TV Prima: Partie

20. 1. 2019; TV Prima
  
Hostem nedělního diskusního pořadu TV Prima Partie byl předseda poslaneckého klubu ODS a bývalý ministr dopravy Zbyněk Stanjura. Střetl se s ministrem dopravy Danem Ťokem.
  
Celý rozhovor je možné zhlédnout na www.iprima.cz.
  
  
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka
Hezké nedělní dopoledne. Málokteré téma znělo veřejným prostorem v posledních týdnech tak silně jako doprava. Kolaps na dálnici D1 otevřel mnoho otázek, jak efektivně se u nás staví silnice a dálnice a hospodaří v tomto resortu. Vítejte u nedělní Partie. Mými dnešními hosty jsou Dan Ťok, ministr za hnutí ANO, ministr dopravy. Dobrý den.
 
Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za Hnutí ANO/
Dobrý den.
 
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka
A Zbyněk Stanjura za ODS, předseda poslaneckého klubu a bývalý ministr dopravy. Dobrý den.
 
Zbyněk STANJURA, exministr dopravy /ODS/
Dobrý den.
 
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka
Pane ministře, vy jste v prosinci a v lednu byl pod silným tlakem hrozby odvolání z vlády. Věřil jste, že své místo uhájíte?
 
Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za Hnutí ANO/
Já se vám přiznám, že jsem nějakou hrozbu necítil. To mě přišlo, že to byl takovej jako mediální tlak. Víte, já rozumím tomu, co se stalo na D1. Prostě nám tam zkolabovala firma v kombinaci s mohutným sněžením. Tam prostě byla kalamita, která se na té, na tomto úseku nebo na Vysočině, na D1 prostě stává. A jestli zavedeme standard, že kvůli zácpě na dálnici D1 budeme odvolávat ministra. Možná je to něco, co česká politika potřebuje, ale podle mně úplně ne.
 
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka
Říkáte mediální tlak. Vnímáte, jak vás vnímá veřejnost od toho 13. prosince? Myslím tím, jakási, jakási, jakési naštvání veřejnosti, které se ventiluje buď, buď ironizací vaší osoby a nebo i, i, i, i negativní reakcí. Tak toto mě zajímá, jestli to vnímáte?
 
Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za Hnutí ANO/
Víte, jsou. Je otázka, co mám vnímat. Když se podívám na sociální sítě, tak na sociálních sítích samozřejmě lidi, kteří rádi někoho hejtují, tak si tam to schytávám docela hodně, to souhlasím. Vidím vtipy na svoji osobu, některé jsou dokonce milé a některým se i zasměju. Na druhé straně, když.
 
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka
Přijde vám to milé?
 
Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za Hnutí ANO/
No, některé byly vtipné tak minimálně. Na druhé straně, když se bavím s normálními lidmi nebo jdu po ulicích, tak mě samozřejmě víc lidí poznává, že by mě někdo nadával nebo mě říkal, co dělám blbě. Hodně často slyším spíše slova podpory, takže já bych oddělil dva světy. Ten virtuální svět sociálních médií je prostě zlý a nepříjemný a ten ať si žije svým způsobem a vždycky si bude žít a vždycky bude ministr trošku problematický. Víte, problém je v tom, že my jsme prostě začali stavět, opravdu řidičům mnohdy na těch dálnicích problémy uděláme, za což se jim chci omluvit a poděkovat za jejich pochopení. Na druhé straně, kdyby se ty věci nestavěly, kdyby se dálnice neopravovaly a nestavěly, tak za chvíli po té D1 by se prostě vůbec nejezdilo. Takže to je potřeba si uvědomit.
 
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka
Pane předsedo Stanjuro, byl pan ministr na odvolání? Byl, byl to důvod k jeho odchodu z vlády?
 
Zbyněk STANJURA, exministr dopravy /ODS/
Tak my pana ministra dlouhodobě kritizujeme, on to ví. Několikrát jsme navrhovali v minulosti, aby, aby byl odvolán. On to taky ví. A já myslím, že v tom prosinci to bylo trošku jinak. Já myslím, že máme pochopení pro to, že může vzniknout kalamitní situace. To nikdo nezařídí, aby bylo pořád hezky. Nicméně stát k tomu přispěl tím, že ta dálnice nebyla na tu zimu připravená. Stát si vybral špatnou firmu, to nebyl nikdo jiný. Ta firma, já nevím, jaké měla, jaké reference, ale jsem se dočetl, že tam byla nějaká kazašská firma. To nevím, jestli je to firma, která má v České republice opravovat dálnice. Kdyby ta dálnice byla normálně průjezdná, vznikla kalamita z důvodu počasí, tak to, myslím, že ten tlak nevznikl. Myslím, že ten tlak vznikl a ta nespokojenost řidičů ze dvou důvodů. Za prvé, že k tomu nebyla technicky ta dálnice připravená. Jako se očekávalo, že nebude sněžit. A za druhé, že stát nezareagoval dostatečně rychle. Když už se stane, tak se přece musí ta doprava odklonit dřív, aby se do té pasti nevjížděli další a další řidiči, autobusy s dětmi a, a podobně.
 
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka
Promiňte.
 
Zbyněk STANJURA, exministr dopravy /ODS/
To si myslím, že bylo to hlavní selhání, že stát nebyl připravený a že přispěl k tomu, že ta situace byla horší, než by se stala na normální dálnici, kdyby tam nebylo zúžení. A já připouštím to, že můžou být povětrnostní podmínky mimořádně složité a pak je složitá i doprava.
 
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka
Pane ministře.
 
Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za Hnutí ANO/
Já jenom chci zareagovat. Souhlasím, určitě to, že byla dálnice zúžena, to k tomu významně přispělo. Na druhé straně chci říct, že tady tohle to je taková typicky opoziční kritika, že ten stát si má zafungovat. Za prvé. Když už teda se bavíme o ministerstvu dopravy, tak my neřídíme policii a policie to mohla odklánět, to s váma souhlasím. A je to minimálně tedy zodpovědnost několika resortů. Ten druhý důvod je nebo ten druhý, druhý moment je to, že vám může zkrachovat firma během výstavby, se prostě stát může. Ty firmy, které tam byly, splnily podmínky. To, že by nesplnily podmínky, to by nám určitě ty ostatní firmy prostě omlátily o hlavu. Splnily podmínky a nás velmi překvapilo, že i renomovaná italská firma může prostě se na celou věc nebo se k celé věci postavit tak, jak se postavili. Prostě pokud se, vám se může stát, že si koupíte ledničku, lednička nebude fungovat, teď budete obviňovat sebe, že to udělal jste špatně? Koupil jste si špatnou ledničku, neměl jste si vzít takového to dodavatele. Notabene, my jsme, my jsme, my jsme úplně.
 
Zbyněk STANJURA, exministr dopravy /ODS/
Budu, budu obviňovat výrobce. Takhle tady obviňuju stát. To je úplně stejný přístup.
 
Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za Hnutí ANO/
No, stát ale není výrobce té ledničky. To znamená, že.
 
Zbyněk STANJURA, exministr dopravy /ODS/
No, to ne. Já mluvím /nesrozumitelné/ dálnici, ne o té ledničce.
 
Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za Hnutí ANO/
A, a ten výrobce je prostě, je ta firma. Ta firma prostě měla dodat to, co měla dodat.
 
Zbyněk STANJURA, exministr dopravy /ODS/
Vy jste ale přece měli, pane ministře, signály, že to tam nefunguje. To nepřišlo ze dne na den. To nešlo z 15. do 16. prosince. Do té doby nefungovalo všechno správně.
 
Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za Hnutí ANO/
Já vím, ale my máme zákon o veřejných zakázkách a vy nemůžete na základě signálu nebo pocitu dělat nějaké kroky. Mně osobně velmi překvapilo, že mohl někdo takto zkolabovat při výstavbě. To jsem ještě v životě nezažil.
 
Zbyněk STANJURA, exministr dopravy /ODS/
Podívejte se. Přece, přece investor Ředitelství silnic a dálnic může zastavit konkrétní stavbu například 1. prosince z klimatických důvodů, protože očekává těžkou zimu.
 
Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za Hnutí ANO/
Ale oni zastavili. Ale oni.
 
Zbyněk STANJURA, exministr dopravy /ODS/
To samozřejmě může udělat Ředitelství silnic a dálnic a neudělalo to. To tak přesně je.
 
Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za Hnutí ANO/
Dobře, ale on by, kdyby jí zastavil, tak je tam ještě horší situace, než tam byla, protože ta dálnice byla prostě rozestavěná. Byla děravá.
 
