Interview ČT24: Modernizace D1

9.5. 2013; ČT24

Odkaz na televizní záznam rozhovoru je zde.

Moderátorka Daniela Písařovicová:
 
Začíná oprava největší tuzemské dálnice. Prozatím se budou modernizovat dva úseky. Máme čekat dopravní peklo? Především o tom bude dnešní Interview. Dobrý večer. A hostem Interview je ministr dopravy Zbyněk Stanjura, dobrý večer.

Ministr dopravy Zbyněk Stanjura (ODS):/
 
Dobrý večer.

Moderátorka Daniela Písařovicová:
 
Než ale dáme prostor našemu hlavnímu hostovi, pojďme se podívat na místo oprav živě. Přímo na 104. kilometru dálnice D1 je reportér Petr Malý. Petře, zdravím tě. Stále platí, že provoz je po prvním omezení dopravy bez větších problémů?

Redaktor Petr Malý:
 
Hezký večer. Ano, stále to platí. Podle toho, co vidíme sami na vlastní oči, i podle informací, které hlásí dopravní zpravodajství, zatím se na dálnici jezdí bez větších problémů. To, co vidíte za mnou,  je první viditelná část velké modernizace D1. Na středových, na 104. kilometru začali dělníci dnes odstraňovat a odstranili středová svodidla. Právě v tomto úseku by v budoucnu měla auta projíždět během těch oprav do protisměru. A ani tady se během dne větší komplikace neobjevily. Až na jednu, v ranní špičce kolem sedmé hodiny se tu utvořila kratší asi kilometr a půl dlouhá kolona, která se ale postupně rozjela. Dá se říct, že od té doby policie žádné vážnější nehody nebo zácpy nezaznamenala. Možná je to tím, že dnes vládne na dálnici poměrně slabší provoz. Možná i zkušenostmi řidičů, kteří jsou na nejrůznější krátkodobé omezení a uzavírky na nejstarší dálnici prostě už zvyklí.

Moderátorka Daniela Písařovicová:
 
Ze 104.kilometru nás informoval redaktor České televize Petr Malý. Petře, děkuju ti za informace. A míříme ještě dál. Míříme totiž do Ostravy, kde provoz na D1 bedlivě sleduje Národní dopravní informační centrum. A právě tam je i náš redaktor Tomáš Vzorek. Tak, Tomáši, jsou jinde po D1 nějaké dopravní komplikace?

Redaktor Tomáš Vzorek:
 
Dobrý večer. Tak na monitorech za mnou můžeme sledovat v podstatě celou D1. Mohu potvrdit, že komplikace nejsou a to jak na tom 113. kilometru, kde je další omezení, tak po celé, v podstatě po celé délce D1. I tak jsou ale tady v Národním dopravním informačním centru na komplikace připraveni. Posílili například počty dispečerů, takže na každé směně je teď o jednoho dispečera více, tak aby se veškeré informace mohly dostat co nejdříve k řidičům. Ty informace mohou řidiči najít na webu dopravniinfo.cz, kde jsou odkazy jak na další informační portály, tak třeba také na různé mobilní aplikace. Národní dopravní informační centrum dlouhodobě úzce spolupracuje také s policií, hasiči, záchranáři, ale také s médii. Takže na už zmíněném webu můžete najít také odkazy a informace o tom, kdy se dopravní zpravodajství vysílá třeba i na našem zpravodajském kanálu ČT24.

Moderátorka Daniela Písařovicová:
 
Z Ostravy nás informoval Tomáš Vzorek. Tomáši, i tobě děkuju za informace. Na shledanou. Pane ministře, jsou to uklidňující informace, nemáme čekat komplikace do budoucích dní?

Ministr dopravy Zbyněk Stanjura (ODS):/
 
Tak dneska je první den. Navíc se dneska vlastně provádělo pouze dopravní značení. Nicméně je dobře, že ten první den nevznikl žádný větší problém, ale ta oprava a modernizace bude trvat šest let. A určitě se vyskytnou situace, kdy nastanou problémy a my jsme se snažili připravit tak, abychom ty případné problémy co nejrychleji odstranili. A klíčovým parametrem je plynulost té dopravy. Aby auta nestála, aby řidiči mohli pokračovat ve své jízdě. A uvidíme, až praxe prověří ta opatření. Já věřím, že jsou dostatečná.

