Události, komentáře

7. 9. 2016; ČT24
Odbory zesilují tlak na růst platů. Požadují, aby firmy zaměstnancům příští rok přidaly až 5,5 % a minimální mzdu chtějí navýšit na 11 500. Největší odborové centrály se na tom dohodly na dnešním pražském shromáždění. Kdo dostane přidáno? A o kolik? Téma Událostí, komentářů pro předsedu poslaneckého klubu ODS Zbyňka Stanjuru.

Celý rozhovor můžete zhlédnout v archivu ČT24.
 
Daniel TAKÁČ, moderátor:
Odbory zesilují tlak na růst mezd. Až 5,5 % navíc chtějí vymoci pro zaměstnance na příští rok. Minimální mzdu pak chtějí navýšit na 11,5 tisíce korun. Ministryně práce a sociálních věcí Michaela Marksová ale potvrdila, že navrhne zvýšení minimálního výdělku jenom na 11 tisíc. I tak její záměr kritizuje pravicová opozice.
 
Petr VAŠEK, redaktor:
Největší odborová centrála přišla na dnešním manifestačním shromáždění v Praze s jasným požadavkem.
 
Josef STŘEDULA, předseda ČMKOS:
Mzda by měla a minimální zejména být taková, aby stačila k důstojnému životu.
 
Petr VAŠEK, redaktor:
Zhruba tisícovka členů odborů se shodla na růstu minimální mzdy z dnešních 9 900 na 11 500. Ministryně práce už za 2 týdny přinese na vládu mírnější návrh. Chce zvýšit minimální pracovní příjem na rovných 11 tisíc. A vláda velmi pravděpodobně její plán přijme.
 
Michaela MARKSOVÁ, ministryně práce a sociálních věcí /ČSSD/:
Celkově směřujeme k tomu, aby na konci tohoto volebního období byla minimální mzda 40 % mzdy průměrné.
 
Andrej BABIŠ, ministr financí; předseda hnutí /ANO/:
Já neříkám, že 11 tisíc je příliš, já ale neříkám, že to jsou věci, do kterých by měli mluvit zaměstnavatelé.
 
Petr VAŠEK, redaktor:
Právě podle zástupců firem je ale navrhované zvýšení minimální mzdy na 11 tisíc příliš vysoké a chtějí částku o 400 korun nižší. Třeba šéf Hospodářské komory Vladimír Dlouhý už v průběhu shromáždění na sociálních sítích odboráře upozorňoval, že rychlejší tempo může vést ke zvýšení nezaměstnanosti.
 
citace: Vladimír DLOUHÝ:
Zavedením minimální mzdy přišlo v Německu o práci 60 tisíc lidí.
 
Petr FIALA, předseda strany /ODS/:
Já jsem vůbec odpůrce toho, aby stát stanovoval minimální mzdu. Existuje na to řada studií i zkušeností ze zahraničí, že to prostě není dobré.
 
Petr VAŠEK, redaktor:
Odbory dnes na manifestačním mítinku v hale pražské Sparty oznámily, že chtějí zvýšit i průměrné platy v soukromých firmách. Ty by měly podle odborů příští rok vzrůst minimálně o 5 %. Pokud by příští rok firmy opravdu zvýšily platy podle požadavků odborů, vzrostl by průměrný plat v soukromé sféře o 14 až 15 stovek měsíčně na víc než 28,5 tisíce. V každém podniku si ale musí zaměstnanci vyjednat růst mezd zvlášť a zdaleka ne každá firma s 5% nárůstem platů počítá. Redakce a Petr Vašek, Česká televize.
 
Daniel TAKÁČ, moderátor:
A v Událostech, komentářích předseda poslaneckého klubu ODS Zbyněk Stanjura. Dobrý večer.
 
Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu /ODS/:
Dobrý večer.
 
Daniel TAKÁČ, moderátor:
A šéf Českomoravské konfederace odborových svazů Josef Středula. Dobrý večer.
 
Josef STŘEDULA, předseda ČMKOS:
Dobrý večer i vám.
 
Daniel TAKÁČ, moderátor:
Až 5 až 5,5 %, jak jste přišli zrovna na tohle číslo nárůstu mezd na příští rok?
 
Josef STŘEDULA, předseda ČMKOS:
My samozřejmě sledujeme vývoj ekonomiky, předpoklady, které jsou, jak to vypadá s HDP, jak jsme na tom s produktivitou a také, jak jsou na tom firmy. A myslíme si, že je nutno dát určitý směr. A myslíme si, že těch 5 až 5,5 % je velmi seriózních. Je ale také pravdou, že u některých firem může být i nárůst klidně 10, 12 %, jako třeba bylo v letošním roce u některých společností.
 
Daniel TAKÁČ, moderátor:
Dopady krize, to už je všechno pryč, firmy jsou zdravé, mohou si to dovolit podle vás?
 
Josef STŘEDULA, předseda ČMKOS:
To není tak jednoduché řešení. Každá firma je na tom jinak. Některé firmy jsou na tom špatně, třeba některé jsou v insolvenčním řízení, tak samozřejmě to je úplně jiná situace než firma, která je opravdu ve výborném stavu, má výrobky, ti odběratelé odebírají, posílají mateřské společnosti obrovské peníze. Myslím si, že z tohoto pohledu je dobré si uvědomit, že té individuální situace je nutno využít. A teď se to nabízí. Nízká nezaměstnanost, velká žádost o zaměstnanci, zaměstnanci jsou myslím si velmi otevření pro požadavky na mzdy a v tomto případě myslím si, že i z ohledu na produktivitu práce, kterou má Česká republika ve srovnání s jinými zeměmi a nízkou úrovní mezd, která je, tak v tomto případě ten prostor je skutečně obrovitý a pomůže to celé ekonomice.
 
Daniel TAKÁČ, moderátor:
5, 5,5 až 10 % někde v nárůstu mezd pro příští rok, to je reálné číslo ve vašich očích?
 
Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu /ODS/:
Pan předseda správně řekl, že to je individuální případ, tak pak úplně nechápu, proč říkat plošně 5 až 5,5 %. To podle mě nemá skoro žádný smysl. Pravda je ta, že roste ekonomika docela dobře už druhým rokem a lidé to moc necítí na svých příjmech. To znamená, prostor pro zvyšování platu bezesporu je. Já bych to nechal na těch jednotlivých firmách, kolik svým zaměstnancům přidají. V této chvíli je nedostatek pracovních sil, to znamená, firmy se o zejména dobré zaměstnance přetahují, jeden z nástrojů je lepší mzda, ale taky dobré benefity, protože i to může být velmi zajímavé, příspěvek na penzijní připojištění, sick days a podobné benefity. Podle toho všeho se ti zaměstnanci budou rozhodovat. Já jenom nerozumím tomu plošnému, protože souhlasím s tím, že situace každé firmy je jiná. Já si myslím, že naše firmy to období krize zvládly výborně, jako v celku a že ten prostor skutečně na to zvyšování je...
 
Daniel TAKÁČ, moderátor:
Dobrá, když to jde, tak 10, 12 % žádný problém.
 
Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu /ODS/:
Když ta firma si to může dovolit, potřebuje tak dobré zaměstnance, potřebuje dostat do svého podniku, kde je chce udržet, tak určitě budou firmy, kde bude 10 %. Budou firmy, kde bude 1 % nebo 2, to už prostě záleží na konkrétní situaci.
 
Daniel TAKÁČ, moderátor:
To, co tady...
 
Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu /ODS/:
Ale pardon, já jsem chtěl říct jednu věc. My, když říkáme, že podporujeme to zvýšení mezd, tak my taky přicházíme s nějakým nástrojem, který by k tomu přispěl. A my teda dlouhodobě navrhujeme, aby se snížily odvody zaměstnavatelů a pak je prostor, aniž bychom zatěžovali nákladovou stránku zaměstnavatelů pro to, aby se zvyšovaly čisté mzdy zaměstnanců, protože zaměstnance zajímá čistá mzda a úplně je nezajímá, kolik za něj zaplatí podnik odvodů. A to je přesně konkrétní nástroj, který by mohl pomoci tomu, aby firmy mohly zvyšovat možná ještě o něco více, protože my navrhujeme, aby to bylo 3,5 procentního bodu a ten prostor na zvyšování platu by byl prostě větší. A současně kdyby tato vláda, kterou tak odbory podporují, nezatěžovala podnikatele dalšími a dalšími povinnostmi, protože to je stojí peníze, a místo aby ty peníze skončily ve mzdách a v čistých mzdách, tak končí v dodatečných byrokratických nákladech ty firmy kvůli státu prostě dělat musí.
 
Daniel TAKÁČ, moderátor:
Já jsem se chtěl samozřejmě k té nezaměstnanosti, vrátím se k ní později. Když jste tedy otevřel tohle téma - snížit odvody. To si dovedou odbory představit?
 
Josef STŘEDULA, předseda ČMKOS:
Já pana poslance přejmenuju na Hans Christian Andersen, protože to jsou krásné pohádky. On si totiž myslí, že když sníží odvody zaměstnavatelům, tak se zvýší mzdy zaměstnancům. To opravdu nežijete v reálném světě, to se vůbec neděje, to se zvýší zisk.
 
Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu /ODS/:
A to není pravda.
 
Josef STŘEDULA, předseda ČMKOS:
To by byla jediná situace, která by to napravila a to, kdybyste do toho zákona, kde byste snížili ty odvody, tak byste zároveň dali povinnost, že se to musí promítnout v navýšení mezd. To je jediná situace, kdy by se to stalo. Jinak...
 
Daniel TAKÁČ, moderátor:
A proč by to ta firma neudělala, třeba já se tak trochu asi teď vracím k té nezaměstnanosti, za dnešní situace, kdy sehnat dobrého zaměstnance není tak jednoduché?
 
Josef STŘEDULA, předseda ČMKOS:
Neudělá to.
 
Daniel TAKÁČ, moderátor:
Proč by to ta firma neudělala?
 
Josef STŘEDULA, předseda ČMKOS:
Neudělá to.
 
Daniel TAKÁČ, moderátor:
A proč?
 
Josef STŘEDULA, předseda ČMKOS:
Protože pro to není důvod. Ten manažer té firmy je zodpovědný za to, aby firmě přinesl zisk. A o ten zisk se přece nepřipraví, když mu to případně Poslanecká sněmovna dá. První důvod. Druhý, je nutno říct, že otázka odvodů v této chvíli není z naší strany vůbec podporována, snížení těch odvodů, protože uvědomme si, že narušíme systém, narušíme systém zdravotního pojištění, narušíme systém sociálního pojištění, snížíme ve finále, to nebezpečí je obrovské, že narušíme ten systém natolik, že snížíme nakonec i důchody, a to není akceptovatelné. Mzdy v této chvíli by měly zejména vyrůst směrem nahoru. Otázka diskuse jak. Proč nenavrhnete, aby se snížilo v tomto případě sociální pojištění na straně zaměstnance? Tam je jednoznačné, když toto uděláte, tak je jednoznačné, že se to promítne do mezd. Okamžitě. Zaměstnavatel nic nemůže s tím udělat. Takže...
 
Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu /ODS/:
Ale to je věc k diskusi...
 
Josef STŘEDULA, předseda ČMKOS:
...když přijdete s takovýmto návrhem, to bude skvělá...
 
Daniel TAKÁČ, moderátor:
Pan Středula udělá tečku a vy zareagujete.
 
Josef STŘEDULA, předseda ČMKOS:
...to bude skvělá situace a za to vám určitě i zaměstnanci a celé Poslanecké sněmovně poděkují.
 
Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu /ODS/:
To je samozřejmě možné, ale pokud se bavíme o nákladech zaměstnavatele, zisku, tak pokud snížím povinný náklad zaměstnavatele a zaměstnavatel potřebuje...
 