Zbyněk STANJURA, exministr dopravy /ODS/
Tak vy jste sám říkal v listopadu, že jste na tu zimu připraveni. Ty signály byly dlouhodobě. Stát, jeho investor mohl reagovat dříve, jo. Pokud tam bylo to zpoždění. To tam samozřejmě bylo.
 
Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za Hnutí ANO/
Já jsem. Myslím, že to jsou, to je taková akademická debata, že by mohl.
 
Zbyněk STANJURA, exministr dopravy /ODS/
Takže víte, co mi tady vadí. To není akademická debata. Vždycky říkáte, nic se nestalo, to se může stát každému.
 
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka
Tak pánové, počkejte.
 
Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za Hnutí ANO/
Protože vy musíte. Já neříkám, že se nic nestalo, já říkám, že.
 
Zbyněk STANJURA, exministr dopravy /ODS/
Tak je třeba přijmout odpovědnost. Ta firma byla prostě špatně vybraná, neplnila dobře svoji zakázku. To, na tom se přece shodujeme a stát mohl zareagovat dříve. Nemusel čekat na první kalamitu.
 
Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za Hnutí ANO/
Já říkám, že. Já říkám, že nemohl, protože.
 
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka
Tak. Proč jste pane ministře nemohli zareagovat dřív? 19.11.
 
Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za Hnutí ANO/
Existuje tady.
 
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka
Počkejte, já položím otázku. 19.11. vypršel ten smluvní termín, vy jste vlastně nekonali, nic se nestalo.
 
Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za Hnutí ANO/
Ne, my jsme měli povinnost ho prodloužit o další termín, který jsme prodloužili do, myslím, že 16. prosince, kdy jsme mohli tu firmu vyhodit a to jsme taky okamžitě udělali.
 
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka
A to jste. A doufali jste, že nenasněží nebo co jste?
 
Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za Hnutí ANO/
Ale my jsme nedoufali, že nenasněží. Paní redaktorko, máte dálnici, ve které jsou výkopy a jsou tam kaverny. Vy můžete doufat nebo nedoufat, tam nemůžete pustit nikoho, aby se prostě propadl do rozestavěné dálnice. Takže vy děláte všechno pro to, aby se ta dálnice dostala do stavu, ve kterém tam můžete pustit dopravu. To je všechno, co jsme dělali. Já neříkám, že jako nikdo za nic nemůže. Prostě stalo se to, že nám zkrachovala firma a my jsme dělali všechny kroky k tomu, abychom připravili tu část dálnice na zimní sezónu. My jsme věřili tomu, že jsme jí připravili na to, že když nepřijde kalamitní sníh, tak by projela. A to je všechno, co jsme udělali. Jako dneska říkat, že stát mohl udělat víc.
 
Zbyněk STANJURA, exministr dopravy /ODS/
Ano.
 
Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za Hnutí ANO/
ŘSD mohl udělat víc. To je hrozně hezké, ale v okamžiku, kdy se dostanete do situace, ve které jsme byli my, že tady máme jak zákon o veřejných zakázkách, máme tady smlouvu, která je podepsaná, kterou musíte dodržet. Prostě stát je v těchto situacích ten, který musí dodržovat zákon. Kdybychom ho nedodrželi a udělali nějaký krok, tak zase bude, všichni, všichni budou křičet, co jste si to vůči té firmě dovolili? Měli jste jí dát šanci, měli jste udělat to nebo ono. Vidíme to ve všech ostatních případech.
 
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka
Pane min., pan předseda Stanjura kroutí hlavou nesouhlasně celou dobu vaší odpovědi, pane, pane předsedo.
 
Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za Hnutí ANO/
To je jeho povinnost.
 
Zbyněk STANJURA, exministr dopravy /ODS/
To není moje povinnost. Já myslím, vy jste ty kaverny potom odstraňovali na konci prosince. Proč jste je neodstranili na konci listopadu?
 
Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za Hnutí ANO/
Ale my je ještě nemáme odstraněny, ty se odstraňují teprve teďka.
 
Zbyněk STANJURA, exministr dopravy /ODS/
Pane. Ano. Pane ministře, mohli jste to odstranit včas. Paní redaktorka správně říkala, že v listopadu už vypršel termín, kdy to mělo být připravené. Takže jste mohli konat.
 
Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za Hnutí ANO/
To není pravda. Víte co. Vy tady.
 
Zbyněk STANJURA, exministr dopravy /ODS/
A já jsem si skoro jistý, že když by nebyla ta kalamita, tak tam ta firma zůstala do dneška. Jsem si skoro jistý.
 
Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za Hnutí ANO/
Říká. To není pravda. To jsem si jistý, že by nezůstala. A já chci říct jednu věc. Vy tady říkáte, mohli jste odstraňovat. Ta stavba byla v, na té stavbě byla ta firma, která tam byla. My tam nemůžeme poslat dvě firmy najednou.
 
Zbyněk STANJURA, exministr dopravy /ODS/
Tomu já rozumím.
 
Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za Hnutí ANO/
A říkat. Jako vy tam nebudete, vy tam budete.
 
Zbyněk STANJURA, exministr dopravy /ODS/
Ale na stavbě je pánem investor. Na tom se shodneme.
 
Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za Hnutí ANO/
Na stavbě je pánem investor, který musí dodržovat zákony této země.
 
Zbyněk STANJURA, exministr dopravy /ODS/
Ano. Ano.
 
Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za Hnutí ANO/
A smlouvu. A v té smlouvě.
 
Zbyněk STANJURA, exministr dopravy /ODS/
Ano. A pokud má někdo zpoždění, tak investor může konat. A ta firma zpoždění evidentně měla už v listopadu.
 
Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za Hnutí ANO/
Jasně. Ale, ale smlouva říká, že máte zpoždění a je vám, když to nestihnete ten termín, tak je povinnost dát ještě náhradní termín. To je to, co jsme udělali a ten náhradní termín oni nesplnili.
 
Zbyněk STANJURA, exministr dopravy /ODS/
A tu smlouvu jste ale uzavřeli dobrovolně, ne?
 
Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za Hnutí ANO/
Ne. Tu smlouvu, ta smlouva je uzavřena tak, jako se uzavírají všechny smlouvy a byla součástí zakázky.
 
Zbyněk STANJURA, exministr dopravy /ODS/
Ne.
 
Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za Hnutí ANO/
Jako vy přece víte, pane ministře, pane exministře, že když se podepi, když se soutěží smlouva, teda když se soutěží zakázka, tak její součástí je smlouva.
 
Zbyněk STANJURA, exministr dopravy /ODS/
Ano.
 
Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za Hnutí ANO/
A v té smlouvě jsou podmínky.
 
Zbyněk STANJURA, exministr dopravy /ODS/
Ano.
 
Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za Hnutí ANO/
A ty smluvní podmínky byly jasné pro všechny a jsou jasné celou dobu pro celý ten sektor stavebnictví. Tak já si nemůžu vymyslet, tam měla být taková to podmínka, tak já ji, ona vás teďka, tak ji uplatňuji.
 
Zbyněk STANJURA, exministr dopravy /ODS/
Prostě stát překvapilo, že sněží na Vysočině v prosinci. To je celé.
 
Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za Hnutí ANO/
Ale toto je, ale toto je taková zkratka, která je naprosto neférová.
 
Zbyněk STANJURA, exministr dopravy /ODS/
Jinak, jinak máme špatné zákony, všechno fungovalo, nic jsme nemohli udělat. Jenom nám zkolabovala doprava.
 
Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za Hnutí ANO/
Ale neříkám, že nemáme špatné /nesrozumitelné/.
 
Zbyněk STANJURA, exministr dopravy /ODS/
Díky tomu, že za prvé bylo špatné počasí. To já fakt připouštím, že to ministr nemohl ovlivnit. Ale za druhé prostě stát k tomu přispěl. Tím, že ta komunikace, ta dálnice nebyla připravena na zimní měsíce. To je celé.
 
Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za Hnutí ANO/
Ale já.
 
Zbyněk STANJURA, exministr dopravy /ODS/
A místo, aby to pan ministr přiznal a řekl, to se stalo, udělám všechno pro to, aby se to neopakovalo. Tak pořád slyšíme.
 
Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za Hnutí ANO/
Ale pane Stanjuro. Pane Stanjuro, to není pravda.
 
Zbyněk STANJURA, exministr dopravy /ODS/
Z úst ministerstva dopravy, že se, že se to stává, ale.
 
Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za Hnutí ANO/
Já jsem to přiznal.
 
Zbyněk STANJURA, exministr dopravy /ODS/
No.
 
Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za Hnutí ANO/
Omluvil jsem se všem a dělám všechno pro to, aby se ty věci nestaly.
 
Zbyněk STANJURA, exministr dopravy /ODS/
Ano.
 
Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za Hnutí ANO/
Máme nový zákon o veřejných zakázkách, ve kterých prostě bude, že toho 1. můžu vyloučit a že tam mohu dát okamžitě někoho dalšího a na tuto dálnici už prostě nikoho nepustím. Já říkám, jaký kroky udělám.
 
Zbyněk STANJURA, exministr dopravy /ODS/
Pět let vedete ministerstvo pro místní rozvoj.
 
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka
Dopravy.
 
Zbyněk STANJURA, exministr dopravy /ODS/
Ministerstvo pro místní rozvoj, které má na starosti zákon o veřejných zakázkách.
 
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka
Ano.
 
Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za Hnutí ANO/
Však taky je ten nový zákon. Tohle to bylo samozřejmě podle starýho zákona.
 
Zbyněk STANJURA, exministr dopravy /ODS/
Pět let slyšíme o tom, že to, že to je špatný zákon. Za pět let se ten zákon nezměnil a když tak k horšímu.
 
Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za Hnutí ANO/
Ale změnil se. On se změnil a my jsme soutěžili tuto zakázku podle minulého zákona, takže tady směšujeme dvě věci dohromady. Nezlobte se na mně.
 
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka
Pánové, pojďme to někam posunout. Já. Tady minulý týden seděl předseda Hnutí ANO, premiér Babiš. Když jsem se ho ptala, jestli byl ubezpečen, že vypovězení smlouvy s konsorciem Geosun bylo jediné možné řešení, on mi řekl, uvažuji o tom, že tam nechám udělat nějaký nezávislý audit, aby to posoudil, že skutečně to ŘSD postupovalo správně nebo ne. Kdy očekáváte výsledky a jestli s tím počítáte, pane ministře?
 
Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za Hnutí ANO/
Já jsem žádost o takový audit neviděl. Já jsem si ho nechal udělat z interních zdrojů. Externí podle mého názoru nepotřebujeme. Ale já bych chtěl říct zejména řidičům, že zásadní věc není zjistit, kdo, kdy, kde pochybil. Zásadní věc je teďka napravit tu situaci. A my jsme ji, my jí napravujeme. Zúžili jsme nebo odstranili jsme to zúžení ze čtyř kilometrů tam, kde to bylo bezpečné. A vybrali jsme firmu a já jsem teďka jel, myslím, že to bylo ve čtvrtek, ta firma tam velmi intenzivně pracuje. Na každých tři sta metrech měla osádku. A zaplňují právě betonem ty kaverny, které jsou nebezpečné. A já věřím tomu, že ta dálnice, pokud nám dovolí počasí, bude zase plně průjezdná někdy v polovině února. A věřím tomu, že ta dálnice nebo ta, ta oprava nebo ta modernizace bude pokračovat od další stavební sezóny. A teď intenzivně pracujeme na tom, abysme toho nového dodavatele měli. Jakmile tyhle ty věci budou jasný, tak se můžeme zabývat tím, kdo za to může a pak z toho vyvolat nějaké důsledky.
 
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka
Máte spočítáno, pane ministře, o kolik tím, že se vypověděla smlouva s Geosunem, bude nové výběrové řízení, bude nová firma, o kolik se to celé prodlouží a prodraží?
 
Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za Hnutí ANO/
My se snažíme, aby se to neprodloužilo ani o měsíc. Že se to prodraží, je dost pravděpodobné, protože jsou.
 
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka
Máte, máte to spočítáno?
 
Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za Hnutí ANO/
Nemám to spočítáno. Jako. Za prvé my nemáme nabídky toho, kdo by to dělal. A za druhé víme, že ceny stavebních prací jdou nahoru, protože se staví mnohem více a není dostatek stavebních kapacit. Já si myslím, že ten problém bude, abychom našli firmu, která bude mít stavební kapacity, aby to dělala.
 
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka
Pane Stanjuro?
 
Zbyněk STANJURA, exministr dopravy /ODS/
No. S tím já vlastně souhlasím. Dokud to stát nedá do pořádku, tak není schopen říct, jaké byly vícenáklady a předpokládám, že bude vymáhat po těch, kteří, kteří tu situaci zavinili. Takže to bych v tuto chvíli po panu ministrovi to číslo nechtěl, že ho nemůže znát. Problém, já bych řekl, že je jiný D jedničky. Já jsem kdysi zahajoval rekonstrukci prvních úseků. To bylo na jaře roku 2013. A tehdy mě říkalo ŘSD, že to bude 6 stavebních sezón. To znamená, měli jsme být hotovi. Skončila šestá stavební sezóna. Dneska odhaduje ministerstvo dopravy a ŘSD další tři stavební sezóny minimálně. To znamená, to je devět stavebních sezón na 160 kilometrů. To je jako neuvěřitelně pomalé tempo. A přitom je to opravdu rekonstrukce, není to výstavba nové dálnice, kde povolovací procesy jsou mnohem delší a mnohem složitější. A to mě trápí. Že místo šesti let to bude minimálně devět. Nechcu říkat, jestli to bude, jestli se to stihne do roku 2020 a nebo ne. To si můžeme říct za, za ty tři roky, zda se to stihne nebo ne. Tak to mi připadá jako velmi pomalé tempo obecně té opravy. A teď můžeme hledat ty příčiny, proč se to zdržovalo, proč ten původní odhad byl tak optimistický z dnešního, z dnešního pohledu. Ale kdyby všechno fungovalo, jak ŘSD naplánovalo, tak jsme měli celou D1 v tom úseku od 20. do 180. kilometru dnes již opravenou. A opravujeme tempem 15 kilometrů ročně, jo. Máme 90 kilometrů za 6 stavebních sezón, to je hrozně málo. Zbývá nám 70 kilometrů, odhadujou se tři, tři sezóny. Takže nějaké, nějaké trošku zvýšení těch oprav roční asi nastane, ale to je prostě příliš dlouho.
 
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka
Pane ministře.
 
Zbyněk STANJURA, exministr dopravy /ODS/
A to si myslím, že je zásadní problém, že, že se souběžně nestaví D35, protože ta jediná uleví D1 při tom obrovském, obrovském provozu, který na té D1 je. Tak místo šesti sezón tam budeme devět sezón. To znamená, o tři roky déle budeme zatěžovat všechny řidiče. A to nejsou jen osobní auta /nesrozumitelné/ jsou taky autobusy. Tím, že zejména v těch, během té stavební sezóny ta doba jízdy je mnohem delší díky tomu, že tam jsou uzávěrky příští rok. A vlastně tuto stavební sezónu má být snad 7, rozpracováno 7 úseků. To znamená, to bude sedmkrát, bude zúžení, sedmkrát snížení rychlosti. A proto jsme taky říkali, že nám připadá jako opravdu divné, že za to máme vybírat dálniční známku. Vždyť tam nejedou ani tak rychle.
 
Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za Hnutí ANO/
Tak. Ale oni to.
 
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka
Tak pojďme postupně.
 
Zbyněk STANJURA, exministr dopravy /ODS/
No. Oni tam mají devadesát jako na silnici první třídy v tom, v těch sedmi úsecích.
 
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka
Pane ministře, pojďte se vyjádřit k té, k tomu prodloužení opravy až na devět let.
 
Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za Hnutí ANO/
Určitě. Já jenom, když už.
 
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka
Kde vidíte hlavní, hlavní problém, že to musí trvat tak dlouho?
 
Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za Hnutí ANO/
No, tak ten hlavní problém je ten, že si vzpomeňme, že když pan Stanjura zaja, zahajoval ty úseky a souhlasím, že to bylo v roce 2013, no, tak pak přišel ještě pan Žák a byl tady pan Prachař a v těch věcech se prostě nepokračovalo pár let. Takže my jsme zahájili zase tu rekonstrukci nebo modernizaci, ať jí říkáme, jak chceme, v roce 2015. A není pravda, není pravda, že to je jenom pouhá oprava, na kterou není potřeba nic. Prostě tato stavba má své stavební povolení, má veškeré schvalovací procesy a ty jsou zhusta a velmi radostně využívány k tomu, aby se prostě napadly z ekologických organizací, které prostě svými rozklady zdržely vydání stavebních povolení minimálně na mnoha úsecích o rok. Navíc já bych rád připomenul, že od té doby proběhl i Nejvyšší soud, který rozhodoval o tom, zda-li způsob, jakým se dělá ta oprava a proč se tam nedělá a já, tak ten už několikrát nebo ten rozhodl. Přesto, že rozhodl, tak se ke každému úseku, který děláme, tyhle ty odvolání prostě dějí. Takže to je jeden důvod, kdy na jedné straně se tady říká, všichni chceme dálnice, všichni chceme stavět. Na druhé straně všichni říkáme, prostě občané mají právo se k těm věcem vyjadřovat, mají právo dávat svoje připomínky a to prostě celou výstavbu velmi výrazně zdržuje. Co se týče pětatřicítky, my intenzivně připravujeme. Rozestavěli jsme jeden úsek hned na začátku této stavební sezóny, zahájíme další úsek, což budou Opatovice-Časy. Takže tam bude rozestavěno 22 kilometrů. A to, že se pětatřicítka. 10 let se debatovalo, jestli bude severní nebo jižní varianta. no, to samozřejmě mohlo být uděláno. Já nechci chodit do minulosti. Mně už to otravuje, se přiznám. Ale když bych chtěl teda jít do minulosti, tak mohu říct, že tady byl pan ministr Šimonovský, který říkal, že dálnice bude mít tři pruhy, začne se v roce 2007 a skončí v roce 2010. A jsme tam, kde jsme.
 
Zbyněk STANJURA, exministr dopravy /ODS/
D1. /nesrozumitelné/
 
Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za Hnutí ANO/
D1. Promiňte, jojo. D1.
 
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka
Vykompenzuje stát to, co tady už načal pan Stanjura, ty útrapy spojené s opravou D1 ve formě nějaké, nějaké vratky nebo zlevnění dálničních známek? Ten návrh se objevil už v poslanecké sněmovně, tuším, že ho zvedl váš pan poslanec Skopeček.
 
Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za Hnutí ANO/
Víte, ten návrh je hezký, je populistický, já k tomu mám jediné vyjádření. V době, kdy se ta dálnice neopravovala, kdy se tady nic nedělalo, tak se vybíraly dálniční známky a to se nikdo nehlásil k tomu, že by se měly zrušit. Teď, když se za ty peníze, které se vyberou, konečně dělá ta práce, tak jako řekneme, že ty peníze sebereme a nebudeme je využívat. To mě přijde trošku populistický. Já rozumím tomu, že tam řidiči stojí. My si chceme udělat opravdu celkovou statistiku, jak často, často se tam stojí. Protože, když si porovnáte ono zmiňované Německo i Rakousko, tak tam se teda v zácpách na dálnicích, přestože tam třeba není tak velká oprava, stojí dýl. Ale tady připomenu, že třeba Německo tu dálnici do Berlína opravovalo úplně stejným způsobem jako my a trvalo jim to v podstatě velmi podobný čas. Takže dneska říkat jako, že se má ulevit tím, že se nebude vybírat známka na těch úsecích, kde se platí nebo mezi Brnem a Prahou, mně přijde, že není krok, který je logický a rozumný. To, co my nabízíme, je a to co děláme vlastně poslední čtyři roky, nenavyšujeme dálniční známku přesto, že se zvyšují náklady, tak tady v tomto případě říkáme, že chceme, aby zůstala stejná, ve stejné výši.
 
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka
Čili odpověď na moji otázku jestli to stát nějak vykompenzuje ty útrapy, je ne?
 
Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za Hnutí ANO/
No, on říká, že tím, že nebude zvyšovat dálniční známku, tak to kompenzuje.
 
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka
Ano. Pane Stanjuro?
 
Zbyněk STANJURA, exministr dopravy /ODS/
Tak nemáme jednom ty. Mluvíme o tom úseku 160 kilometrů D1. Tak já jsem neříkal, že nemáme mít dálniční známku. Mluvíme pouze o osobních vozidlech, nemluvíme o mýtu, které se samozřejmě platit musí a vybírat se má, jo. To znamená, já nevím, pan ministr vždycky tak dvakrát za rok zveřejní, že nějakou část obchvatu města zbavil poplatků, že tam nemusí být dálniční známka. Myslím, že v součtu je to kolem 50 kilometrů. To už je třetina toho úseku, těch 160 kilometrů, kde je to evidentní, že v tom stavu, v kterém ta D1 je, nefunguje jako dálnice, protože nemůžete jet 130. A pak k těm číslům. Ono se obecně málo staví. Za těch posledních 5 let se otevřelo 40 kilometrů dálnic nových, jo. To je celé. A. Protože pan ministr vždycky má takové grafy, já jsem si taky připravil jako o D1.
 
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka
Ne. To je teď taková nová móda. Všichni nosíte transparenty nebo grafy.
 
Zbyněk STANJURA, exministr dopravy /ODS/
Ne, ne, ne. Jo, jo, jo. Já musím varovat, že trošku si dělám legraci z pana ministra, protože říká, že to je nová dálnice ta D1. Tak tady vidí diváci, jak dlouhý je úsek mezi Prahou a Brnem a pořád, představte si pane ministře, pořád 195 kilometrů. Jak v roce 2013 tak v roce 2019 žádná nová dálnice nevznikla. Ta logika té propagandy Hnutí ANO je, jako kdybych měl bytový dům.
 
Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za Hnutí ANO/
Ale.
 
Zbyněk STANJURA, exministr dopravy /ODS/
Nechte mě domluvit. Bytový dům. Měl tam například 12 bytových jednotek a řeknu, budu to rekonstruovat. Vystěhuji ty nájemníky, udělám nové rozvody, elektřiny, vody, topení, vyměním okna, vyměním podlahy a pak je nastěhuju zpátky a pak oznámím, že nemám 12 bytů, ale 24. Takhle si počítá Hnutí ANO výstavbu dálniční sítě. To znamená, je to klasická oprava, nepřibyl 1 metr dálnice. Rozšiřuje se o 75 centimetrů v obou dvou směrech. To znamená, i ta povolení jsou mnohem jednodušší, nemusíte dělat EIAu, nemusíte dělat územní rozhodnutí. Děláte pouze stavební povolení. Že tam některé ekologické organizace dělají problémy, s tím naprosto souhlasím. My jsme ti, kteří velmi často navrhují, ať se sníží těmto organizacím dotace. Nikdy nám to v rozpočtu neprošlo, když jsme takový návrh jako opozice dali, abychom ulehčili. Pokud se mění legislativa, tak se nemění, že by to byl vládní návrh zákona, ale dva poslanecké návrhy, které beze sporu přispěly k zrychlení výstavby dálnic. A musím říct, že ho podpořily všechny politické strany. Jednak, že jsme spravili ten špatný zákon vašeho předchůdce o výkupech. My jsme se domluvili na tom osminásobku, pevné částce. Od té doby ty výkupy fungují. To byla společná iniciativa poslanců. Minulý rok jsme společně přijali zase poslanecký návrh zákona, kde jsme zavedli jednak tu předběžnou držbu. Když to zjednoduším, že se dá stavět i tam, kde ještě není vypořádané majetkově, nejsou, není určena cena za to. A to klíčové, co jsme prosadili my, je fikce souhlasu. Což je věc, která by mohla významným způsobem urychlit přípravu dálnic. Souhlasím s panem ministrem, že je příliš dlouhá. Tady selhává vláda jako celek, zejména ministerstvo pro místní rozvoj, protože v tom stavebním zákoně to děláme na koleně v poslanecké sněmovně. I když jsme se na tom shodli. Příští týden předložíme návrh zákona my jako občanští demokraté, kdy tu fikci souhlasu dáme i pro normální stavby. Protože to je vlastně bičem na stát, aby stát fungoval správně, aby ty dotčené orgány státní správy se vyjádřily včas a aby sám stát sám sobě nezdržoval ty stavby. Což se mnohdy dělo bez ohledu na to, kdo byl ve vládě. Abych byl spravedlivý. Bez ohledu na to, kdo byl ve vládě, stát v tomhle tom selhával. A je naším společným zájmem, abychom to zlepšili, aby stát lépe fungoval a aby těch překážek pro, pro tu výstavbu bylo co nejméně. Protože u nás vlastně nevedeme debatu o těch trasách. Ty trasy těch dálnic i těch nových jsou vlastně jasně dané, občas sice někdo protestuje, ale každý rozumný člověk ví, že kdyby chtěl změnit trasu, tak tu stavbu posunou o 10, 15 let.
 
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka
Pane ministře, pojďte krátce reagovat, prosím.
 
Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za Hnutí ANO/
Já, já bych jenom krátce reagoval na jednu věc. Víte, mně tady přijde. Pan předseda Stanjura toho řekl teďka hrozně moc a ono se těžko reaguje. Ale chci reagovat na dvě věci. První věc je, ministr dopravy, hodnotit za to, co otevřel, je velká demagogie. Protože ministr.
 