Moderátorka Daniela Písařovicová:
 
Vy sám jste modernizaci D1 označil jako nejnáročnější dopravně stavební akci v historii samostatného Česka. To znamená, že máme opravdu čekat paralýzu dopravy do budoucna? Přeci jenom dnes jsme na samém startu. Vy jste dělali, co jste mohli. Ale praxe teprve ukáže.

Ministr dopravy Zbyněk Stanjura (ODS):/
 
Praxe teprve ukáže, ale paralýzu dopravy neočekáváme. Já myslím, že to tak špatné nebude. Může se stát nějaká mimořádná událost. Ale to se stalo i v okamžiku, kdy nebyla žádná modernizace. Když si vzpomeneme na hromadnou dopravu na D1, myslím, že to je tři roky zpátky, bylo to sice v zimě, ale to byla taky mimořádná situace. Ono je to nejnáročnější proto, že budeme opravovat 160 kilometrový úsek ve dvou směrech. Takže celkem 320 kilometrů vlastně za plného provozu a bude to trvat 6 let. Proto jsme řekli, že to je nejnáročnější stavební akce v posledních letech.

Moderátorka Daniela Písařovicová:
 
A vždy bude tedy garantováno to, co už jsme slyšeli nejenom z vašich úst, ale i od ředitele Ředitelství silnic a dálnic, že bude průjezd dvěma pruhy v obou směrech až na výjimky tedy?

Ministr dopravy Zbyněk Stanjura (ODS):/
 
Bude to garantováno vždy až na výjimky. Někdy to bude 2+1. A uvažujeme, že když budeme sundavat mosty, že někdy bychom mohli uzavřít D1 úplně. Tam zvažujeme, že by to bylo vždycky v noci ze soboty na neděli, tak v okamžiku, kdy je nemenší provoz a kdy se dá předpokládat, které by to objížděly, bylo opravdu minimum. Ale to by bylo v řádu hodin.

Moderátorka Daniela Písařovicová:
 
Vy sám jste zmínil, že jste dělali všechno proto, aby opravdu řidiči mohli plynule projíždět. Nicméně ten lidský faktor mě zajímá. Máte pocit, že čeští řidiči jsou dostatečně erudovaní a to v tom smyslu, že opravdu dodržují, kde můžou jezdit 80, jezdí 80 a nejezdí nižší rychlostí? Případně respektují pravidla zipu?

Ministr dopravy Zbyněk Stanjura (ODS):/
 
Já myslím, že jste zmínila dva velké problémy. Zaprvé abychom dodržovali předpisy všichni. To znamená, opravdu jeli tou 80. A to pravidlo zipu, ono vypadá velmi jednoduše, každý se usmívá, když říkáme, že řidiči to moc nezvládají. A velmi často v praxi vidíme, že to prostě nefunguje. Že ti řidiči vpředu si nechtějí dát přednost jeden zprava, jeden zleva, že je prostě problém. Já myslím, že se to postupně zlepšuje. Mám i zprávy od dopravní policie, nejsem expert na chování řidičů. Ale jako každý řidič vím, že s tím bývá problém. S dodržováním rychlosti a s pravidlem zipu.

Moderátorka Daniela Písařovicová:
 
Ale mně šlo především o to, jestli i vy můžete něco udělat v tom smyslu lépe informovat, dejme tomu, veřejnost, aby opravdu byla zodpovědným řidičem, protože já sama velmi často jezdím po D1 a vidím tu nedisciplinovanost v tom smyslu, že řidiči se neradi řadí třeba jenom do pravého jízdního pruhu. Protože se bojí, že už nebudou moci předjet.

