České cyklostezky

15.4.2012; Česká televize

Reportáž z pořadu Události.

Moderátor Jakub Železný:

A s cyklistickým tématem už do studia Událostí přichází Aneta Savarová. Také letos v Česku vyroste až 100 km nových cest pro kola.

Moderátorka Aneta Savarová:

Financování rozvoje stávajících a budování těch nových je nejenom na státu nebo krajích. Peníze jdou taky ze soukromých sdružení anebo evropských fondů.

Moderátor Jakub Železný:

Vůbec nejrozsáhlejší síť cyklostezek je v hlavním městě. Zároveň je ale Praha také často kritizována za to, že staví draze a jezdit na kole v centru města je stále problém.

Redaktorka Jitka Szászová:

Praha cyklistická. Slogan pražské radnice. V praxi ale úplně neplatí.

Cyklista Vít Masare:

Právě se nacházíme na křižovatce u Národního divadla, která skvěle ilustruje problémy, s kterými se městský cyklista v Praze každodenně setkává.

Redaktorka Jitka Szászová:

Právě tudy vede jedna z páteřních cyklotras. Málokdo by to ale poznal. Kolem musí po rušné silnici, kde navíc není oddělený pruh. A ten ani nebude. A takových míst má metropole desítky. Kritizovaná Vysočanská cyklostezka. Pro kola je teď její část zcela nesjízdná. Cyklisté musí sesednout a potom kolo snést dolu po schodech. Dole na chodníku potom znovu sednou na kolo, za pár metrů zastavit a kolo opět vynést nahoru. 3 km Vysočanské cyklostezky přitom stály rekordních 140 milionů korun.

Mluvčí pražského magistrátu Tereza Krásenská:

Tím že se tou stavbou přeruší ta cyklostezka, tak to už bylo obsaženo v záměru v roce 2005. Kdyby tato dohoda nebyla, tak by ten projekt nezískal ani stavební povolení ani evropskou dotaci.

Redaktorka Jitka Szászová:

Nové trasy pro cyklisty přitom po celé republice vznikají výrazně levněji. Slezská magistrála, tedy spojení mezi Krnovem a Opavou, by měla být hotová už na přelomu května a června. 33 km stálo 65 milionů korun. Kilometr tedy za necelé 2 miliony.

Pracovník odboru rozvoje opavského magistrátu Martin Dostál:

Jsme velmi rádi, že realizace tohoto projektu obdržela podporu v rámci regionální operačního programu.

Redaktorka Jitka Szászová:

Cyklostezka Jizera. Od pramene řeky má vést až k jejímu ústí do Labe. První desetikilometrový úsek má stát 33 milionů korun. Letos stavaři stihnou vybudovat jen asi kilometr a půl.

Ředitel Sdružení Český ráj Jiří Lukeš:

Tento úsek by měl být otevřen na přelomu května a června.

Moderátorka Aneta Savarová:

Taky praha chce v budoucnu při stavbě cyklostezek víc šetřit. Letos jich magistrát plánuje vybudovat jen 2,5 km. Vyčlenil na to 8 milionu korun. Jitka Szászová a Aneta Savarová, Česká televize.

Moderátorka Aneta Savarová:

Pojďme se podívat, jak to u nás vypadá s cyklodopravou. Podle posledních údajů máme asi 2 tisíce kilometrů stezek určených pouze pro kola. Zároveň i více než 33 tisíc kilometrů tras, tedy cest upravených pro cyklisty, které ale můžou vést i po silnici spolu s auty. Ve srovnání s dalšími evropskými městy co se týká využití si Praha nevede příliš dobře, pouze necelá 2 % všech jízd se uskuteční na kole. V Drážďanech je to přitom 17 %, v Berlíně 13 % a ve Vídni 5 %.

Národní cyklokoordinátor Jaroslav Martinek:

Určitě máme velké ještě rezervy, teďka například realizujeme mezinárodní projekt Central Minibike, kde se učíme od německých kolegů, takže stačí přejet jen kousíček za hranice buď do Rakouska do Vídně nebo Drážďan Lipsko a můžete sami posuzovat, jak je na tom Česká republika.

« zpět na přehled