Otázky Václava Moravce: Doprava nebo doleva?

9. 4. 2017; ČT1, OVM
  
Doprava nebo doleva? Nejen o zúžení na českých dálnicích v duelu Otázek Václava Moravce s předsedou poslaneckého klubu ODS Zbyňkem Stanjurou a ministrem dopravy za hnutí ANO Danem Ťokem.

Celý rozhovor můžete zhlédnout na webu ČT.

Václav MORAVEC, moderátor:
Vítejte a hezkou Květnou neděli vám všem, divákům jedničky, zpravodajské čtyřiadvacítky z observatoře Žižkovské vysílací věže. Stáčení tachometrů či manipulace s filtry pevných částic. Dva z mnoha prohřešků, se kterými se můžeme setkat při analýze stavu vozového parku v České republice. Kupříkladu auto bez či s poškozeným filtrem pevných částic ohrožuje nás všechny. Měly by to být stanice technické kontroly a stanice měření emisí, které manipulace s auty odhalí, popřípadě vozy poškozující životní prostředí vyřadí ze silničního provozu. Jde však o teorii, v praxi je to jinak. Jak v rozhovoru pro dnešní Otázky vysvětluje ředitel Asociace emisních techniků a opravářů Libor Fleischhans.

Libor FLEISCHHANS, ředitel ASEM - Asociace emisních techniků a opravářů:
U nás existuje veliké lobby pro STK i s měřením emisí a toto lobby vůbec nezajímá ovzduší, protože pro český systém je největší byznys, když vozidlo vyhovuje. Když vozidlo vyhovuje, tak ta STK je hojně navštěvovaná. To znamená, že čím benevolentnější ta STK je, tím samozřejmě víc nabere zákazníků, protože jim budou prodány takzvaně kladné protokoly. A tento systém takhle funguje již 15 let.

Václav MORAVEC, moderátor:
Další fakta. V České republice, tedy v tuzemském registru, je přes 5 milionů osobních aut. Jejich průměrný věk je zhruba 14 let. Nových vozidel je sice čím dál víc, ale stejně tak narůstá i počet osobních aut starších 10 let. Pro srovnání průměrné stáří vozidel v Německu je na polovině našich, protože u nás tedy jsme zhruba na těch 10 letech. Prvními hosty dnešních Otázek jsou ministr dopravy České republiky Dan Ťok z hnutí ANO. Vítejte, hezký dobrý den.

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Dobrý den.

Václav MORAVEC, moderátor:
A pozvání přijal i exministr dopravy, předseda poslanců ODS Zbyněk Stanjura. Vítejte v Otázkách. Hezký dobrý den.

Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu a bývalý ministr dopravy /ODS/:
Dobrý den.

Václav MORAVEC, moderátor:
Pácháme kolektivní sebevraždu. Pane ministře, to je citát slov vašeho stranického a vládního kolegy, místopředsedy hnutí ANO Richarda Brabce. On tou kolektivní sebevraždou má na mysli to, že drtivá většina naftových aut jezdí bez filtru pevných částic. Už jste si vyříkali, jak proti tomuto fenoménu budete bojovat.

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Já bych zaprvé expresivní vyjádření „kolektivní sebevražda“ docela odmítnul, protože to není pravda. A druhá věc je, pojďme si zase říct na rovinu, jak ta situace vypadá. Ano, tady jezdí spousta aut, která jsou na naftu, takzvaných dieselů, bez filtru pevných částic. No pro jednoduchý důvod. Ony tam nebyly nikdy nainstalovány a tím pádem tam nemusí být. Takových aut je asi 1,2 milionu. Přesto se tady stále buší do toho, že tady někdo má vytlučený filtr, což já nechci zlehčovat, je to samozřejmě problém, ale takových aut, které mohou mít vytlučený filtr, v tom registru, který jste zmiňoval, je zhruba 600 tisíc a já počítám, jestli maximálně polovina ho má vytlučený, tak se bavíme o 300 tisících, takže...

Václav MORAVEC, moderátor:
Není to tedy milion aut, o kterém mluví váš stranický kolega Richard Brabec?

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Není to milion aut. Ta auta, co mají mít filtr, a která ho mají vytlučený, nebo která mají mít filtr, je 600 tisíc. A já si neodvažuju odhadovat, kolik ho má vytlučený a kolik ne. Nehledě k tomu, že toto má někdo kontrolovat a má možnost to kontrolovat a má možnost to stíhat.

Václav MORAVEC, moderátor:
Teď mluvíte o kom?

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Zaprvé je to policie, zadruhé jsou to opravdu měření.

Václav MORAVEC, moderátor:
Ale policie říká, že nemá dostatek pravomocí a podíváme-li se na stav stanic měření emisí či stav stanic technických kontrol...

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Víte co, já si myslím, že policie má dostatek pravomocí, které má mít. To volání po dalších pravomocích já moc nechápu. Přesně, pokud vidí, že má kolem filtru, teda kolem výuku někdo špínu od sazí a je to tam mastný, no tak ho pošlu na STK anebo se sehnu dolů a vidím, jestli má ten filtr odstraněný úplně nebo ne a můžu s tím něco dělat. Já si myslím, že toto jsou zástupné věci. Musí to vyřešit někdo jiný, abych já mohl konat. To tady slyším pořád.

Václav MORAVEC, moderátor:
Jinými slovy myslíte si, že ministr Brabec si bere nějaké zástupné téma? Chápu to správně, když zpochybňujete jeho slova o kolektivní sebevraždě?

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Já nevím, jestli si bere zástupné téma, ale jestli si bere zástupné téma, tak to by neměly být zrovna vozy dieselové, protože pak bychom museli hovořit o tom, že bychom retroaktivně chtěli, ať se 1,2 milionu vozů, který nemusí mít filtr pevných částic, mají vybavit filtrem pevných částic. Ale to je věc, kterou snad nikdo nenavrhne.

Václav MORAVEC, moderátor:
Vadí vám, pane předsedo, to, že dýcháme vzduch, který je zbytečně zamořován pevnými částicemi, který způsobují rakovinu a pácháme tak kolektivní sebevraždu?

Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu a bývalý ministr dopravy /ODS/:
No vadí. Vadí mi, když někdo neplní své povinnosti. To nejenom to, že si někdo, ten, který musí, a to říká pan ministr správně, ten který musí, a není jich zdaleka tolik, jako tvrdí ministr Brabec, tady zas vyhrálo PR oddělení hnutí ANO před realitou. Ale to je jiná věci. Vadí mně taky, když někdo topí v kotlech, v pevných kotlech něčím, čím topit nemá. To je stejný princip, taky zamořuje tu vesnici a to okolí toho domu, kde to je. Takže to mi samozřejmě vadí. Otázka je, jaké máme připravit nástroje na boj s těmi, kteří vlastně ohrožují nejenom sebe. No tak dobře, když chtějí ohrožovat sebe, tak to klidně můžeme uznat, že to je jejich právo, ale když ohrožují ostatní, tak bychom měli zasáhnout a musíme zjistit, jak masový jev to je. V tomto případě...

Václav MORAVEC, moderátor:
Dan Ťok říká, že zhruba, netroufá si odhadnout, ale že by to mohlo být maximálně 300 tisíc, chápu-li správně jeho slova. Je to číslo vysoké nebo nízké?

Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu a bývalý ministr dopravy /ODS/:
300 tisíc je, já bych řekl, takové to klasické sprostí podezřelí. 300 tisíc, kteří by potřebovali vyměnit filtr nebo ten filtr potřebují vyměnit.

Václav MORAVEC, moderátor:
Nebo ho mají vytlučený nebo ho nemají.

Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu a bývalý ministr dopravy /ODS/:
No dobře... Ne. Kteří ho nemají 1,2 milionu, ale ti ho mít nemusí. 300 tisíc, jak jsem pochopil tu statistiku, určitě ministr má lepší čísla než já, tak nemám důvod ji zpochybňovat. 300 tisíc je těch, kteří by ho měli vyměnit. A teď můžeme říkat, kolik z nich jsou podvodníci. Určitě ne všichni. Takže já to číslo nevím, které je, ale jestli jste řekl 5 milionů aut a dostáváme se k číslu 300 tisíc a z toho potenciálně, kdybychom 10 %, tak je to 30 tisíc. Nechci to zpochybňovat nebo zlehčovat, ale najednou je to méně než 10 % všech...

Václav MORAVEC, moderátor:
Vy, kdybyste byl ministrem dopravy, jak byste to řešil, tu věc?

Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu a bývalý ministr dopravy /ODS/:
Tohle bych řešil tak, že by to musely řešit stanice technické kontroly. Tam je nový zákon, který platí od ledna loňského roku. V tom případě se dá udělat nějaká, já bych řekl systémová kontrola, zda na toto jsou zaměřeny ty kontroly, zjistit, jestli nejsou regionální rozdíly. Dejme tomu, že průměrně, a teď si vymyslím číslo, na každém STK se odhalí 5 % špatných a na některých nula. Takže ten, kdo vybočuje z toho průměru, je to nějaké, jako je to hodné zvláštního, zvláštního dohledu a tam bych udělal podrobnější kontrolu. A pokud to STK neplní své povinnosti, tak tam jsou poměrně značné sankce už dneska a ty sankce mohou vést i k tomu, že taková nepoctivá firma skončí. Ale jsem přesvědčen, že většina lidí je opravdu slušných, poctivých, plní své povinnosti a my máme dneska už i nástroje, protože se to zaznamenává, ten průběh STK, nahrává se to, jak vizuálně, tak se nahrávají i data, stejně tak se nahrávají data z těch emisí. Zase si můžeme zjistit, jestli ten problém, o kterém jsme před chvílí slyšeli, reálně existuje, zda jsou STK, kde všichni projdou emisemi a v ostatních neprojdou. A zase pak můžeme udělat větší kontrolu tam, kde je to podezřele nízké.

