Krnov a Opava mají naději na obchvat

30. 9. 2014; Týdeník 5+2, Bruntálsko
  
Situace na bojišti se každou chvíli mění. Tuto okřídlenou větu slavného vojevůdce Napoleona si nyní mohou často opakovat na krnovské i opavské radnici v souvislosti se schvalováním stavby silničních obchvatů obou měst. Zatímco bývalý ministr dopravy Zbyněk Stanjura podnikl několik zásadních kroků k tomu, aby se oba projekty co nejdříve uskutečnily, jeho nástupci se k nim chovali velmi zdrženlivě.
  
Dokonce současný ministr dopravy Antonín Prachař letos v červenci odpověděl poslanci Stanjurovi na jeho parlamentní interpelaci, že v návrhu rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) se s financemi na krnovský obchvat do roku 2017 nepočítá.
  
Od minulého týdne je ale situace znovu jiná a pro obě slezská města velmi nadějná. Vláda na jednom ze svých jednání totiž schválila návrh (SFDI), ve kterém je například na krnovský severovýchodní obchvat vyčleněná suma téměř dvě miliardy s tím, že ještě letos by se mělo na přípravu dokumentace a průzkumy utratit 46 milionů a v příštím roce dalších padesát.
  
„Už jako ministr dopravy jsem v roce 2013 rozhodl o urychlené realizaci obchvatu Krnova i Opavy. Bohužel oba mí nástupci, ministři Žák i Prachař, zbytečně otáleli a ztratili jsme minimálně jeden rok. Já osobně i všichni poslanci ODS určitě podpoříme tolik potřebnou stavbu obchvatů našich měst,“ uvedl pro týdeník 5plus2 Zbyněk Stanjura.
  
Konečné rozhodnutí o tom, jestli se obě monstrózní akce uskuteční, totiž padne až v prosinci, kdy rozpočet na příští rok definitivně schválí český parlament.
  
„Je velkou výhodou, že obě města jsou už na výstavbu připravená. To bude mít při schvalování určitě svoji váhu,“ dodal ještě poslanec Stanjura.
  
Projekty se mohou ještě zkomplikovat
  
I když záměry Krnova a Opavy podporuje opravdu dost poslanců jak z vládnoucí koalice, tak i z opozice, zdaleka není vyhráno. Post ministra Prachaře není totiž, podle vyjádření více politiků, vůbec pevný a může lehce dojít k jeho výměně. Tím by se například mohl zopakovat „černý scénář“ z nedávné minulosti, kdy by nový ministr mohl stejně, jako nedávno Vít Bárta, zastavit některé důležité dopravní projekty v Moravskoslezském kraji.
  
„Soutěž na zhotovitele podkladů k vyhlášení výběrového řízení na projektovou dokumentaci obchvatu už probíhá a průběh příprav nám hlídají spříznění poslanci z parlamentu. Často také jednáme se zaměstnanci Ředitelství silnic a dálnic ČR,“ shodli se v názoru krnovská starostka Alena Krušinová se svým zástupcem Michalem Brunclíkem.
   
Krnovské zastupitelstvo také už schválilo poslední výkupy nemovitostí od různých majitelů, kteří vlastní majetek na trase budoucího obchvatu. Jednalo se především o bytový dům nedaleko bývalého objektu Řempa, v lokalitě Ve vrbině, a o pozemky v Chomýži.
  
„S vlastníky je vše předběžně domluvené a zatím se nevyskytl žádný závažný problém. Nejedná se ale o snadné záležitosti, v jednom případě je zřejmě majitel pozemků nesvéprávný a zde se bude muset vyjádřit soud. Na dopracování smluv nyní pracují naší právníci,“ informovala vedoucí správy majetku města na krnovské radnici Lenka Andršová. Ta v současné době také zvažuje, zda ještě prodlouží o rok nájemní smlouvy některým zahrádkářům ze známé osady Zlatá Opavice, kudy silniční obchvat kolem Krnova částečně povede.
  
Autor: Jan Štěpán

« zpět na přehled