Daniel TAKÁČ, moderátor:
/Souzvuk hlasů/ zisk, říká pan Středula.
 
Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu /ODS/:
Potřebuje dobré zaměstnance a jeden z motivů, že ten zaměstnanec bude mít vyšší čistou mzdu. A v tom okamžiku při stejném zisku té firmy má větší čistou mzdu ten zaměstnanec? Takhle to...
 
Daniel TAKÁČ, moderátor:
No ne a teď jste tady slyšel, že to neudělá ten podnikatel.
 
Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu /ODS/:
Já vám říkám jiný návrh. Já nevím, z čeho odboráři vycházejí, to jsou takové ty stereotypy 19. století, že ten kapitalista si plní ty kapsy a těm zaměstnancům nic nedá. Vždyť přece známe reálnou situaci.
 
Josef STŘEDULA, předseda ČMKOS:
Já taky.
 
Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu /ODS/:
Dneska se firmy přetahují o dobré zaměstnance...
 
Daniel TAKÁČ, moderátor:
Nechme mluvit pana Stanjuru.
 
Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu /ODS/:
A jedním z těch nástrojů, že se zvyšuje mzda, ale tím se taky zvyšují odvody 34 %.
 
Josef STŘEDULA, předseda ČMKOS:
Ne, nezvyšují, ty jsou stejné, pořád stejné. Nominální hodnota, procento máte stejné. Nezvyšují /nesrozumitelné/..., to je pouze, protože zvyšujete...
 
Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu /ODS/:
Nominální hodnota ano, ale já mluvím o absolutním čísle. To znamená v okamžiku, kdy zvyšujete mzdy, tak zvyšujete si i celkové mzdové náklady.
 
Josef STŘEDULA, předseda ČMKOS:
Však /souzvuk hlasů/...
 
Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu /ODS/:
Je zajímavé, že tady to podporujete, ale v okamžiku, kdy my třeba navrhujeme jednotnou daň z příjmu, tak to už jsou odbory proti. Ale je to ten samý princip, procentuálně navrhujeme, když chceme jednu sazbu daně například z příjmu fyzických osob, tak je to ten samý princip, který je u odvodů. To znamená, platí se stejné procento. A v jednom případě vám to vadí a v druhém případě to podporujete. Já myslím...
 
Daniel TAKÁČ, moderátor:
Krátká reakce.
 
Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu /ODS/:
...že v obou případech je to dobře, ale přece podle všech mezinárodních studií, a pan předseda je zná stejně jako já, máme jedny z nejvyšších nákladů na práci v rámci OECD. To je prostě realita. Ty tabulky existují, znají je odbory, zná je levice, zná je pravice.
 
Daniel TAKÁČ, moderátor:
Rozumím. Krátkou reakci, prosím.
 
Josef STŘEDULA, předseda ČMKOS:
Máme ale také jednu z nejnižších cen práce, pouze 10 euro na hodinu, včetně zahrnutí zdravotního a sociálního pojištění, takže tady ten poměr je v tomto úplně mimo, protože skutečně máte jedny z nejnižších nákladů a zaměstnavatele zajímá celkový náklad. Také jsem zaměstnavatel a taky vím, jak počítáme otázku rozpočtů a co si můžeme a nemůžeme dovolit i v oblasti mezd samozřejmě. Takže v tomto případě jde o celkový náklad. Jedna věc. Druhá, co se týká vůbec té odvodové povinnosti, my si myslíme, že se má otevřít celý systém daní v České republice a začít diskutovat o tom, protože například efektivní zdanění u podnikatelů je, máme 19 % zdanění, ale efektivní je pouze 12 %. Těch 7 procentních bodů dělá obrovský rozdíl v těch příjmech státu a zaměstnanec a zaměstnavatel jsou nejlepší plátci.
 
Daniel TAKÁČ, moderátor:
Já si dovolím nepokračovat v debatě po daních, ale poprosím vás o jednu reakci na to, co tady pan Středula také říkal. Snížením odvodů ohrožujete, či případně rozvalíte systém sociálního a zdravotního pojištění.
 
Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu /ODS/:
Ne, to není žádná pravda. To prostě není žádná pravda.
 
Daniel TAKÁČ, moderátor:
Jak to? Když snížíte odvody, tak tam přiteče míň peněz.
 
Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu /ODS/:
Před několika dny se vláda chválila, že má 80 miliard přebytku, já teda říkám: počkejme na čísla o rozpočtu za celý rok, nemá cenu vyzvedávat a komentovat březen, duben, ani srpen. Samozřejmě, že prostor...
 
Daniel TAKÁČ, moderátor:
Takže to nevadí, tím chcete říct, že to nevadí, že přiteče míň peněz, protože je přebytek, tak se ten výběr tím pokryje.
 
Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu /ODS/:
Přesně tak a stát má snižovat své provozní náklady. Nemusí neustále růst počet úředníků. To prostě není pravda. Pokud zrušíme různé byrokratické povinnosti, za prvé ulevíme zaměstnavatelům, podnikatelům, drobným živnostníkům, ale současně taky snížíme počet kontrol a všech těch kontrolorů, jejichž počet neustále roste. Když se podíváte do Poslanecké sněmovny, dneska například jsme schválili, my ne, my jsme byli proti, kontrolu úředníků na kotle v domácnostech. Kolik na to bude úředníků? Pokud to myslí vláda vážně a chce to kontrolovat a vymáhá tento zákon, kolik nových úředníků musí města a obce, které to mají dělat, přijmout? A na úkor čeho to bude? Tak není efektivnější prostě snížit odvody, snížit byrokratickou zátěž, zjednodušit daňový systém, to s panem předsedou naprosto souhlasím, že bychom měli vést vážnou debatu nejenom o sazbě jedno procento nahoru dolů, ale o celkovém systému, když Česká republika v tom mezinárodním srovnání dopadá katastrofálně. Kolik hodin průměrná střední firma musí věnovat svým daňovým povinnostem? Máme čísla za minulý rok a opět jsme někde 123. a v Evropě asi brzy nejhorší.
 