Zbyněk STANJURA, exministr dopravy /ODS/
To dělal váš pan předseda.
 
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka
Počkejte. Nechce mluvit pana ministra.
 
Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za Hnutí ANO/
Já jsem vám do toho neskákal. Je to velká demagogie, protože vy otevřete jenom takový úsek dálnice, který před váma někdo zahájil. Jestliže od roku 2010 nikdo nic nezahájil, tak chtít ode mně, aby se tady, aby se tady otevíraly spousty kilometrů nových dálnic, je prostě naprosto nefér a iluzorní. Já bych měl být hodnocen za to, kolik staveb jsme zahájili a tam si myslím, že se máme čím chlubit. Ty čísla jsou zcela jasná, je to téměř 180 kilometrů, ty stavby se staví a samozřejmě mí následovníci je budou otvírat. A je otázka, jestli někdo, kdo přijde do úřadu a je tam 14 dnů a najednou otvírá 2 úseky, což se tady taky párkrát stalo, tak najednou je velmi úspěšný, protože otevřel 40 kilometrů dálnice, ale to není pravda. A druhá záležitost. Já jsem docela už alergický na to, jak se říká, jako že nemáme zákony, kdyby neudělali poslanci. Jasně. My máme takovou politickou kulturu, že dobrý návrh, protože se nedá tím, kdo je ten správný člověk, tak se prostě v té poslanecké sněmovně zazdí. V minulém volebním období byly pozměňovací návrhy, které v podstatě jsou v té poslanecké novele, které mohly být součástí stavebního zákona i naší 416 a neprošly, protože byly shozeny. Nebudeme si říkat proč. Prostě tam byla taková atmosféra, že se řeklo, proč bysme této vládě pomáhali. Takže jsem přišel s tím, že otevřeme 416 jako poslanecký návrh, protože mi bylo jasné, že do toho vládního návrhu by všichni kopali a prošel. Já jsem rád, že prošel. Já si myslím, že pro tuto zemi je důležitý, že prošel. Ale pak udělat takovou zkratku, že za to může nebo že ministerstvo dopravy není schopno ani připravit zákon. Vždyť se tam psal. Vždyť se tam chystal. Takže já si myslím, že to není, není úplně férová, férové hodnocení. A další věc. Souhlasím s fikcí, s fikcí souhlasu, to přinesl pan Stanjura. My teďka v nové 416 tu fikci souhlasu budeme dávat téměř na všechno. Já jsem zvědavý, jak to vyhodnotí soudy, ale jsme pro to, aby se to udělalo, protože si myslím, že to opravdu je tlak na státní organizace.
 
Zbyněk STANJURA, exministr dopravy /ODS/
Ano.
 
Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za Hnutí ANO/
Který, jejíž vyjádření jsou hrozně pomalá a je to dobře. Takže tady si myslím, že to ocenění si, se jako dá /nesrozumitelné/.
 
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka
Tak ne, ne, ne. Velmi krátce.
 
Zbyněk STANJURA, exministr dopravy /ODS/
Jenom krátká reakce. Já souhlasím s panem ministrem, že nemá cenu hodnotit misi podle počtu otevřených kilometrů. Jenom říkám, přišel s tím váš pan předseda, tak jenom reaguji. Za druhé.
 
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka
Dobře. Ne, počkejte pane předsedo.
 
Zbyněk STANJURA, exministr dopravy /ODS/
Souhlasím.
 
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka
Pojďme se ještě vrátit k cenám dálničních známek.
 
Zbyněk STANJURA, exministr dopravy /ODS/
Ano. Ano. Dobře.
 
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka
Vy to téma nějak předložíte, budete tlačit tady na ministra dopravy, na vládu?
 
Zbyněk STANJURA, exministr dopravy /ODS/
Ne, tak to není, to je.
 
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka
Aby nějaká kompenzace nastala nebo ne?
 
Zbyněk STANJURA, exministr dopravy /ODS/
To je věc výkonné moci. My budeme když tak pana ministra nebo pana premiéra interpelovat s tím, že stát může rozhodnout exekutivně, že například po dobu rekonstrukce těch úseků, by se od 21. do toho 180. kilometru nevy, nemusely být dálniční známky. To mi přijde jako správná kompenzace, která nebude ale nijak drama, nebude mít dramatický dopad do příjmů státního rozpočtu. To jsem si jistý. A myslím, že řidiči potom snáze pochopí, když pojednou například 7x v té uzávěrce, v té. /nesrozumitelné/ ano, tady se opravuje, ale stát si to uvědomuje a právě proto tady na tomto úseku, kde se tak často opravuje, nevybírá v těchto letech dálniční známku. Myslím si, že by to veřejnost přivítala. A pak by bylo i větší pochopení od té veřejnosti, která jezdí auty, vůči těm, vůči těm rekonstrukčním opravám. Myslím si, že se na tom můžeme shodnout. Budeme určitě o tom debatovat v poslanecké sněmovně. Ale není to zákon. Je to rozhodnutí vlády. Když se vláda rozhodne, že, že to udělá, tak to prostě může udělat. My jsme přišli s touto iniciativou, s tímto návrhem a věřím, že se o tom racionálně můžeme bavit třeba na půdě hospodářského výboru. Možná v úterý, kdy máme debatovat o situaci na D1 s měsíčním zpožděním v poslanecké sněmovně, tak můžeme věnovat část debaty i tomuto problému. Myslím si, že by to řidiči ocenili.
 
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka
Dobře. Dálniční známky. A to téma ještě ponechám. Respektive jejich formu. To je téma samo o sobě. V roce 2021 by měly mít dálniční známky elektronickou podobu. Původně mělo ale ministerstvo ambicióznější plán. Proč stále ještě lepíme kupony na auto? Na to se pojďme podívat.
 
redaktor
Už před třemi roky ministerstvo dopravy slibovalo konec starostí s odlepováním dálničních známek a přechod na ty elektronické. Ty už například fungují na Slovensku, v Maďarsku nebo v Rumunsku.
 
Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za Hnutí ANO/, /zdroj: Velké zprávy, 5.1.2016/
Elektronické dálniční známky jsou dobrý koncept, přípravu jsme začali už loni. Očekávám, že letos záměr představíme a pokud vše půjde dobře, zahájili bychom i soutěž na dodavatele. Termín zavedení v roce 2019 je tedy reálný.
 
redaktor
Jenže v létě loňského roku ministerstvo dopravy posunulo termín spuštění elektronických dálničních známek na leden 2021. Vláda měla nejpozději do konce loňského roku schválit novelizaci příslušného zákona. Jenže je druhá polovina ledna a vláda ještě nic takového neprojednala.
 
Lenka REZKOVÁ, tisková mluvčí Ministerstva dopravy
My jsme zmiňovaný materiál již v loňském roce předložili úřadu vlády. Na projednání vlády by se měl materiál dostat začátkem února.
 
redaktor
Za tisk a distribuci dálničních známek stát každý rok zaplatí 314 milionů korun. Jestliže se celý systém plánovaný na letošní rok odkládá o další 3 roky, znamená to, že tato úřednická prodleva bude stát daňové poplatníky 942 milionů korun tedy skoro jednu miliardu. Podle ministerstva ale přechod na elektronickou verzi mýtného v konečném důsledku přinese úspory.
 
Lenka REZKOVÁ, tisková mluvčí Ministerstva dopravy
Předpokládáme, že zavedení videotollingu přinese úsporu, co se týká provozu, ve výši 100 milionů korun.
 
redaktor
Ani teď ale není jisté, zda je plánovaný termín konečný. Ministerstvo totiž může začít hledat firmu, která celý systém evidence úhrad a kontrol vytvoří, až vláda schválí příslušný zákon, tedy nejdříve v březnu. Výběrové řízení, procesní chyby, odvolání, neúspěšnost, to vše může termín zavedení elektronických dálničních známek ještě více oddálit.
 
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka
Pane ministře, můžete to vysvětlit, co to celé vlastně zbrzdilo? Jednak proč to tedy neplatí už v roce 2019, tak jak jste si dělal ambice v roce 2016? A co vlastně zbrzdilo i podání toho, tu novelu zákona o pozemních komunikacích, která to předpokládá, jak ještě jste v září předpokládali, že byste to mohli do konce roku projednávat ve vládě?
 
Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za Hnutí ANO/
Tak za prvé bych chtěl říct, že tam byla jedna nepřesnost. Ta nepřesnost je, že to není otázka, že to projedná vláda a můžeme soutěžit. My můžeme soutěžit teprve poté, až to projde poslaneckou sněmovnou. Protože poslanecká sněmovna má právo a dost často to dělá, zákony měnit. A nemůžete soutěžit něco na základě zákona, který není nachystaný. Co se týče zákona číslo 13. Ten zákon byl odeslán do meziresortního připomínkového řízení a kvůli jiným jeho ustanovením se prostě zdržel. Zdržel se na legislativní radě vlády. Takže teď se vypořádají poslední připomínky, půjde to do vlády a půjde to do poslanecké sněmovny. Na druhé straně k tomu termínu. Ten termín se podle mého názoru nebo podle nás dá udělat, protože tam ten systém nehodláme dělat nějaký robustní a složitý. Bude to poměrně jednoduchý systém. Nicméně vyžaduje určitě veřejnou zakázku a všechny problémy, který se s ní berou. Ale já bych tak skeptický, jak vyzněla ta reportáž, nebyl.
 
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka
Čili můžete se zaručit za to, že 2021 je ten rok, kdy bude tady elektronická dálniční známka?
 
Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za Hnutí ANO/
Určitě uděláme všechno pro to, aby to koncem roku 2000 bylo už i otestováno, abychom mohli bez problémů najet v roce 2021.
 
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka
Pane Stanjuro?
 
Zbyněk STANJURA, exministr dopravy /ODS/
Tak já myslím, že v tom panuje shoda. Že bychom to měli mít. Tak já nerozumím tomu, že máme skluz 3 roky nebo 2 minimálně. Ať jsme konkrétní. Protože v roce 2016, když jsme se o tom někde bavili v nějakém pořadu.
 
Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za Hnutí ANO/
Ano.
 
Zbyněk STANJURA, exministr dopravy /ODS/
Tak jste říkal, že přicházíte s tímto nápadem. Já jsem to ocenil už tehdy z opozice, protože znám to ze Slovenska, je to velmi komfortní pro řidiče. Řidiči to určitě přivítají. Nevím, co se stalo od roku 2, 16 do roku 2, 18, že to není.
 
Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za Hnutí ANO/
To já klidně vysvětlím.
 
Zbyněk STANJURA, exministr dopravy /ODS/
Pokud se vždycky, pokud se vždycky k tomu ministerstvo dopravy nebo ti úředníci rozhodnou, že k tomu nabalí další a další věci, tak samozřejmě komplikují přijetí toho podstatného. Já jsem si jistý, že kdyby to například přišlo v roce 2017, pouze zavedení těchto elektronických známek, i když to vlastně nejsou známky, jenom že si to vlastně elektronicky kupuji povolení jezdit po dálnici, tak už jsme letos to měli, nemuseli jsme lepit. Já jsem zrovna včera ztrhával dálniční známku, to je fakt nepříjemná práce. Myslím, že to znají miliony, miliony řidičů. Takže nápad podporujeme. Pokud to přijde a nebude k tomu plno jiných věcí kontroverzních, do sněmovny, takže si myslím, že to projde sněmovnou i senátem velmi hladce. Pak si myslím, že ten termín 1. leden 2020, 2021 je reálný. Ale je škoda, že reálný byl termín 1. ledna 2019, kdyby se na tom pracovalo a kdyby tohle to jednoduché, jednoduchou změnu zákona jsme, jsme včas přinesli a včas prosadili, protože stačilo opsat slovenský návrh zákona, kde to funguje podle mně 3 nebo 4 roky. Já souhlasím s tím, že to není žádný výjimečně složitý systém, že se dá docela dobře naprogramovat docela jednoduše a je to, je to velmi příjemné pro, pro řidiče. Funguje to dobře, když potřebujete ty krátkodobé dálniční známky, je to opravdu pohodlné. Přijde vám smska a tím se pak můžete prokázat. Policie má seznam všech SPZ, na které je to nakoupeno, takže i ta kontrola je efektivní. Tak škoda toho zpoždění. Jinak ten projekt budeme podporovat i v poslanecké sněmovně, tady nebude souboj koalice vers opozice, to můžu za nás, za občanské demokraty slíbit.
 
Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za Hnutí ANO/
Souhlas.
 
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka
Ta výtka, ta výtka k tomu, že se na to nabalují další a další věci a ten zákon je příliš robustní a pak neprůchodný?
 
Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za Hnutí ANO/
Já myslím, že ta výtka. Ono je to. Ono je to tak, že. To není záležitost, že si ministerstvo něco vymyslí. Prostě na ministerstvo chodí podklad, podněty z jednotlivých oblastí, ve kterých nám lidé navrhují nějaké změny. Některé z těch změn jsou opravdu logické a docela rozumné. A pak jsou tam věci, se kterými přichází i samotní poslanci a to se nechci na pana poslance vymlouvat. Prostě jakmile se otevře nějaký zákon, tak okamžitě máte lidi.
 
Zbyněk STANJURA, exministr dopravy /ODS/
Ano.
 
Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za Hnutí ANO/
Kteří dlouhodobě čekají na jeho otevření a chtějí tam něco prosadit. Takže to není záležitost, že bychom si to chtěli udělat. Já ještě řeknu druhý důvod. Jeden důvod byl samozřejmě z hlediska zákona. Druhý důvod byl. My jsme v rámci vrcholící soutěže na velké mýto nechtěli záležitost komplikovat tady tímhle tím a otvíráním tohoto zákona v době, kdy se tam dělaly další úpravy. Takže já v této věci beru, že jsme prostě vyhodnotili situaci tak, že jsme na ten videotolling tolik netlačili, aby se nezkomplikoval výběr nebo výběr toho zhotovitele pro velké mýto. Takže těch důvodů je tady několik. A určitě má pan Stanjura pravdu v jedné věci. V některých konkrétních záležitostech asi budeme muset víc komunikovat, že si řekneme, že budeme dělat jenom jednoduchou novelu a nepůjdeme do nějakých širších záležitostí, na které jsou ty ministerstva prostě zvyklá.
 
Zbyněk STANJURA, exministr dopravy /ODS/
Nebo jinou novelou a tam nechat prostor pro všechny ať už zájmové organizace nebo jednotlivé poslance nebo senátory na tom, na čem je shoda. A tady si myslím, že ta shoda existuje. Tak je jenom škoda toho dvouletého zpoždění. Jinak si myslím, že to sněmovnou a senátem půjde hladce.
 
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka
Děkuju vám, pánové, k tomuto tématu. Bodový systém, trestání řidičů. Loni zemřelo na českých silnicích 565 lidí, z toho 349 byli řidiči. Je to o 63 obětí víc než loni. Mají nastat změny v bodovém systému. Ta podstatná je, že ze současných pěti kategorií bodů budou pouze 2, 4 a 6 bodů. Vy jste pane ministře řekl, chceme razantně zasáhnout proti pirátům silnic a soustředit se na přestupky, které jsou nejčastějšími příčinami dopravních nehod. Jak tomu pomůže to, pokud můžete vysvětlit, že i menší přestupek bude trestán čtyřmi body?
 
Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za Hnutí ANO/
Já mám pocit, že to je trošku jinak. Nebo jsem přesvědčen, že to je jinak. Oni ty. Já říkám dneska, že ty sazby jsou 3. Je 0, 4 a 6 bodů. Jinými slovy my u těch malých přestupků jdeme na to, že se může vyřešit mírnou finanční pokutou a nebo i domluvou, ta tam zůstává.
 
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka
Buďte konkrétní, co to bude za přestupky.
 
Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za Hnutí ANO/
Jsou to přestupky, které v minulosti byly.
 
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka
Za které nebudou ztrhávány body?
 
Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za Hnutí ANO/
Za které nebudou ztrhávány body. Je to třeba, že nemáte sebou řidičský průkaz nebo věci tohoto typu. Takže jsou to takové ty bagatelní přestupky, který jsme trestali dvěma body. A myslím si, že to není úplně fér. A já jsem se tady inspiroval našimi debatami v hospodářském výboru mimo jiné i s panem Stanjurou a říkali jsme, že chceme, aby, abychom opravdu zjednodušili ten systém. Jak říkáte, je tam dneska 5 sazeb. Nikdo se v tom úplně pořádně nevyzná. A my chceme zdůraznit, že jestliže jezdíš riskantně, chováš se jako pirát silnic, děláš to vědomě, tak bysme tě měli potrestat velmi rychle. A jestliže neuděláš nic, co je zásadního, tak bysme tě prostě neměli trestat tím, že dostaneš body a budeme tě někde honit. Má to ale svoje ale a to důležité. Ten samotný bodový systém bude hezký, ale když nebude vyžadován, když nebudou policajti na silnicích, kteří budou vybírat nebo budou vlastně stíhat na těch místech, které jsou nebezpečný a budou dělat tu prevenci, tak si myslím, že to nebude stačit. Tady bych rád ocenil, nový policejní prezident říká, že chce dostat poli, příslušníky policie z kanceláří více na tu silnici a já tady tenhle ten krok velmi vítám a myslím si, že je velmi potřebný, protože samotný bodový systém situaci nevyřeší. Bez kombinace s dobře fungující dopravní policií to bude problém.
 
