zmiňoval, že možná sáhnete ke změně nějakých orgánů v Českých drahách. 

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:

Ano. 

Tomáš HAUPTVOGEL, moderátor:

Kdy můžeme očekávat vaše nějaké vyjádření, že se k tomu odhodláte, nebo co musí předcházet tomu, než se k tomu kroku odhodláte? 

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:

To není otázka odhodlání se, to je otázka toho, že za prvé, není dobře, když ministr vzkazuje přes média orgánům, které řídí, co bude dělat a jak to bude dělat a kdy to bude dělat. Jak jsem tady popsal, a pan Stanjura to určitě ví velmi dobře, tomu, abyste mohl změnit orgány nebo management Českých drah, musí být několik kroků, a ty kroky jsou samozřejmě poměrně složité, jsou to změny v orgánech řídících, je to otázka změny dozorčí rady a dalších věcí. Já nechci dneska tady spekulovat, co se má udělat, kdy se má udělat, myslím si, že manažerské je, když ty věci uděláte a vyhlásíte: stalo se to a to… 

Tomáš HAUPTVOGEL, moderátor:

Budete dělat, to je důležité. Měl by ministr sáhnout do vedení Českých drah? 

Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu strany /ODS/:

To musí vědět on, jestli plní jeho zadání, to je opravdu zodpovědnost ministra… 

Tomáš HAUPTVOGEL, moderátor:

Už jste tady vznesl několik výtek. 

Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu strany /ODS/:

Ano, já jsem říkal, přece nemůže být pravda, nebo nemůžeme se smířit s případem, ministr říká, je špatně, zaplatí, pak řekne, ale ony si vlastně vystačily a zaplatily, tak jako mně to moc nevadí. Tak pak ale chyboval tím vyjádřením, velmi silným mediálním vyjádřením ministr dopravy. Takhle jednoduché to je. Na druhé straně ministr dopravy a tato vláda jdou na ruku Českým drahám. Odkládají soutěže, neotvírají trh pro konkurenci v osobní dopravě. Vláda je tu 2,5 roku, jedinou soutěž neuzavřela, skoro ani nespustila. Takže to je taky pravda, že se neustále odkládá, prodlužují se smlouvy… 

Tomáš HAUPTVOGEL, moderátor:

To je všechno… 

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:

To přece není pravda. 

Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu strany /ODS/:

Ale je to pravda. 

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:

Ale není. 

Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu strany /ODS/:

Já vám můžu říct, jak vy sám jste navrhoval posunutí těch soutěží o 2 roky, měly být uzavřené soutěže, měly být provozovány vysoutěžené tratě od prosince 2015, pak od prosince 2016. Bude od prosince 2016 nějaká trať vysoutěžena podle nového jízdního řádu. Nebude. 

Tomáš HAUPTVOGEL, moderátor:

Pojďme tedy uzavřít tuto debatu. Začali jsme nákupem vlaků. Kdy tedy, navážu, kdy budeme jezdit po železnici v České republice v nových vlacích, v nových vagonech? 

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:

Hned poté, co se koupí a pojedou na těch nových vysoutěžených tratích. Já trvám na tom, že my soutěžíme a chceme otvírat trh, chceme ho otvírat podle toho, jak to bylo schváleno vládou a já jsem žádný nový konkrétní způsob… 

Tomáš HAUPTVOGEL, moderátor:

A dá se říct nějaký konkrétní termín? 

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:

Konkrétní termín je, první soutěž byla zahájena, bohužel je zastaven ÚOHS. A já dneska říkám, pokud se nám nepodaří tuto soutěž v nejbližší době dosoudit, to znamená, ÚOHS buď rozhodne nebo nerozhodne, tak já tu soutěž dám tomu, kdo dal nejnižší cenu. A nejsou to České dráhy. A ta soutěž takto dopadne. Sice ne vysoutěžená, ale dostane to alternativní dovozce… 

Tomáš HAUPTVOGEL, moderátor:

Takže nějaký termín, kdy budou dráhy a nebo, kdy budou nové vagony. 

Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu strany /ODS/:

To tak nemůže být. 

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:

Ale může. 

Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu strany /ODS/:

Vy to přece víte, já jsem udělat to samé, já jsem přece měl jako ministr… 

Tomáš HAUPTVOGEL, moderátor:

Dokonce… 

Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu strany /ODS/:

…já jsem měl výsledky jedné soutěže, tedy úplně stejné jako dneska, prostě… 

Tomáš HAUPTVOGEL, moderátor:

Počkejte, pane předsedo. 

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:

Vy jste byl ale v jiné situaci, pan Stanjuro, vy jste byl v tom, že tam byl jenom jeden a musel jste zrušit, nakonec nesplnil podmínky, tak jste musel zrušit soutěž. 

Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu strany /ODS/:

To je pravda, ale přesto jsem navrhnul, že… 

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:

A kdy tedy… 

Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu strany /ODS/:

…dostanou nejlevnější, víte sám, že to musí 12 měsíců být v evropském věstníku, mezitím přišla jiná vláda, ta to zrušila. Takhle… 

Tomáš HAUPTVOGEL, moderátor:

A kdy tedy budou… 

Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu strany /ODS/:

To je úřednická vláda. 

Tomáš HAUPTVOGEL, moderátor:

…dotažené tady ty věci, o kterých se tady bavíme? 

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:

Poté, co bude soutěž zrušena nebo bude vysoutěžena, tak já to dám přímým zadáním výherci té soutěže a já jsem přesvědčen o tom, že to můžeme udělat a že na to máme právo podle evropských… 

Tomáš HAUPTVOGEL, moderátor:

Do konce volebního… 

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:

Jestli to nebude letos, tak to bude začátkem příštího roku, ale tato vláda to ještě udělá. 

Tomáš HAUPTVOGEL, moderátor:

Dobře, tak děkuji za závazek, určitě se vás na něj ještě zeptáme. 

Tomáš HAUPTVOGEL, moderátor:

Oproti problému se železnicemi, které se objevují teď v té poslední době, hlavně tedy s vagony, tak máme další téma, které je takovým evergreenem. Tentokrát mluvíme o výběru mýtného na českých silnicích a dálnicích. Stávající smlouva se společností Kapsch končí s koncem letošního roku. Přestože je tento termín už 10 let znám, je ministerstvo dopravy ve velmi složité situaci. A z posudku situace ze začátku tohoto měsíce vyplývá, že od začátku roku 2017 může z technických důvodů vybírat mýto opět jen společnost Kapsch. Pane ministře, to to muselo dojít tak daleko?

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:

To musí odpovědět někdo, kdo tu smlouvu podepsal a způsobem, jakým ji podepsal. V podstatě v roce 2006 a 7 bylo rozhodnuto o tom, že se za 10 let nemůže soutěžit a že se bude prostě pokračovat se stejnou společností. Pokud to chtěl někdo udělat dřív a opravdu ty smlouvy někdo seriózně prostudoval, tak mohl před 5 lety postavit jiný systém, kterým tento nahradil, ale pokračovat v tom zadání, které jsem získal já, když jsem přišel do vlády, tak to prostě muselo skončit úplně stejně. 

Tomáš HAUPTVOGEL, moderátor:

Nemohli jste změnit systém za vaší vlády? 

Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu strany /ODS/:

Občanští demokraté měli od roku 2009 do dneška za posledních 7 let ministerstvo dopravy na starosti 6 měsíců. Za 6 měsíců se to změnit nedá, to určitě se s panem ministrem Ťokem shodneme. Na druhé straně já dlouhodobě tvrdím, že to není pravda, ale i kdyby to byla pravda, tak pan ministr na tato /nesrozumitelné/, že ten problém odložila, když jste nastupovali do úřadu, tak jste měli 3 roky na to, abyste případně vysoutěžili a měli buď staronového vítěze nebo nového vítěze, nikdy nevíte, kdo tu soutěž vyhraje. A dneska říkáte, že po roce 2019 bude taky, že to vysoutěžíte a tu soutěž jste ještě nespustili, to znamená, na konci letošního roku budeme ve stejné situaci, jako když jste přišli vy do vlády, že za 3 roky končí prodloužená smlouva a není hotové vůbec nic. Takže  nic se nezměnilo, jenom jsme 3 roky. A pan ministr, já si vzpomenu na náš rozhovor a na naší, bych řekl, neshodu, loni v červenci oznámil, že bude na ty 3 roky soutěžit a že má desítky uchazečů a že ta soutěž proběhne a že 3 roky se bude provozovat stávající systém, ale že se bude vybírat z více uchazečů. Já jsem tehdy tvrdil, že je to mlha, že to není možné, a když takhle to pan ministr dal z ruky, protože je to jenom pseudosoutěž. Po 6 měsících, 7, pan ministr pošle do vlády, nemůžu soutěžit, prodloužím to, prodloužím to firmě z ruky. Takže vláda přešlapuje na místě, neudělala v tom vůbec nic… 

Tomáš HAUPTVOGEL, moderátor:

Pane ministře, kde je problém, já tady mám vývoj za poslední měsíce, možná i roky, navážeme na to, kde je tedy ten největší problém? 

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:

Já myslím, že tam mlha je, ale mlha je z opačné strany. My jsme měli povinnost tu soutěž zkusit vypsat. Samozřejmě ten zásadní problém je, že by nám musel dát Kapsch věci, které podle smlouvy nemusí, anebo je dává až půl roku poté, co smlouva skončí. My jsme měli dobrou vůli a v dobré víře, že ty věci od Kapsche získáme, tak jsme prostě soutěžili. Nebylo odpovědné od nás říct, prostě jdeme od toho pryč. My jsme se snažili součinnost Kapsche získat, ale zjistili jsme, že prostě bez součinnosti s Kapschem my prostě nemáme schopnost tu soutěž vypsat. A problém je, že kdyby nám tu součinnost Kapsch dal, tady musím být férový i vůči nim, tak on se té soutěže nemůže zúčastnit. Takže to byla prostě patová situace, která byla takto sepsaná už v tom roce 2006 a 7. A já jsem musel hádat podle scénáře, který někdo napsal před 10 lety. A ten scénář byl dobře vymyšlený, bohužel to zůstalo až na mně a všichni ostatní dneska mohou být rádi, že si ty prsty s tím pálí nějaký Ťok na ministerstvu dopravy, protože se s ním nikdo přede mnou pálit prostě nechtěl. 