Daniel TAKÁČ, moderátor:
Dobře, i vás poprosím ukončit debatu o daních. Panu Středulovi jsem to taky nedovolil, zjevně vás to baví, možná se k tomu někdy vrátíme, ale už jsme se dostali k tomu rozpočtu. To je dobře mít tak velký přebytek a jak by ho měla vláda použít?
 
Josef STŘEDULA, předseda ČMKOS:
Pane redaktore...
 
Daniel TAKÁČ, moderátor:
Jsme v srpnu s 80 miliardami.
 
Josef STŘEDULA, předseda ČMKOS:
Ta situace je taková - proč je tento přebytek? Z našeho pohledu odborů my si myslíme, že je to špatně. Ta situace je špatná zpráva. Důvod? Většina těchto prostředků, které v této chvíli tvoří ten přebytek, tak jsou nerealizované investice. To je tak špatně. Proto jsem rád, že je tady ta velká ostražitost nehodnotit, jak je to pozitivní, to totiž podle našeho soudu opravdu pozitivní není. Nám budou chybět tyto investice, do infrastruktury, do silnic, do dálnic, do dalších důležitých věcí, které té ekonomice v příštím období pomohou. A to jsou ty nejvážnější zprávy, které jsou. Takže podle nás to není dobrá zpráva. Je pravdou, že stát šetří náklady, samozřejmě budeme se lišit v některých položkách, ale ten principiální problém je, že tyto nebyly realizované investice, a to se nám projeví v následujících letech. A to je velmi, velmi špatně a my varujeme před překotnými chválami, jak je to výborné, protože z tohoto pohledu to opravdu výborné není.
 
Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu /ODS/:
Naprosto souhlasím. Za těch 8 měsíců vláda proinvestovala o 30 miliard méně než za loňských 8 měsíců. Uvidíme, jak to bude do konce roku. Já jsem taky vždycky opatrný, ale to není dobrá zpráva, protože kdyby se investovalo stejně...
 
Daniel TAKÁČ, moderátor:
A hodně výdajů přichází právě ke konci roku navíc ještě.
 
Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu /ODS/:
To není pravda, u těch investic to není tak jednoduché. Pokud ta investice není...
 
Daniel TAKÁČ, moderátor:
Obecně.
 
Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu /ODS/:
Ale to jsou ty provozní výdaje určitě, vlastně už nepřijdou skoro žádné evropské peníze, které přibývaly především v prvním pololetí. Na druhé straně díky zaměstnavatelům přiteklo zhruba 25 miliard navíc do rozpočtu. Když si vezmu daň ze závislé činnosti, odvody, sečtu to, a to jsou to, co vlastně platí zaměstnavatelé, jejich zaměstnanci, je to díky růstu mezd, díky růstu počtu pracovních míst, tak to dělá zhruba 25 miliard za těch 8 měsíců. A to musíme poděkovat těm zaměstnavatelům, že prostě byli schopni vytvořit pracovní místa a zvyšovat platy.
 
Daniel TAKÁČ, moderátor:
A proč tedy po vás nezůstala hromada připravených velkých investic? Dobře, nebyly peníze během krize, ale mohlo být připraveno a dnes se mohlo investovat.
 
Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu /ODS/:
Klíčový problém si ta vláda způsobila sama...
 
Daniel TAKÁČ, moderátor:
Já se ptám, proč nezbylo po vás, po vašich vládách?
 
Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu /ODS/:
Protože přijali naprosto katastrofálně zákon o EIA, který nám vlastně řekl, že už 100, a jestli mám říkat 100 klíčových, ale u 100 důležitých dopravních staveb se musí opakovat proces EIA. Pak vláda vyjednala zhruba pod desetinu toho, objemově to je víc, ale 10 % těch, 10 staveb výjimku. Pak pro mě z nepochopitelných důvodů schválila jenom 9, ale těch ostatních 91 staveb bude zpožděno 2, 3, 4 roky, těžko se to odhaduje. Pokud je to stavba, kde nejsou žádní odpůrci, tak to budou 2 roky zpoždění, pokud je to stavba, která vyvolává konflikty a nesouhlas občanských sdružení, lidí, kteří tam bydlí, tak to zpoždění může být až 4 roky. A já opakovaně říkám ve sněmovně, že třeba oblast dopravy nemá být politikum, nemůže vláda změnit priority v dopravě a pravidla v dopravě, protože za 4 roky to nestihne. A druhá věc, a to je prostě kritika všech vlád, a proto říkám všech, nám se nepovedlo zjednodušit stavební zákon. Máme neuvěřitelně složitý proces od nápadu k stavebnímu povolení...
 
Daniel TAKÁČ, moderátor:
Budete mít šanci o tom mluvit s odborníkem, aby to tedy byla odborná debata...
 
Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu /ODS/:
Dobře.
 
Daniel TAKÁČ, moderátor:
Už za chvíli v Událostech, komentářích. Tak k tomu opravdu malou reakci poprosím.
 
Josef STŘEDULA, předseda ČMKOS:
Malou reakci. V jedné věci, prosím, říkat pravdu, protože ty stavby, proč je ten problém s tím procesem, se staly také za vlád, kterým vládla ODS. Přerušení staveb, které nastalo, to bylo ten největší průšvih, který nastal. To se vůbec nikdy nemělo stát, ten proces byl přerušen, takže to není jen chyba současné vlády, to je chyba i vlád předchozích, protože stavební příprava v tak náročných projektech, jako jsou dálnice, klíčové silnice, železnice, mosty a podobně, to se odehrálo dříve. Teď se řeší ten průšvih, jak se to dá napravit, protože to přerušení staveb, zejména to přerušení staveb způsobilo přesně tyto problém, kdy komise se velmi přesně trefila do toho a proto to těžké vyjednávání. Problém stavebního zákona tady opravdu si musí posypat popel všechny vlády. To se dávno mělo vyřešit. A ten problém nejde totiž vyřešit ani z legislativně-technického, ani z toho věcného hlediska tak jednoduše. Teď je tady velká snaha o řešení některých staveb, ale to se nikdy nedá udělat tak, že to je v tom roku, kdy ten problém nastane. To je vždy s tou perspektivou 3, 4, 5 let dopředu.
 