Václav MORAVEC, moderátor:
My se o těch kontrolách budeme, pane předsedo, bavit. Filtry pevných částic by měly být ve všech vozech jezdících na naftu přibližně od roku 2009. Kvůli jejich ceně se však s filtry dělají nepěkné věci. Tedy protože filtr pevných částic stojí od nějakých 40 až do 100 tisíc korun, zároveň se kradou, jak přiznává policie. Je to žádaný artikl v rámci krádeží. Účelem filtru je zachytávat rakovinotvorné částice, pevné částice, aby se nedostávaly z výfukového potrubí auta do vzduchu, teď sami už vidíte záběry na YouTube, co všechno se v rámci lidové tvořivosti dělá s filtry pevných částic. Minulý týden jsme se od ředitele dopravních policistů Tomáše Lercha dozvěděli, že policie k měření emisí nemá mobilní zařízení. Pokud zjistí vizuální závadu, tak může kontrolované auto poslat do stanice technické kontroly, která však může být nanejvýš 4 kilometry daleko od záchytu toho auta. Za chybějící filtr může majitel vozu dostat pokutu až 50 tisíc korun. Pokutu uděluje správní orgán. Statistiky, kolik pokut bylo uděleno, by podle šéfa dopravních policistů Tomáše Lercha mělo mít ministerstvo dopravy. Pane ministře, máte ty statistiky?

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Statistiky, které dělá policie, že máme mít my?

Václav MORAVEC, moderátor:
Ne. Správní orgán. Kolik pokut bylo uděleno za neexistenci filtru pevných částic u těch aut, které byly zkontrolovány. Nemáte.

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Tak taková statistika u nás určitě je, ale teď ji u sebe nemám.

Václav MORAVEC, moderátor:
A vy máte ty statistiky, jestli stanice technické kontroly jsou takovým byznysem, že přehlížejí některé ty chyby, jak o tom tady mluvil Zdeněk Stanjura?

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Já bych tento problém nezveličoval. My jsme měli zcela jiný problém, a to byl problém, že ministerstvo mělo pocit v rámci stížností občanů, abychom měli více stanic technické kontroly, protože se mnohde stojí fronty a nemůžou se tam lidi dostat. Takže představa, že jsou stanice, které vám prodají výsledek za nějaký mrzký peníz, tomu já moc nevěřím. Nehledě k tomu...

Václav MORAVEC, moderátor:
Pane ministře, tady jenom vstoupím do vaší řeči. Podívejme se na oficiální data. Když se podíváme na stáří vozového parku v České republice a v Německu, tak podle údajů ministerstva dopravy se za posledních 7 let způsobilost českých aut pohybuje kolem 90 %. Už sami vidíte, kolik aut procentuálně projde stanicemi technické kontroly. Když se podíváme za hranice republiky, tak například v Německu je to podle údajů společnosti Dekra 70 % a mají o polovinu nižší stáří vozů. V Polsku, tam jsou rekordmani, tam projde stanicemi technické kontroly 98 % automobilů. Takže pravdou je, můžeme na tom být ještě lépe. Můžeme se inspirovat Polskem. Vás neznepokojuje ten stav, srovnáme-li německý vozový park a jeho stáří, že stanicemi technické kontroly tam prochází jenom 70 % a u nás 90.

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Víte co, mě znepokojuje, já jednám podle zákona. To není otázka, jestli mě něco znepokojuje nebo neznepokojuje. Předně já bych chtěl říct jednu věc. Ano, tady se dělají věci, kdy když jdete na technickou kontrolu, tak předtím jdete do servisu a on vám většinu věcí odstraní. Já nevím, jakou mají metodiku měření v Německu, kdyby možná přišel ten člověk na technickou kontrolu, tam zjistil, že mu něco není a třikrát se tam vrátil, tak budeme mít lepší statistiku, méně spokojeného...

Václav MORAVEC, moderátor:
Jinými slovy nedisponujete statistikami, abyste odpověděl na tu námitku Zbyňka Stanjury, že existují regionální rozdíly, že...

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Já myslím, že ne. Regionální rozdíly samozřejmě existují. My je řešíme v takovém případě. Ale není důvod, abychom teď říkali, že je ta situace hrozná a že všichni naši občani chtějí krást, podvádět, to tak přece není.

Václav MORAVEC, moderátor:
Já nemluvím o občanech, mluvím o stanicích technické kontroly, které...

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Za každým takovým podvodem je ten občan, který ho vyžaduje nebo chce. Musí tam být vždycky druhý, to nedělá sama STK.

Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu a bývalý ministr dopravy /ODS/:
Ten druhý. Jestli říkáme, že někdo chce něco koupit, tak jeden inkasuje a druhý platí. Takže ta rovnice nikdy není jako jednostranná. Prostě pokud si někdo koupí, tak je sice špatný i to STK a co ten člověk, který to koupil, ten to taky vědomě porušuje. A já taky nevěřím tomu...

Václav MORAVEC, moderátor:
Takže jsme na tom dobře. Těch 90 % aut, které procházejí stanicemi technické kontroly...

Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu a bývalý ministr dopravy /ODS/:
Ale ne. Počkejte, ale...

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
To je stará statistika, navíc my máme nové zákony, které zpřísňují...

Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu a bývalý ministr dopravy /ODS/:
Ne, ale důležité je něco úplně jiného. Co to číslo říká? Že těch 10 % už jako se vyřadí z provozu nebo že se musí opravit a přijít znova? Co říká to číslo v Německu? Těch 30 % se už nepustí na silnici? To se mi nezdá. Možné to je, při tom sedmiletém stáří. Nebo musím znova do servisu, opravit něco a pak dostanu STK. Takže a jinak, teď to fakt nechci řešit a jako nechci o tom mluvit, ale já se musím usmívat, jako jak vždycky říkáme: no v tom Německu těch 70 %, tak já položím takovou jednoduchou ale fakt řeckou otázku. Ve kterém státě vznik Dieselgate? A v kterém státě se manipulovalo s emisemi, když mluvíme o emisích? Ať si každý odpoví.

Václav MORAVEC, moderátor:
Takže těm 70 % nevěříte, protože to vzniklo v Německu.

Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu a bývalý ministr dopravy /ODS/:
Ne. Vůbec ne.

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Ale oni můžou mít úplně jinou metodiku.

Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu a bývalý ministr dopravy /ODS/:
Já chci jenom říct, že naši občané nejsou o nic horší než občané v Německu. Že občas takové to, že to by se v Německu stát nemohlo, u nás se stane, já tomu prostě nevěřím. Já jsem jenom ukazoval na to, že ten problém s podvody u emisí nevznikl v České republice, ale vznikl někde jinde, i když já myslím, že je trošku nafouknutý. To znamená, s tím souhlasím. Ne, že těm 70 % nevěřím, ale pokud nevíme, co se děje s těmi 30 %, tak nám to vlastně nic neříká. Možná, že těch 30 % musí přijít podruhé anebo potřetí. Mě zajímá, a to je relevantní číslo i u nás, jestli, a já taky nevím, jestli těch 10 % u nás jsou auta, která už skončí a jsou vyřazená z registru vozidel, protože nezískaly STK anebo musí přijít znova. Anebo, a to je to úplně nejhorší, a tu statistiku ale nemůže mít opoziční politik, zajdu do jiné stanice STK a tam uspěji.

Václav MORAVEC, moderátor:
A když jste byl ministrem dopravy, tak jste si toto zjišťoval? Protože stáří těch aut a stárnutí vozového parku je také jasným důkazem kupní síly a toho, že na tom nejsme nejlépe v rámci evropského srovnání. Otázkou je, jestli se tomu nepřizpůsobují stanice technické kontroly a pak nám tady jezdí vozy, viz bourané automobily, na které si stěžuje policie, které procházejí stanicemi technické kontroly a mohou ohrožovat život těch, co je řídí, pokud by se znovu ocitly v dopravě.

Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu a bývalý ministr dopravy /ODS/:
Já vám odpovím. Já jsem tam byl 6 měsíců, tak to se fakt nedá stihnout všechno. Ale nebudu se vymlouvat. Já myslím, že pan ministr musí přiznat, že ten zákon, který prošel už v tomto volebním období, byl de facto připraven za mého působení.

Václav MORAVEC, moderátor:
Tedy zpřísnění...

Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu a bývalý ministr dopravy /ODS/:
Zpřísnění pravidel pro STK, ten větší dohled, kamery a podobně. A zase u té průměrné délky nebo stáří vozidel se podíváme. Už jsme v roce 2017 a když si řekneme, že Euro 5 je docela přísná norma, tak ta je od roku 2009, a to už jsou 8 let stará auta a kdybychom se chtěli dostat na to německé číslo 7, tak už bychom měli prodávat a používat pouze auta s Euro 6, když to řeknu takhle. A ta auta přece jsou kvalitní, je konkurenční boj, zejména pokud to jsou auta skutečně jakoby pro soukromou potřebu, tak nemají najeto statisíce kilometrů. A pokud splní ty přísnější normy, tak je to na každém občanovi, zda to auto nové si koupí za 5 let nebo za 10. Nebo dneska, když si vezmeme Euro 4 od roku 2005. I Euro 4 je docela dobrá norma a je to už 12 let. A podle takhle jako bychom řekli, toho už byste se měli všichni zbavit, ta auta nejsou ekologická. Není to pravda. Na druhé straně nemáme úplně chytrý systém toho, jak platíte třeba za prodej starých aut ty poplatky. Je to pohled ministerstva životního prostředí, kdy vlastně naší snahou by mělo být, aby ti lidé, kteří mají nejstarší auto, třeba bez katalyzátoru, aby ho prodali a koupili si jiné. Jenomže když ho prodají, tak musí zaplatit 10 tisíc u toho prodeje. A proto jsou lidé, kteří ta auta skutečně nemají tu kupní sílu, kteří třeba by si koupili nějakou ojetinu, která je o 8, 10 let mladší, než to jejich staré auto, a to může stát třeba 50 tisíc nebo 60, nejsem expert na ceny ojetých vozů, a najednou mají zaplatit 10 tisíc. A nejdou do toho, protože Státního fond životního prostředí chce z toho ty peníze, jestli se nepletu. Nemělo by to být naopak? Že pokud se auto odstaví třeba a zlikviduje, že už ten poplatek není. Já nevím.

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Já jenom bych chtěl dodat, prostě stáří vozidel v našem centrálním registru je prostě dáno opravdu sílou ekonomiky a ta není stejná jako v Německu. To je fakt. A navíc jako nepoměřujme se jenom s Německem. Já jsem byl nedávno ve Spojených státech a tam jsem se dozvěděl, že průměrné stáří vozidel jezdících na amerických silnicích je 11,5 roku. To už není zas taková tragédie a Amerika, tam snad neříká nikdo, že to je zaostalá země.

Václav MORAVEC, moderátor:
Jinými slovy, není zapotřebí měnit teď pravidla fungování stanic technické kontroly a stanic měření emisí, pane ministře?

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Víte co, my všechno v poslední době zpřísňujeme a já nechci být úplně ten, který bude všechno zpřísňovat ad absurdum. My děláme všechno pro to, abychom věci komplikovali. Pojďme vzít selský rozum do hrsti a dělat to způsobem, jakým se má. Prostě my jsme zavedli aspoň to, co říká pan exministr, že jsme začali měřit, víme, že tam to vozidlo bylo, je vyfocený, je nafilmovaný, že se ta kontrola udělala. Musíme bazálně těm lidem věřit, že tady budou dělat věci, co mají.

Václav MORAVEC, moderátor:
Ona na vašem ministerstvu teď vzniká nová vyhláška pro zvýšení účinnosti měření emisí. Když jsem si v týdnu povídal s ředitelem Asociace emisních techniků Liborem Fleischhansem, tak v souvislosti s měřením procházením aut technickými kontrolami pronášel i tato slova.

Libor FLEISCHHANS, ředitel ASEM - Asociace emisních techniků a opravářů:
Jde o to, aby to vozidlo prošlo, poněvadž když na té emisní stanici to vozidlo neprojde, tak ze zákona nesmí pokračovat na STK. A na STK vydělává 60 % toho celého balíku, který na tom vozidle může vydělat. A ukažte mi na podnikatele, který to má v soukromých rukách, aby se dobrovolně zbavoval 60 % výdělku prakticky u každého druhého třetího auta.

Václav MORAVEC, moderátor:
Slova Libora Fleischhanse. Můžete garantovat veřejnosti, že ta nová vyhláška bude vedena veřejným zájmem, nikoli lobby stanic technické kontroly, pane ministře?

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Ta vyhláška je vedena veřejným zájmem a možnostem technickým. Já vám řeknu jeden příklad, a to bude příklad právě měření opality těch výfukových plynů. Dnešní hodnota, pro kterou měříme, je ta minimální, kterou ty přístroje běžné, které se používají, umí měřit. Takový běžný přístroj, který měří opalitu na stanicích technické kontroly, stojí půl milionu. Pokud bych chtěl zpřísnit, tak jak po tom volají všichni, tak bych najednou zavedl, že musíte používat takzvané analytické přístroje, které jsou laboratorní a jeden přístroj stojí 5 milionů nebo soustava těch přístrojů. Tak mám já dneska říct, že bude, že nařídím přísnější měření emisí a 1 800 stanic kontroly emisí si bude pořizovat přístroje za 5 milionů? No to mě všichni sežerou.

Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu a bývalý ministr dopravy /ODS/:
Ale ministr Brabec vás pochválí. Váš stranický kolega.

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
To je pravda. Ale myslím si, že občané by si řekli, jestli tam sedí někdo se zdravým rozumem. Prostě když děláte vyhlášku tohoto typu, tak musíte vzít do úvahy všechny věci a já jsem přesvědčen, že bude postavena tak, aby z toho nebyl byznys pro nikoho, ale aby byla vedena veřejným zájmem.

Václav MORAVEC, moderátor:
Kdy chcete, aby vstoupila v platnost, ta vyhláška?

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Ta vyhláška je připravována. Projde Legislativní radou vlády, ta by měla vstoupit v platnost poměrně rychle.

Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu a bývalý ministr dopravy /ODS/:
Hned po volbách.

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Ne. Ještě před volbami. Určitě.

Václav MORAVEC, moderátor:
Ještě před volbami. To znamená, že budete chtít, aby během léta vstoupila v platnost.

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Vyhláška jde takovým směrem, že se udělá v rámci ministerstva, projde meziresortním připomínkovým řízením a pak jde na Legislativní radu vlády, takže ona nepotřebuje parlament a nemá tam žádné zdržovací body.

Václav MORAVEC, moderátor:
Teď jsem zvědav, když mluvíte o parlamentu jako zdržovacím bodu...

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Já parlament neberu jako zdržovací bod, já beru parlament jako suveréna, kterému my jako ministři jsme zodpovědní.

Václav MORAVEC, moderátor:
Pane ministře... Ano, co jste chtěl dodat?

Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu a bývalý ministr dopravy /ODS/:
No, že pan ministr řekl jako jednu větu, která je mimořádně pravdivá. Myslím, že ji říkal otevřeně asi v tom, jak jako hovořil, protože on říkal: my to tady všechno komplikujeme. No to je pravda, bohužel. Celé volební období. Teď už to jako nezachráníme.

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Já myslím my politici za posledních 25 let.

Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu a bývalý ministr dopravy /ODS/:
Ne. To je rétorika vašeho šéfa, který už zapomněl, že 4 roky vládne a já to počítám taky do té doby. Ale pak se diví, že... Ale něco jiného, přece v tom problému, jak tady víme, vy jste přišli před pár měsíci s tím jako ministerstvo, že podle evropských pravidel musí, se budou muset emise měřit pouze na STK. Je to tak nebo není tak? Tím jste vyděsili i tu profesní skupinu emisních techniků, protože když jsem si to prověřil, tak se ukázalo, že to není úplná pravda a že to je taková národní interpretace evropských předpisů. A bohužel velmi často, pane ministře, já bych to zkusil doříct. Velmi často, a nejenom v oblasti dopravy, se za takovým dobrým úmyslem, většinou se ještě říká pro ochranu spotřebitele, schovává nějaký obchodní zájem, který není úplně vidět. A to může být v tomto případě, to může být v případě náhlého tlaku, aby, vy jste proti, já tomu souhlasím, náhlého tlaku, aby byly nové, přesnější přístroje, no to určitě výrobcům těch přístrojů vyhovuje a určitě najedou plno argumentů, aby ministr životního prostředí mohl říkat: pácháme tady kolektivní sebevraždu, jedinou cestou je zavést přísnější kontrolu, lepší přístroje. A teď budeme nutit všechny ostatní, teď to číslo jste říkal, myslím, 1 800?

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
1 800.

Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu a bývalý ministr dopravy /ODS/:
1 800 krát 5 milionů, to už je přece velký obchodní zájem. Ale to není v tomto. Velmi často je to boj velkých proti malým. A tím pláštíkem jsou buď normy, Evropa, zájem spotřebitele a když to pak demaskujete a podrobněji se tomu problému věnujete, tak zjistíte, že to být může, tak místo abychom dělali princip dobrovolnosti, aby to případně byla konkurenční výhoda, no tak se tito snaží to dostat do zákona jakoby povinnost, protože pak najednou začínáte to... Ale to je obecná poznámka. To neplatí jenom k tomuhle. A vy jste se chtěl...

Václav MORAVEC, moderátor:
Stručná reakce Dana Ťoka.