Ministr dopravy Zbyněk Stanjura (ODS):/
 
Já tomu rozumím. Zbytečně se tam pošťuchují. Nezískají žádnou časovou výhod. Já myslím, že naopak, že když budou disciplinovaní, tak že to bude opravdu plynulé. Tu, ta ztráta času bude, bude minimální. Jediné, co můžeme dělat, apelovat. A prosit řidiče, aby se takhle chovali. My jsme připraveni na mimořádné situace, ale nejsme schopni zabezpečit, aby každý řidič dodržoval ať už povolenou rychlost, nebo pravidlo zipu. Já věřím, že naprostá většina řidičů to dodržovat bude.

Moderátorka Daniela Písařovicová:
 
Pojďme k ceně modernizace D1. Nejprve se mluvilo o tom, že spolkne 24 miliard korun. Dnes už se najednou mluví o tom, že to možná bude jenom 14 miliard. Tak můžeme si přiblížit pravděpodobnější sumu? S čím počítáte s píše?

Ministr dopravy Zbyněk Stanjura (ODS):/
 
Tak ty dvě sumy jsou každá jiná. Ta první vychází z projekční ceny, kde to bylo zhruba 22 miliard, nebo 22 až 24. A máme za sebou pět soutěží. A ta průměrná vysoutěžená cena je zhruba na 63 až 65 procentech té projektované ceny. To znamená, pokud uděláme 22 miliard krát 0,65, nebo 0,63, tak se ... přibližně k té ceně 14 miliard. Já předpokládám, že to bude blíž k těm 14 miliardám, než k těm 22. Těžko se prognózuje, jak se bude vyvíjet trh v příštích letech. Nicméně my bychom chtěli co nejdříve spustit soutěže na dalších pět úseků. A v tom okamžiku už bychom měli vysoutěženo vlastně polovinu úseků. Že letos jsme soutěžili pět, čtyři máme podepsané smlouvy. A chtěli bychom soutěžit, říkám, ty soutěže připravit a vypsat co nejdříve dalších pět až šest úseků.

Moderátorka Daniela Písařovicová:
 
Tomu rozumím. Ale mně jde o to, jak je možné, že se cena najednou po vysoutěžení sníží o 30 procent. Znamená to, je to dobrý signál pro Českou republiku, že už umíme, dejme tomu stavět, nebo modernizovat za rozumné peníze? Že už to není za draho?

Ministr dopravy Zbyněk Stanjura (ODS):/
 
Já myslím, že poctivá odpověď přijde, až budeme hotovi. Zaprvé, zda nebude tendence dodavatelů chtít vícepráce a vyšší cenu. Já jednoznačně za stát říkám, že to nebudeme akceptovat. A za druhé, zda si budeme schopni uhlídat kvalitu. Protože vy jste myslela oba dva parametry. Cenu, ta vypadá dobře, ale současně musíme během výstavby uhlídat kvalitu. Máme mimořádně silné týmy, které budou tu kvalitu kontrolovat. Nicméně.

Moderátorka Daniela Písařovicová:
 
To musí být přece stanoveno ale ve smlouvách. To musí být přece nějak ošetřeno, aby ta kvalita.

Ministr dopravy Zbyněk Stanjura (ODS):/
 
Ale to je vždycky v každé smlouvě. Ale záleží, jak intenzivně kontrolujete tu stavbu. O tom to přece je. A my říkáme, že chceme napřít všechny síly, abychom tu kvalitu ohlídali. Pokud se nám to povede, a já věřím, že ano, tak pak budeme moci říct, že jsme dobře vysoutěžili, měli jsme dobrou cenu. A v řádném termínu a v dobré kvalitě ta, ten úsek byl dokončen a předán investorovi. Myslím, že na to máme předpoklady, abychom to splnili.

Moderátorka Daniela Písařovicová:
 
Ale stále je tam otazník.

Ministr dopravy Zbyněk Stanjura (ODS):/
 
No samozřejmě, tak vždycky na začátku stavby. Mohl bych říkat: určitě to dobře dopadne, nic se nestane. My říkáme, že uděláme všechno pro to, aby to dobře dopadlo. Ale ty zkušenosti nám velí být opatrní a mít kontrolní mechanismy, kontrolní mechanismy a kontrolní mechanismy.