Daniel TAKÁČ, moderátor:
Krátkou reakci, prosím, na ty vlády.
 
Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu /ODS/:
Já s vámi souhlasím, že to zastavení přípravy byla velká chyba, ale už je to 6 let. Já, když jsem po dvou letech však ministerstvo dopravy, tak jsem uvolnil rekordní peníze na přípravu, abychom to mohli dohnat. To samozřejmě není politicky výhodné, protože když uvolníte peníze na přípravu, to nikdo nevidí a ty stavby zahajuje někdo jiný, ale takhle to v tom resortu doopravdy prostě být musí. Tam se nedá spoléhat s tím, že ministr, který tu stavbu nebo zahájí přípravu, že bude u startu a už vůbec ne u otevření...
 
Daniel TAKÁČ, moderátor:
Pásky.
 
Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu /ODS/:
Už vůbec ne.
 
Daniel TAKÁČ, moderátor:
Josef Středula, šéf Českomoravské konfederace odborových svazů, díky za účast v Událostech, komentářích.
 
Josef STŘEDULA, předseda ČMKOS:
Děkuju za pozvání.
 
Daniel TAKÁČ, moderátor:
S panem Stanjurou se za chvíli ještě uvidíme právě na to stavební téma. Na shledanou.
 
Josef STŘEDULA, předseda ČMKOS:
Na shledanou.
 
 
Daniel TAKÁČ, moderátor:
Dostavba Pražského okruhu má po letech odkladů začít nejpozději za 3 roky. Premiér dnes slíbil, že to, že pro to vláda udělá všechno, včetně urychleného vyřízení ekologického povolení EIA. Klíčová dálnice má ale problémy i na už hotových místech. Kvůli chybějící kolaudaci dokonce hrozí, že ji zase zavřou.
 
Jan BERÁNEK, redaktor:
Je to zvláštní místo, kilometr a čtvrt dálnice, po které zatím nikdo nejezdí a končí přímo v poli. Stéblo trávy i rozlézající se ostružiny ukazují, že beton tu leží ladem už dlouho. Pražský okruh, místo, kde se před 6 lety jeho stavba zadrhla, teď na jaře se ukázalo, že všechna povolení bude muset stát vydat znovu.
 
Bohuslav SOBOTKA, předseda vlády /ČSSD/:
Všichni společně jsme si dnes potvrdili ambiciózní cíl zahájit, pokud možno, výstavbu Pražského okruhu v tomto úseku, v úseku 511 ještě do konce roku 2019.
 
Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu /ODS/:
A to by znamenalo dokončení až v roce 2022, tedy za dalších 6 let. Stěžejní je žádost o ekologické stanovisko EIA. Silničáři ji chtějí znovu podat v únoru, i když úředníci hovoří o maximální rychlosti. Jen tohle zabere zřejmě většinu příštího roku.
 
Richard BRABEC, ministr životního prostředí /ANO/:
My dneska hovoříme o 6 měsících vydání stanoviska EIA od okamžiku, kdy dostaneme komplexní podklady.
 
Jan BERÁNEK, redaktor:
Zatímco dostavba okruhu je stále v podstatě v nedohlednu, objevil se mnohem akutnější problém, ten může dokonce vést k zavření celé části jižně od Prahy. Tenhle úsek totiž stále nemá kompletní protihlukové stěny, takže je jen ve zkušebním provozu. Podle aktuálního verdiktu Nejvyššího správního soudu to ale může být protiprávní. Na verdikt upozornil Český rozhlas. Úsek je v provozu bez kolaudace od roku 2010. Několik místních sdružení z okolí Jesenice teď požadují jeho uzavření.
 
Renata VOLÁKOVÁ, aktivistka, Jesenice u Prahy:
Obyvatelé u nás spali s otevřenými okny, jakmile se otevřel okruh, tak se 6 let nikdo s otevřenými okny nevyspal, tudíž my bysme rádi si oddechli aspoň pár týdnů a za těch pár týdnů by se ta situace konečně vyřešila.
 
Kamil RUDOLECKÝ, náměstek ministra dopravy /nestr./:
Je vlastně předmětem té debaty našich právníků, jak tedy naložit s tímto, s tímto rozhodnutím a jak se mu vlastně přizpůsobit, protože rozhodnutí soudu jsou samozřejmě tedy závazná.
 
Jan BERÁNEK, redaktor:
Podle správního soudu může zkušební provoz trvat nejvýše 3 roky, jinak musí být zdůvodněný, a to můžeme nadělat problémy i na řadě dalších míst, jako je třeba i zatím poslední úsek D8. Ten zase nemá kolaudaci už pátým rokem. Jan Beránek, Česká televize.
 
Daniel TAKÁČ, moderátor:
Jan Kroupa, generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic. Dobrý večer.
 
Jan KROUPA, generální ředitel ŘSD:
Dobrý večer.
 
Daniel TAKÁČ, moderátor:
Šéf poslaneckého klubu ODS Zbyněk Stanjura zůstal v Událostech, komentářích. Ještě jednou dobrý večer, pane předsedo, i vám.
 
Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu /ODS/:
Dobrý večer.
 
Daniel TAKÁČ, moderátor:
To, že se dostaví tedy ta inkriminovaná část okruhu mezi D11 a D1, to je závazný slib, který bude, že se začne v roce 2019 stavět, jak to premiér slíbil?
 
Jan KROUPA, generální ředitel ŘSD:
To je dotaz nebo konstatování?
 
Daniel TAKÁČ, moderátor:
To je dotaz.
 