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka
Má to vaši podporu, pane Stanjuro?
 
Zbyněk STANJURA, exministr dopravy /ODS/
Tak uvidíme, v jakém tvaru to přijde do poslanecké sněmovny, ale bohužel myslím, že je zase zpoždění. Už dneska budem mluvit třetí téma a potřetí budu říkat, že je zpoždění. My jsme tady s panem ministrem, já jsem to říkal před zahájením dnešní debaty, spolu v Partii debatovali 15. května 2016. Jedním z témat byl bodový systém. Pan ministr říkal podobné věty o zjednodušení, o tom a že bude trestat, že se mají trestat ty nejriskantnější manévry. S čímž naprosto souhlasím. A že to nejpozději bude platit od 1. ledna 2018. A jsme, jsme v lednu 2019, rok už to mělo platit. A to jsme si tam nechávali skoro rok a půl na přípravu a schválení. Protože na rozdíl od toho předchozího návrhu zákona, co se týče těch elektronických známek pro osobní vozidla, tady očekávám bohužel lidovou tvořivost mnoha členů poslanecké sněmovny i senátu, mnoho pozměňovacích návrhů. Já se k tomu přidávat, já osobně nebudu. Ale bohužel to zpoždění máme. Souhlasím s tím, že policisté mají být více na silnici. Je velmi populární mít někde měřič rychlosti, ať už to dělá státní nebo městská policie a někde na výjezdu z obce dávat pokuty, protože někdo jel 65 místo 50. Je takový ten automat, fotky, jdou peníze do městské pokladny, státní pokladny. Ale to není to, to není to pravé. Musíme mít kvalitní silnice za prvé, aby se tam dalo jezdit bezpečně. A za druhé musíme opravdu nemilosrdně trestat ty hazardéry, to je předjíždění zprava, nedodržování vzdálenosti. Ti, kteří omezují, ohrožují ostatní řidiče. Tohle musíme trestat velmi často. Ale k tomu musí být ten policista na té silnici. Teď se velmi.
 
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka
Tady se. Ano.
 
Zbyněk STANJURA, exministr dopravy /ODS/
Pardon. Velmi se debatuje o jízdě kamionů v levém pruhu. Taky jsme o tom debatovali v tom roce 2016. A já říkám, už dneska i na té Vysočině jsou úseky, kde ty kamiony do levého pruhu /nesrozumitelné/. Já myslím, že pan ministr by měl chtít po policii, dopravní policii statistiku, kolikrát to kontrolovali, kolikrát udělili pokutu, když někdo už dnešní zákazy netoleruje. Protože, myslím, že to řidiči z D1 velmi často potvrdí, že vidí ve všech třech pruzích.
 
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka
Kamion.
 
Zbyněk STANJURA, exministr dopravy /ODS/
Vedle sebe kamiony. Přestože je tam zákaz jízdy. Takže stát už na to nachystaný je, ta represe tam je, ten zákaz jízdy tam je, což je podle mně v pořádku. Mají být přenosné značky, aby se dalo reagovat na počasí. Nemyslím si, že je dobrým nápadem mít globální plošný zákaz, protože pak se obávám toho, že vznikne pomalý pruh nákladních vozidel. V čele bude ten nejpomalejší. My řidiči osobních vozidel budeme mít obavu vjet mezi ty náklaďáky a bude pomalej i levý pruh. Toho se velmi bojím. Ale dělejme tam, kde to je možné, tři pruhy, aby se dalo předjíždět a vyžadujme a trestejme ty, kteří nerespektují zákaz jízdy kamionu v levém pruhu už dneska podle dopravního značení. A to je podle mně podklad, který by měli dostat nejen členové hospodářského výboru, ale i všichni poslanci, než začneme projednávat změnu zákona. Abychom viděli, jak se dodržuje a vymáhá stávající znění zákona.
 
Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/
S tím já můžu souhlasit. Na vládě byl pan ministr Hamáček požádán o takovou statistiku.
 
Zbyněk STANJURA, exministr dopravy /ODS/
Výborně.
 
Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/
Takže my bychom to velmi rádi viděli taky. A souhlasím s tím. Já ještě bych se vrátil k tomu zpoždění. Víte, toto je záležitost, která nikdy neprošla normálním legislativním procesem, bodový systém byl přijat jako poslanecká iniciativa, jestli si dobře vzpomínám.
 
Zbyněk STANJURA, exministr dopravy /ODS/
To jsem tam nebyl.
 
Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/
Takže my se velmi pečlivě připravujeme na tuto záležitost. A budu velmi upřímný, v 17. roce před volbama jsme se rozhodli, že to nebudeme tlačit, protože jsme z toho nechtěli udělat předvolební téma. Toto by asi nebylo dobře, aby se jako předvolební téma debatovalo. Takže ano, ten návrh má zpoždění. Máme teď velkou ambici, protože jsem byl často kritizován, že to chci dát jako poslaneckou cestou, že to dáváme cestou vládního návrhu. Už teď se nám to, přiznám se, v tom vnitro resortu a pak i v mezi resortu očekávám, že to bude velmi složité, ale mám ambici, aby to bylo připraveno jako vládní novela. Prošlo to jako férovým způsobem.
 
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka
Velmi krátce. Umíte říct nějaké, nějaké datum, nějaký rok, kdy by ten, kdy by změny mohly platit? Už to tady zaznělo, bude k tomu velká debata, velká lidová tvořivost. Co se týče řízení auta, je tomu tak vždy.
 
Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/
Já mohu, já mohu slíbit termín, který mohu ovlivnit. My to dáme do toho mezi resortu v průběhu nebo začátkem měsíce února. A pak, jak to poběží dál, to fakt nedokážu garantovat, ale budu to tlačit.
 
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka
Jeden, jeden detail. Je v těch nových pravidel, pravidlech, že bude zákaz kouření v autech, konzumace jídla a manipulace s navigací? Že to bude přestupek?
 
Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/
On už do jisté, on už do jisté míry zákaz kouření platí. Nebo platí to, že se nesmíte zabývat ničím jiným. Takže ono to jako přestupek samo o sobě bude bráno, že je to odvádění pozornosti od řízení. Takže já si myslím, že tam je druhý možná závažnější.
 
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka
Promiňte a byl. Není to, není to tak, že to nebude specifikováno, policie to bude hůře vymáhat? Nemělo to v těch nových pravidlech takto být specifikováno?
 
Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/
Jakože zákaz jídla nebo? Kouření?
 
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka
Zákaz kouření, zákaz jídla, zákaz manipulace s navigací pro řidiče.
 
Zbyněk STANJURA, exministr dopravy /ODS/
Pro řidiče.
 
Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/
Tak je otázka, že to je zákaz nebo že se nemáte zabývat žádnou činností, která vás odvádí od řízení vozidla. Je to potom otázka opravdu na tom, na tom policistovi a nějakém důkazním prostředku v této věci. Já si myslím, že je to docela složité. Já si myslím, že jsou jiné mnohem závažnější věci. Podle mně závažnější věc v této záležitosti je třeba držení mobilu v ruce. To si myslím, že.
 
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka
A jaký je rozdíl s tím, že někdo drží telefon, píše smsku a nebo ťuká do navigace nebo manipuluje se žhavou cigaretou? Není to stejně nebezpečné?
 
Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/
Pak je otázka, jestli bysme teda potom nešli tím, že řekneme, že nesmíte mít vůbec navigaci v autě, protože změna během jízdy je prostě věc, která se dělá. Já si nedovedu představit, že bysme někomu zakázali, že si nesmí v průběhu jízdy upravit trasu. Jsou auta, které to umí, jsou lidi, kteří to umí docela dobře. Tady si myslím, že by to nebylo, nebylo úplně efektivní.
 
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka
Pane poslanče, vy souhlasíte s tím, že to zůstane v té vládní formě, že nesmí se řidič ničím rozptylovat a nebo by to mělo být specifikováno?
 