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Já musím reagovat. Není to úplně tak, jak říkáte, protože ano, my jsme přišli s tím, že je tady tlak z evropské směrnice, aby se měření emisí a měření nebo STK dělalo na jednom místě, a to Německo to například takto má, abychom si řekli na rovinu.

Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu a bývalý ministr dopravy /ODS/:
A důvodem je přece pohodlí pro klienta, rozumíme si?

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
A já jsem jel do Bruselu a tam jsme projednávali, aby pro nás, protože máme asi 300 STK ale 1 800 měření emisí, abychom to nemuseli spojovat, protože bychom vytvořili velký problém.

Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu a bývalý ministr dopravy /ODS/:
Ano.

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
A to se nám podařilo vyjednat, takže není to tak jako, že se to nemuselo. Ono se to mělo, ale my jsme vyjednali v tomto případě výjimku, aby se to nemuselo. Nemusíme to spojovat. Ano.

Václav MORAVEC, moderátor:
Nebudou se spojovat stanice technické kontroly a stanice měření emisí. Když jsme tady byli naposledy, tak jsme se bavili o bodovém systému, jeho zpřísnění. Pane ministře, vy jste to lidově řečeno odpískal, takže už za vaší vlády nedojde ke zpřísnění bodového systému. Proč jste to tak snadno vzdal?

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Já jsem to vůbec snadno nevzdal a neodpískal a já trvám na tom, že my děláme všechny kroky, aby se to udělalo. To, co my jsme udělali...

Václav MORAVEC, moderátor:
Počkejte, Jaroslav Faltýnek mi tady před necelým měsícem říkal, že to, co se nestihlo poslat teď před 14 dny přes vládu do Poslanecké sněmovny, tak už se nestihne projednat. To znamená, zpřísnění bodového systému předáte svému nástupci.

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Předám a on s tím udělá, doufám, to, že bude pokračovat v tom systému, co jsme nebo v tom směru, který jsme vedli.

Václav MORAVEC, moderátor:
Což znamená 2 roky zpoždění, než o vstoupí v platnost.

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
2 roky zpoždění... Pošlete materiál do Poslanecké sněmovny, který není vydebatovaný s veřejností, s odbornou veřejností, s odborníky, to se prostě nedělá. A my jsme chtěli tuto debatu udělat. Že ta debata byla velmi emotivní, že byla dlouhá a bude. Já jsem nechtěl být onen osvícený vládce, který řekne: bude to takto a protlačím to sněmovnou, protože na to nemám sílu. Tady musí být nějaký konsensus, jakým způsobem to uděláme a já jsem přesvědčen, že jsme udělali, co jsme měli.

Václav MORAVEC, moderátor:
Počkejte, ale když jste ten návrh veřejnosti předkládal, chtěl jste, aby prošel ještě za vašeho ministrování.

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
No to chce každý ministr, to přece je zcela normální. Ale jako co uděláte v tomto případě?

Václav MORAVEC, moderátor:
Jak byste to tedy vy v Poslanecké sněmovně...

Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu a bývalý ministr dopravy /ODS/:
Ne.

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Ne. Tam se to ještě nedostalo. Tam nebyl čas.

Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu a bývalý ministr dopravy /ODS/:
Přesně tak. Já si to fakt pamatuju, já jsem o tom mluvil před chvílí. V únoru loňského roku jsme tady seděli spolu s panem ministrem, on tady takhle vytahal do kamery, říkal: takhle bude bodový systém. A jsme v dubnu. 14 měsíců. Ale spíš to ukazuje obecný problém, který mě fakt mrzí. Bohužel v tomto volebním období je ministerstvo dopravy mimořádně politicky slabé. Nejste schopni prosazovat své návrhy, všechno odkládáte. Neznám jiný problém... Pane ministře, nechte mě domluvit. Kolikrát vám vláda hodila na hlavu a vrátila vám zpátky mýto, kolikrát říkáte, že vás přehlasovali. Ani peníze na dvojky a trojky vám vláda neschválí, jak chcete. V zákonech, které jsou v Poslanecké sněmovně, pan ministr řekne: jsem proti. Sněmovna hlasuje proti ministrovi, což je slabost tohoto resortu, slabost pana ministra. Mě to mrzí, protože měl by to být silný ekonomický resort. Co to je, co tady říkáte, že jste to ještě vládou neprosadil? Jak je to možné, že jste to vládou neprosadil.

Václav MORAVEC, moderátor:
Počkejte, ministr dopravy uvažoval také o poslanecké iniciativě...

Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu a bývalý ministr dopravy /ODS/:
Ale počkejte, ale to není všechno, já to domluvím. To máme odpískaný bodový systém. Odpískaný zákon o liniových stavbách. Věci, které chtělo ministerstvo ve stavebním zákonu, neprosazené.

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Já doufám, že mi dáte potom podobný čas.

Václav MORAVEC, moderátor:
Dostanete.

Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu a bývalý ministr dopravy /ODS/:
Konkrétní pozměňovací návrhy, kde říká ministr na mikrofon, nesouhlasím, sněmovna hlasuje proti němu. I hlasy vašich stranických kolegů. Já si vůbec neumím představit, když jsem byl ministr dopravy, že by poslanecký klub ODS nehlasoval se mnou. Vám se to stává běžně. Skoro v každém návrhu zákona. Takže bohužel došlo k politickému oslabení ministerstva. Nejste ten silný ministr a mně to kvůli tomu resortu jako mrzí. Ale je to tak. Onehdy jste říkal: budu dělat soutěž na mýto, nesl jsem něco jiného, vláda mě přehlasovala, musím dělat soutěž jinou, než chci. Jak je to možné?

Václav MORAVEC, moderátor:
Kéž byste pomohl panu ministrovi.

Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu a bývalý ministr dopravy /ODS/:
Ale já nejsem v té vládě. To on neprosadí na vládě, ne ve sněmovně.

Václav MORAVEC, moderátor:
Počkejte, když vám jde o ten resort, jak říkáte. Pane ministře, proč to nezkusíte tou poslaneckou iniciativou, změnu bodového systému, protože...

Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu a bývalý ministr dopravy /ODS/:
To už taky nejde stihnout.

Václav MORAVEC, moderátor:
Ještě v lednu jste o tom mluvil, že to je jedna z možných cest.

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Je to jedna z možných věcí, ale já jsem...

Václav MORAVEC, moderátor:
To jste odpískal.

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Já jsem to odpískal proto, protože by mi to přišlo nefér, protože by mě okamžitě napadla opozice, že jsem slabý ministr a nevěřím si, že taková věc se dá udělat. Takže víte co, nechme...

Václav MORAVEC, moderátor:
To vás napadají stejně, jak jste to slyšel.

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Ale to já jsem slyšel, ale já si myslím, že to byla krásná ukázka PR předvolebního...

Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu a bývalý ministr dopravy /ODS/:
Ale to je pravda.

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
To vůbec není pravda. Já jsem prosadil zákony...

Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu a bývalý ministr dopravy /ODS/:
Kde je zákon o liniových stavbách?

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Zákon o liniových stavbách byl opískán proto, abychom pomohli stavebnímu zákonu, kde bylo slíbeno, že se věci, které tam dáme, spraví.

Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu a bývalý ministr dopravy /ODS/:
A jsou tam? Prošly?

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
No nejsou tam.

Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu a bývalý ministr dopravy /ODS/:
No tak vidíte.

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
A že tam neprošly, no trošku je to demagogie, vy jste mě upozorňoval, jak je neslušné skákat do řeči.

Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu a bývalý ministr dopravy /ODS/:
Omlouvám se.

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
A teď jste mi to udělal úplně stejně.

Václav MORAVEC, moderátor:
Teď mi řekněte tedy s tím bodovým systémem.

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Bodový systém je nachystán. Půjde do legislativního procesu a příští ministr se rozhodne, jestli v něm bude pokračovat nebo nebude. To je hrozně jednoduchý. A navíc víte, spoustu věcí, nebo spoustu připomínek, které jsme k tomu dostali, zněly: jste příliš přísní. My jsme všechny ty hlasy chtěli slyšet, chtěli jsme se s těma věcmi zabývat a zabývali jsme se s nimi velmi seriózně. Co je špatně na tom, že se o této věci vede debata? Nevidím v tom nic špatného vzít si jako takový krásný bonbonek, že tady na tom toho svého protivníka setřu...

Václav MORAVEC, moderátor:
Počkejte, pane ministře, vy jste mluvil o tom, že si přejete, aby to zpřísnění kvůli tomu, že Česká republika, neházejte to zase na opozici...

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Ale já neházím nic na opozici.

Václav MORAVEC, moderátor:
No ne, říkáte, že si to berou jako rukojmí. Když se podíváme na statistiku, která se týká přestupků a jejich bodování, tak nejčastější dopravní přestupky, to je stále překročení rychlosti a to přesto, že během posledních let počet těchto přestupků klesá. Zatímco v roce 2012 ministerstvo dopravy evidovalo 307 tisíc případů překročení povolené rychlosti, o dva roky později to bylo o 34 tisíc méně. Počet provinění klesal i v dalších letech, jak sami vidíte. Vloni za 238 tisíc nerespektování nejvyšší povolené rychlosti správní orgány odebraly 531 tisíc bodů. Vy tady jako ministerstvo dopravy neplníte Národní strategii silničního provozu v letech 2011-2020. Co kroutíte hlavou?

