Přišlápneme plyn: už za rok

22.4. 2013; Svět motorů

Příští rok se bude na některých silnicích prvních tříd jezdit 110 km/h místo současných 90. Minulý týden to schválila vláda v rámci novely zákona o pozemních komunikacích a částečně i novely zákona o silničním provozu. Novinka spočívá v tom, že se zruší současná kategorie rychlostních komunikací a vzniknou z nich úseky dálnic. Česko tak mávnutím proutku získá o 300 km/h dálnic víc. Naopak kde to stavební situace neumožní, tam rychlostní silnice spadne do kategorie silnic první třídy. To by sice znamenalo faktické omezení ze 130 na 90 km/h, ale podle ministerstva dopravy to mají vyřešit značky.
Rychlost se naopak zvýší na současných silnicích I. třídy, kde jsou čtyři pruhy oddělené svodidly a mimoúrovňové křížení. „Kde to bude bezpečné a kde i stát investoval nemalé prostředky do nové komunikace nebo rekonstrukce stávající, tam chceme zejména kvůli plynulosti dopravy povolit až 110 km/h,“ uvedl ministr dopravy Zbyněk Stanjura. Ještě tak aby se rychle přešlo od myšlenek k činům, protože třeba čtyřpruhová propojka Pardubic a Hradce Králové měla patřit mezi první úseky se zkušebními 110 km/h, ale nakonec byla vyřazena.

Kde se určitě nebo výhledově zvýší rychlost na 110 km/h?
I/7 Chomutov - Křimov S4 Praha - Nová Hospoda (I/20)
I/11 Ostrava - Šenov S7 Praha - Slaný - Chomutov - Křimov
I/11 Ostrava, Rudná (v okolí D1) S11 Opava - Ostrava (D1) - Šenov - Havířov - Třinec - Jablunkov
I/13 Karlovy Vary - Ostrov S12 Praha - Úvaly
I/13 Most - Bílina S13 Karlovy Vary - Chomutov - Ústí n. L. - Liberec
I/13 Bílina - Teplice S14 Liberec - Jablonec n. N. (část)
I/14 Liberec - Kunratice S20 Plzeň, přivaděč k D5
I/20 Nová Hospoda (R4) - Písek S20 Nová Hospoda (S4) - Písek
I/20 Plzeň, přivaděč k D5 S20 České Budějovice, Písecká radiála
I/23 Brno, Pražská radiála S21 Františkovy Lázně, obchvat
I/26 Plzeň, přivaděče k D5 S23 Brno, Pražská radiála
I/27 Plzeň - Sukova - Dobřany S26 a S27 Plzeň, přivaděče k D5
I/34 České Budějovice - Lišov S34 České Budějovice - Lišov
I/35 Liberec - Bílý Kostel S35 Německo - Liberec - Turnov - Jičín - Hradec Králové
I/35 Olomouc - Křelov S37 Hradec Králové - Pardubice
I/37 Hradec Králové - Pardubice S38 Jihlava, přivaděč k D1
I/38 Jihlava, přivaděč k D1 S42 Brno, Velký městský okruh
I/43 Brno, Svitavská radiála S43 Brno - Svitavy/Moravská Třebová
I/44 Postřelmov, obchvat S44 Mohelnice - Šumperk
I/48 Nový Jičín - Příbor S46 Vyškov - Olomouc (- Šternberk)
I/48 Český Těšín, obchvat S48 Bělotín (D1) - Nový Jičín - Frýdek-Místek - Český Těšín - Polsko
I/50 Brno, Olomoucká radiála S55 Otrokovice - Uherské Hradiště - Hodonín - Břeclav - Rakousko
I/56 Prodloužená Místecká S56 Ostrava (D1) - Frýdek-Místek
I/57 Semetín - Jablůnka S57 Palačov (S48) - Valašské Meziříčí - Vsetín


Co se dál změní?

Od příštího roku bude vlastník komunikace po uplynutí doby, na kterou bylo na pozemní komunikaci zakázáno nebo omezeno stání nebo zastavení, povinen vozidlo vrátit na místo, odkud bylo odstraněno. * Bude platit zákaz odstavení vraků na pozemních komunikacích. * Obce budou moci udělit sankci až do výše 200 000 korun za znečištění a poškození účelových komunikací s vozovkou, respektive poškození a znemožnění užívání například polní cesty. * Místní úpravou bude možné na silnicích II. a III. třídy zakázat nebo omezit vjezd nákladních vozidel, jejichž největší povolená hmotnost činí 12 tun. * Schválením novely dojde k několika dílčím úpravám v oblasti křížení pozemních komunikací s drahami.

« zpět na přehled