Moderátorka Daniela Písařovicová:
 
A když jste mluvil o tom, že vícepráce vás nebudou zajímat, nějaké další nároky, to znamená, že oprava úseku Větrný Jeníkov - Jihlava přijde opravdu na 649 milionů korun tak, jak je to vysoutěženo?

Ministr dopravy Zbyněk Stanjura (ODS):/
 
Já nevylučuju nějaké drobné odchylky v desetinách procenta. To samozřejmě vyloučit nemůžu. A to se stává na každé stavbě.

Moderátorka Daniela Písařovicová:
 
Do jednoho procenta tedy by to mohlo být?

Ministr dopravy Zbyněk Stanjura (ODS):/
 
Já bych byl rád, aby tam byla nula. Já si myslím, že i v privátním sektoru funguje tak, to funguje tak, že vysoutěžíte cenu, ten dodavatel ví, za co tu cenu nabídl, co od něho investor očekává. Myslím, že příprava byla dobrá, tak já osobně očekávám, že ta cena se prostě nenavýší.

Moderátorka Daniela Písařovicová:
 
A co konkrétně, jaké garance dává stát v tom smyslu, aby se opravdu z modernizace D1 nestal jeden velký tunel?

Ministr dopravy Zbyněk Stanjura (ODS):/
 
Teď, tohlencto se stát nemůže, ta soutěž proběhla korektně, protože to říkali všichni. Měli jsme 12 nabídek na každý úsek. Už to, že ta cena je tak nízko, znamená, že se skutečně soutěžilo, že tam neexistovalo nic jako kartelové, kartelové dohody. A pokud ohlídáme tu kvalitu, tak myslím si, že stát a daňoví poplatníci mohou být spokojeni.

Moderátorka Daniela Písařovicová:
 
Například společnost Student Agency napadla tendry na opravu a požaduje, aby soutěže byly zastaveny, protože podle majitele společnosti Radima Jančury je D1 možné opravit za třetinu času a peněz. A přitom ještě kvalitněji.

Ministr dopravy Zbyněk Stanjura (ODS):/
 
Já jsem ten podnět dostal už v lednu letošního roku. Nechal jsem ho prověřit odborníky na pozemní stavitelství. Ti prostě říkali, že tato metoda není vhodná, že by ve finále byla dražší. To znamená ano, jednorázově by ty náklady mohly být nižší. Nicméně muselo by se to dříve opravovat. Nesplnilo by to ty parametry rekonstrukce, ale pouze opravy. Nemám důvod expertům z oblasti dopravního inženýrství věřit, nevěřit. To znamená, nezastavili jsme ty opravy. Chystalo se to přes dva roky, opravdu odborná veřejnost se na tom podílela. Tu projektovou dokumentaci a zadávací dokumentaci jsme postupně zpřesňovali a doplňovali. Výsledkem je docela dobře vysoutěžená cena. A říkám, a 12, 12 nabídek.

Moderátorka Daniela Písařovicová:
 
A vy jste to tedy porovnával s tím, co by případně nabízel majitel společnosti.

Ministr dopravy Zbyněk Stanjura (ODS):/
 
Já ne, já jsem to nechal odborníkům porovnat samozřejmě. Těm, kteří se vyznají v jednotlivých technologiích, kteří zvažovali plusy a mínusy jednotlivých technologií v nějakém dlouhodobém horizontu. Ti jednoznačně řekli, že ta zvolená technologie je v dlouhodobém horizontu výhodnější.

Moderátorka Daniela Písařovicová:
 
Celou modernizaci má Ředitelství silnic a dálnic naplánovanou na 6 let, během kterých chce opravit 21 úseků v délce 160 kilometrů od středočeských Mirošovic až k brněnské Kývalce. Nemůže se rekonstrukce zpozdit?

Ministr dopravy Zbyněk Stanjura (ODS):/
 
No já myslím, že se nemůže zpozdit. My jsme zrovna tento týden, jsem, respektive minulý týden jsem na tiskové konferenci oznamoval obrovský balík projektových prací. Mimo jiné na další úseky tak, abychom byli připraveni. To znamená, čím dříve budeme mít všechna povolení na všechny úseky, můžeme soutěžit a můžeme být připraveni. Já naopak se budu snažit, abychom třeba o rok byli schopni urychlit, to taky ale záleží na klimatických podmínkách a podobně. Jak dlouhá bude zima, zda se bude moct dělat březen až listopad, anebo duben až září.