Jan KROUPA, generální ředitel ŘSD:
Co se týká roku 2019, tak to jsou nějaké předpoklady, ze kterých se musí vycházet. V tomto případě ten předpoklad vychází z toho, že vše bude plynout tak, jak má ve správních lhůtách, a dokonce z toho, co umožnila vláda, to znamená, že se některé etapy budou překrývat. Samozřejmě pokud tam má vznikne jakýkoliv problém, ať už v rámci majetkoprávní přípravy nebo tak, jak jsme v minulosti například byli, byli svědky toho, že soud zrušil zásady územního rozvoje, nebo že tam dojde k protáhlému vyvlastňovacímu řízení, to všechno může mít samozřejmě vliv na zahájení výstavby...
 
Daniel TAKÁČ, moderátor:
Takže je to spíš zbožné přání než slib, o kterém můžete stoprocentně říct, že se ho podaří naplnit.
 
Jan KROUPA, generální ředitel ŘSD:
Z pohledu toho, že vlastně k tomu vede spousta správních rozhodnutí, ty správní úřady jsou dnes úplně nezávislé a nikdo na ně nemá vliv a můžou do toho vnášet to, co správně vnášet mají, to znamená ten svůj přístup, to svoje zdůvodnění, ta svoje stanoviska, ty svoje podmínky, tak znamená, že, že tam ta míra nejistoty prostě je a to si musíme přiznat. Na druhou stranu, na druhou stranu...
 
Daniel TAKÁČ, moderátor:
V jakém jste teď stádiu? Co vlastně už všechno máte, co nemáte ohledně tohoto úseku D11, D1?
 
Jan KROUPA, generální ředitel ŘSD:
Pokud bych zrekapituloval, tak vlastně stavba 511 už jednou na ni bylo vydáno územní rozhodnutí, proti tomu územnímu rozhodnutí bylo podáno odvolání, ono to územní rozhodnutí dokonce bylo v minulosti vydáno dvakrát s tím, že vlastně naposledy ministerstvo pro místní rozvoj, které rozhodovalo o tom odvolání, tak vytklo několik podmínek. Tou nejzásadnější bylo, že Praha nemá zásady územního rozvoje. V současné době Praha zásady územního rozvoje má. My jsme požádali o územní rozhodnutí bohužel zrovna ve fázi, kdy vstoupil v platnost zákona 39 z roku 2011 a tím pádem se měla vydat ověřovací stanoviska a závazná stanoviska. To je ta diskuse o EIA. Došlo k přerušení toho řízení a bohužel ta stavba se nedostala mezi ty v uvozovkách prioritní stavby se zjednodušeným procesem posouzení EIA, takže jsme ustrnuli ve fázi přerušené žádosti o územní rozhodnutí. V současné době se zpracovává dokumentace pro vydání stanoviska EIA.
 
Daniel TAKÁČ, moderátor:
Proč to vlastně nebylo hotovo dřív? To se plánuje od 60. let někdy toto?
 
Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu /ODS/:
Klíčové rozhodnutí bylo rozhodnutí soudu, který zrušil zásady územního rozvoje hlavního města Prahy. Správního soudu. Podle mě to bylo velmi nešťastné rozhodnutí. Musíme akceptovat rozhodnutí nezávislého soudu, ale bylo to rozhodnutí, které poškodilo Českou republiku jako celek. Já jsem přesvědčený, že Pražský okruh, protože ono to tak zní pro mimopražské, že to je záležitost Prahy, je z mého pohledu druhá nejdůležitější stavba v České republice. První je R35, druhé spojení, dálniční spojení moravských a českých krajů, a hned za tím je silniční okruh kolem Prahy. To je začátek problému. V okamžiku, kdy nemáte zásady územního rozvoje, nemůžete pokračovat. Nemůžete získat EIA, nemůžete získat územní rozhodnutí, stavební povolení. Je to velký problém. A to, co říkal dneska pan premiér, tak to je skutečně zbožné přání. Myslím, že všichni bychom byli rádi, kdyby to byla pravda. Pan generální ředitel jako loajální státní úředník musí říkat, že to tak bude, ale bohužel ta stavba má tolik, já bych řekl ideologických odpůrců, že se obávám, že budou využívat těch nesmírných možností, které jim ten nový zákon EIA dal a budou tu stavbu protahovat. To znamená, že přestože státní správa, ŘSD budou dělat všechno, co mají a budou to dělat dobře, tak ta odvolání, možnosti zase jít k soudu se obávám, že mohou tu stavbu a naprosté selhání vlády je...
 
Daniel TAKÁČ, moderátor:
Což k té vede k té debatě, kterou jste tady...
 
Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu /ODS/:
A poslední věc, kterou chci říci a říkal to pan generální ředitel. Vláda před 3 týdny vyhlásila svým nařízením seznam 9 prioritních staveb, kde ta EIA být nemusí a dneska říká pro nás je priorita Pražský okruh a ten tam není. Pro mě z nepochopitelných důvodů tam není. Nebyli to schopni dojednat v Bruselu, a je to selhání vlády.
 
Daniel TAKÁČ, moderátor:
Protože to neprošlo Bruselem.
 
Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu /ODS/:
Přesně tak, ale to vláda měla vyjednat ještě před tím, než se ta EIA schválila.
 
Daniel TAKÁČ, moderátor:
Pojďme trochu obecněji. Navážu na to, co jste tady říkal v té předchozí části debaty, to znamená, to všechno vede k tomu, aby se zjednodušilo stavební řízení. Jak? Jak byste si to vy představoval?
 
Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu /ODS/:
Přesně tak. Dneska ta dotčená veřejnost, která někdy pravdu má, někdy pravdu nemá, dá se říct paušálně, že všichni, kteří protestují proti konkrétní stavbě, dělají jenom problémy z ideologických důvodů a nemají pravdu. Podle mě ta veřejnost by mohla vstupovat do toho procesu pouze jednou a mělo by se rozhodnout. A dneska máte zásady územního rozvoje, územní plán, EIA, územní rozhodnutí, stavební povolení, jo a ještě se to potom dá ještě dát ke správnímu soudu. Tak se to neustále opakuje a protahuje. Takže my jsme příznivci toho, aby jednou...
 