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
V čem?

Václav MORAVEC, moderátor:
Neplníte v počtu mrtvých na našich silnicích. Počkejte, já teď tady cituju, vy vzdycháte, pane ministře, já tady cituju BESIP, který říká, že zpřísnění bodového systému je jednou z možností, jak naplňovat národní strategii.

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Souhlasím s vámi, ale jestli byste mě nechal chvilku mluvit, tak bych k tomu dodal.

Václav MORAVEC, moderátor:
Ano.

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Že v roce 2016 poklesl počet usmrcených lidí na silnicích o 115. V tomto roce se statistiky vyvíjejí rovněž příznivě. Takže to, že se něco děje v rámci bezpečnosti silničního provozu, takzvaného BESIP, a dalších věcí je přece jednoznačné. Takže tady není urgentní záležitost, abychom rychle něco vnesli do světa. Pojďme to udělat dobře, pojďme to udělat v konsensu a pojďme to udělat, tak aby to opravdu pomohlo. A v okamžiku, kdy to má pomoct. V současné době jsme nakonec byli jedna ze dvou evropských zemí, kde prostě klesl počet mrtvých na silnicích poměrně výrazně. Co je na tom špatně?

Václav MORAVEC, moderátor:
Ale stále tu strategii neplníme. Tedy když říkáte, že ustoupíte některým těm kritikám, že ten váš návrh bodového systému...

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Já neříkám, že ustoupím, já říkám, že o tom debatujeme a hledáme, jestli na té kritice je něco správného nebo není. A já jsem říkal...

Václav MORAVEC, moderátor:
Který z těch vašich návrhů pozměníte?

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Já jsem říkal, že to, co my tam navrhujeme, je zcela jednoznačné. Já nechci tady šikanovat normální řidiče, běžné řidiče, kteří občas udělají nějaký přestupek. To se stane pravděpodobně každému. Já tady chci trestat ty řidiče, kteří mohou být právem označeni jako piráti silnic a kteří se na těch silnicích opravdu chovají hrozně a vůči nim postupovat. Ale bohužel tím, jak se o tom debatuje, tak si myslím, že většina lidí se vystrašila, že budu trestat všechny. To nebyl můj návrh.

Václav MORAVEC, moderátor:
My se můžeme dívat vidíme obrázky z YouTube, jak se chovají piráti silnic na tuzemských silnicích. Uvidíme ještě vtipné záběry, jak se objíždějí kolony na dálnici tím, že auta jedou po trávnících či dokonce po polích podél dálnice. Už to vidíme. To je krásné. Doporučujeme ironicky všem, kteří chtějí objet kolonu na dálnici, třeba na D1. Pane ministře, jakým kritickým připomínkám tedy vy vyhovíte, kde dojde v rámci toho vašeho návrhu ke změkčení toho bodového systému, který jste tady ohlašoval před 14 měsíci?

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
My jsme ten čas využili zejména k vysvětlení těch věcí. Já si myslím, že k nějakým zásadnějším změnám toho systému nedojde. Je tam jediná věc, o které jsme se bavili, a to si teď nevybavím, takže vám ji neřeknu.

Václav MORAVEC, moderátor:
Teď mi ještě řekněte, jedna z těch věcí, která se týká právě dálnic, opravy D1, ke které se také dostaneme, tady vidíme, jak předjíždí kamion kamion a jak dlouho to trvá a jak spolu soutěží, než se ten, který chtěl předjet, zařadí opět do pomalého jízdního pruhu. Vy jste se v rámci rekonstrukce D1 dohodli s dopravními policisty na tom, že bude platit zákaz předjíždění kamionů zhruba dva kilometry před opravovaným úsekem. Podle našich informací dopravní policisté chtěli, aby totéž platilo i za uzavírkou. V tom jste policii nevyhověli. Není to chyba?

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Není to chyba. My v tom policii vyhovíme, a teď se o tom bavíme, a zavedeme to v nejbližší době.

Václav MORAVEC, moderátor:
Takže i po...

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Ano. Po výjezdu z uzavírky bude dva až tři kilometry zákaz předjíždění kamionů.

Václav MORAVEC, moderátor:
Tak to je dobrá zpráva.

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Ano.

Václav MORAVEC, moderátor:
Protože policisté říkali, že jim ani v tom nechcete vyhovět. Takže vyhovíte.

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Ne. To není pravda. Vyhovíme.

Václav MORAVEC, moderátor:
Vy, pane předsedo, jezdíte po D1, takže uvítáte, předpokládám, že...

Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu a bývalý ministr dopravy /ODS/:
Já po D1 nejezdím.

Václav MORAVEC, moderátor:
Není to chyba? Že byste viděl v praxi...?

Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu a bývalý ministr dopravy /ODS/:
Není to chyba. Já šetřím svůj čas, šetřím své nervy, takže to chyba bezesporu není, to taky není dálnice. Ministerstvo se pochválilo, že chce letos opravovat až 9 úseků. Zatím opravujete...

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
My jsme se nepochválili, my jsme říkali, že to je nutnost.

Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu a bývalý ministr dopravy /ODS/:
Dobře. Tak je to nutnost, což je při průměrné délce jednoho úseku zhruba 8 kilometrů, na tom se shodnem, to je 72 kilometrů ze 160 mezi 20. a 180. kilometrem. Máme odvahu tomu říkat dálnice? Když na 72 kilometrech, to znamená na 40 % bude nařízená rychlost 80.

Václav MORAVEC, moderátor:
Ze zákona to stále je dálnice, pane předsedo.

Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu a bývalý ministr dopravy /ODS/:
Já tomu rozumím. Já směřuju k něčemu jinému. Já se vrátím ještě k tomu bodovému systému. Já jsem před rokem řekl panu ministrovi, že to vynesl, že ho nikdo nenutil, a on teď říká, chtěli jsme, nikdo ho netlačil k tomu, aby...

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Ale já jsem chtěl.

Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu a bývalý ministr dopravy /ODS/:
Použil to trošku jako kouřovou clonu, aby zakryl jiné problémy v resortu. A dneska se ukazuje, že jsem měl pravdu, protože uběhlo 14 měsíců, vy jste v listopadu říkali, že máte finální návrh, mám tiskovou zprávu vaši, finální návrh jste představili v listopadu a je duben. Co je s finálním návrhem? Člověk by očekával, když je hotový návrh...

Václav MORAVEC, moderátor:
No chtějí ho ještě konzultovat s opozicí.

Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu a bývalý ministr dopravy /ODS/:
No ale to pak není finální návrh. No s opozicí určitě ne. S opozicí ještě nekonzultovali vůbec nic během těch 14 měsíců. Ale já si nestěžuju. To jako je to věc...

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Vždyť jste zváni na všechny jednání. Ale to je jedno.

Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu a bývalý ministr dopravy /ODS/:
Ne. Nejsem zaměstnanec ministerstva, abych vy mi dáte termín, abych vám přišel radit, to určitě ne. Takže my jsme trošku utekli do těch konkrétností, což panu ministru samozřejmě vyhovuje, od toho obecného, že to ministerstvo je politicky slabé. Ale to je bohužel pravda, protože...

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Já to musím popřít. To není pravda. Ministerstvo dopravy...

Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu a bývalý ministr dopravy /ODS/:
Pane ministře, nebudeme si... Teď mluvím já, pane ministře, děkuju. Vy jste mi to vrátil, já jsem to taky chyboval, taky jsem to nevydržel a skočil jsem vám do řeči, takže teď vedete 2:1 a já to určitě dneska během té debaty na 2:2 vyrovnám. Ale to není jenom ten bodový systém. To samé je, já jsem o tom mluvil, zákon o liniových stavbách, mám tady citace vaše i vašeho předchůdce. Je to i ten stavební zákon. Prostě to je pravda a mě to opravdu netěší. Navíc jsem opakovaně nabízel, že v těch klíčových oblastech v dopravě, že může pan ministr počítat i s opozicí, protože ono zase my se tady vlastně nepřeme o to, kudy povedou dálnice a železnice, tady není žádný politický střet. Já říkám jednu věc, že za pana ministra se tak jako v klidu úřadovalo, úřadovalo, úřadovalo, něco se postavilo, něco se opravilo jako vždycky. Někdy víc, někdy míň. Když bylo víc, tak jsem pana ministra pochválil, když bylo míň, tak jsem říkal, mohlo by to být lepší.

Václav MORAVEC, moderátor:
Ale nenašel jsem, pane předsedo, žádný konkrétní návrh, kde byste podpořili ministerstvo dopravy.

Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu a bývalý ministr dopravy /ODS/:
Počkejte, ne, není to pravda. Není to pravda. Když se nepovedl zákon o cenách za výkupy pozemků, tak já jsem dopředu varoval, že je to chyba, navrhoval jsem už v tom projednávání, jak to udělat. Tehdejší ministr, a nebyl to pan ministr Ťok, byl proti, prošlo to ve špatném tvaru. Potom jsme našli společnou řeč. Já jsem byl ze spolupředkladatelů. Byl to poslanecký návrh zákona, který tu věc napravil. Myslím, že tam byli podepsáni poslanci ze všech stran, i když někteří jenom tak zadarmo. Bylo to v podstatě hnutí ANO, my, sociální demokraté a TOP 09, takže se na tom kompromisu dohodli i za účasti a legislativní pomoci a podpory ministerstva dopravy. Takže to je konkrétní případ, kdy jsme to napravili a pak to šlo rychleji a i v té poslanecké sněmovně.