Moderátorka Daniela Písařovicová:
 
To je ale právě to, co většinou zpožďuje nějaké stavební práce a tak podobně. To znamená, že když opravdu potřebujete opravit 21 úseků během 6 let a mluvíte tady sám o komplikacích z pohledu počasí, nebo třeba.

Ministr dopravy Zbyněk Stanjura (ODS):/
 
Letos jsme začali pěti. Pět je vlastně čtvrtina. Není to jedna šestina. Je to víc než jedna šestina. Příští rok.

Moderátorka Daniela Písařovicová:
 
Čili si děláte rezervu tímto způsobem.

Ministr dopravy Zbyněk Stanjura (ODS):/
 
Přesně tak. Jak jsem říkal, chystáme dalších pět nebo šest soutěží. Chtěli bychom do konce roku, nebo zkraje příštího roku vysoutěžit dalších pět či šest úseků. To znamená, pokud se nám to povede, protože vy nevíte, kdo se odvolá k ÚOOHS-u, jak dlouho to bude trvat. Tak v tom okamžiku budeme mít vysoutěženu polovinu těch úseků a budeme mít i nějaký časový, časový předstih, abychom na ty, dejme tomu, špatné klimatické podmínky byli schopni zareagovat. Aby to netrvalo déle než 6 stavebních sezón.

Moderátorka Daniela Písařovicová:
 
Modernizace je dotována z evropských peněz.

Ministr dopravy Zbyněk Stanjura (ODS):/
 
Bude.

Moderátorka Daniela Písařovicová:
 
Z 80 procent?

Ministr dopravy Zbyněk Stanjura (ODS):/
 
Z 85 procent.

Moderátorka Daniela Písařovicová:
 
Z 85 procent. Ale je vedená jako náhradní projekt pro čerpání bruselských peněz. To znamená, nepředřadíte nějakou stavbu, že je důležitější než modernizace? Jak to funguje v tomto ohledu?

Ministr dopravy Zbyněk Stanjura (ODS):/
 
Náhradní znamená, že ten původní zásobník už je vyčerpán. Tím, že některé projekty se nám nepovedly a museli jsme, museli jsme je stáhnout ty žádosti o evropské peníze, protože jsme věděli, že nesplňujeme podmínky. Tak ten původní zásobník u je vyčerpán. A proto teď jsou náhradní projekty. Čili všechny ty, které předkládáme teď, jsou náhradní, ale před nima už žádné jiné nejsou.

Moderátorka Daniela Písařovicová:
 
Že tady tohle to má jasnou prioritu. To znamená, že se nemůže stát, že byste použili peníze vyhrazené  z bruselské kasy na úplně jinou stavbu. A tím pádem bychom se třeba také dostali do nějakého zpoždění.

Ministr dopravy Zbyněk Stanjura (ODS):/
 
To se nemůže stát, přesně tak. To se nemůže stát.

Moderátorka Daniela Písařovicová:
 
Které tedy další tři úseky, protože dnes můžeme mluvit o dvou, realizujete během toho letošního roku?

Ministr dopravy Zbyněk Stanjura (ODS):/
 
Budou ještě dva úseky na územní Středočeského kraje. Je to úsek pět a devět. Je to zhruba po osmi kilometrech do toho, od té, od Mirošovic. Takže to jsou další dva. ŘSD podepsalo smlouvy v úterý. A předpokládám, že během čtyř, pěti týdnů by mohli začít práci na těchto dvou dalších úsecích.

Moderátorka Daniela Písařovicová:
 
Proč se vlastně rozšiřuje dálnice na každé straně o 75 centimetrů? Proč s rovnou neudělá třetí pruh?