Daniel TAKÁČ, moderátor:
Čili výhrada jednou někdo rozhodne...
 
Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu /ODS/:
Přesně tak.
 
Daniel TAKÁČ, moderátor:
A konec.
 
Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu /ODS/:
A pak už je to vlastně věc jenom odborníků. Ale ta dotčená veřejnost podle mě má vstoupit pouze jednou se všemi právy, která k tomu přísluší. My si myslíme, že má právo vstupovat zejména ti lidé, kteří tam žijí, ne že si někdo založí občanské sdružení a přes půl republiky blokuje některou stavbu, protože on si zrovna myslí, že na druhém konci republiky ta stavba není dobře. Měli bychom poslouchat hlas těch, kteří tam žijí. A velmi často, a pan generální ředitel to ví, protože spolu často mluvíme, musíme taky pracovat s projektanty, aby dopředu zvážili, kam tu trasu navrhnou, že někdy stačí opravdu posunout trasu o 300 metrů, ušetřili bychom roky. A někdy při té inženýrské práci bez ohledu na ty ostatní, na ty i sociální dopady nebo možná psychologické se neuhne jakoby je rychle, rychle a pak ve finále se ukáže, že to byla slepá cesta a že stát ztratil roky tou přípravou.
 
Daniel TAKÁČ, moderátor:
A stejně se to překreslí nakonec. Pane řediteli, takto by mělo vypadat stavební řízení?
 
Jan KROUPA, generální ředitel ŘSD:
Já si dovolím takové krátké doplnění. Samozřejmě z pohledu Ředitelství silnic a dálnic jsme rádi za každou stavbu, kterou se podařilo projednat. Myslím si, že to asi nebylo úplně jednoduché projednávání. Co se týká vlastního správního řízení, já si myslím, že můžu jenom podtrhnout a souhlasit. A já bych to možná doplnil ještě v tom, že vlastně k tomu, aby se mohlo vydat stavební povolení nebo územní rozhodnutí, potřebujete další správní, správní řízení. To znamená jinými slovy, jste v neustálém kolečku různých správních řízení. Ono to bylo vidět na stavbě jde D8 0805, kde se to dohnalo k určité dokonalosti a kde v podstatě zhruba ze 24 soudních pří dokonce jedna skončila u Ústavního soudu. To znamená, potom skutečně jakoby těch věcí, které mohou...
 
Daniel TAKÁČ, moderátor:
Jestli ten problém ale není v tom, že se v tom prostě neumíte pohybovat. I to je ostatně opoziční výhrada, že na základě stávajících pravidel to lze, akorát, že vy to pořádně neumíte.
 
Jan KROUPA, generální ředitel ŘSD:
Víte, určitě vždycky můžeme mluvit o tom, že se někdo neumí pohybovat, že někdo neumí komunikovat. Na druhou stranu přiznejme si, že Česká republika je velmi zastavenou zemí a vždycky to bude o nějakém kompromisu. My už tady nemáme v tuhle chvíli území, kde to můžu bezkonfliktně táhnout. Pokud na sebe dám mapu, a teď vezmu životního prostředí, občanů, ochranu vodních zdrojů, archeologické památky a tak dále a dáte to na sebe, tak zjistíte, že vlastně v té republice není místo. My neustále zvyšujeme i místa jakoby další ochrany a tvrdíme o těch stavbách, že je vlastně potřebujeme a že jsou prioritní. Já si myslím, že vždycky je to o hledání nějakého citlivého kompromisu. A ten způsob, jak se to tvoří, to znamená směrem ze zásad územního rozvoje přes EIA a tak dále, je dlouhodobý, ale na druhou stranu tu trasu nám jakoby jednoznačně stabilizovavá. Souhlasím s tím, že tenhle postup je v pořádku, ale, ale měli bychom odstranit takové ty mezičlánky, to znamená, aby každý se mohl vyjádřit k té stavbě, aby ta stavba mohla být prodiskutovaná...
 
Daniel TAKÁČ, moderátor:
Ale jednou, s tím souhlasíte.
 
Jan KROUPA, generální ředitel ŘSD:
...ale mělo by to být jednou. Jednou a dost, a ne neustále ty námitky opakovat stále dokola ve všech jednotlivých stupních.
 
Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu /ODS/:
A pak podle mě musíme jako použít i ty příklady dobré praxe. Já myslím, že je velmi dobré zapojit do výkupu pozemků a majetkové přípravy obce a kraje. Mají blíž k těm lidem, jsou schopni vyjednávat. Stát má hrozně striktní pravidla pro výkup pozemků. Velmi často ŘSD nemůže vykoupit zbytkový pozemek a divte se tomu vlastníkovi, který má prodat kus pozemku a zůstane mu vlastně bezcenný prostor 100, 200, 500 metrů čtverečních, ŘSD to nesmí koupit. A to je prostor pro obce a kraje, aby to případně pomohly, vykoupily to, nechaly to v městském majetku nebo v krajském, anebo musíme uvolnit pravidla i pro výkup městských pozemků, protože nedivme se těm vlastníkům. Pokud vykoupíte ten pás, který potřebujete pro komunikaci, k tomu dejme tomu ochranné pásmo a pak jim necháte na každé straně pár metrů, tak rozumný vlastník s tím nebude souhlasit. Teď jsme konečně aspoň zavedli, že může ŘSD aspoň směňovat ty pozemky, protože to taky byl velký problém a podobně.
 
Daniel TAKÁČ, moderátor:
To je něco jiného.
 
Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu /ODS/:
Takže jsou věci, které se dají. Já musím říct, že ŘSD se za ty roky zlepšilo v té otázce výkupu, že ta praxe před 10 lety byla mnohem horší než dneska. Umí už lépe vyjednávat s občany a s vlastníky, ale přece jenom já vždycky vyzývám jak starosty, tak hejtmany a zastupitelstva, aby pomohli, protože ty trasy, jak říká pan ředitel, jsou stabilizované, nebude překvapivá trasa. Všichni ví, jednou ta cesta tam povede, i u toho Pražského okruhu, a tam už mohou dopředu kupovat města a kraje ty pozemky a pak je převést na stát a stát mezitím bude řešit ty ostatní problémy.
 