Václav MORAVEC, moderátor:
Pane ministře, vyvraťte tady tu námitku, že ministerstvo je slabé respektive...

Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu a bývalý ministr dopravy /ODS/:
Co silného nebo systémového se povedlo ministerstvu dopravy, resortu, nejenom vám jako osobě ale resortu prosadit v tomto volebním období?

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Já teď na to navážu. Všechno, co se nepovedlo za posledních 5 let. Pan Stanjura tady říká, jaké to bylo silné ministerstvo a jaké by to mělo být silný ministerstvo. Jaké to bylo ministerstvo předtím, než jsem tam přišel já? Ministerstvo, na kterém se měnil ministr každých 6 měsíců nebo 8 měsíců, které neudělalo v podstatě... Které neudělalo žádné zásadní věci, protože všechno se posouvalo, přišel nový ministr a chtěl to dělat jinak. Je tam stabilita, vyřešili jsme spoustu věcí, dali jsme dohromady zákon o drahách, zákony, které dlouhodobě visely v Poslanecké sněmovně a nic se s nimi nedělalo. Takže jako mně přijde, že říkat, že je to ministerstvo, které je bez síly, je naprosto nepravdivé. Pojďme od toho dál.

Václav MORAVEC, moderátor:
My se k těm konkrétním argumentům tedy dostaneme a začneme přetahovanou o peníze na opravy silnic nižších tříd. Odehrává se rok co rok mezi ministerstvem dopravy a kraji. Po letošní tuhé zimě dostanou kraje 3 miliardy korun, stejně jako je dostaly loni. Pohled do filmových archivů ukazuje, že časy se nemění. Píše se rok 1970.

redaktorka /Československý filmový týdeník č. 13, 1970/:
Doba vznášedel je přece jen ještě poněkud vzdálená. A tak nás čeká nemalý úkol. Co možná v nejkratší době vyřešit problém zničených vozovek. Spojily se proti nim 3 faktory: voda, mráz a nadměrné přetížení. Loni, ačkoliv se opravilo silnic za 400 milionů korun, nebyly všechny v takovém pořádku, aby vydržely další kalamitu.

redaktor /Československý filmový týdeník č. 13, 1970/:
Jakmile se oteplí a vozovky oschnou, začnou okresní správy silnic naplno opravovat. Ministerstvo dopravy České socialistické republiky počítá s tím, že by do poloviny května měly být vyspraveny mezinárodní silnice, do konce května silnice první třídy. Ze všech nejdříve však bude opraveno 665 kilometrů vozovek, kudy letos povede Závod míru.

redaktorka /Československý filmový týdeník č. 13, 1970/:
Držíme palce, aby se to povedlo. Adaptace vzduchových polštářů pro naše vozidla by přece jen byla poněkud náročná.

Václav MORAVEC, moderátor:
Po bezmála 50 letech od tohoto filmového týdeníku se mi chce dodat, že jestli bychom raději nepřemýšleli o adaptaci vzduchových polštářů pro naše auta, když už se nejezdí Závod míru a nevíme, které silnice budou, pane ministře, opraveny přednostně. Téměř se nic nemění.

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Ale to není pravda. Toto srovnávat s dnešním stavem je defétismus, že máme opravdu nejhorší silnice v Evropě a všechno je tady špatně. A to tak není.

Václav MORAVEC, moderátor:
Jeďte nebo podívejte se na, ano, my teď máme oproti... Promiňte...

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Já se ale vrátím k těm dvojkám a trojkám.

Václav MORAVEC, moderátor:
Oproti těm sedmdesátým letům dnes máme aspoň internetovou stránku Výmoly.cz.

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Vidíte to, aspoň...

Václav MORAVEC, moderátor:
To je posun, ano. 50 let.

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Ale já se vrátím k těm dvojkám, trojkám. Já teď moc nerozumím, proč se budeme bavit o dvojkách a trojkách se mnou, to jsou přece silnice krajů. A já proto, že jsem byl, řekl bych, tak uznalý a peníze, které mně zbyly, jsem těm krajům dal na dvojky a trojky, a ony je velmi rády využívaly, tak jsem za to dneska kritizován? Já tomu nerozumím.

Václav MORAVEC, moderátor:
Ne, podívejte se, vy jste chtěl dát 2 miliardy. Pak vznikl konflikt ve vládní koalici.

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Ne. Já jsem říkal, já jsem vůbec neříkal, že chci dát 2 miliardy. Já jsem říkal, kolik mně průběžně zbývá peněz, nic víc, nic míň.

Václav MORAVEC, moderátor:
Ano. Že dostanou 2 miliardy, Andrej Babiš řekl, měly by dostat 4, nakonec se do toho zapojil premiér Bohuslav Sobotka...

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
A jsou z toho 3.

Václav MORAVEC, moderátor:
A jsou z toho 3. Neukazuje to právě tu slabost i vás jako ministra.

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Ne. To ukazuje slabost vlády, že my dáme krajům na rozpočtové určení daní o miliardy víc a přesto tady někdo pořád křičí, že se máme starat i o ty dvojky, trojky, které jsou jejich. Tomu já vůbec nerozumím.

Václav MORAVEC, moderátor:
A vyříkal jste si to s předsedkyní Asociace krajů Vildumetzovou?

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Vyříkal a říkám si to s ní pokaždé. Ano.

Václav MORAVEC, moderátor:
A co ona vám tedy na to říká jako vaše stranická kolegyně?

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Že je mají zanedbané. Ale to já mám ty jedničky taky zanedbané. To jsme na tom všichni stejně.

Václav MORAVEC, moderátor:
Takže to nepovažujete za slabost vás?

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
A co je na tom za slabost? Jako tady je spíš síla, že jsem byl první, který byl ochoten peníze, které patří resortu, dát krajům. To přede mnou nikdo neudělal. Co je na tom za slabost?

Václav MORAVEC, moderátor:
Dobře. Říkáte, že toto slabost není. Když se podíváme na rekonstrukci D1, o níž už tady částečně byla řeč. Ze 161 kilometrů dálnice D1, které se modernizují od roku 2013, máme hotovo 43 kilometry, tedy 27 %. Momentálně se pracuje, jak vidíte mapu České republiky, na sedmi úsecích o délce 46 kilometrů. Opravy dálnice D1 začaly už začátkem března. V první fázi půjde o úseky Velká Bíteš-Devět Křížů a Jihlava-Velký Beranov. Postupně budou obnoveny práce i na úsecích mezi Měřínem-Velkým Meziříčím a Psáři a Souticemi, kde se pracovalo už loni. Nově začnou práce v úseku Ostředek-Šternov, Hořice - Koberovice a Velké Meziříčí-Lhotka. Stihne se to do roku 2020? Protože když jste nastupoval, tak jste chtěl, aby se opravovalo i v noci, aby to šlo daleko rychleji. Říkal jste, že by bylo skvělé, kdyby se o rok či o dva směrem k nám, to znamená k roku 2018, 2019, posunul ten rok 2020. Teď se ukazuje, že se to nestihne.

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Proč se ukazuje, že se to nestihne? Já jsem přesvědčen, že...

Václav MORAVEC, moderátor:
Myslíte, že se to stihne do roku 2018 opravit D1?

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Do roku 2018 ne, ale do roku 2020, tak jak jsme stanovili, tak ano. A je všechno připraveno tímto směrem. Takže nevím proč...

Václav MORAVEC, moderátor:
Počkejte, ale to bylo stanoveno už za těch vlád předchozích. Takže se výstavba D1 neurychlila. Nebo rekonstrukce.

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Podívejte se, jak moc se to zahajovalo, jak to bylo připraveno. Takto. Takže když se zahajovala v roce 2011 a 12 nula, v roce 2014 0, v roce 2013 první kilometry, které pak byly pozastavené, tak se to teda dělá až tady.

Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu a bývalý ministr dopravy /ODS/:
Ale měli byste tam mít jako napsané, kdy byla vaše vláda, že. To jsou pořád ty výmluvy.

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Ta je tady.

Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu a bývalý ministr dopravy /ODS/:
Vidím. 2014 nula. Takže kritizujte sám sebe.

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Já sám sebe, já jsem tam v té době nebyl. Ale tady je prostě fakt, jak se staví, takže... A jak se může stavět nebo jak se může otvírat.

Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu a bývalý ministr dopravy /ODS/:
Jak jsem říkal, no, úřad. Něco postaví, něco otevře, některej rok, některej rok míň. Pan ministr nic jako o tom systémovém /nesrozumitelné/ nic neřekl.

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Ale to tak není. Tady vidíte, že ten úřad tady byl celou dobu. Jak vypadal od roku 2010?

Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu a bývalý ministr dopravy /ODS/:
Tam nebyl ani ministr za ODS. Ani v roce 2011 ani 2012. /Souzvuk hlasů/.