Tomáš HAUPTVOGEL, moderátor:

Vy jste byli odkázáni na to, jestli se Kapsch dobrovolně vzdá 2 miliard ročně… 

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:

Víte co, on byl taky ve složité situaci. Tak, jak je to napsáno, a jemu to samozřejmě asi vyhovuje, on, kdyby nám dal součinnost, tak se té soutěže nemůže zúčastnit, když nám ji nedá, tak my nemůže vypsat soutěž. My jsme prostě v takto jednoduché situaci. A ty posudky říkají to, co jsme říkali my před tím, ty naše slova potvrzují. 

Tomáš HAUPTVOGEL, moderátor:

Jak dál? 

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Je to jednoduchý. My už jsme vypsali poradce a to, co jsme udělali a to, co bude uděláno, já vím, že se pan kolega směje, je to, že teď v tom JŘBU, které s Kapschem uděláme, bude už ta součinnost dohodnuta, tak ta soutěž může být a bude jednodušší, protože bude dohodnuta jiným způsobem, než že by nám ji poskytnul provozovatel nebo jeden z účastníků v průběhu soutěže, což podle dnešních zákonů nesmí. 

Tomáš HAUPTVOGEL, moderátor:

Je to správný směr, jakým se ministerstvo vydalo, že najalo, najalo teď společnost nebo… 

Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu strany /ODS/:

Ne najali, vypsali jsme soutěž. 

Tomáš HAUPTVOGEL, moderátor:

Vypsalo soutěž, děkuju, za, na toho poradce, copak ministerstvo nemá dostatek kompetentních úředníků, kteří by poradili. 

Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu strany /ODS/:

Nemá, ale je to potřetí. A já jsem neusmíval tomu, že protože ten problém je fakt vážný. Já jsem se usmíval tomu, jak pan ministr sám sebe pasoval do role, že on jediný to řeší, on si pálí prsty, ona vypsala potřetí tu soutěže tato vláda. Kkdyby to bylo poprvé, tak to máte pravdu, no, nejdřív to vypsal váš předchůdce, tu soutěž jste zrušil… 

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:

To je pravda. 

Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu strany /ODS/:

Pak jste vypsal vy soutěž na poradce. 

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:

To je… 

Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu strany /ODS/:

Tu vám zrušil ÚOHS, to je taky pravda, dokonce jste se… 

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:

Promiňte, že vám skáču do řeči, ale to není… 

Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu strany /ODS/:

Ne, to vám neprominu, já jsem taky poslouchal docela dlouho. Dokonce jste se zachoval jako chytrá horákyně a pak jste ještě spokojeně řekl, no, než to nabylo účinnosti, to rozhodnutí ÚOHS, tak my jsme ty miliony zaplatili té firmě a všecko, co jsme chtěli, jsme si vlastně dostali, což je podle mě jasné obcházení zákona, nebo aspoň nedodržování zákona, ale to je vaše politická zodpovědnost. 

Tomáš HAUPTVOGEL, moderátor:

Jenom, jenom ve zkratce, pane ministře, věříte, že… 

Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu strany /ODS/:

…říkáte, který to… 

Tomáš HAUPTVOGEL, moderátor:

…ve vašem volebním období… 

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:

Ale já sebe… 

Tomáš HAUPTVOGEL, moderátor:

Změníte ten systém? 

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:

Já se snažím věci řešit, to není otázka hrdinství. 

Tomáš HAUPTVOGEL, moderátor:

A vyřešíte ho do konce volebního období? 

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:

Určitě. Já jsem přesvědčen, že mýto se bude po roce 2016 vybírat a že uděláme všechny kroky k tomu, aby se mohla soutěžit nová soutěž po roce 2019. 

Tomáš HAUPTVOGEL, moderátor:

S tímto závazkem, pánové, poděkuji, protože víc času na dnešní Partii už bohužel nemáme. Našimi hosty byl ministr dopravy jmenovaný za hnutí ANO Dan Ťok. Děkuji vám, pane ministře, za návštěvu a za vaše, vaše názory. 

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:

Děkuju. 

Tomáš HAUPTVOGEL, moderátor:

A Zbyněk Stanjura, předseda poslaneckého klubu ODS. Děkuji vám za návštěvu, pane předsedo. 

Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu strany /ODS/:

Děkuji vám za pozvání. Na shledanou. 

štítky: # #