Opava vyřadila ze soutěže čtyři ze šesti firem. Zůstaly jen nejdražší nabídky

19.1.2012; ihned.cz

Za bývalého vedení města měl stát projekt na obchvat Opavy čtyři miliony korun. S novým vedením odhadovaná cena materiálu stoupla na dvojnásobek. Nabídky firem, které se vešly do původních odhadů, výběrová komise vyloučila.

Ministerstvo dopravy spolu s Ředitelstvím silnic a dálnic (ŘSD) právě před rokem ten projekt stoplo: severní obchvat Opavy se nezačne stavět dříve než v roce 2025, protože na něj stát nemá peníze. Přesto město loni na podzim vypsalo soutěž na firmu, která jej naprojektuje.

A nejen to. Vybíralo tak přísně, že z šesti přihlášených firem čtyři vyřadilo. Výsledek? Dvakrát až třikrát vyšší suma, než za kolik by obchvat naprojektovali dva z vyloučených uchazečů.

To, že by projekt byl zbytečně v předstihu, ale náměstek primátora Opavy Daniel Žídek odmítá. "Štěstí přeje připraveným. Přijde třeba nové vedení ministerstva či ŘSD a peníze najde - a my můžeme říct: Hele, už máme projekt," tvrdí Žídek.

"Když se podaří získat územní rozhodnutí, tak do roku 2025 propadne a bude se bude muset dělat znovu," oponuje bývalý primátor a nyní opoziční zastupitel Zbyněk Stanjura, který je zároveň ve sněmovně šéfem poslanců ODS.

Vítěz, Dopravoprojekt Ostrava s nabízenou sumou 7,4 milionu se ale zatím radovat nemůže. Neúspěšné firmy totiž oznámily, že vyloučení ze soutěže napadnou u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS).

"Čtyři vyloučení uchazeči ze šesti, to není příliš standardní," připouští Radka Pavlišová z protikorupční organizace Transparency International, podle níž byly podmínky soutěže na projekt příliš přísné. A právě velmi přísné podmínky bývají podle zjištění Transparency nejčastějším nástrojem, jak se zbavit nepohodlných uchazečů.

Podmínky výběrového řízení nastavilo město Opava, které je zadavatelem zakázky. A proč jsou vlastně tak přísné? "Protože jsme to tak chtěli. Nevíme kdy se to bude realizovat a potřebujeme záruky minimálně na deset let," vysvětluje náměstek primátora Daniel Žídek. A je vlastně spokojen. "Nakonec jsme vysoutěžili nižší cenu než osm až devět milionů, jak jsme odhadovali před rokem," pochvaluje si.

Projekt obchvatu ovšem Opavu mohl mohl stát necelou polovinu. Dvě vyřazené firmy jej slibovaly naprojektovat za méně než čtyři miliony.

Dobře se pojistit

Opava po uchazečích o zakázku například chtěla, aby uzavřeli pojištění odpovědnosti. Konsorcium firem Cityplan, Pontex a Ateliér projektování inženýrských staveb ovšem místo pojistné smlouvy předložilo certifikát o smlouvě. To však stačilo k vyřazení.

"Nedodali jsme originál smlouvy o pojištění, ale ověřený doklad o té smlouvě, navíc na mnohem vyšší sumu, než požadovali. Dosud nám to vždy stačilo. Je to jen záminka k vyloučení," říká obchodní ředitel Citiplanu Jiří Landa, který nyní připravuje odvolání k ÚOHS.

A firma Valbek zase místo platné smlouvy o pojištěné zase předložila smlouvu o smlouvě budoucí. I to bylo podle výběrové komise nesplnění zadávacích podmínek. "Přitom na školeních se říká, že to stačí. Proč taky uzavírat dopředu smlouvu, když ještě nemáte zakázku," poukazuje Landa.

"Podmínky jasně říkají, že musí předložit platnou pojistnou smlouvu. To obě firmy nesplnily," argumentuje Miroslav Švancar z firmy Seller Moravia, která pro opavskou radnici soutěž organizovala.

Počítat? Nesmíme!

Valbek navíc v kolonce smluvní pokuta neuvedl pokutu v korunách, ale to, že bude tvořit 0,15 procenta nabízené ceny denně. "Z hlediska zákona je to neporovnatelná nabídka," vysvětluje Švancar. To, že si pro porovnání mohl obě čísla vynásobit, odmítá. "My nemůžeme žádným způsobem upravovat nabídky," říká rezolutně Švancar.

"Vyloučili nás kvůli kravinám, ale odvolávat se nebudeme," říká obchodní ředitel Valbeku Lukáš Hruboň. Podle něj by totiž se svojí nabízenou cenou necelých osm milionů stejně těžko zvrátili výsledek soutěže - zvláště když dva uchazeči, kteří protestují, dali výrazně nižší nabídky.

Jste moc laciní

Mezi vyloučenými je totiž i pražská pobočka mezinárodní poradenské společnosti Mott McDonald - ta mimochodem patří k nejhlasitějším kritikům tuzemských předražených staveb. Výběrová komise sice neshledala žádné porušení podmínek, ale přesto ji vyloučila. A to pro příliš nízkou a nereálnou sumu. Firma nabídla, že stavbu vyprojektuje za 3,9 milionu korun. "Za tu sumu se to prostě nedá udělat," říká náměstek opavského primátora a člen výběrové komise Daniel Žídek.

Mott McDonald sice jako doklad toho, že umí stavět laciněji, předložil podobný projekt, který dělal. Ale to podle Švancara není možné. "To není porovnatelné. Je v jiném rozsahu a za jiných podmínek," argumentuje Švancar.

"To není podstřelená cena. Za tu cenu se zakázka udělat dá, máme zkušené lidi, kteří to zvládnou," oponuje ředitel Mott McDonald Radko Bucek. Jeho firma již - stejně jako Cityplan - připravuje podnět k ÚOHS.

A to, že jde o reálnou cenu tvrdí i Stanjura, který byl do předloňského října opavským primátorem. "Ještě v lednu 2010 jsme spočítali, že cena by měla být 4 či 4,1 milionu korun," říká. A podle něj by naopak v době, kdy mají firmy nouzi o zakázky, měla cena ještě klesnout.

 

« zpět na přehled