Zbyněk STANJURA, exministr dopravy /ODS/
Já souhlasím tady s panem ministrem. Já si myslím, že by bylo velmi těžké to prokazovat. Ale už dneska může být jednou z příčin dopravní nehody, že se nevěnoval se řízení tak, jak řidič měl. A jestli i u toho kouřil nebo jedl nebo popíjel. Doufám, že limonádu a ne nic jiného nebo obsluhoval navigaci. Pro mně nejhorší jsou ti, kteří píšou smsky, jo.
 
Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/
Ano.
 
Zbyněk STANJURA, exministr dopravy /ODS/
Já jsem viděl i klipy Besipu a tady bych je pochválil, že vlastně ukázali, jaká je reakční doba i když jedete třeba 50 a teď se podíváte na ten mobil na 2, 3 vteřiny, co všechno se může stát před vámi. A pak, naštěstí to nebyly ty nejhorší havárie, ale velmi často je to příčina dopravní nehody. Takže s tím já bych souhlasil. Já myslím, že i ten policista. Mám zdravý selský rozum a podle toho přistupovat. A ne, aby se zase dávaly pokuty jenom proto, že vidím někoho, že kousl do rohlíku, tak ho zastavím a dám mu pokutu, když nikoho neomezil, neohrozil a nic nezpůsobil. A jinak platí, že pokud někdo nevěnoval se tomu řízení z jakéhokoliv důvodu, tak je přitěžující okolnost a velmi často je pak označen za viníka nebo spoluviníka dopravní nehody a to je v pořádku, tady bych dál nešel. A ještě bych souhlasil s panem ministrem, ať ho pořád nekritizuju, s tím, že je dobře, že to bude vládní návrh zákona. Já bych teda přivítal, ať máme nějak real time, aby to v prvním pololetí přišlo do poslanecké sněmovny. Umím si představit, kolik ostatní ministerstva budou mít připomínek a tak dále. Ale jestliže začneme teda někdy v únoru, tak myslím, že je realistické, aby to pokud možno, kdyby v červnu proběhlo první čtení, tak by to bylo ideální. Spíš očekávám minimálně ty čtyři, pět možná šest měsíců jenom v poslanecké sněmovně.
 
Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/
Souhlas.
 
Zbyněk STANJURA, exministr dopravy /ODS/
Čím dřív začneme, tím dřív budeme hotovi.
 
Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/
Určitě. Já jenom bych možná divákům chtěl připomenout, že se chceme zabývat velmi vážně i bezpečnou vzdáleností. Já si myslím, že na dálnici je to velký problém. A u nás se stále, u nás je stále velkým nešvarem, že když jedete po dálnici, tak hodně aut, odhaduje se, že až 30, se vám prostě nalepí na zadní nárazník a toto je nebezpečný styl jízdy.
 
Zbyněk STANJURA, exministr dopravy /ODS/
Ano.
 
Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/
Který se v jiných zemích velmi výrazně trestá. A ten náš návrh je, že tady by to měl být čtyřbodový přestupek, který chceme poměrně výrazně trestat.
 
Zbyněk STANJURA, exministr dopravy /ODS/
Nové automobily o už taky signalizují těm řidičům, jo.
 
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka
Ano.
 
Zbyněk STANJURA, exministr dopravy /ODS/
Takže já. Tohle bych určitě podpořil
 
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka
Ještě jedno téma velmi, velmi krátce. Máme poslední čtyři minuty. Pane ministře, vy jste se sešel s primátorem hlavního města za Piráty. Shodli jste se na zahájení výkupu pozemků pro úsek 511 Pražského okruhu. Poslední čtyři roky vládlo v Praze Hnutí ANO. Proč jste se nedokázali shodnout s paní primátorkou Krnáčovou?
 
Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/
My jsme shodnutí byli. A byla dohoda o tom, že Praha bude vykupovat ty pozemky pro ŘSD, které následně ŘSD vykoupí. Tady jsme trošku v jiné situaci. Piráti nebo Piráti, nová reprezentace, protože ten náměstek pro dopravu je myslím od pana Čižinského, tak přišli s tím, že nás požádali, že oni by rádi ukázali těm městským částím před vydáním územního rozhodnutí, že celou věc myslí vážně. My je v té věci chceme podpořit, protože oni tam především chtějí vykoupit nějaké zelené pásy, kde budou dělat nějaké dodatečné, dodatečné protihlukové opatření a to, aby ta veřejnost tu spojku brala trošku, řekl bych, pozitivněji. My jsme řekli, že v těch úsecích, ve kterých je ten, ta trasa nesporná, protože správně se má opravdu začít vykupovat pozemek, až je známá územní rozhodnutí a podle územního rozhodnutí je možno říct přesné metry čtvereční, kde se má vykupovat, ale tady vzhledem k tomu, že se budou vykupovat zelené plochy, které jdou výrazně nad rámec toho, co je potřeba pro tu silnici, tak tam jsme slíbili, že budeme spolupracovat.
 
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka
Poprosím vás o velmi krátkou odpověď. Někteří pražští radní, kteří se účastnili té schůzky pan Hřib a pan Babiš, tvrdí, že tam je spojitost mezi pozemky v Letňanech a, a teď pozemky pro, pro stavbu Pražského okruhu. Můžete se vy jako ministr dopravy zaručit, že Pražský okruh bude, budete podporovat i bez ohledu na to, jestli bude stát vládní čtvrť v Letňanech?
 
Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/
Ne, ne, ne, ne.
 
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka
Což je projekt, který velmi podporuje váš předseda?
 
Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/
Tam bylo zcela jednoznačně řečeno, že doprava se vyjímá z další debaty. A debata Letňany nebude zatěžovat debatu o dopravních věcech. Protože v dopravě máme shodu a víme, co chceme udělat. Takže jestli se bude jednat o tom letňanském pozemku, tak se o něm bude jednat v souvislosti s jinými věcmi než s dopravou. Já chci ubezpečit obyvatele Prahy, že tady nebude žádná politika, nebudou-li Letňany nebude okruh. To je, to je s odpuštěním blbost.
 
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka
Dobře. Děkuji. Pane Stanjuro. Vidíte jenom spojitost mezi těmi dvěmi, dvěma projekty?
 
Zbyněk STANJURA, exministr dopravy /ODS/
Ne. Já jí tam nevidím. Za prvé chci říct, že Pražský okruh není priorita Prahy, ale je to republiková priorita. To je potřeba říct.
 
Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/
Přesně tak.
 
Zbyněk STANJURA, exministr dopravy /ODS/
Že to pomůže všem, kteří musí jet přes Prahu a pokračují dál třeba směrem na západ. Takže to za prvé. Za druhé já bych nebyl tak vstřícný k minulému vedení Prahy. Mohli vykupovat. Mohli vykupovat.
 
Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/
Oni /nesrozumitelné/.
 
Zbyněk STANJURA, exministr dopravy /ODS/
Oni hlásali jasná. Praha měla miliardové přebytky ve svých městských rozpočtech. Ty pozemky mohly být dávno vykoupené. Je to docela běžný model, že samospráva vykupuje a tím vlastně pomáhá státu. Že stát skutečně nemůže dříve, než je územní rozhodnutí, ale samospráva může, protože ví, že má v územním plánu. Může kupovat ty pozemky, které stát zase nesmí vykupovat. Takové ty zbytkové pozemky, které. Protože některý majitel, když mu zbude třicetimetrový pruh, tak nechce prodat celek, ale chce se ho zbavit jako celku, ale stát to nemůže vykoupit. To je místo pro samosprávu. Takže Praha to mohla vykupovat už dříve. Když to bude vykupovat, je to jenom dobře, protože přispěje k tomu, že až bude územní rozhodnutí, pak se smlouvou se dají prodat ty pozemky od hlavního města k ŘSD. A ŘSD se může věnovat investorské přípravě a nemusí vyjednávat s jednotlivými, s jednotlivými vlastníky pozemků. Takže je to určitě dobrý, vyzkoušený model v mnoha městech republiky a je to dobře.
 
Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/
Je. Je.
 
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka
Pánové, já vám děkuji. Končíme konsensuálně. Ministr dopravy za Hnutí ANO -Dan Ťok. Díky, že jste byl mým hostem.
 
Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/
Děkuji za pozvání.
 
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka
Zbyněk Stanjura, předseda poslanců ODS. I vám děkuji.
 
Zbyněk STANJURA, exministr dopravy /ODS/
Taky děkuji za pozvání.
 
Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka
A vám, milí diváci, děkujeme za to, že jste se dívali. Další informace přinesou Velké zprávy za pět sedm. Hezkou neděli vám přeji.

« zpět na přehled