Na dopravní stavby letos přes 63 miliard

18.2. 2013; Právo

Na rozvoj dopravní infrastruktury bude letos možné v Česku vynaložit 63,29 miliardy korun. Vyplývá to z aktualizovaného harmonogramu její výstavby, s nímž vládu ve středu seznámil ministr dopravy Zbyněk Stanjura (ODS).

Z národních zdrojů poplyne do rozvoje a údržby infrastruktury 37,6 miliardy korun a dalších téměř 20 miliard získá ČR od Evropské unie, zejména z operačního programu Doprava. Na spolufinancování evropských projektů obdrží resort ze státního rozpočtu účelovou dotaci šest miliard korun.
Největší podíl z celkové částky připadne na Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) – 36 miliard korun. Na železnici půjde 26 miliard Kč a 600 miliónů na vodní dopravu.

V současné době má Česká republika 751 kilometrů dálnic. Letos se však jejich síť rozšíří o pouhých 24 kilometrů.
Kromě nedostatku peněz na velké investiční akce jsou důvodem vleklé soudní spory s ekologickými organizacemi a průtahy ve výkupu pozemků. „Zprovozněny by v letošním roce měly být jen dva úseky jihočeské dálnice D 3 Tábor–Soběslav (16,3 km) a Soběslav–Veselí nad Lužnicí (7,65 km),“ sdělila už dříve Právu mluvčí ŘSD Martina Vápeníková. Pokud jde o rychlostní komunikace, kterých je nyní v ČR 442 kilometrů, dočká se dalších 15,8 km dálnice R 7 mezi Vysočany, Droužkovicemi a Novými Spořicemi. Silnic první třídy přibude celkem 15 kilometrů. Konkrétně jde o úseky Stráž n. M.– Krásná Studánka na silnici I/13, Březhrad–Opatovice na I/37, Bílý Kostel&nda sh;Hrádek n. M. na I/35 a Malenovice–Otrokovice na silnici I/49.

Největším projektem modernizace D 1

Vůbec největším letošním projektem, který má být odstartován na přelomu března a dubna, je první etapa modernizace nejstarší a nejzatíženější tuzemské dálnice D 1. Konkrétně půjde o úseky Lhotka–Velká Bíteš, Větrný Jeníkov–Jihlava, Šternov–Psáře, Loket–Hořice a Velká Bíteš–Devět křížů.
Stavbaři budou na modernizovaných úsecích pokládat novou vozovku a na většině míst ji rozšíří v obou směrech o 75 centimetrů. Strhnou a znovu postaví většinu mostů.
„Proti původnímu rozpočtu první etapy modernizace, odhadovanému na 4,4 miliardy korun, se díky výběrovým řízením, v nichž je rozhodujícím kritériem nabídnutá cena, ušetří asi 1,7 miliardy Kč,“ odhaduje Vápeníková.

« zpět na přehled