Václav MORAVEC, moderátor:
Počkejte, ale občanští demokraté, taky jim vadilo, že se rychleji nestaví. Když se podíváme na statistiku Doing Business, tak Česká republika má jeden z nejdelších procesů povolování staveb v Evropě. Když právě se podíváme na statistiku Doing Business, kterou každý rok vydává Světová banka, tak tam najdeme i tato data.

redaktorka:
Doba nutná pro získání všech povolení k menší stavbě, jako je například rodinný dům, činí v Česku průměrně 247 dnů. V Evropě je delší už jen na Kypru, v Moldávii a na Slovensku. V celkovém hodnocení rychlosti a transparentnosti Česko meziročně celosvětově kleslo ze 127. na 130. místo. Pro srovnání nejkratší dobu čekají v Jižní Koreji, 28 dnů, v Německu 96 a ve Francii 183 dny.

Václav MORAVEC, moderátor:
A když se podíváme na to, že tato vláda prosadila stavební zákon, který teď míří do Senátu, takže oni na rozdíl od vás jako tady chtějí a asi zrychlí stavby.

Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu a bývalý ministr dopravy /ODS/:
Ale to není pravda.

Václav MORAVEC, moderátor:
Jak to, že to není pravda?

Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu a bývalý ministr dopravy /ODS/:
Když se podíváte do těch čísel, já jsem se díval v rámci přípravy na tento pořad, tak poslední pořádný skok, kdy došlo ke snížení délky stavebního řízení, se povedl v roce 2008, a to byla naše vláda, a to o 38 dní v průměru. Což je zhruba, nemůžeme s tím být spokojeni, ale není to špatné číslo.

Václav MORAVEC, moderátor:
Ale pak už se klesalo za Nečasových vlád, které taky byly...

Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu a bývalý ministr dopravy /ODS/:
Ne. Není to pravda.

Václav MORAVEC, moderátor:
Je to pravda.

Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu a bývalý ministr dopravy /ODS/:
Neklesalo se. Když mluvíme o délce řízení, neklesalo se. Co se ovšem stává, a je to pravda, je to společný problém, že se ustupuje zejména těm, kteří jsou hrozně vidět a jsou hrozně slyšet. A my jsme přece i v tomto projednávání stavebního zákona byli mimořádně konstruktivní opozice, podpořili jsme moře pozměňujících návrhů a říkal jsem, že je škoda, že se paní ministryni nepovedlo prosadit ten princip, že dotčená veřejnost může vstupovat samozřejmě do jednání, do přípravy stavby, ale pouze jednou. Protože u nás je to opakovaně, a to mimochodem vede k tomu, že se prodlužuje příprava stavebního řízení.

Václav MORAVEC, moderátor:
Takže byste měl, promiňte, ale měl byste pochválit současnou vládu a shodu na těch hlavních obrysech ministerstva pro místní rozvoj a ministerstva dopravy.

Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu a bývalý ministr dopravy /ODS/:
Ne. Právě že ne.

Václav MORAVEC, moderátor:
Protože se bude se stavět rychleji.

Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu a bývalý ministr dopravy /ODS/:
Právě že ne.

Václav MORAVEC, moderátor:
Bude se stavět rychleji.

Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu a bývalý ministr dopravy /ODS/:
Ale nepatrně. A to se ještě ukáže. Já tomu říkám, že to je bohužel promarněná...

Václav MORAVEC, moderátor:
A kde pro toto tvrzení berete, že se bude vlastně nepatrně?

Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu a bývalý ministr dopravy /ODS/:
Protože se nesnížil ten počet vstupů veřejnosti do projednávání řízení. To takzvané jakože spojení řízení u velkých staveb je velmi komplikované, podle mě se nebude využívat. A sama paní ministryně říká, že to je jenom přechodné, že se pracuje na MMR usilovně a že připraví možná do konce volebního období úplně nový stavební zákon. Takže musíme rozlišit PR sdělení, které dělá každá vláda, abych byl spravedlivý, která říká, odteď se sníží o 50 % délka stavebního řízení. Já tomu bohužel nevěřím. Ty nástroje k tomu tam nejsou.

Václav MORAVEC, moderátor:
Takže vy myslíte, že se nesníží.

Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu a bývalý ministr dopravy /ODS/:
Sníží. Nepatrně se může snížit.

Václav MORAVEC, moderátor:
A nepatrně, když ne teda o polovinu, tak...

Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu a bývalý ministr dopravy /ODS/:
Nejsem schopen kvantifikovat. To musí mít ze zkušenosti.

Václav MORAVEC, moderátor:
A podle vás to nebude o polovinu.

Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu a bývalý ministr dopravy /ODS/:
No nebude.

Václav MORAVEC, moderátor:
Počkejte, tak když pronesete tvrzení, že se nepatrně sníží a pak řeknete, že nejste schopen kvantifikovat.

Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu a bývalý ministr dopravy /ODS/:
No samozřejmě.

Václav MORAVEC, moderátor:
No tak jak víte, že se nepatrně sníží. Nejste schopen kvantifikovat a řeknete, nepatrně se sníží?

Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu a bývalý ministr dopravy /ODS/:
No ano.

Václav MORAVEC, moderátor:
Což kvantifikujete.

Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu a bývalý ministr dopravy /ODS/:
To není pravda. Kvantifikace je číslo. Teď jako můžeme se hádat o to. Samozřejmě můžu říct, bude to 50 %, věřím vládě. Já této vládě nevěřím, takže nevěřím, že to bude 50 %. Nicméně protože jsem pročítal a hlasoval ty pozměňovací návrhy, tak u některých jednodušších typů staveb skutečně může dojít k zrychlení přípravy.

Václav MORAVEC, moderátor:
Ale u liniových dopravních staveb to nebude.

Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu a bývalý ministr dopravy /ODS/:
U liniových dopravních staveb nic.

Václav MORAVEC, moderátor:
Pane ministře, o kolik se sníží tedy ten čas, zkrátí ten čas povolování a výstavby liniových staveb?

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Tady už to bylo řečeno. Já si myslím, že stavební zákon v některých věcech zjednoduší stavební řízení, zejména u těch menších staveb. U těch velkých bohužel ne a já tady musím říct, že mě velmi mrzí, že pozměňovací návrhy, které byly předjednány a slíbeny ze všech stran, tak prostě neprošly. Jsou to věci ohledně předčasné držby, jsou to věci, které by měly zjednodušit vyvlastnění a další záležitosti a mě to vede k tomu, že...

Václav MORAVEC, moderátor:
Takže u těch dálnic se to, tam tedy má pravdu Zbyněk Stanjura, že nepatrně.

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Tady musím souhlasit, že to citelné zkrácení nenastane a velmi mě to mrzí a mrzí mě to proto, protože jsem, jak říká pan Stanjura, odpískal ten zákon o liniových stavbách, který nebyl bohužel dobře připraven, tak odpískal proto, protože bylo slíbeno, že tyto věci budou v zákoně stavebním. Tam nejsou a já teď prostě chci nachystat opravdu zákon o liniových stavbách jeho zásady, aby byl připraven pro příští vládu.

Václav MORAVEC, moderátor:
Počkejte, když tady mluvíte o ministryni Šlechtové a o předběžné...

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Já nemluvím...

Václav MORAVEC, moderátor:
No vy jste řekl, že vás mrzí, že se...

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Že to neprošlo.

Václav MORAVEC, moderátor:
Že neprošel institut předběžné držby, která je, když si to přeložíme do češtiny, svým způsobem expresním vyvlastněním a ministryně Karla Šlechtová k tomu na začátku tohoto měsíce řekla.

Karla ŠLECHTOVÁ, ministryně pro místní rozvoj; 5.4.2017/nestr. za ANO/:
Dokud nevyvlastníte pozemek, nesmíte kopnout do země. Co bylo navrhováno, a to je právě ta předběžná držba, která neprošla a musím říct, že jako ministerstvo pro místní rozvoj jsme za to rádi. My jsme měli vždycky negativní stanovisko.

Václav MORAVEC, moderátor:
Takže jste slabý ministr.

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Ano, paní ministryni Šlechtovou v této věci jsem nebyl schopen přesvědčit a její úředníky.

Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu a bývalý ministr dopravy /ODS/:
A to není nejsilnější ministryně ve vládě. To přece víme všichni.

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Ale tak dobře, takže jestli si...

Václav MORAVEC, moderátor:
A proto budete dělat novou verzi zákona o liniových stavbách?

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Po tomto zákonu je velká poptávka. Myslím si, že je potřeba, abychom dospěli k tomu, k čemu dospěli ve všech civilizovaných zemích nebo ve všech západních zemích Evropy. Dokonce i v Polsku, které tady bylo teď kritizováno za 98 % STK.

Václav MORAVEC, moderátor:
Ne. Bylo obdivováno, pane ministře.

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Kdy je možno prostě to vyvlastnění těch, kteří dělají problém, těch kteří vlastně zneužívají situace, tak to rychle vyřešit ve prospěch stavění a ty hrátky, které kolem toho chtějí hrát a které zdržují celou tu stavbu, tak ty se odehrají poté nebo vedle toho, nebude to zdržovat stavbu a mohou se soudit potom a soud rozhodne, která je ta správná cena. V Polsku řekli, že když toto uvedli, tak najednou 98 % lidí to prodá, protože už tam ten prostor pro tu hru nevidí.