Ministr dopravy Zbyněk Stanjura (ODS):/
 
Kdyby se dělal třetí pruh, tak by to znamenalo požádat o EIA. To znamená zjistit vliv stavby na životní prostředí, nové územní rozhodnutí, nové stavební povolení, výkupy. Odhadem by se to připravovalo 10 let, než bychom byli to schopní dělat. To znamená, 10 let bychom museli nechat D1 ve stávajícím stavu, nebo to provizorně opravovat. U těch 75 centimetrů byla mnohem, byla mnohem jednodušší procedura z hlediska stavebního práva. Ale má to nespornou výhodu v tom, že v okamžiku, kdy uzavřeme dálnici pro jakoukoliv budoucí opravu, nebo v případě nehody, že vždy v tom jednom směru vzniknou 2 a 2 pruhy, což dneska nebylo. Sama jste říkala, že jezdíte po D1, největší problém je v okamžiku, v jednom směru jeden pruh. V tom okamžiku vznikají kolony, obrovská zpoždění a nervozita řidičů. Takže i těch 75 centimetrů pomůže k tomu, aby v případě nějakého problému či plánované opravy nebo údržby byly v každém směru dva pruhy.

Moderátorka Daniela Písařovicová:
 
Teď se ale dohání zcela horkou jehlou, i když nemám na mysli teď připravované projekty, minulost. Protože D1 už dávno dosloužila, když to tak řekneme. Opravdu je v katastrofálním stavu. To znamená, proto jsem se vás na to ptala, jestli už rovnou nemyslet i na budoucnost. Vy přeci budete muset, neříkám, že konkrétně vy, ale nějaký ministr dopravy přeci bude muset jednou přemýšlet o tom, že se dálnice rozšíří na tři pruhy. Tak jestli by to nebylo rozumnější udělat to v jeden okamžik, než teď se do něčeho pouštět a pak zase?

Ministr dopravy Zbyněk Stanjura (ODS):/
 
Ale ten okamžik je 2023. Kdybychom začli letos chystat, tak jsme připraveni za deset let na ten třípruh. Protože tak dlouho chystá, se chystá stavba, kde potřebujete zajistit ..., územní rozhodnutí, stavební povolení. My na to myslíme. To znamená, všechny nové mosty, když budou tak široké, aby pod tím vždycky mohly být tři pruhy v každém směru. Na druhé straně důležitá je intenzita dopravy. Praha až Mirošovice má zhruba 100 tisíc vozidel. Tam už tři pruhy jsou dneska. Kolem Brna je zhruba 75 tisíc vozidel denně, jo, pro diváky, denně. Tam chystáme a projektujeme rozšíření na tři pruhy. Ale v tom úseku Mirošovice Kývalka je ta intenzita zhruba 35 tisíc vozidel. A dopravní experti říkají, že by to mělo vydržet, ten dvoupruh, pro tu kapacitu a intenzitu zhruba do roku 2040. Já myslím, že mnohem důležitější.

Moderátorka Daniela Písařovicová:
 
Takže tam máte ještě 17 let rezervu, pokud všechno dobře půjde.

Ministr dopravy Zbyněk Stanjura (ODS):/
 
No já myslím, že stát má jiný problém. Jestli říkáme, že si státu někde zaspal, tak já si myslím, že měla být hotová R35 jako druhý severní spoj mezi moravskými a českými kraji. Tam se odhaduje, že by byla hotová, že odvede 25 až 30 procent dopravy z D1. To znamená, i ta rekonstrukce by probíhala pod mnohem menším tlakem.

Moderátorka Daniela Písařovicová:
 
Vnímáte to tedy jako problém, když není dokončena R35, že by se odklonilo daleko více aut nahoru.

Ministr dopravy Zbyněk Stanjura (ODS):/
 
Samozřejmě. To je opravdu velký problém. Nicméně reálně ta 35 může být hotová taky zhruba za sedm, za sedm let. A myslím si, že stát v tomhle chyboval, že měl už z kraje 90. let, že trasa je jasná, měl budovat R35. A dneska by při té rekonstrukci  D1, bychom my všichni byli mnohem klidnější, protože víc řidičů by jezdilo tím severním spojem.

Moderátorka Daniela Písařovicová:
 
I když se dají očekávat nějaké problémy na dálnici, nejsou vytyčeny zcela jasné objízdné trasy. Oficiální.