Daniel TAKÁČ, moderátor:
Pánové, ještě jednu věc velmi stručně vás oba poprosím. Až 80 miliard korun by mohl mít Státní fond dopravní infrastruktury pro příští rok. Na základě toho, o čem se tady bavíme, kolik z nich proinvestujete, když máte stavební řízení takového, jak vypadá, když máte 10 prioritních staveb, které se tedy vybraly nějakým způsobem a tak dále? Prostaví se 80 miliard příští rok nebo ty peníze zůstanou někde?
 
Jan KROUPA, generální ředitel ŘSD:
Víte, Státní fond dopravní infrastruktury, to není pouze Ředitelství silnic a dálnic...
 
Daniel TAKÁČ, moderátor:
Samozřejmě.
 
Jan KROUPA, generální ředitel ŘSD:
...to je samozřejmě SŽDC, to je Ředitelství vodních cest a tak dále.
 
Daniel TAKÁČ, moderátor:
Určitě.
 
Jan KROUPA, generální ředitel ŘSD:
Na druhou z těch předpokladů a možná i díky tomu, že současné ministerstvo dopravy a potažmo celá vláda uvolnila poměrně obrovské finanční prostředky a on už to komentoval i pan bývalý ministr Stanjura, to je prostě zásadní pro to Ředitelství silnic a dálnic, tak se rozběhla příprava s hodně a značně právě pro ty investiční akce. Pokud...
 
Daniel TAKÁČ, moderátor:
Dobře, velmi stručně. Těch 10 prioritních staveb se příští rok začne stavět?
 
Jan KROUPA, generální ředitel ŘSD:
Pokud se nám samozřejmě podaří ty prioritní stavby dotáhnout a já věřím, že ano, protože ty časové harmonogramy tomu odpovídají, tak si troufám, tvrdit, že samozřejmě ten nástup bude pomalejší a musíme se dívat na střednědobý výhled, ale že tam v tu chvíli ty finanční prostředky speciálně v národních zdrojích budou potenciálně ještě chybět, a už v současné době se vlastně vede diskuse nad tím, aby se tyhle finanční prostředky dokázaly i k nějakému spolufinancování právě z /nesrozumitelné/ zajistit.
 
Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu /ODS/:
Je to jenom číslo. To samé číslo...
 
Daniel TAKÁČ, moderátor:
Těch 80 miliard.
 
Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu /ODS/:
Podobné číslo vláda chválila loni. Když se podívám na výsledky rozpočtů, tak ty národní zdroje, dotace, které mohl dát státní rozpočet státnímu fondu, byly rozpočtovány zhruba 26 miliard a za 8 měsíců 27 %. Za 8 měsíců. A my jsme trošku posedlí vyčerpáváním rozpočtu a potom stát nutí ty svoje investorské organizace opravovat, aby nebylo obviněno z toho ministerstvo dopravy, že neutratilo peníze. Letos se nedá nikde jezdit. Pane řediteli, já se hrozně omlouvám, a podle mého názoru mnohdy velmi nesmyslně měníte střední svodidla. Ta doba jízdy se neustále se neustále protahuje...A je to tlak proto, že nejsou připravené velké stavby, proto se opravuje, pak se to rozkope bez spolupráce s kraji, s dvojkama, trojkama a motoristé letos mají opravdu stíženou sezonu. A ještě se pochválím, že jsme všechno vyčerpali. Já říkám, nejdřív si říkejme, za co ty peníze utratíme, kam je investujeme, pokud letos nemůžeme velké stavby dělat, no tak si ty peníze nechme na příští rok, až ty velké stavby dělat musíme, protože máme dva problémy. Dneska máme peníze a nemáme stavby. Aby to nebylo tak, že utratíme za opravy, až budeme mít připraveny ty stavby, tak zase nebudou peníze. To bych byl velmi nerad.
 
Daniel TAKÁČ, moderátor:
Pánové, řekněme si...
 
Jan KROUPA, generální ředitel ŘSD:
Já omlouvám...
 
Daniel TAKÁČ, moderátor:
Jenom větu, reakci.
 
Jan KROUPA, generální ředitel ŘSD:
Já na to opravdu musím...
 
Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu /ODS/:
/Souzvuk hlasů/ jako státní úředník.
 
Jan KROUPA, generální ředitel ŘSD:
Já si vás velmi vážím, ale není pravda, že neděláme velké stavby. Dokončujeme D8, děláme D3. To, že máme velké opravy, si myslím, že je v pořádku, protože se to prostě zanedbalo a ono se nám to vrátí v té budoucnosti. Nebudeme do toho muset jít. D2 za chvíli dáme celou dohromady, D1...

Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu /ODS/:
Já se s vámi nechci přít, jste státní úředník, ale když se podíváte na materiál z loňského roku vlády, kterou vláda schválila, které stavby se letos budou dělat a podíváte se na realitu, tak zjistíte, že je to úplně vedle. A o tom já mluvím, že ten optimismus a to je každý rok vlastně vláda řekne, tato vláda a vy to nemůžete kritizovat, já tomu rozumím. Letos, že jsou rekordní peníze, zahájíme stavby, ale každý rok říkají ty samé. Já bych poprosil novináře, ať si srovnají ty tiskové zprávy z roku 2014, 2015, 2016 a zjistí, že pořád je to za 3 roky hotovo, pořád se říkají ty samé stavby, jenom se mění to datum. A jinak ta tisková zpráva je skoro stejná.
 
Daniel TAKÁČ, moderátor:
My si to srovnáme třeba za rok a třeba s vámi dvěma tady ve studiu Událostí, komentářů. Pánové, díky za účast, na shledanou.
 
Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu /ODS/:
Děkuji za pozvání, na shledanou.

« zpět na přehled