Václav MORAVEC, moderátor:
A kdyby vám předal Dan Ťok jako svému nástupci zákon o liniových stavbách s tím, co teď popsal, že proto zákon bude psát a vrací se k němu po svém předchůdci, protože ten stavební zákon, který prošel ve sněmovně, nesplňuje ty předpoklady, tak vy byste byl pro zákon o...?

Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu a bývalý ministr dopravy /ODS/:
Záleží, v jakém by byl tvaru. Ten princip je v zásadě dobrý. Já jenom, musím vás občas popichovat, pane ministře. Každým tím problémem ukazujete, jak to ministerstvo je bohužel slabé. Ale my určitě přijdeme v programu s návrhem řešení tohoto, protože proč já jsem nehlasoval pro, protože ta definice byla příliš široká. Já si umím skutečně představit tento princip, o kterém mluvil pan ministr, na vyjmenovaných stavbách, jejichž seznam schválí Poslanecká sněmovna v zákoně. Ne, že každá dopravní stavba může použít to vyvlastnění. Já jsem pravicový politik a mám respekt k soukromému vlastnictví. Na druhé straně je nějaký veřejný zájem. Pokud je silný veřejný zájem u těch klíčových staveb, který může být v jednotkách, ne v desítkách a stovkách, a je to projevem i tím i silnou shodou, že to je v zákoně, tak to mají i v Německu v zásadě, velmi podobně, tak si myslím, že ten princip můžeme použít.

Václav MORAVEC, moderátor:
To znamená, že ve vašem programu ta předběžná držba bude, v tom expresním vyvlastnění.

Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu a bývalý ministr dopravy /ODS/:
Ano. My teda přijdeme, to můžu prozradit, představovat to budeme za 13 dnů, ale můžu aspoň část prozradit. My přijdeme s návrhem speciálního zákona, který řekne, jak na to a vyjmenuje ty stavby, kterých se to může týkat.

Václav MORAVEC, moderátor:
Takže tam v zákoně budou vyjmenovány.

Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu a bývalý ministr dopravy /ODS/:
A já v tuto chvíli vidím minimálně 3, to můžu prozradit, nikoho nepřekvapím: R nebo D35, to podporuju jakoby...

Václav MORAVEC, moderátor:
Z Hradce Králové do Olomouce.

Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu a bývalý ministr dopravy /ODS/:
Ano. Druhé spojení dálniční síti moravských a českých krajů. Jako druhou podstatnou stavbu, kterou tam vidím, je silniční okruh kolem Prahy, protože ten nepomůže pouze Pražanům ale všem občanům České republiky, abychom byli schopni propojit minimálně hradeckou a brněnskou dálnici, když to takhle řeknu. A pak vidím jako velmi důležité dálniční spojení Moravy a Slovenska, a to je R nebo D43 v novém. A můžeme debatovat o tom...

Václav MORAVEC, moderátor:
Takže to bude taxativně v zákoně vyjmenováno.

Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu a bývalý ministr dopravy /ODS/:
Určitě. Protože pak ten princip má smysl, pak mizí obava, že ten princip bude nadužíván, protože jsme vlastně vymysleli obecný. Já vím, že v této chvíli to bylo navrženo pouze pro dopravní stavby, ale logicky, kdyby takový zákon prošel, tak přijdou ostatní, kteří budou chtít dělat energetické stavby, optické kabely a podobně. A musíme respektovat soukromé vlastnictví. A proto má být zjednodušen stavební zákon obecně, abychom ty, o kterých mluvil pan ministr, a má pravdu, ty ideologické odpůrce stavby, kteří to nedělají jenom proto, že třeba stát jim nabízí málo nebo jim stát nechce dát náhradní půdu nebo něco, ale kteří to prostě nechtějí a využívají všechny možnosti a je jich příliš mnoho. A my neříkáme, že nemají mít žádnou možnost. Jednou, případně i jednou k soudu, aby nezávislý soud případně rozhodl, zda úřady rozhodovaly vůči těm oponentům, to myslím, že je správný princip a na tom jsme podle mě se schopni shodnout napříč politickým spektrem.

Václav MORAVEC, moderátor:
Co říkáte tomu návrhu?

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Mně se ten návrh líbí a je to to, co chci nachystat, aby to byl zákon, kde budou vyčteny ty jednotlivé stavby.

Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu a bývalý ministr dopravy /ODS/:
Pak se v tom dá pokračovat velmi logicky.

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Na druhé straně teď si dovolím trošku šťouchnout taky do pana Stanjury. Já mám trošku pocit z toho, co říkal, že vlastně nepodpořili ten stavební zákon a předčasnou držbu, která tam byla pro ty dopravní stavby a pro dopravní stavby ve veřejném zájmu proto, protože mají připravený vlastní návrh a je to trošku politikaření.

Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu a bývalý ministr dopravy /ODS/:
Jiný koncept. Ne. Je to jiný koncept.

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
A jako z politických důvodů nehlasovat, mi přijde smutné.

Václav MORAVEC, moderátor:
Počkejte, ale vy tam máte zase ministryni... Vy tam máte zase ministryni Šlechtovou, která je za hnutí ANO.

Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu a bývalý ministr dopravy /ODS/:
Vy máte 111 poslanců. To, co říkám já, je úplně jiný princip. To není obecný princip, protože tak by to bylo napsáno, kdyby to platilo pro každou dopravní stavbu, dvojku, trojku, místní komunikaci. Je to pravda. Je to pravda.

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
No to úplně ne. Tam byl veřejný zájem a tam u toho není.

Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu a bývalý ministr dopravy /ODS/:
Chcete říct, že kraj řekne, že jeho dvojka trojka není ve veřejném zájmu? To teda je.

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Ale to není v tom veřejném zájmu, na kterém se dohodneme.

Václav MORAVEC, moderátor:
Pane ministře, ještě mi řekněte jednu věc. Když teď tedy píšete zákon o liniových stavbách, opravdu vám přijde vhodné, aby ministerstvo dopravy platilo, jak ukazuje tato objednávka ministerstva dopravy, soukromé advokátní kanceláři, v jejímž čele je Karel Muzikář, který inkasoval už za vlád ODS poměrně velké peníze, jeho advokátní kancelář, a byla za to ODS kritizována, tak vy si tady píšete a objednáváte přípravu zpracování věcného záměru zákona za 2,5 milionu korun.

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Je to za 1,8 milionu, jestli dobře vím.

Václav MORAVEC, moderátor:
Je to za 2,4 milionu.

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Ano. Já jsem mluvil bez DPH, toto je s DPH. Takže to je...

Václav MORAVEC, moderátor:
Bude to daňové poplatníky stát... Vám to přijde vhodné, aby si u soukromé advokátní kanceláře, když máte legislativní odbor.

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Mně to přijde naprosto nezbytné, protože já takového člověka nemám a já si tam kupuju odborníka, který, a neříkám pana Muzikáře, ale konkrétně pana Kramáře, který dělá koncepci tohoto zákona a mně to přijde zcela v pořádku. To je prostě normální. Když nemáte odborníky, tak si je najmete. Když se dělá trestní zákoník, tak ho dělá kolektiv autorů složený ze všech univerzit. Takže co je na tom nenormálního, že si na profesionální práci najmu profesionála?

Václav MORAVEC, moderátor:
Rozpusťte ministerstvo. Bylo to hnutí ANO, které kritizovalo externí právní služby a vy máte legislativní odbor na ministerstvu.

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Ale to se za dva roky neudělá. A legislativní odbor na ministerstvu dělal spoustu dalších věcí a tuto věc prostě nestíhá. To je jednoduché.

Václav MORAVEC, moderátor:
Takže za 2,5, zhruba milionu korun si objednáte... Vy byste si objednal, byť advokátní kancelář /nesrozumitelné/ na dopravě měla vždy velmi dobrý byznys za vás jako...

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Žádný dobrý byznys nemají.

Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu a bývalý ministr dopravy /ODS/:
Já souhlasím. Moje korektní a férová odpověď je, že nevím. Neznám okolnosti. Mohl bych tady, tak jako to dělá hnutí ANO, křičet všechno špatně...

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
To já vůbec nekřičím.

Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu a bývalý ministr dopravy /ODS/:
Neříkám, že vy. Vy taky nejste členem hnutí. Ale hnutí ANO to prostě říká. Každá externí smlouva je špatně. Tady spíš vidíme obecnější problém. Za této vlády se bohužel uzavřel služební zákon pro vstup skutečných odborníků, nemáme je jak zaplatit. Naše návrhy, abychom to otevřeli, aby lidé mohli přijít zvenku a pracovat pro stát, ale aby je stát uměl zaplatit, byly odmítnuty touto vládní koalicí a pak je problém, že nejenom pan ministr dopravy ale jiní ministři říkají, nemám odborníky. Proč je nemají? Protože stát je neumí zaplatit, takže je mít nemohou.

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
To je pravda.

Václav MORAVEC, moderátor:
Přepněte si na čtyřiadvacítku. Děkuji Danu Ťokovi a Zbyňku Stanjurovi. Otázky a diskuse pokračuje na zpravodajské čtyřiadvacítce. Pro tuto chvíli děkuju.

« zpět na přehled