Ministr dopravy Zbyněk Stanjura (ODS):/
 
Ano.

Moderátorka Daniela Písařovicová:
 
To znamená, že se dá očekávat, že řidiči budou někde sjíždět do vesnic. Ředitel Ředitelství silnic a dálnic slíbil, že by těmto obcím mohl nějakým způsobem kompenzovat rozbité silnice kvůli tomu, že budou zatíženy větším provozem.

Ministr dopravy Zbyněk Stanjura (ODS):/
 
To jsem slíbil  já jako ministr dopravy za stát. A já myslím, že to je naprosto logické. Pokud stát při rekonstrukcí své vlastní vozovky, což je dálnice, přispěje k tomu, že se znehodnotí, ať už krajské, to znamená silnice druhé, nebo třetí. Nebo místní komunikace v obcích a městech, tak je podle mě naprosto správné, aby státu zaplatil uvedení do původního stavu. Ať už krajský, nebo místních komunikací.

Moderátorka Daniela Písařovicová:
 
Je to slib?

Ministr dopravy Zbyněk Stanjura (ODS):/
 
Je to slib.

Ministr dopravy Zbyněk Stanjura (ODS):/
 
Kde to je na papíře?

Ministr dopravy Zbyněk Stanjura (ODS):/
 
No na papíře to není nikde. To je.

Moderátorka Daniela Písařovicová:
 
Ale mě jde to, pane ministře, a teď nechci v žádném případě předvídat. Vy už tady nemusíte být třeba na tomto místě, na tomto postu za dva roky.

Ministr dopravy Zbyněk Stanjura (ODS):/
 
To je pravda no.

Moderátorka Daniela Písařovicová:
 
To znamená, že obce se potom můžou domáhat vašeho slibu někde jinde a nemusí jim být vyhověno.

Ministr dopravy Zbyněk Stanjura (ODS):/
 
No, nemusí. Ale v tom případě by ta vláda a ten ministr popřel to, co říkám. Že stát by popravoval své komunikace na úkor městských či krajských rozpočtu. A to bychom určitě kritizovali. A nemyslím  si, že by si to kterýkoliv ministr dopravy nebo vláda dovolila, protože ten požadavek je naprosto oprávněný a logický.

Moderátorka Daniela Písařovicová:
 
To já v žádném případě nezpochybňuju. Já jenom chci, aby si potom obce dovolaly toho svého požadavku, který je naprosto logický.

Ministr dopravy Zbyněk Stanjura (ODS):/
 
A já pevně věřím, že ano. Protože je oprávněný a logický. Nicméně dneska nevíme, jak velká intenzita, kolik řidičů bude jezdit jinudy, nebo kolem D1. A zda ty škody vzniknou, nebo nevzniknou. Naší snahou je zamezit hlavně sjezdu kamionu z D1.

Moderátorka Daniela Písařovicová:
 
Ale to se také nedá přece úplně jednoznačně kontrolovat, protože.

Ministr dopravy Zbyněk Stanjura (ODS):/
 
No ale máme domluvený s dopravní policií minimálně dva sjezdy. Před tou konkrétní uzávěrkou bude zákaz sjezdu kamionů. Úplně to nezkontrolujeme na sto procent. Ale budeme vytvářet podmínky proto, abychom kamiony udrželi na D1. Krajské a městské komunikace obecně nejsou určeny k tomu, aby po tom jezdilo tolik kamionů jako po D1. Naprosto logicky. Takže naší snahou je ty, tu těžkou nákladní dopravu udržet na D1.

Moderátorka Daniela Písařovicová:
 
Zároveň, když se ještě vrátíme od oněch obcí. Ne všechny jsou přizpůsobeny na to, aby, když tam budou projíždějící auta, aby měly podél silnic chodníky. To může být taky velký problém. Mysleli jste na bezpečnost? Nebylo tedy, a to se opět vracím k té mé původní otázce. Je lepší vyznačit nějakou objízdnou trasu přesnou, kde byste si byli jistý, že třeba to nemusí být na úkor bezpečnosti.

Ministr dopravy Zbyněk Stanjura (ODS):/
 
Já si myslím, že ne. ... mimo jiné o tom, že v těch nejmenších úsecích, mezi Mirošovicemi a Kývalkou jezdí 35 tisíc vozidel. Tak přece je nemůžeme všechny vědomě svést do nějaké obce, 35 tisíc vozidel, to by bylo peklo na silnici. Naši snahou je, aby ta D1  byla průjezdná i v okamžiku rekonstrukce, aby ta auta nesjížděla. Proto děláme ta opatření pro plynulost. Proto máme dva a dva pruhy. Naopak si myslím, že by to bylo chybné řešení ty desetitisíce aut nasměrovat vědomě na tu objížďku. Protože jak bychom to zdůvodnili těm lidem, kteří, kteří tam žijí, že najednou tam mají desetitisíce vozidel na komunikacích, které nejsou určeny pro takovou intenzitu.

Moderátorka Daniela Písařovicová:
 
V dnešním ranním speciálu o modernizaci D1 na ČT24 zaznělo, že Ministerstvo dopravy podcenilo přípravu informačních tabulí, které budou právě nositeli těch zásadních informací o tom, kde jsou jaké problémy kolik těch tabulí je, a kdy je tedy budete montovat?

Ministr dopravy Zbyněk Stanjura (ODS):/
 
Tak zaprvé je to spojeno s Ředitelstvím silnic a dálnic. To je investor. Neznám odpověď přesnou, protože to nedělá Ministerstvo dopravy. Musel bych se zeptat pana generálního  ředitele. Nevím, kolik těch informačních tabulí. Informace, které mám ... dostatečný počet. My řešíme i pro další úseky, aby byly i mobilní a moderní metody " telematiky" a řízení dopravy. Spolupracujeme na to s vysokými školami, takže si myslím, že jsme to nepodcenili. Respektive že to Ředitelství silnic a dálnic nepodcenilo. Ale to konkrétní ... skutečně nevím a vymýšlet si nebudu.

Moderátorka Daniela Písařovicová:
 
A budou mobilní? Budete je přesouvat podle toho?

Ministr dopravy Zbyněk Stanjura (ODS):/
 
V letošním roce ne, ale hledáme taková řešení, inovátorská, aby mohli být v příštích letech mobilní.

Moderátorka Daniela Písařovicová:
 
Vy sám budete jezdit do Brna teď momentálně jak?

Ministr dopravy Zbyněk Stanjura (ODS):/
 
Tak já do Brna moc nejezdím, já jezdím do Ostravy a pak do Opavy.

Moderátorka Daniela Písařovicová:
 
Ale předpokládám, že můžete využít třeba D1, budete jezdit autem? Budete si chtít třeba i na vlastní kůži zkusit, jaké to je, projet si D1?

Ministr dopravy Zbyněk Stanjura (ODS):/
 
Určitě někdy, někdy určitě pojedu po D1 autem, naposledy jsem teda jel v úterý, vlakem jsem jel naposled dneska ráno, když jsem se vracel, vracel do Prahy. Takže někdy vlastně služební povinnosti vám nedovolí jen třeba vlakem a musíte jet tím autem. A není to nic překvapivého. Samozřejmě budeme jezdit i po, i po D1. Nicméně z domu cestuji raději. Z té Ostravy vlakem. A vyzval jsem i už v tom dubnu řidiče, a občany, kteří nemusí jet autem, ať třeba zvolí prostředky hromadné dopravy. Protože je to dlouhodobý cíl naší dopraví politiky, aby více lidí jezdilo veřejnou hromadnou dopravou. A velmi často na té D1 vidíte, že ta vytíženost těch osobní automobilů velmi vála. Je tam jeden, dva lidé a těch aut je sto tisíc u Prahy, 70 tisíc u Brna a 35 tisíc všude jinde.

Moderátorka Daniela Písařovicová:
 
Říká ministr dopravy Zbyněk Stanjura,  já vám děkuju za dnešní interview. Na shledanou.

Ministr dopravy Zbyněk Stanjura (ODS):/
 
Děkuji za pozvání, na shledanou.

« zpět na přehled